• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart är klockan uttagen?

Kan det bli mer raka puckar än att skriva okänd servicehistorik?

Yes, att skriva att klockan är icke servad. Det är inte många som betalar några tusen kronor (hundra euro) för att serva en klocka och inte har något bevis på det.
Har jag servad min klocka finns det alltid underlag på det. Alternativt kan jag hänvisa till urmakaren som hade utfört arbetet. De flesta urmakare registrerar klockorna de hade servat för att kunna behandla ett potentiellt garanti ärende. Det här är min uppfattning, det finns säkert många som inte bryr sig om servicehistoriken så länge klockan inte stannar :D

Yes, att skriva att klockan är icke servad. Det är inte många som betalar några tusen kronor (hundra euro) för att serva en klocka och inte har något bevis på det.
Har jag servad min klocka finns det alltid underlag på det. Alternativt kan jag hänvisa till urmakaren som hade utfört arbetet. De flesta urmakare registrerar klockorna de hade servat för att kunna behandla ett potentiellt garanti ärende. Det här är min uppfattning, det finns säkert många som inte bryr sig om servicehistoriken så länge klockan inte stannar :D
Säljaren vet ej om klockan är servad eller inte och skriver därför okänd servicehistorik.

Vad betyder okänd?
som man inte känner till eller vet något om.

Precis som flera skriver så kan det kosta om garantin behöver nyttjas.

Sen det helt uppenbara som TS och flera andra verkar missa - Det faktum att så många ställer frågan gör den relevant.

Att många frågar gör att när man själv ska sälja vidare spelar uttagslandet roll. Jag upplever att många tycker att det känns bättre med svensksåld vilket gör att en svensksåld blir lättare att sälja. Då spelar det roll även för mig. Av den anledningen påverkar det priset och frågan bör således ställas.
Sen att jag själv inte bryr mig om var den är utplockad så länge jag äger och brukar den är något helt annat.

Precis som flera skriver så kan det kosta om garantin behöver nyttjas.

Sen det helt uppenbara som TS och flera andra verkar missa - Det faktum att så många ställer frågan gör den relevant.

Att många frågar gör att när man själv ska sälja vidare spelar uttagslandet roll. Jag upplever att många tycker att det känns bättre med svensksåld vilket gör att en svensksåld blir lättare att sälja. Då spelar det roll även för mig. Av den anledningen påverkar det priset och frågan bör således ställas.
Sen att jag själv inte bryr mig om var den är utplockad så länge jag äger och brukar den är något helt annat.
Borde man inte fråga vilken stad klockan är utplockad i också i så fall? Bergströms i Göteborg vill väl tex inte betala frakt för en klocka uttagen hos Rob E i Stockholm om de inte vill betala för en klocka uttagen i Italien?

(generell citering, inte riktad mot Chris personligen)

Självklart, men om alla AD håller dessa riktlinjer är en annan fråga.
Hade dålig gångreserv på min Tag Heuer för några veckor sedan, klockan är bara 6 mån gammal, köpt i Kuala Lumpur. Skickade till Skövde Urteknik (THs agent i Sverige) med garantikortet. Fick tillbaka den efter endast 5 dagar, trycktestead och fixad. No charge.

Det kanske har att göra med att man tycker det är mer ok att betala 70k för en viss klocka som är uttagen i sverige än för samma klocka uttagen av en gråhandlare i Italien. Den som är uttagen i Italien borde vara billigare om den är helt ny då den troligen var billigare i inköp.
Det känns konstigt att köpa en klocka för mer pengar än vad man kan köpa den av en gråhandlare, många tycker nog inte era ansträgningar är värda att betala för.

En teori. Jag har aldrig frågat om just det.

Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.

Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.

Precis och därav min frågeställning.

Precis och därav min frågeställning.

Folk vill ha ut så mycket som möjligt och famlar efter halmstrån för att just deras klockor ska vara liiite mer värda än andras. Sen smittar det av sig på köparna som tror att det är premium med svensksålt. Iofs mest nybörjare som tror det. När man sedan utvecklar sin kunskap och intresse så inser man att det är skick och tillbehör som spelar roll.

Det är den första fråga jag får när jag ska sälja en klocka. Ibland händer det att någon frågar om skicket och vilka tillbehör som finns men det är undantagsfall.

Vad i helevte har det för jävla betydelse var klockan är uttagen egentligen? Eller är det jag som är ute och cyklar då jag inte kunde bry mig mindre.

Jag har börjat skriva ut direkt i annonsen vart klockan är uttagen, så slipper folk ens fråga. Hade oxå tusen såna frågar innan

Hehe min ROC var uttagen i Pakistan visade det sig efter att jag köpte den! Som svar på frågan: couldn't care less :p

Jag har börjat skriva ut direkt i annonsen vart klockan är uttagen, så slipper folk ens fråga. Hade oxå tusen såna frågar innan

Ska från idag bara köpa klockor som jag tänker behålla livet ut. Men om jag mot förmodan ändrar mig så ska jag låta det framgå var klockan är köpt.

Vilken dag är klockan utplockad?

(Jag pallar inte med griniga måndagsklockor.)

Nä jag bryr mig föga var klockan är utplockad. Skulle dock föredra en Daydate stämplad i Medellin eller Miami på åttiotalet framför en dito från Nymans. Då vet jag att klockan varit med om lite mer än trista styrelserum och Cafe Opera iallafall. :)

Vilken dag är klockan utplockad?

(Jag pallar inte med griniga måndagsklockor.)

Nä jag bryr mig föga var klockan är utplockad. Skulle dock föredra en Daydate stämplad i Medellin eller Miami på åttiotalet framför en dito från Nymans. Då vet jag att klockan varit med om lite mer än trista styrelserum och Cafe Opera iallafall. :)
Med en sliten gravyr: "Plata o plomo?"

Folk vill ha ut så mycket som möjligt och famlar efter halmstrån för att just deras klockor ska vara liiite mer värda än andras. Sen smittar det av sig på köparna som tror att det är premium med svensksålt. Iofs mest nybörjare som tror det. När man sedan utvecklar sin kunskap och intresse så inser man att det är skick och tillbehör som spelar roll.
Låter ju inte så vist att exkludera "nybörjarna" när man ska sälja något.
Poängen är ju att eftersom köparna bryr sig blir det relevant. Att det i grunden inte är relevant är irrelevant :cool:

Tillbaka
Topp