• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten och vintage

christian-h

Vacheron
2-Faktor
...vilket gäller för alla ur. Du verkar ha köpt rädslan vilket inte jag har. Alla konstruktioner kan fela på något vis så i slutändan handlar det helt enkelt vad man känner sig bekväm med.
Helt klart. Detta efter att jag satt med kronan & kronhals i handen när jag skulle ställa min nyservade 1680 röd. Tydligen är det ett förekommande problem på 1570 där infästningsskruven till kronhalsen är känslig. Det kostade 100 kr att åtgärdas & sedan var det inte mer än det... Detta hände klockan två på natten. Tror du att jag sov mycket då?:hilarious:

Efter det blev det moderna safirare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt klart. Detta efter att jag satt med kronan & kronhals i handen när jag skulle ställa min nyservade 1680 röd. Tydligen är det ett förekommande problem på 1570 där infästningsskruven till kronhalsen är känslig. Det kostade 100 kr att åtgärdas & sedan var det inte mer än det... Detta hände klockan två på natten. Tror du att jag sov mycket då?:hilarious:

Efter det blev det moderna safirare.
Hehe, hände med min RO DD med... Gängorna sönder eller urskruvade?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hehe, hände med min RO DD med... Gängorna sönder eller urskruvade?
Inget alls, bara att skruva åt. Jag förstod det som att så lite som 1/4 varv är en game changer för om kronhalsen fäster eller släpper. Det åtgärdades av Rolex med en fjäderbelastad skruv senare, om jag inte minns fel - vilket jag eventuellt kan göra.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Helt klart. Detta efter att jag satt med kronan & kronhals i handen när jag skulle ställa min nyservade 1680 röd. Tydligen är det ett förekommande problem på 1570 där infästningsskruven till kronhalsen är känslig. Det kostade 100 kr att åtgärdas & sedan var det inte mer än det... Detta hände klockan två på natten. Tror du att jag sov mycket då?:hilarious:

Efter det blev det moderna safirare.

Haha, hände exakt samma sak för snubben som köpte min AP ROO Safari av mig.
Han skulle ställa den direkt efter köpet och vips, står med kronan i näven. Hur kul är det att köpa en svinigt dyr klocka som faller isär när man ska ställa tiden för första gången? :D
 

Macklin

Cartier
Hej stod och diskade såhär på kvällskvisten när det slog mig att jag kan använda mig av den samlade kunskapen här.

Hur gör ni som använder vintageklockor, hur rädda för vatten är ni? Är diska No-No ? Plockar ni av klockan när ni tvättar händerna o.s.v?

Själv försöker jag skydda min edox efter bästa förmåga men inser att jag ibland kan vara lite överbeskyddande och på gränsen till paranoid, kanske borde jag lämna in för service och provtryck för att stilla min vattenfobi..
Bjuder på ett vristskott också

image.jpeg

För det första; snygg Edox! Har två delfiner men ingen med arabiska siffror. Lite avundsjuk. :grumpy:;)
För det andra, jag oroar mig inte för lite stänk (diskning, lätt regn osv) på nån av mina klockor men om jag är ute länge i regnet kanske jag försöker skydda den lite. Badar gör jag bara med en klocka i samlingen, en nyare dykare.
 

Whedda

Rolex
Håller med om att det finns en större nedsida när man badar med vintage då man inte kan få tag på en likadan tavla, men tycker inte det är samma sak som att säga att de inte går att bada med. Både nya och äldre klockor kan förändras när det gäller tätheten väldigt fort, en stöt eller spricka i plexit kan räcka för att olyckan ska vara framme, men står fortfarande fast vid att det inte går att säga att man inte kan/ska bada med vintage och plexi utan menar att det går alldeles utmärkt i de flesta fallen men gäller bara att vara medveten om riskerna precis som alltid.
När det kommer till 15202 så är ju det ju lite av en annan grej, skruvad krona har inget med tätheten att göra och som Aurum påpekar så är det inte så lätt att råka dra ut kronan. Skulle inte dyka med en 15202 men skulle inte ha något problem med att bada med den. Självklart är det på egen risk och kostnaden skulle som du säger bli väldigt hög om något gick snett men tycker generellt sett att klockor är till för att bäras, även dyra "sportur".
Avslutningsvis är det precis som du säger; To each his own.

