• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vatten och vintage

Hej stod och diskade såhär på kvällskvisten när det slog mig att jag kan använda mig av den samlade kunskapen här.

Hur gör ni som använder vintageklockor, hur rädda för vatten är ni? Är diska No-No ? Plockar ni av klockan när ni tvättar händerna o.s.v?

Själv försöker jag skydda min edox efter bästa förmåga men inser att jag ibland kan vara lite överbeskyddande och på gränsen till paranoid, kanske borde jag lämna in för service och provtryck för att stilla min vattenfobi..
Bjuder på ett vristskott också

image.jpeg

Jag borde eg inte svara för jag är toknojig med mina vintageklockor och vatten.:nailbiting:
Tänker "rather safe than sorry" och tar av mig när jag diskar etc. Försöker tom skydda klockan under jackärmen vid regn...
Dumt för jag tycker samtidigt att de skall användas. En klocka i en låda blir ingen glad av...

Jag borde eg inte svara för jag är toknojig med mina vintageklockor och vatten.:nailbiting:
Tänker "rather safe than sorry" och tar av mig när jag diskar etc. Försöker tom skydda klockan under jackärmen vid regn...
Dumt för jag tycker samtidigt att de skall användas. En klocka i en låda blir ingen glad av...
Det känns som ett vettigt resonemang :)

Allt handlar väl om vilken risk man är villig att ta samt hur mycket det kan kosta om något händer...

Jag hade gärna badat med min gamla 1675 men anser att även efter en täthetsservice är gamla klockor med plexiglas alltid en riskfylld historia att kombinera med vatten. Framför allt om det är en dyrare klocka där en vattenskada på tavlan skulle innebära att halva charmen och värdet i klockan skulle försvinna.

Tvätta händerna är jag överlag inte speciellt orolig för. Skall rätt mycket till för att fukten skall krypa in då.

Allt handlar väl om vilken risk man är villig att ta samt hur mycket det kan kosta om något händer...

Jag hade gärna badat med min gamla 1675 men anser att även efter en täthetsservice är gamla klockor med plexiglas alltid en riskfylld historia att kombinera med vatten. Framför allt om det är en dyrare klocka där en vattenskada på tavlan skulle innebära att halva charmen och värdet i klockan skulle försvinna.

Tvätta händerna är jag överlag inte speciellt orolig för. Skall rätt mycket till för att fukten skall krypa in då.
Vad är det du är rädd för om den har klarat trycktest? Så länge den är servad rätt nyligen och inte har någon oxidation skulle jag inte ha något problem att simma med någon vintage.

Vad är det du är rädd för om den har klarat trycktest? Så länge den är servad rätt nyligen och inte har någon oxidation skulle jag inte ha något problem att simma med någon vintage.
Som han skriver så är plexiglas & vatten ingen höjdare. Plexiglas är ett levande material (för att vara inom klocksvängen) & även om en klocka är trycktestad nyligen är risken större att plexiglaset tar skador vid en mindre törn (därmed kan bli otät) som dito safirare klarar galant. Sedan finns det även en risk att vatten ligger kvar mellan boett & plexiglas, vilket kan leda till oxidering - då även om klockan är helt tät.

Som han skriver så är plexiglas & vatten ingen höjdare. Plexiglas är ett levande material (för att vara inom klocksvängen) & även om en klocka är trycktestad nyligen är risken större att plexiglaset tar skador vid en mindre törn (därmed kan bli otät) som dito safirare klarar galant. Sedan finns det även en risk att vatten ligger kvar mellan boett & plexiglas, vilket kan leda till oxidering - då även om klockan är helt tät.
När klockorna gjordes så fungerade de utmärkt att bad och dyka med trots att det är plexi. Kan köpa att en äldre sub ex är mer ömtålig och att en smäll kan göra att den skulle få en spricka eller inte vara tät längre, men tror likväl att samma sak skulle ske med många nyare klockor med safirglas också. Det är dock inte samma sak som att man inte kan bada med vintage eller plexi, det är bara fel.
Som jag skrev innan så måste man ju kolla för oxidation men annars inga problem överhuvudtaget.

När klockorna gjordes så fungerade de utmärkt att bad och dyka med trots att det är plexi. Kan köpa att en äldre sub ex är mer ömtålig och att en smäll kan göra att den skulle få en spricka eller inte vara tät längre, men tror likväl att samma sak skulle ske med många nyare klockor med safirglas också. Det är dock inte samma sak som att man inte kan bada med vintage eller plexi, det är bara fel.
Som jag skrev innan så måste man ju kolla för oxidation men annars inga problem överhuvudtaget.
Är du säker? Jag skulle tro att en äldre urmakare har stött på en & annan vattenfylld plexi-dykare (utan någon som helst källa). En 1675 har dessutom WR på 50 meter. Jag personligen skulle inte bada med en modern klocka med WR 50.

