Det kan jag kommentera om i fall du är intresserad. Jag äger några klockor sedan ny. Vi kan använda min JLC TTDS (min avatar) som exempel. Klockan köptes i 2012, tillverkades runt 2010-2011. Jag har inte servad den än. Den går inom "JLC 1000 hours test" ramen. Amplituden är bra, gångreserv är perfekt. Allt detta, enligt mina vänner, som arbetar som urmakare, betyder inte att klockan inte ska servas. Slitage pga åldrande oljor kan uppstå utan att påverka gången, amplituden och gångreserven. Det jag vet är att för fem år sedan gick klockan +1s/d, nu är det plus 5 s/d. Betyder det att den ska servas? Jag vet inte, men jag ska serva den ändå. Alla tillverkare rekommenderar att serva klockor var femte år, oavsett hur mycket den har använts. Jag har sett Rollar som höll tiden bra och hade slitage inuti. Det här att gå på amplituden och gången utan att ens titta på urverket med in mikroskop är inte acceptabelt för mig. Jag kanske har för höga krav, men det är det jag gillar med JLC, Rolex och vissa andra tillverkare - höga krav på sitt arbete, ibland högre än det faktiskt behövs.
Att du, christian-h, inte menar något vilseledande med uttrycket betyder inte att det inte finns

"Det finns ingen historik av rymdresor för min Speedy men den köpte jag av en astronaut". Hur som helst, jag vill inte driva diskussionen vidare. Let's agree to disagree.