Fast jag skrev inte att man inte kan/ska bada med dem. Bara att man själv får ställa sig frågan om det är värt risken. I den bästa av världar (och i det flesta fall) kommer det inte vara någon fara med en nyservad klocka men risken kanske inte är värd att ta för alla.

Hade jag servat en modern klocka (inkl 15202) och fått en garanti på 2 år hade jag absolut badat med den. Skulle något hända är det återförsäljarens problem och en ny tavla/delar gör ingen skillnad.

En PN med skruvknappar eller Big Crown 6538 hade dock inte fått bada oavsett service eller garanti då man har betydligt mer att förlora än man har att vinna.
 

Oew

Rolex
Fast jag skrev inte att man inte kan/ska bada med dem. Bara att man själv får ställa sig frågan om det är värt risken. I den bästa av världar (och i det flesta fall) kommer det inte vara någon fara med en nyservad klocka men risken kanske inte är värd att ta för alla.

Hade jag servat en modern klocka (inkl 15202) och fått en garanti på 2 år hade jag absolut badat med den. Skulle något hända är det återförsäljarens problem och en ny tavla/delar gör ingen skillnad.

En PN med skruvknappar eller Big Crown 6538 hade dock inte fått bada oavsett service eller garanti då man har betydligt mer att förlora än man har att vinna.
Nej jag vet att du inte skrev det och syftade inte direkt på dig i kommentaren utan lite mer allmänt påpekande i tråden då flera skrivit att det inte går att bada med plexi. Som med allt annat är det en risk involverat och det handlar om ifall DU vågar ta risken.
Håller med ang PN och 6538 och förstår hur det kan vara lätt att man blir överförsiktig med vintage, läste en tråd på trf där en medlems pappa tappat sin 6542 i golvet vid säkerhetskontrollen vid en flygplats och bakelit bezelen sprack. Finns många såna skräckhistorier och säkert många när det handlar om just täthet, men jag predikar fortfarande för användande av klockor :)
 
För det första; snygg Edox! Har två delfiner men ingen med arabiska siffror. Lite avundsjuk. :grumpy:;)
För det andra, jag oroar mig inte för lite stänk (diskning, lätt regn osv) på nån av mina klockor men om jag är ute länge i regnet kanske jag försöker skydda den lite. Badar gör jag bara med en klocka i samlingen, en nyare dykare.

Tackar!! jag kan iofs tycka att de arabiska siffrorna är lite fulsnygga, men så är jag ju svag för "stick index" (heter det så?). Vore kul att se bilder på dina delfiner!
 

Whedda

Rolex
- Det är ju dina ord och det sa jag inte. Du läser det jag skriver som fan läser bibeln. ;) Jag säger att det dagliga, kanske gamla, armbandsuret ska kunna användas till det det är konstruerat för.

Det armbandsuret är konstruerat för är att visa tiden. Det är en funktion vi är överens om att gamla som nya ur bör klara.

Att man skulle köpa en vintagedykare för att kunna dyka med den eller att den bör klara det efter 40-50 år håller jag inte med om.
 

Whedda

Rolex
...vilket gäller för alla ur. Du verkar ha köpt rädslan vilket inte jag har. Alla konstruktioner kan fela på något vis så i slutändan handlar det helt enkelt vad man känner sig bekväm med.

Där håller jag med dig helt. Skillnaden är väl att mindre riskerar att ha hänt med en safirmodell än en plexi samt att klockorna i allmänhet är ett par decennier yngre. En anledning till att jag tror vi ser och hör om fler otäta pleximodeller.
 

Whedda

Rolex
Självklart ska den kunna användas till bad & dyk. Om den blivit servad, väl omhändertagen av sin(a) ägare och testad som man ska göra samt att boettöppningarna är täta finns det inga hinder mot det. Stålboetten förändras ju inte om den är välskött och i god ordning under urets levnadstid.


Vet inte vad du har för erfarenhet av vintageklockor men att en boett och framför allt plexiglas inte skulle påverkas av tidens tand stämmer inte alls. Det finns mängder med gamla helt oanvända plexin som är förslutna men fortfarande inte täta vid montering för att det bildats microsprickor i glaset. Testa att trycka ett NOS superdome och bada med det om du betvivlar.

