• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart är klockan uttagen?

Låter ju inte så vist att exkludera "nybörjarna" när man ska sälja något.
Poängen är ju att eftersom köparna bryr sig blir det relevant. Att det i grunden inte är relevant är irrelevant :cool:

De som ställer frågan är inte samma personer som slutligen köper klockan. Mer Blocket-mongon som prutar 50 % på en Rolex.
 
Orkar inte läsa igenom alla 12 sidor men det verkar som flera som råkar ut för fraktkostnaden. Bjöd någon in Nymans i diskussionen?
Är väl inte mycket att diskutera? De ville ha pröjs och jag ville inte pröjsa, fick gratis frakt via JLC. End of story.
 
Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.

De "får" inte sälja klockor i bulk till uppköpare från utlandet heller, men det skiter de fullständigt i...
 
Säljaren vet ej om klockan är servad eller inte och skriver därför okänd servicehistorik.

Vad betyder okänd?
som man inte känner till eller vet något om.

Jag förstår vad uttrycket betyder. Problemet är att i samband med den andra delen ("men håller tiden bra, har bra amplitud" osv) kan uttrycket användas som ett marknadsföringsverktyg att ge köparen ett (falskt) hopp att klockan kanske hade servats och man inte behöver betala mer efter köpet. Hur stor är chansen att f.d. ägare varken sparade kvittot eller hade några uppgifter om klockan faktiskt servades. Skriver man "ökänd servicehistorik" i sin annons antar jag att personen hade frågat f.d. ägaren (firman) om servicen. Jag tolkar frasen som att klockan är oservad men säljaren inte vill säga det.
 
Jag förstår vad uttrycket betyder. Problemet är att i samband med den andra delen ("men håller tiden bra, har bra amplitud" osv) kan uttrycket användas som ett marknadsföringsverktyg att ge köparen ett (falskt) hopp att klockan kanske hade servats och man inte behöver betala mer efter köpet. Hur stor är chansen att f.d. ägare varken sparade kvittot eller hade några uppgifter om klockan faktiskt servades. Skriver man "ökänd servicehistorik" i sin annons antar jag att personen hade frågat f.d. ägaren (firman) om servicen. Jag tolkar frasen som att klockan är oservad men säljaren inte vill säga det.
Det verkar ju som att du bestämt dig, och att det spelar väldigt lite roll vad som faktiskt står i annonsen. :)
 
Det verkar ju som att du bestämt dig, och att det spelar väldigt lite roll vad som faktiskt står i annonsen. :)

Det verkar som du vet vad jag menar utan att läsa andra meningar än den sista. Jag har ingen lust att förklara min poäng vidare eftersom jag tror att det enda ärliga sättet är att säga det man vet, t.ex. "jag har ägt klockan i X år och har aldrig servat den. Det finns inga service kvitto. Klockan håller tiden bra och har bra amplitud". Det man inte vet spelar ingen roll.
 
Det verkar som du vet vad jag menar utan att läsa andra meningar än den sista. Jag har ingen lust att förklara min poäng vidare eftersom jag tror att det enda ärliga sättet är att säga det man vet, t.ex. "jag har ägt klockan i X år och har aldrig servat den. Det finns inga service kvitto. Klockan håller tiden bra och har bra amplitud". Det man inte vet spelar ingen roll.
Vad spelar ett servicekvitto för roll om klockan går perfekt?

Allt är inte svart eller vitt.
 
Jag förstår vad uttrycket betyder. Problemet är att i samband med den andra delen ("men håller tiden bra, har bra amplitud" osv) kan uttrycket användas som ett marknadsföringsverktyg att ge köparen ett (falskt) hopp att klockan kanske hade servats och man inte behöver betala mer efter köpet. Hur stor är chansen att f.d. ägare varken sparade kvittot eller hade några uppgifter om klockan faktiskt servades. Skriver man "ökänd servicehistorik" i sin annons antar jag att personen hade frågat f.d. ägaren (firman) om servicen. Jag tolkar frasen som att klockan är oservad men säljaren inte vill säga det.
Jag förstår inte ditt resonemang kring falskt hopp. Det är inte vilseledande att skriva ut rådande amplitud och tidshållning.

Och... Gällande ditt resonemang om sparade kvitton. Sätt det i förhållande till hur många klockor som inte säljs som fullset.
 
Jag förstår inte ditt resonemang kring falskt hopp. Det är inte vilseledande att skriva ut rådande amplitud och tidshållning.

Och... Gällande ditt resonemang om sparade kvitton. Sätt det i förhållande till hur många klockor som inte säljs som fullset.