Är du säker? Jag skulle tro att en äldre urmakare har stött på en & annan vattenfylld plexi-dykare (utan någon som helst källa). En 1675 har dessutom WR på 50 meter. Jag personligen skulle inte bada med en modern klocka med WR 50.
Och du tror inte en urmakare har stött på några safir-dykare som läckt? Allt handlar om att regelbundet ta hand om sin klocka i form utav service, nya packningar osv.
Tror inte det var så vanligt att människor på 70talet tog in sina subbar för trycktest varje år (inte heller någon källa) och därför är det inte konstigt ifall en del har läckt.
Skulle min 1675 vara trycktestad till 50m skulle jag inte ha något problem att bada med den precis som jag inte skulle ha något problem att bada med en modern klocka testad till 50m.

Och du tror inte en urmakare har stött på några safir-dykare som läckt? Allt handlar om att regelbundet ta hand om sin klocka i form utav service, nya packningar osv.
Tror inte det var så vanligt att människor på 70talet tog in sina subbar för trycktest varje år (inte heller någon källa) och därför är det inte konstigt ifall en del har läckt.
Skulle min 1675 vara trycktestad till 50m skulle jag inte ha något problem att bada med den precis som jag inte skulle ha något problem att bada med en modern klocka testad till 50m.
Okej. Kör hårt.:)

Nja, nu rör du till det lite. Plastglas klarar stötar och slag mycket bra då de inte är lika spröda som glas/safirglas är. Däremot tror jag något påstod att temperaturskillnaden mellan vatten och glas gör att plastglaset ändrar form och att det är en fara. Hade dock inte oroat mig med en nyservad sportrolex med plastglas om det inte var någon sjukt ovanlig tavla. GMT klarar 100m när man trycker dem så det är inget problem i sig...

Skillnaden är att en 1675 från 70-talet med vacker originaltavla blir dödstrist om tavlan skadas av fukt och behöver bytas till servicetavla. En modern kan du ju bara byta till en identisk tavla i värsta fall.

Angående att bada med gamla plexi är det flera urmakare som avrått det även efter service/trycktest då ett 50 år gammalt plexiglas kan vara tätt idag men otätt imorgon. Det bildas lätt små microsprickor i glasen samt det faktum att Rolex förbättrade infästningen vid starten med safirglas.

Detta är vad jag hört från urmakare som arbetat i decennier med just den här typen av klockor. Vill man bada med klockan står det var och en fritt att göra men som jag skrev så får man väl väga risken att något händer mot behovet/glädjen att ha den i vattnet.

Fick btw samma råd av AP återförsäljare angående min 15202. Trots att den har 50m vattentäthet och säkert klarar det saknar den skruvad krona och kostnaden för att reparera en vattenskadad Jumbo skojar man inte bort kan jag säga...

Nja, nu rör du till det lite. Plastglas klarar stötar och slag mycket bra då de inte är lika spröda som glas/safirglas är. Däremot tror jag något påstod att temperaturskillnaden mellan vatten och glas gör att plastglaset ändrar form och att det är en fara. Hade dock inte oroat mig med en nyservad sportrolex med plastglas om det inte var någon sjukt ovanlig tavla. GMT klarar 100m när man trycker dem så det är inget problem i sig...

Hur är det med limmade plexiglas på DD? Går dem att bada med...

Fick btw samma råd av AP återförsäljare angående min 15202. Trots att den har 50m vattentäthet och säkert klarar det saknar den skruvad krona och kostnaden för att reparera en vattenskadad Jumbo skojar man inte bort kan jag säga...
Badade inte du med den innan?
Hur är det med limmade plexiglas på DD? Går dem att bada med...
Så länge de är äkta och hela så...

Nej..min Nautilus 5711 badar jag dock med. Den är 120m vattentät med skruvad krona
Kool, det är ju en rätt svår tätning på Nautilusen väl? En sprint/skruv som låser glasringen? Sedan tror jag faktist det är rätt svårt att lyckas dra ut kronan under vatten, lyckats ovanför med ROn?

Ett dykarur som man inte kan bada med är ju tämligen värdelöst, även om det är gammalt - ungefär som en slö kniv. Det dagliga armbandsuret ska ju tåla det som det är specificerat för, annars passar det bättre på ett museum eller liknande. Övriga gamla ur är ju inte gjorda för bad och bör ju aktas för vatten eller nedsänkning i diskbaljan :)
Det händer ju trots allt en del med ett ur på 40-50 år... Tycker man kan uppskatta ett ur som från början var tänkt som dykur även om man 50 år senare tvekar på vattentätheten..
Gummitätningar åldras ju inte direkt som vin

Ett dykarur som man inte kan bada med är ju tämligen värdelöst, även om det är gammalt - ungefär som en slö kniv. Det dagliga armbandsuret ska ju tåla det som det är specificerat för, annars passar det bättre på ett museum eller liknande. Övriga gamla ur är ju inte gjorda för bad och bör ju aktas för vatten eller nedsänkning i diskbaljan :)

Intressant tankegång. Utgår från att du utesluter bärandet av en GMT från alla situationer som inte involverar en flygning över flera tidzoner? Dykarklocka antar jag att man endast bär när man dyker?