Förstår inte hur du kan ta för givet att något oavsett vad det är konstruerat för skall förväntas hålla samma specifikationer efter ett halvt sekel?

Är det rimligt att en bil som servats regelbundet sen 60-talet skall prestera som när den rulla ur fabriken?
 

Måberg

Panerai
Nojig som fasen med vatten vad gäller alla mina vintage och tar av dem så fort jag ska diska och försöker skydda dem vid regn. Råkade dock "bada" min (vad jag vet) aldrig provtryckta 80tals Seamaster då jag, tankspridd som man är, skulle göra rent akvariet men den klara sig åtminstone :D
 

Whedda

Rolex
Som jag sagt, flera gånger. Glas och gummi ska vara felfria. En stålboett som inte korroderat och är välskött, på vilket sätt har stålets egenskaper förändrats så att den inte skulle ha förmågan att klara det den är tillverkad för?

Och jag säger återigen...hur vanligt är det att inget av detta har skett under 40 års tid?

Även oanvända NOS reservplexin har som sagt i många fall sprickor pga ålder. Man kan tycka vad man vill men det är rätt orimligt att begära att en klocka med ett halvt sekel på nacken skall kunna prestera som nyskick.

Om du bara köper vintageklockor i NOS skick och använder dem som om de kom direkt från fabrik får stå för dig men något säger mig att även du skulle tveka på att riskera en halv miljon pga en vattenskadad Submariner från 50-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Och jag säger återigen...hur vanligt är det att inget av detta har skett under 40 års tid?

Även oanvända NOS reservplexin har som sagt i många fall sprickor pga ålder. Man kan tycka vad man vill men det är rätt orimligt att begära att en klocka med ett halvt sekel på nacken skall kunna prestera som nyskick.

Om du bara köper vintageklockor i NOS skick och använder dem som om de kom direkt från fabrik får stå för dig men något säger mig att även du skulle tveka på att riskera en halv miljon pga en vattenskadad Submariner från 50-talet.
Fast ur med nytt glas och nya packningar som vilar mot relativt oskadade ytor är lika täta idag som när de tillverkades.
 

Whedda

Rolex
Fast ur med nytt glas och nya packningar som vilar mot relativt oskadade ytor är lika täta idag som när de tillverkades.

Jag säger bara att även reservdelarna har 40-50 år på nacken och jag vet med säkerhet att exempelvis Superdomeglasen (T19 tror jag de heter) är i princip omöjliga att få täta även om man installerar ett NOS.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag säger bara att även reservdelarna har 40-50 år på nacken och jag vet med säkerhet att exempelvis Superdomeglasen (T19 tror jag de heter) är i princip omöjliga att få täta även om man installerar ett NOS.
Inte om du lämnar till AD, nos är ovanligt och ett undantag.
 

Rosaraktigenom

Breitling
Undviker allt vatten. Ser ibland på med fasa i blicken då folk på gymmet med fina vintageur kämpar med saltvatten(svett) sprutandes och skrot som flänger och smäller.
 

Whedda

Rolex
Inte om du lämnar till AD, nos är ovanligt och ett undantag.

Visst men det är ju delarna som klockorna hade när de lämnade fabrik. Med argumentet att delarna skall vara lika fungerande nu som då så skall man väl inte behöva reservdelar som är decennier yngre än klockan? Det är extra trist när ett serviceplexi är rejält mycket tråkigare än ett superdome.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst men det är ju delarna som klockorna hade när de lämnade fabrik. Med argumentet att delarna skall vara lika fungerande nu som då så skall man väl inte behöva reservdelar som är decennier yngre än klockan? Det är extra trist när ett serviceplexi är rejält mycket tråkigare än ett superdome.
Va, vad? Det är förslitningsdelar som givetsvis byts på ett bruksur. De var nya när de lämnade fabriken. Är det inte ett bruksur längre, vilket tyvärr de flesta inte är, blir det löjligt att prata om vattentäthet. Gamla otjänliga förslitningsvaror hör inte hemma på ett bruksur. Du kan själv slipa till de nya glasen så de är tillräckligt bra om man använder dem som ett bruksur.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Va, vad? Det är förslitningsdelar som givetsvis byts på ett bruksur. De var nya när de lämnade fabriken. Är det inte ett bruksur längre, vilket tyvärr de flesta inte är, blir det löjligt att prata om vattentäthet. Gamla otjänliga förslitningsvaror hör inte hemma på ett bruksur. Du kan själv slipa till de nya glasen så de är tillräckligt bra om man använder dem som ett bruksur.
Kan och kan.. Ett original t19 superdome är fantastiskt mycket roligare än ett nytt aftermarket superdome eller hemmaslipat t39. Det blir inte samma sak. Sen är det väl upp till var och en att bestämma vad som är viktigt men jag tar hellre sämre vattentålighet än ett mindre charmigt glas. Each to their own men det är iaf min åsikt.