Det kan jag kommentera om i fall du är intresserad. Jag äger några klockor sedan ny. Vi kan använda min JLC TTDS (min avatar) som exempel. Klockan köptes i 2012, tillverkades runt 2010-2011. Jag har inte servad den än. Den går inom "JLC 1000 hours test" ramen. Amplituden är bra, gångreserv är perfekt. Allt detta, enligt mina vänner, som arbetar som urmakare, betyder inte att klockan inte ska servas. Slitage pga åldrande oljor kan uppstå utan att påverka gången, amplituden och gångreserven. Det jag vet är att för fem år sedan gick klockan +1s/d, nu är det plus 5 s/d. Betyder det att den ska servas? Jag vet inte, men jag ska serva den ändå. Alla tillverkare rekommenderar att serva klockor var femte år, oavsett hur mycket den har använts. Jag har sett Rollar som höll tiden bra och hade slitage inuti. Det här att gå på amplituden och gången utan att ens titta på urverket med in mikroskop är inte acceptabelt för mig. Jag kanske har för höga krav, men det är det jag gillar med JLC, Rolex och vissa andra tillverkare - höga krav på sitt arbete, ibland högre än det faktiskt behövs.

Att du, christian-h, inte menar något vilseledande med uttrycket betyder inte att det inte finns :) "Det finns ingen historik av rymdresor för min Speedy men den köpte jag av en astronaut". Hur som helst, jag vill inte driva diskussionen vidare. Let's agree to disagree.
 
Det kan jag kommentera om i fall du är intresserad. Jag äger några klockor sedan ny. Vi kan använda min JLC TTDS (min avatar) som exempel. Klockan köptes i 2012, tillverkades runt 2010-2011. Jag har inte servad den än. Den går inom "JLC 1000 hours test" ramen. Amplituden är bra, gångreserv är perfekt. Allt detta, enligt mina vänner, som arbetar som urmakare, betyder inte att klockan inte ska servas. Slitage pga åldrande oljor kan uppstå utan att påverka gången, amplituden och gångreserven. Det jag vet är att för fem år sedan gick klockan +1s/d, nu är det plus 5 s/d. Betyder det att den ska servas? Jag vet inte, men jag ska serva den ändå. Alla tillverkare rekommenderar att serva klockor var femte år, oavsett hur mycket den har använts. Jag har sett Rollar som höll tiden bra och hade slitage inuti. Det här att gå på amplituden och gången utan att ens titta på urverket med in mikroskop är inte acceptabelt för mig. Jag kanske har för höga krav, men det är det jag gillar med JLC, Rolex och vissa andra tillverkare - höga krav på sitt arbete, ibland högre än det faktiskt behövs.

Att du, christian-h, inte menar något vilseledande med uttrycket betyder inte att det inte finns :) "Det finns ingen historik av rymdresor för min Speedy men den köpte jag av en astronaut". Hur som helst, jag vill inte driva diskussionen vidare. Let's agree to disagree.
Så urmakare och tillverkare vill ha jobb? Udda. Visst blir det hårdare slitage om allt inte har tillräckligt med olja men service kostar oftast rätt mycket pengar, så bryr man sig om den monetära delen är det knappast värt att serva så ofta om verket går bra.
 
Så urmakare och tillverkare vill ha jobb? Udda. Visst blir det hårdare slitage om allt inte har tillräckligt med olja men service kostar oftast rätt mycket pengar, så bryr man sig om den monetära delen är det knappast värt att serva så ofta om verket går bra.

Får jag fråga om du byter oljan i din bil enligt servicerekommendationer eller väntar längre eftersom verkstäder vill känna pengar? :)
Vi är olika, du och jag. Jag vill att mina klockor är i perfekt skick. Jag vill inte att behöva byta ut delar efter 10 år. Jag vill ha ursprungliga delar kvar om det är möjligt. 6000-8000 kronor var femte-sjätte år är inga superstora pengar när jag har betalat tio-femton gånger så mycket för själva klockan.
 
Får jag fråga om du byter oljan i din bil enligt servicerekommendationer eller väntar längre eftersom verkstäder vill känna pengar? :)
Vi är olika, du och jag. Jag vill att mina klockor är i perfekt skick. Jag vill inte att behöva byta ut delar efter 10 år. Jag vill ha ursprungliga delar kvar om det är möjligt. 6000-8000 kronor var femte-sjätte år är inga superstora pengar när jag har betalat tio-femton gånger så mycket för själva klockan.
Dålig jämförelse, och det hoppas jag du vet. Jag lade fram min poäng och du lyfte fram en annan.
 
