• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten och vintage

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som alltid men är original så mycket högre menar du? Kupningen kan man ju få till.
Kupningen är speciell och sen så har originalglasen en tydlig fasning ovanför bezelen. Fullt möjligt att du är kapabel att slipa till det men av de jag sett och haft så har jag alltid stört mig på det.

Jag har som tur är korrekta glas på mina klockor. Var dock nära att skaffa ett nyproducerat superdome till min 5513 när det gamla spröda glaset sprack. Dock så hade en god vän ett riktigt superdome och då blev valet enkelt. Jag resonerar lika dumt med kronor och tryckknappar där jag föredrar gamla twinlocks framför nya, mer täta kronor fast utseendet är i princip samma. Tryckknappar är väl kanske ett mer uppenbart val iom nya pushers ser ut som skit. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kupningen är speciell och sen så har originalglasen en tydlig fasning ovanför bezelen. Fullt möjligt att du är kapabel att slipa till det men av de jag sett och haft så har jag alltid stört mig på det.

Jag har som tur är korrekta glas på mina klockor. Var dock nära att skaffa ett nyproducerat superdome till min 5513 när det gamla spröda glaset sprack. Dock så hade en god vän ett riktigt superdome och då blev valet enkelt. Jag resonerar lika dumt med kronor och tryckknappar där jag föredrar gamla twinlocks framför nya bättre kronor fast utseendet är i princip samma. Tryckknappar är väl kanske ett mer uppenbart val iom nya pushers ser ut som skit. :)
Att man gillar originalutseendet köper jag rakt av, men då blir de ju direkt diskvalificerade från täthetstänket. Utseendet på t-19 kan jag inte kommentera, det jag stör mig på de nya glasen är kanten och att de är lite för plana. Är höjden rätt är resten möjlig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att man gillar originalutseendet köper jag rakt av, men då blir de ju direkt diskvalificerade från täthetstänket. Utseendet på t-19 kan jag inte kommentera, det jag stör mig på de nya glasen är kanten och att de är lite för plana. Är höjden rätt är resten möjlig.
Höjden är inte rätt alls. Vanliga domes är klart högre än dagens serviceglas och då är de också klart lägre än superdomes. Ska du ändå fila till ett så måste du ha ett t39 och gör man det så kan jag i ärlighetens namn inte förstå varför man då bara inte köper ett nyproducerat aftermarket superdome.

Täthet är en avvägning. Mina klockor utsätts som mest för regn, matlagning eller att jag tvättar händerna. Till det är jag inte orolig för fukt. Skulle jag bada med klockorna så skulle jag göra samma sak med vintage som med modernt. Dvs göra en täthetsservice och se till att krona, packningar och glas är nytt och modernt och sen så skulle jag trycktesta innan varje badsäsong. Så länge som inte boetten eller locket är skadat så är en vintageklocka lika tät som en modern klocka. Iaf för allt jag kan utsätta den för.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Höjden är inte rätt alls. Vanliga domes är klart högre än dagens serviceglas och då är de också klart lägre än superdomes. Ska du ändå fila till ett så måste du ha ett t39 och gör man det så kan jag i ärlighetens namn inte förstå varför man då bara inte köper ett nyproducerat aftermarket superdome.

Täthet är en avvägning. Mina klockor utsätts som mest för regn, matlagning eller att jag tvättar händerna. Till det är jag inte orolig för fukt. Skulle jag bada med klockorna så skulle jag göra samma sak med vintage som med modernt. Dvs göra en täthetsservice och se till att krona, packningar och glas är nytt och modernt och sen så skulle jag trycktesta innan varje badsäsong. Så länge som inte boetten eller locket är skadat så är en vintageklocka lika tät som en modern klocka. Iaf för allt jag kan utsätta den för.
Ok, då är jag med! t-19 kan bli klart bättre men kanske inte så bra.
 

