Varken första eller sista gången de vill ha fraktkostnad för ett garantiärende.Isåfall körde Nymans en fuling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varken första eller sista gången de vill ha fraktkostnad för ett garantiärende.Isåfall körde Nymans en fuling.
Kan det bli mer raka puckar än att skriva okänd servicehistorik?
Har du också haft samma erfarenhet av Nymans?Varken första eller sista gången de vill ha fraktkostnad för ett garantiärende.
Har hänt många. En tidigare Panna jag hade åkte in på garantiservice via Nymans; jag åkte på frakten..Har du också haft samma erfarenhet av Nymans?
Säljaren vet ej om klockan är servad eller inte och skriver därför okänd servicehistorik.Yes, att skriva att klockan är icke servad. Det är inte många som betalar några tusen kronor (hundra euro) för att serva en klocka och inte har något bevis på det.
Har jag servad min klocka finns det alltid underlag på det. Alternativt kan jag hänvisa till urmakaren som hade utfört arbetet. De flesta urmakare registrerar klockorna de hade servat för att kunna behandla ett potentiellt garanti ärende. Det här är min uppfattning, det finns säkert många som inte bryr sig om servicehistoriken så länge klockan inte stannar![]()
Varför hetsa upp sig, det är väl bara att svara på frågan?
Hmm låter inget vidare. Haft garantiärende på en Omega PO hos Rob E och det var helt kostnadsfritt.Har hänt många. En tidigare Panna jag hade åkte in på garantiservice via Nymans; jag åkte på frakten..
https://klocksnack.se/threads/jlc-nymans-ur-garantiärende.38726/Har du också haft samma erfarenhet av Nymans?
Borde man inte fråga vilken stad klockan är utplockad i också i så fall? Bergströms i Göteborg vill väl tex inte betala frakt för en klocka uttagen hos Rob E i Stockholm om de inte vill betala för en klocka uttagen i Italien?Precis som flera skriver så kan det kosta om garantin behöver nyttjas.
Sen det helt uppenbara som TS och flera andra verkar missa - Det faktum att så många ställer frågan gör den relevant.
Att många frågar gör att när man själv ska sälja vidare spelar uttagslandet roll. Jag upplever att många tycker att det känns bättre med svensksåld vilket gör att en svensksåld blir lättare att sälja. Då spelar det roll även för mig. Av den anledningen påverkar det priset och frågan bör således ställas.
Sen att jag själv inte bryr mig om var den är utplockad så länge jag äger och brukar den är något helt annat.
Orkar inte läsa igenom alla 12 sidor men det verkar som flera som råkar ut för fraktkostnaden. Bjöd någon in Nymans i diskussionen?
Hade dålig gångreserv på min Tag Heuer för några veckor sedan, klockan är bara 6 mån gammal, köpt i Kuala Lumpur. Skickade till Skövde Urteknik (THs agent i Sverige) med garantikortet. Fick tillbaka den efter endast 5 dagar, trycktestead och fixad. No charge.Självklart, men om alla AD håller dessa riktlinjer är en annan fråga.
Som det ska vara då med andra ord.Hade dålig gångreserv på min Tag Heuer för några veckor sedan, klockan är bara 6 mån gammal, köpt i Kuala Lumpur. Skickade till Skövde Urteknik (THs agent i Sverige) med garantikortet. Fick tillbaka den efter endast 5 dagar, trycktestead och fixad. No charge.
Ja, klockren service. Klockan returnerades i en snygg liten TAG box dessutom.Som det ska vara då med andra ord.![]()
Hmm låter inget vidare. Haft garantiärende på en Omega PO hos Rob E och det var helt kostnadsfritt.
Edit. klockan var inte köpt hos Rob E.
Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.
Problemet är och har varit att AD uppenbarligen inte följer detta.Precis och därav min frågeställning.
Precis och därav min frågeställning.
Det är den första fråga jag får när jag ska sälja en klocka. Ibland händer det att någon frågar om skicket och vilka tillbehör som finns men det är undantagsfall.
Vad i helevte har det för jävla betydelse var klockan är uttagen egentligen? Eller är det jag som är ute och cyklar då jag inte kunde bry mig mindre.
Jag har börjat skriva ut direkt i annonsen vart klockan är uttagen, så slipper folk ens fråga. Hade oxå tusen såna frågar innan
Med en sliten gravyr: "Plata o plomo?"Vilken dag är klockan utplockad?
(Jag pallar inte med griniga måndagsklockor.)
Nä jag bryr mig föga var klockan är utplockad. Skulle dock föredra en Daydate stämplad i Medellin eller Miami på åttiotalet framför en dito från Nymans. Då vet jag att klockan varit med om lite mer än trista styrelserum och Cafe Opera iallafall.![]()
Låter ju inte så vist att exkludera "nybörjarna" när man ska sälja något.Folk vill ha ut så mycket som möjligt och famlar efter halmstrån för att just deras klockor ska vara liiite mer värda än andras. Sen smittar det av sig på köparna som tror att det är premium med svensksålt. Iofs mest nybörjare som tror det. När man sedan utvecklar sin kunskap och intresse så inser man att det är skick och tillbehör som spelar roll.
För vilka märken gäller detta?Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.