• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart är klockan uttagen?

Jag har för mig att han engelska beg-klocks-killen som blivit rånad och hade en aktiv youtubekanal ett tag (nu är det mesta raderat pga han kände att kanalen var en säkerhetsrisk), nämnde att det var väldigt viktigt för honom att klockor hade UK eller EU moms betald. Detta då han gjorde / skattade sina affärer via någon differentiell moms någonting, jag minns inte detaljerna, men jag misstänker att det skulle kunna finnas liknande lagstiftning i Sverige. Någon som håller på med handel av begagnade varor och vet?

Paul Thorpe
https://www.youtube.com/channel/UCoQwQckh7juAa14y5PhqXIA/videos

Är ju bara att exportera klockan momsfritt och sälja via ombud alternativt köpa tillbaka den och sälja den igen. Tror ytterst få orkar spåra om momsen är betalad korrekt eller inte. Personligen ser jag det inte som ett argument. Däremot gynnas svensk handel av att vi handlar i Sverige, det är bra.

Moms betalas av förstgångsköparen, inte mellan privatpersoner. Momsen är redan betald i landet den är såld så momsen är ju helt oväsentlig i sammanhanget. Självklart är inte en svensksåld per automatik värd hela 20% mer som beggad, det är lite märkligt resonemang. Det är likadan klocka. Jag lägger noll värde i var en klocka ursprungligen är köpt någonstans, och så gör även hela den internationella klock-traden. Bryr mig enbart om skick och att papper är korrekt om de finns med. Vi har även frihandel inom EU som moms är även oväsentligt att lägga värdeskillnader vid på nyköp, så länge det inte är av någon egen nationell princip det handlar om.

Sista gången. Det finns ingen som helst juridisk skillnad, rättighetsmässigt eller lagmässigt, om du köper en klocka av en privatperson oavsett var klockan är uttagen. Produkten har exakt på öret samma reella värde, vilket visar sig på försäkringsvärde, värderingsintyg av AD etc. Allt annat är personliga åsikter. Jämförelse med tyska bilar fungerar inte, det är en helt annan sak då det kan vara mycket fusk och saker att ta i beaktning med ett bilköp utan hundraprocentig historik. En klocka är ingen bil. Bilar är mycket mer komplexa.
Tack för att du skriver så ihärdigt. Jag uppskattar det och tar in.

Brukar du få med ursprungskvitto när du köper en begagnad klocka?
Nej aldrig och det vill jag inte ha heller. Däremot har jag fått en kopia eller fått titta på originalet. Går det så långt, har jag nog redan förlorar förtroendet. Är man bra på att läsa av svaren, får man veta mycket genom att ställa frågor.

Tack för att du skriver så ihärdigt. Jag uppskattar det och tar in.
Och jag förstår helt att det "känns" bättre med en svensksåld för en del personer. Inget att göra med lagar eller rättigheter. Så helt klart, många har den känslan och föredrar det. Jag personligen gör det inte. Jag kan tycka det är lite coolt när klockorna är stämplade eller från konstiga länder. "Vad har denna klocka varit med om?", kan jag tänka. Också en personlig känsla utan värde i sig. :)

Jag har för mig att han engelska beg-klocks-killen som blivit rånad och hade en aktiv youtubekanal ett tag (nu är det mesta raderat pga han kände att kanalen var en säkerhetsrisk), nämnde att det var väldigt viktigt för honom att klockor hade UK eller EU moms betald. Detta då han gjorde / skattade sina affärer via någon differentiell moms någonting, jag minns inte detaljerna, men jag misstänker att det skulle kunna finnas liknande lagstiftning i Sverige. Någon som håller på med handel av begagnade varor och vet?

Paul Thorpe
https://www.youtube.com/channel/UCoQwQckh7juAa14y5PhqXIA/videos
I England vet jag inte hur det fungerar, men i Sverige så vinstbeskattar företagen som köper och säljer begagnade klockor till privarpersoner. Det är alltså inte 25% moms på varan du köper, utan säljaren vinstbeskattar sin avans mellan dennes inköpspris och försäljningspris.

Och jag förstår helt att det "känns" bättre med en svensksåld för en del personer. Inget att göra med lagar eller rättigheter. Så helt klart, många har den känslan och föredrar det. Jag personligen gör det inte. Jag kan tycka det är lite coolt när klockorna är stämplade eller från konstiga länder. "Vad har denna klocka varit med om?", kan jag tänka. Också en personlig känsla utan värde i sig. :)
De flesta av mina klockor har jag köpt utomlands, till ett helt annat pris än i säljtråden och det är det som var min poäng från början.

I England vet jag inte hur det fungerar, men i Sverige så vinstbeskattar företagen som köper och säljer begagnade klockor till privarpersoner. Det är alltså inte 25% moms på varan du köper, utan säljaren vinstbeskattar sin avans mellan dennes inköpspris och försäljningspris.
Okay, men får de göra detta om det är oklart om moms är betald på varan?

Jag förväntade mig inget annat. Vill du, får du gärna utveckla din kommentar så jag vet hur du tänker.
Du tycker på fullaste allvar att varor som inte inneburit ett tillskott i den svenska statskassan automatiskt skall vara mindre värda "bara för att"? Även När det gäller begagnat? Värdet avgörs av modell, skick etc, vart de köpts är ju totalt irrelevant.
Är mystifierad att det finns folk som resonerar på det här sättet.

Tillbaka
Topp