Tyvärr är det idag smått hopplöst att få tag på ett äkta superdome med rätt attribut.

Och nej.. Jag tar av mig klockan i lägen där den riskerar att utsättas för sånt den inte längre tål. Ser inget behov av att använda en klocka som en beater.
 

Whedda

Rolex
Va, vad? Det är förslitningsdelar som givetsvis byts på ett bruksur. De var nya när de lämnade fabriken. Är det inte ett bruksur längre, vilket tyvärr de flesta inte är, blir det löjligt att prata om vattentäthet. Gamla otjänliga förslitningsvaror hör inte hemma på ett bruksur. Du kan själv slipa till de nya glasen så de är tillräckligt bra om man använder dem som ett bruksur.

Det var ju min poäng från första början. Att man inte kan förvänta sig att en 50 år gammal klocka skall prestera som den gjorde ny. Jag inser självklart att en vintageklocka med plexi KAN va tät. Tycker bara det är märkligt att ingen av mina tre nuvarande (1600, 1675 och 7016) klarar 50m trycktest trots att två av tre är relativt nyservade. Kanske skulle gå att lösa med en enkel täthetsservice men jag säger bara att det är ganska vanligt att de inte är täta vilket kan vara värt att ha i åtanke innan man tar med den ner i vattnet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det var ju min poäng från första början. Att man inte kan förvänta sig att en 50 år gammal klocka skall prestera som den gjorde ny. Jag inser självklart att en vintageklocka med plexi KAN va tät. Tycker bara det är märkligt att ingen av mina tre nuvarande (1600, 1675 och 7016) klarar 50m trycktest trots att två av tre är relativt nyservade. Kanske skulle gå att lösa med en enkel täthetsservice men jag säger bara att det är ganska vanligt att de inte är täta vilket kan vara värt att ha i åtanke innan man tar med den ner i vattnet.
Och min är att man kan det om man byter förslitningsdelarna. Jag hade inte accepterat en service om klockan kom tillbaka otät om jag inte fick det förklarat. Självklart ska uren ha nya packningar och glas om de ska utsättas för vatten, allt annat är rysk roulette och rätt korkat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan och kan.. Ett original t19 superdome är fantastiskt mycket roligare än ett nytt aftermarket superdome eller hemmaslipat t39. Det blir inte samma sak. Sen är det väl upp till var och en att bestämma vad som är viktigt men jag tar hellre sämre vattentålighet än ett mindre charmigt glas. Each to their own men det är iaf min åsikt.

Tyvärr är det idag smått hopplöst att få tag på ett äkta superdome med rätt attribut.

Och nej.. Jag tar av mig klockan i lägen där den riskerar att utsättas för sånt den inte längre tål. Ser inget behov av att använda en klocka som en beater.
Fantastiskt mycket roligare har jag svårt att se hur det skulle kunna vara. Väljer man bort nya originalglas så är de uren ointressanta för diskussionen. Själv har jag endast Ploprofen som är tät men drömmer om att ha en tät bubbleback eller ännu hellre en med den första oysterboetten. Två skilda ting.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fantastiskt mycket roligare har jag svårt att se hur det skulle kunna vara. Väljer man bort nya originalglas så är de uren ointressanta för diskussionen. Själv har jag endast Ploprofen som är tät men drömmer om att ha en tät bubbleback eller ännu hellre en med den första oysterboetten. Två skilda ting.
Som sagt. Upp till var och en. :)
 
Topp