Whedda

Rolex
Och min är att man kan det om man byter förslitningsdelarna. Jag hade inte accepterat en service om klockan kom tillbaka otät om jag inte fick det förklarat. Självklart ska uren ha nya packningar och glas om de ska utsättas för vatten, allt annat är rysk roulette och rätt korkat.

Man kan tycka vad man vill men uppenbarligen lyckades inte Bergströms få min DJ tät oavsett tillgång till packningar, reservdelar och service. Var ren tur att jag frågade för hade jag bara utgått från art den var tät hade det kunnat gå jävligt illa.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man kan tycka vad man vill men uppenbarligen lyckades inte Bergströms få min DJ tät oavsett tillgång till packningar, reservdelar och service. Var ren tur att jag frågade för hade jag bara utgått från art den var tät hade det kunnat gå jävligt illa.
Du får det att låta som om det krävs någon form av svart magi att få en gammal klocka tät. Det är inga konstigheter alls om det inte är så att boetten har väldiga korrosionsangrepp eller om man har ett skadat plexi.
Utveckla dina erfarenheter med Bergström, har du lämnat in din klocka på service och fått tillbaka den utan att den varit tät?
 

ozzyozzy

Cartier
Jag satt i en solstol vid poolkanten i somras när kidsen badade och hetsade att jag skulle hoppa i, jag tog av mig tröjan och tog sats mot kanten när min fru ropade "KLOCKAN!". Insåg då att jag hade min 1603 från tidigt 70-tal på mig istället för modern semesterdykare.

Aldrig har en person gjort en sådan snabb tvärbromsning på en hal poolkant tidigare. Satte mig ner i solstolen och klappade klockan viskandes "schhh schhh, inget ska hända dig"...
 

Whedda

Rolex
Du får det att låta som om det krävs någon form av svart magi att få en gammal klocka tät. Det är inga konstigheter alls om det inte är så att boetten har väldiga korrosionsangrepp eller om man har ett skadat plexi.
Utveckla dina erfarenheter med Bergström, har du lämnat in din klocka på service och fått tillbaka den utan att den varit tät?

I teorin ja...I verkligheten verkar det vara vanligare än man vill tro med otäta vintageklockor.

Har som sagt tre plexiglasmodeller och ingen av dem skulle i nuläget klara bad. Två av dem känner jag till servicehistoriken på (min DJ 1600 fick Bergström inte tät vid senaste full servicen och min Tudor 7016 med T39-glas servades kort innan jag köpte den men är inte heller tät nog (klarar inte trycktest på 50m).

Jag är inte säker på varför de inte klarade trycket och är övertygad om att åtminstone Tudorn skulle kunna bli tät med ett annat plexi/packningar. Är dock inte det minsta intresserad av att byta ett charmigt mulligt plexi mot ett i mina ögon tråkigare servicealternativ bara för att teoretiskt kunna bada med den då jag har andra moderna klockor jag kan använda till detta.