Trenchcoats bär man när man ligger i en regnig skyttegrav...händer ju ändå då och då.

Syftade till Aurums mindre trevliga erfarenhet av en urmakare som under service limmat fast plexiglaset. Tog in vatten likt Titanic under ett bad i Medelhavet om jag inte minns fel?
Riktigt så illa blev det aldrig som tur var, lätt imma på insidan av glaset men otrevligt i vilket fall. Glaset var även sprucket precis ovanför boettens kant som glasringen spänner fast glaset mot. Dr Watch tyckte inte det var några konstigheter att limma på falska glas på DDs iaf.

Utan någon som helst kunskap i ämnet inbillar jag mig att diskmedel, bilschampo och liknande tar bort ytspänningen och ökar risken för läckage.

- Naturligtvis får ju ett sådant ur servas och testas regelbundet, precis som det är tänkt att man ska göra om det ska badas med dessa.
Personligen tycker jag det beror på vad det är för ur, hur mycket uret betyder för mig. Är det ett för mig ovärderligt ur så tycker jag inte det är värt risken. Då tar jag hellre ett modernt ur där utbyteskomponenter, om ngt skulle hända, inte gör ngt. Är det ett vintageur utan större affektionsvärde eller pengavärde och provtryckt så visst, dock så händer dessa provtryckningar väldigt sällan iaf för mig.
Överlag tycker jag dock inte det är värt risken. På samma sätt som jag aldrig skulle köra hårda race med en Shelby Daytona, även om bilen var byggd för det från början.

Jo, förutsatt att plexiglaset är up to date ska det vara good to go. Ett äldre plexiglas är kanske inte det, alla gånger & det kan vara svårt att upptäcka om det har tagit skada.

Spec är WR 50 m på 1675, WR 100 m på 16570.

Trevlig helg.:)

Skillnaden är att en 1675 från 70-talet med vacker originaltavla blir dödstrist om tavlan skadas av fukt och behöver bytas till servicetavla. En modern kan du ju bara byta till en identisk tavla i värsta fall.

Angående att bada med gamla plexi är det flera urmakare som avrått det även efter service/trycktest då ett 50 år gammalt plexiglas kan vara tätt idag men otätt imorgon. Det bildas lätt små microsprickor i glasen samt det faktum att Rolex förbättrade infästningen vid starten med safirglas.

Detta är vad jag hört från urmakare som arbetat i decennier med just den här typen av klockor. Vill man bada med klockan står det var och en fritt att göra men som jag skrev så får man väl väga risken att något händer mot behovet/glädjen att ha den i vattnet.

Håller med om att det finns en större nedsida när man badar med vintage då man inte kan få tag på en likadan tavla, men tycker inte det är samma sak som att säga att de inte går att bada med. Både nya och äldre klockor kan förändras när det gäller tätheten väldigt fort, en stöt eller spricka i plexit kan räcka för att olyckan ska vara framme, men står fortfarande fast vid att det inte går att säga att man inte kan/ska bada med vintage och plexi utan menar att det går alldeles utmärkt i de flesta fallen men gäller bara att vara medveten om riskerna precis som alltid.
När det kommer till 15202 så är ju det ju lite av en annan grej, skruvad krona har inget med tätheten att göra och som Aurum påpekar så är det inte så lätt att råka dra ut kronan. Skulle inte dyka med en 15202 men skulle inte ha något problem med att bada med den. Självklart är det på egen risk och kostnaden skulle som du säger bli väldigt hög om något gick snett men tycker generellt sett att klockor är till för att bäras, även dyra "sportur".
Avslutningsvis är det precis som du säger; To each his own.

Jo, förutsatt att plexiglaset är up to date ska det vara good to go. Ett äldre plexiglas är kanske inte det, alla gånger & det kan vara svårt att upptäcka om det har tagit skada.

Spec är WR 50 m på 1675, WR 100 m på 16570.

Trevlig helg.:)
Samma gäller gamla safirglaspackningar. Att de är fräscha är grundförutsättningen för alla ur.

Jag pratade inte om spec, jag pratade om vad 1675 klarar av.

Samma gäller gamla safirglaspackningar. Att de är fräscha är grundförutsättningen för alla ur.

Jag pratade inte om spec, jag pratade om vad 1675 klarar av.
Och jag pratade spec. Tätheten verkar inte vara ett problem för Rolex oavsett modell under rätt förutsättningar. Blev inte en sub testad riktigt ordentligt, där den fortfarande var tät - men blev något deformerad?

Och jag pratade spec. Tätheten verkar inte vara ett problem för Rolex oavsett modell under rätt förutsättningar. Blev inte en sub testad riktigt ordentligt, där den fortfarande var tät - men blev något deformerad?
Mao inget som begränsar någon som du antydde. Säkert någon som tryckt skiten ur en sub. Ploprofen är också en klassiker där uret stannade när visarna gick emot glaset, fortfarande tät vid över 1000m.

Tillbaka
Topp