• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart går brytgränsen?

Tärnan

Cartier
Är det bara jag som blir förvånad över vad highend-tillverkarna (om jag bortser från crème de la crème typ patek, audemar etc) kan plocka ut i pris för en klocka? jag tänker då på dussin tillverkarna tag heuer, oris, i viss mån omega m.fl kontra exempelvis Orient, Seiko och obskyra märken som Kemmner?

Orient, Seiko, Kemmner m.fl gör otroligt fina klockor till 1/5 del av priset? I bland 1/10 del. Är det värt att visa upp för omgivningen att man bär en klocka med ett visst "fint" märke eller? var går gränsen?

Själv gillar jag att göra bra affärer o bryr mig inte ett skit om märkestillhörighet även om jag stolt bär en en Omega om jag känner att jag gjort en bra affär. Har Orient klocka också o suktar på en Kemmner Tonneau med eta verk som man får för ca 2-3 papp beggad.

Man blir lite förbannad när Tudor presenterar en förvisso fin 36 mm klocka för typ 25 papp som Seiko/Orient/Kemmner gör för 5?!
 

Vesper

Rolex
Gränsen får man känna efter själv, tycker förövrigt att iwc ingenieur 3239 inte är värd 52k ny med ett ETA verk t.ex.
 

Tärnan

Cartier
Tja, är väl som bilar, kläder, båtar, glasögon, smycken och en ziljon andra märkesvaror inom alla branscher. Kvalitet, tillverkningskostnad och varumärkesprestige har inte alltd något uppenbart samband.
Jo det köper jag. Precis som det finns Bentley eller Aston Martin som tar dig från punkt A till B så finns det Skoda och Daewoo som gör det samma. Men daewoo har inte samma motor som Bentley och jag tänker att skillnaden mellan en Tag heuer verk inte skiljer sig nämnvärt ifrån ett bättre Seiko?
 

JohnDoe

Rolex
Jo det köper jag. Precis som det finns Bentley eller Aston Martin som tar dig från punkt A till B så finns det Skoda och Daewoo som gör det samma. Men daewoo har inte samma motor som Bentley och jag tänker att skillnaden mellan en Tag heuer verk inte skiljer sig nämnvärt ifrån ett bättre Seiko?
Ungefär så tycker en icke motorintresserad om bentley vs skoda.
 

MånsT

Rolex
Känslan i handen, på armen, i huvudet rent generellt skulle jag tro blir bättre med en dyrare klocka än en billigare som gör samma jobb. Hela branschen bygger ju på emotionell fästning vid en produkt, så därför tar de "finare" tillverkarna betalt bland annat för att de kan. Ponera att absolut inte en enda kotte på denna planeten baserar sitt köp i mångt och mycket på det emotionella, då hade alla burit en batteridriven Timex eller dylikt.
 

Tärnan

Cartier
Känslan i handen, på armen, i huvudet rent generellt skulle jag tro blir bättre med en dyrare klocka än en billigare som gör samma jobb. Hela branschen bygger ju på emotionell fästning vid en produkt, så därför tar de "finare" tillverkarna betalt bland annat för att de kan. Ponera att absolut inte en enda kotte på denna planeten baserar sitt köp i mångt och mycket på det emotionella, då hade alla burit en batteridriven Timex eller dylikt.
absolut, jag är vän med ytterligheterna dessutom. Tycker själv det är kul med att kunna köpa topnotch ibland men det kan lika väl vara kul att köpa något som betraktas som "skoda" bara jag får valuta för pengarna. Det jag uppfattar dock med ex Seiko och Tag heuer eller andra nära märken (jag vet att jag drar alla modeller över en kam här) är att kvalitetsskillnaden är mindre än vad än vad prislappen säger kontra ex. Bentley-Daewoo som tar dig från punkt A-B precis som Seiko-Tag Heuer talar om vad klockan är.
 

MånsT

Rolex
absolut, jag är vän med ytterligheterna dessutom. Tycker själv det är kul med att kunna köpa topnotch ibland men det kan lika väl vara kul att köpa något som betraktas som "skoda" bara jag får valuta för pengarna. Det jag uppfattar dock med ex Seiko och Tag heuer eller andra nära märken (jag vet att jag drar alla modeller över en kam här) är att kvalitetsskillnaden är mindre än vad än vad prislappen säger kontra ex. Bentley-Daewoo som tar dig från punkt A-B precis som Seiko-Tag Heuer talar om vad klockan är.
Det är möjligt att prisskillnaden vs. kvalitetsskillnaden är lite skev, men det är just där de finare tillverkarna spelar det emotionella kortet; de tar extra för att de kan, för att de vet att 9/10 hellre har en klocka det står Rolex på än som det står Seiko på.
 