Det kan jag kommentera om i fall du är intresserad. Jag äger några klockor sedan ny. Vi kan använda min JLC TTDS (min avatar) som exempel. Klockan köptes i 2012, tillverkades runt 2010-2011. Jag har inte servad den än. Den går inom "JLC 1000 hours test" ramen. Amplituden är bra, gångreserv är perfekt. Allt detta, enligt mina vänner, som arbetar som urmakare, betyder inte att klockan inte ska servas. Slitage pga åldrande oljor kan uppstå utan att påverka gången, amplituden och gångreserven. Det jag vet är att för fem år sedan gick klockan +1s/d, nu är det plus 5 s/d. Betyder det att den ska servas? Jag vet inte, men jag ska serva den ändå. Alla tillverkare rekommenderar att serva klockor var femte år, oavsett hur mycket den har använts. Jag har sett Rollar som höll tiden bra och hade slitage inuti. Det här att gå på amplituden och gången utan att ens titta på urverket med in mikroskop är inte acceptabelt för mig. Jag kanske har för höga krav, men det är det jag gillar med JLC, Rolex och vissa andra tillverkare - höga krav på sitt arbete, ibland högre än det faktiskt behövs.

Att du, christian-h, inte menar något vilseledande med uttrycket betyder inte att det inte finns :) "Det finns ingen historik av rymdresor för min Speedy men den köpte jag av en astronaut". Hur som helst, jag vill inte driva diskussionen vidare. Let's agree to disagree.
Jag håller med. När du jämförde korrekt tidshållning och amplitud med rymdresor tackar jag för mig.

Trevlig kväll.
 
Håller med i det stora hela men visst, det kanske kan vara lite psykologisk att det inte känns så festligt att ha en Rolex som är uttagen i Thailand eller Kina.
 
Dålig jämförelse, och det hoppas jag du vet. Jag lade fram min poäng och du lyfte fram en annan.

Din poäng var att tillverkaren ljuger att klockan behöver servas var 5te år. Då undrade jag om du hade samma övertygelse gällande servicerekommendationer för bilar. Varför är det dålig jämförelse? Det handlar inte om bilar. Det handlar om servicerekommendationer från tillverkaren. Jag baserar det jag tror på gällande service på vad urmakare jag litar på säger. En av de är oberoende och äger inga dyra klockor. Han är förtjust i den tekniska delen.
 
Nä, jag förstår inte varför det skulle spela någon roll var klockan är uttagen eller vad säljaren betalt. Det enda som spelar roll för mig är att priset och skicket tilltalar.
 
Håller med i det stora hela men visst, det kanske kan vara lite psykologisk att det inte känns så festligt att ha en Rolex som är uttagen i Thailand eller Kina.
Varför inte? Så länge det är från en AD med all typ av certifiering vad spelar det då för roll? Allt i Asien kommer inte från ett stånd på stranden.
 
Hade en sub C som var uttagen i Italien och som var under garantin men behövde ruckas (klockan var 6 mån gammal i nyskick men gick +20 sek/dag)
Gick till Nymans och dem frågade vart den var uttagen och ville ha 2 k i fraktkostnad ned till Schweiz. Hade klockan varit köpt hos dem så hade inte det kostat något.
Visst finns det fördelar att klockan är uttagen i Sverige eller försökte Nymans göra en fuling?
Jag lämnade in en Tudor för ruckning hos Rob E under garanti och den var utagen i UAE.
Inga som helst problem.

Mvh
 
Din poäng var att tillverkaren ljuger att klockan behöver servas var 5te år. Då undrade jag om du hade samma övertygelse gällande servicerekommendationer för bilar. Varför är det dålig jämförelse? Det handlar inte om bilar. Det handlar om servicerekommendationer från tillverkaren. Jag baserar det jag tror på gällande service på vad urmakare jag litar på säger. En av de är oberoende och äger inga dyra klockor. Han är förtjust i den tekniska delen.
Min poäng var att det inte var ekonomiskt försvarbart att serva vart femte år. Sedan gjorde jag mig iofs lite rolig över dina referenser. Oftast anger inte tillverkarna serviceintervall vad jag sett? Hört från vissa handlare att man ska serva när man märker att uret inte går bra.

Men känner att detta är lite OT nu...
 
Håller med i det stora hela men visst, det kanske kan vara lite psykologisk att det inte känns så festligt att ha en Rolex som är uttagen i Thailand eller Kina.
Inte så festligt?
Säg det till en Rolexbärande Japan eller Thai, bestycka dig samtidigt med en karta och förklara vart Sverige ligger och berätta att vi faktiskt är 10 miljoner innevånare:)
 
Tillbaka
Topp