Min 1675 är inte heller tät nog för bad men kommer förmodligen vara det efter nästa service. Kommer som det känns nu inte att bada med den oavsett då jag har betydligt mer att förlora på en vattenskadad originaltavla än jag har att vinna på bekvämligheten att ta med den i plurret. Den och de övriga klockorna pallar utmärkt för de vardagsaktiviteter de utsätts för och jag tycker helt enkelt att precis som många kan ha överseende med gången på en 40-50 år gammal klocka så har jag det med vattentätheten.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har en nyservad 1601a som enligt urmakaren ska vara tät. Tänkte inte bada med den, men provade en gång. Tycker nu att uppdraget är trögare och hackigt. Kan det vara ett tecken på att vatten har kommit in och verket har börjat rosta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har en nyservad 1601a som enligt urmakaren ska vara tät. Tänkte inte bada med den, men provade en gång. Tycker nu att uppdraget är trögare och hackigt. Kan det vara ett tecken på att vatten har kommit in och verket har börjat rosta?
Det borde du märkt med kondens osv. Allt kan dock hända så helt säker kan man inte vara. Med fräscha packningar och glas skall de vara mycket tillförlitliga. Det ser man på vilket skick tavlor och verk brukar vara på dessa gamla ur.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det borde du märkt med kondens osv. Allt kan dock hända så helt säker kan man inte vara. Med fräscha packningar och glas skall de vara mycket tillförlitliga. Det ser man på vilket skick tavlor och verk brukar vara på dessa gamla ur.
Ingen kondens och inga konstigheter i övrigt. Trodde att en nyservad klocka skulle vara lätt och jämn i uppdraget.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen kondens och inga konstigheter i övrigt. Trodde att en nyservad klocka skulle vara lätt och jämn i uppdraget.
Tycker jag med, tror det är packningen i kronhalsen som gör sig påmind men kan ju vara vad som helst... Är det mekaniskt/metalliskt hackande som metall mot metall eller kan det vara en gummipackning?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker jag med, tror det är packningen i kronhalsen som gör sig påmind men kan ju vara vad som helst... Är det mekaniskt/metalliskt hackande som metall mot metall eller kan det vara en gummipackning?
Kronhalsen byttes så kanske något som kärvar. Ljudet är svårt att beskriva. Klockan håller tiden och har bra gångreserv så det kanske är ett skönhetsfel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kronhalsen byttes så kanske något som kärvar. Ljudet är svårt att beskriva. Klockan håller tiden och har bra gångreserv så det kanske är ett skönhetsfel.
Är du osäker och har tid kan du fråga urmakaren som servade uret. Jag vet att jag har lagt märke till att just packningen i kronhalsen kan ligga emot på Rolexur.
 

Macklin

Cartier
Tackar!! jag kan iofs tycka att de arabiska siffrorna är lite fulsnygga, men så är jag ju svag för "stick index" (heter det så?). Vore kul att se bilder på dina delfiner!

Siffror på svart tavla ger ju lite militär känsla, funktionellt och lite nedtonat. Sen är det lite mysig 70-talskänsla på siffrornas typsnitt.
Jag tror stavindex är en bra benämning på svenska. Självklart kan jag bjuda på en bild eller två på mina delfiner. Glaset på den blå är i risigt skick men det är ett framtida projekt :)
DSC_1032.JPG DSC_1033.JPG DSC_1034.JPG DSC_1037.JPG
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Livar upp den här goa tråden. Vilka vintage klockor har ni badat med i sommar? Jag klurar frenetiskt på att införskaffa mig något kul inför en badsemester men allt nytt känns så trist!
 

Autoline

Breitling
Som han skriver så är plexiglas & vatten ingen höjdare. Plexiglas är ett levande material (för att vara inom klocksvängen) & även om en klocka är trycktestad nyligen är risken större att plexiglaset tar skador vid en mindre törn (därmed kan bli otät) som dito safirare klarar galant. Sedan finns det även en risk att vatten ligger kvar mellan boett & plexiglas, vilket kan leda till oxidering - då även om klockan är helt tät.
Min Datejust 16030 köptes ny för 8700kr 1988 och har plexiglas. Den har varit med överallt 24/7 inklusive resor med bad i medelhavet mm. Den kanske är för ny men den är ändå 35 år…god för minst 35 till… Fint skick trots att den hängt med, visst det finns hairlines och lite repor. En polering gjord efter ca 15 år men hallå, det är en bruksklocka! Har aldrig haft problem, har skött servicen och har aldrig provtryckt den emellan servicetillfällena förutom då jag lämnat in den för tavelbyte. Tvättas regelbundet i ljummet vatten med vanligt tvättmedel för kläder som jag tror är skonsamt för metall, gummi etc. All smuts försvinner i alla fall effektivt och det blir superrent! En klocka som garanteras hålla till 100 meters djup…det ska mycket till för att den ska släppa in vatten när man diskar eller dyker ett par meter i en pool….
Sen finns det personer som har egna verktyg och öppnar sina klockor för att se på urverket och för att fotografera. Där skulle jag bli tveksam och säkerställa med en provtrycknimg hos en ÅF…men det är jag! 👍😁
 
Topp