Ja, alltså Tudor håller ju högre kvalité överlag. ETA-verk från ett företag är inte detsamma som från ett annat.
Verken som levereras till Tudor och IWC är inte detsamma som de ETA-verk som levereras till t ex. Kemmner Tonneau.
Verket som levereras till sistnämnda är med största sannolikhet redan färdigbyggda när de kommer från ETA, och de är en grovvariant som inte ens är stensatt eller ihopmonterad som levereras till IWC och Rolex SA. (Tudor.) eftersom de bygger om och modifierar dessa så pass mycket.
Det är framförallt balansen som modifieras då det är denna del som påverkar gången och kvalitén mest. Tudors verk är även monterade av Rolex direkt och därmed under väldigt mycket striktare omständigheter.

Så som svar på din fråga; Ja, Tudor och IWC kan ta så mycket för sina klockor eftersom de håller en avsevärt högre standard.
 

JohnDoe

Rolex
Har du kört en Bentley? Inte på något sätt samma motor som en Skoda vare sig sett i slagvolym, antal cylindrar eller motorkarakteristik :p
Nä men nu diskuterade vi inte huruvida jag hade kört eller inte. Jag påpekade att de icke motorintresserade uppfattar en motor som motor, typ samma otto konstruktion på samma sätt som urverk liknar varandra. Jag har aldrig sagt att jag inte är motorintresserad eller att jag inte förstår skillnaden. Du blandar fullständigt ihop korten här. Du tycks tro att du behöver läxa upp mig i motorjämförelser. Då kan du inte läsa.
 

Tärnan

Cartier
Ja, alltså Tudor håller ju högre kvalité överlag. ETA-verk från ett företag är inte detsamma som från ett annat.
Verken som levereras till Tudor och IWC är inte detsamma som de ETA-verk som levereras till t ex. Kemmner Tonneau.
Verket som levereras till sistnämnda är med största sannolikhet redan färdigbyggda när de kommer från ETA, och de är en grovvariant som inte ens är stensatt eller ihopmonterad som levereras till IWC och Rolex SA. (Tudor.) eftersom de bygger om och modifierar dessa så pass mycket.
Det är framförallt balansen som modifieras då det är denna del som påverkar gången och kvalitén mest. Tudors verk är även monterade av Rolex direkt och därmed under väldigt mycket striktare omständigheter.

Så som svar på din fråga; Ja, Tudor och IWC kan ta så mycket för sina klockor eftersom de håller en avsevärt högre standard.
Hoppas det, har en Tudor själv. Men som sagt, det bästa jag vet är att göra bra affärer och med det menar jag att köpa kvalitet till rätt pris. Inte bra kvalitet till för högt pris! Allt utmynnar i vad man förväntar sig som kund och jag förväntar mig inte att bli lurad.
 
Tycker att Echo Deltas analys är klockren. Det är skillnad på ETA och ETA, vilket ofta är lätt att glömma (och glömmer man det, vilket Panerai en gång gjorde och aldrig mer kommer att göra, så kan det kosta mycket i anseende och förtroende). Sedan finns det ändå en gräns; och var den går är väl mycket en personlig fråga kan jag tycka. Själv skulle jag aldrig slanta upp över 50k för ett funktionellt närmast omodifierat 2892-A2 alldeles oavsett hur mycket tid som ägnats verket och hur väl sammansatt och noggrannt regulerat det än kan tänkas vara, vilket alltså utesluter en del IWC-kalibrar i mina ögon. 20k absolut, 30k kanske. Men är det över 50k så är det manufakturkalibrar som gäller i mitt tycke. Inte för att de nödvändigtvis är bättre (många är det avgjort inte, just IWC tillverkar en del manufakturkalibrar man aldrig borde låtit lämna ritbordet) men för att de är varumärkesspecifika och därför unika. Ofta tekniskt avancerade, vilket kan vara på både gott och ont. Men de förmedlar en känsla och en historia. Det kan absolut vara värt 50k och mer än så i mina ögon.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tärnan

Cartier
givet att det ligger mer kärlek bakom importerade ETA verk som man förädlar. Förvånas bara över de facto att priset rusar och ser inte att den prisjusteringen motsvarar den förädlingen. Men jag lär mig väl förstå det med tiden.
 

Tärnan

Cartier
Tycker att Echo Deltas analys är klockren. Det är skillnad på ETA och ETA, vilket ofta är lätt att glömma (och glömmer man det, vilket Panerai en gång gjorde och aldrig mer kommer att göra, så kan det kosta mycket i anseende och förtroende). Sedan finns det ändå en gräns; och var den går är väl mycket en personlig fråga kan jag tycka. Själv skulle jag aldrig slanta upp över 50k för ett funktionellt närmast omodifierat 2892-A2 alldeles oavsett hur mycket tid som ägnats verket och hur väl sammansatt och noggrannt regulerat det än kan tänkas vara, vilket alltså utesluter en del IWC-kalibrar i mina ögon. 20k absolut, 30k kanske. Men är det över 50k så är det manufakturkalibrar som gäller i mitt tycke. Inte för att de nödvändigtvis är bättre (många är det avgjort inte, just IWC tillverkar en del manufakturkalibrar man aldrig borde låtit lämna ritbordet) men för att de är varumärkesspecifika och därför unika. Ofta tekniskt avancerade, vilket kan vara på både gott och ont. Men de förmedlar en känsla och en historia. Det kan absolut vara värt 50k och mer än så i mina ögon.

Vänligen
Forumets undersköterska
exakt vad förädlar de? hjälp mig att förstå.
 

Vesper

Rolex
Det som slår mig är att en StålSub idag listar över 70000kr och med årliga prishöjningar lär vi vara över 100000kr inom 15 års period. Rimligt?
Det börjar bli löjligt mkt pengar för en såpass enkel klocka, den är bra men verket kanske inte är såpass high end att det betingar dom summorna, sen betalar man förvisso mkt för varumärket.
 

Tärnan

Cartier
Tror inte ett skit på er som hävdar att "fin ur tillverkarna" som förädlar Eta verk är värda priset förrän ni visar mer på vad de exakt förädlar.
Om det ligger så oerhört mycket arbete bakom att förädla ett Eta verk lär det ju skapa ett eget inhouse verk istället. I min värld är justeringar av ett basic eta verk ett skitjobb som inte alls motiverar priset mellan ett basic Eta och ett förädlat. Jag är ingen urmakare så jag ber er förklara. Har ni rätt kommer jag att ändra mig men tills dess är det uppförsbacke som defaultläge.
 

sir alex

Panerai
Förklara för mig tjusningen i ett avancerat urverk som inte kan servas på hemmaplan utan måste skickas till kontinenten för dyr service. Sådana urverk borde snarare generera ett billigare pris än ETA:s arbetshästar som är dokumenterat bra. Jag köper mjuka värden som "känsla" och "upplevd exklusivitet" (lurad av smarta marknadsförare) men ge mig några tunga hårda argument.
 
exakt vad förädlar de? hjälp mig att förstå.

Det är olika beroende på tillverkare och modell. Kikar vi exempelvis på Breitling kaliber 17, som bygger på ETA 2824-2, så är den enda funktionella modifieringen den att Breitling använder sig av en annan drivfjäder från en annan leverantör som man anser vara bättre än den som ETA levererar (källa: Watch Time) med ursprungsmaterialet. Om vi tittar närmare på IWC kaliber 30110 så är det inte funktionellt modifierat överhuvudtaget. Visst, urverket har en för IWC unik dekorering (med förgylld gravering) och sätts samman av IWC själva under deras egna strikta standard o.s.v men sett till urverkets funktionella uppbyggnad så är det inte modifierat alls. Det är alltså exakt samma komponenter som gör exakt samma jobb som i vilket annat ETA 2892-A2 som helst. Nu är jag ett Omega fanboy av guds nåde och allt annat än neutral, men här kan man ju ändå jämföra IWC kaliber 30110 med Omega kaliber 2500D. Förhållandevis få komponenter i ett vanligt ETA 2892-A2 passar i ett Omega 2500D medan precis allt passar i ett IWC 30110 då det är samma urverk. I Omegas version är däremot det mesta ändrat med några exempel så här på rak arm; modifierad uppdragningsmekanism (detta var implementerat redan i kaliber 1120), modifierat löpverk (en del i implementeringen av co-axial gången), en helt ny balans som andas fritt utan indexreglering, modifierade bryggor (som höjts för att bereda plats för gånghjulet i dess tre funktionella nivåer). Kort sagt; den som köper ett ETA 2892-A2 i Top-utförande i förhoppningen att det kommer att kunna tjäna som reservdelsverk till ett Omega 2500D kommer att bli mycket besviken medan den som gör detsamma till ett IWC 30110...ja, det är ju exakt samma urverk även om jag personligen i 100 fall av 100 skulle välja IWC-verket. Det är perfekt regulerat och perfekt sammansatt.

Men ändå...Omega erbjuder en unikt modifierad version i klockor som listar runt 30k. Det är väl okej. IWC däremot. Nu hamnar jag väl i blåsväder men över 50k för en klocka med kaliber 30110 ? Dom borde skämmas !

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tärnan

Cartier
Det är olika beroende på tillverkare och modell. Kikar vi exempelvis på Breitling kaliber 17, som bygger på ETA 2824-2, så är den enda funktionella modifieringen den att Breitling använder sig av en annan drivfjäder från en annan leverantör som man anser vara bättre än den som ETA levererar (källa: Watch Time) med ursprungsmaterialet. Om vi tittar närmare på IWC kaliber 30110 så är det inte funktionellt modifierat överhuvudtaget. Visst, urverket har en för IWC unik dekorering (med förgylld gravering) och sätts samman av IWC själva under deras egna strikta standard o.s.v men sett till urverkets funktionella uppbyggnad så är det inte modifierat alls. Det är alltså exakt samma komponenter som gör exakt samma jobb som i vilket annat ETA 2892-A2 som helst. Nu är jag ett Omega fanboy av guds nåde och allt annat än neutral, men här kan man ju ändå jämföra IWC kaliber 30110 med Omega kaliber 2500D. Förhållandevis få komponenter i ett vanligt ETA 2892-A2 passar i ett Omega 2500D medan precis allt passar i ett IWC 30110 då det är samma urverk. I Omegas version är däremot det mesta ändrat med några exempel så här på rak arm; modifierad uppdragningsmekanism (detta var implementerat redan i kaliber 1120), modifierat löpverk (en del i implementeringen av co-axial gången), en helt ny balans som andas fritt utan indexreglering, modifierade bryggor (som höjts för att bereda plats för gånghjulet i dess tre funktionella nivåer). Kort sagt; den som köper ett ETA 2892-A2 i Top-utförande i förhoppningen att det kommer att kunna tjäna som reservdelsverk till ett Omega 2500D kommer att bli mycket besviken medan den som gör detsamma till ett IWC 30110...ja, det är ju exakt samma urverk även om jag personligen i 100 fall av 100 skulle välja IWC-verket. Det är perfekt regulerat och perfekt sammansatt.

Men ändå...Omega erbjuder en unikt modifierad version i klockor som listar runt 30k. Det är väl okej. IWC däremot. Nu hamnar jag väl i blåsväder men över 50k för en klocka med kaliber 30110 ? Dom borde skämmas !

Vänligen
Forumets undersköterska
Blir inte ett dugg övertygad om motivering till prisskillnad enbart sett till förädling av ett i grunden basic Eta verk. Snacka om grundlurad sett enbart till kvalitet. Att man sedan betalar mer för att ha ett fint märke på armleden köper jag men kom inte o säg att förädlingen motiverar en prisskillnad mot basic verket. Notera att dessa flotta tillverkare säljer flera miljontals av klockorna så utvecklingskostnaden för förädlingen motsvarar inte alls prisskillnaden. Om så är fallet och man köper av denna anledning är man lurad upp på läktaren. tackar dock för feedback!
 

Apansson

Torpare
Det som slår mig är att en StålSub idag listar över 70000kr och med årliga prishöjningar lär vi vara över 100000kr inom 15 års period. Rimligt?
Nej. Stålrolex är för dyrt och en submariner är inte ens "värd" i närheten av dubbelt så mycket som t.ex. en PO. Men de har ju en bra hype och myt kring varumärket, och det är jäkligt schyssta klockor, men när vi börjar prata 60k för en 16710 börjar det bara bli löjligt.
 

Tärnan

Cartier
Etas verk finns ju i olika kvalitetsklasser. Den bästa och dyraset är ju Chronometer grade. Föreslår att ni kollar era egna ur. Är de justerade i 5 positioner? Det är en kostsam och tidsödande process. Endast bättre ur har denna justering utförd. Walt Odets har skrivit väl om just "Basic principles of watch adjusting" (Se länken)
http://www.timezone.com/2002/09/16/tweaking-the-mark-xii-part-2-2-part-1/

Det här med manufaktur-verk är marknadsavdelningarnas våta drömmar. För oss ägare och konsumenter är det dyrt och omständligt när uren ska servas. Visst är det vackert med ett fint verk om du har en glasbaksida att beskåda detta genom. För egen del köper jag hellre ur som är justerade väl, och struntar i vem som tillverkat urverket. Några tillverkare som har satsat på manufakturverk är ju Omega, IWC, Ulysse Nardin och det tillkommer fler och fler. Samtidigt höjer de priserna med detta som argument.

Mitt senaste ur är justerat i 5 positioner med ett F. Piquet verk. Det går fantastiskt jämnt i olika positioner och kan servas i Sverige.
Så med dessa justeringar/förändringar vad är din uppskattning på nedlagd tid för att komma dithän? Är det justeringar som görs en gång och sedan lever man med det eller är det en upprepad justering för varje gång man servar uret?
 
Topp