• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

bjrn

Panerai
2-Faktor
Efter ha lyssnat på KS-podden så törs man inte använda någon klocka som inte har skruvad krona i vatten. Att desutom saker och ting kan förändras snabbt vad det gäller vattentålighet, efter trycktest fick man lära sig i podden.....
Min JLC har en liten fisk och ATM5 skrivet på sig, så den borde tåla en lättare dusch i alla fall, men nu får den stanna på land och aldrig följa med på badsemester.:(
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Både Audemar Piquet och Jaeger-LeCoultre säger själva att det är lugnt att bada med deras 50m-modeller. Trycktestar de sina klockor lite extra för att vara säkra på det?
Den här tråden behöver mer bilder; här är en 15400 som avnjuter lite vatten:
IMG_0898.jpg
 

Makkanxd

Rolex
Härlig läsning!
Tänkte liva upp tråden lite men en fråga.. Hur tätas egentligen klockor som ska gå riktigt djupt ner i plurret? Ta en luminor submersible 2500m eller en bratte seawolf 3000m? Inte kan det väl bara vara en vanlig liten o-ring som skyddar? Eller!? :bag:
 

mackman

Cartier
Härlig läsning!
Tänkte liva upp tråden lite men en fråga.. Hur tätas egentligen klockor som ska gå riktigt djupt ner i plurret? Ta en luminor submersible 2500m eller en bratte seawolf 3000m? Inte kan det väl bara vara en vanlig liten o-ring som skyddar? Eller!? :bag:
eller rolex deepsea challange, 12000m, dock testad till 15000.
Det är endast hårt pressade o-ringar!
Men tänk på att dom är ofta byggda så att ju längre ner du kommer i djupet, ju hårdare pressas o-ringarna mellan delarna.
 
Precis, att dyka med bara en "vanlig" klocka (oavsett om det är en Seiko eller Rolex) för att hålla koll på bottentid/dyktid känns i bästa fall lite pretto och i värsta fall direkt osäkert.

Förutom min Suunto så slänger jag ibland på mig en vanlig dykarklocka också under förevändning att det alltid är bra med en backup, men egentligen är den mest (som TKVF säger) en accessoar :).

Jag kör tvärt om alltid dykarur (Vostok amphiba) som min primära tidtagare för hur länge jag varit nere, däremot får datorn ta hand om allt annat + vara backup som tidtagare. Har märkt att det ibland diffar mellan tiden som divemastern har på land och vad datorn säger. Dock har dykaruret alltid varit spot on. Dessutom är det en satans massa siffror och blink på datorn och ibland kollar man fel, speciellt i kolmörker. Klockan är betydligt lättare att läsa av.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Hur bör man tänka om man t.ex. vill dyka från en brygga som är 1,5m över vattenytan? Skulle en t.ex. klocka som har "WATER-RESISTANCE: Waterproof to 100 metres / 330 feet"(Rolex Explorer 214270) eller bör man ha en klocka som tål 300m för att klara det extra trycket som uppstår? Många vill nog dyka ner i vatten när man har chansen, alla tar ju inte badstegen ner i vattnet :)
 
Hur bör man tänka om man t.ex. vill dyka från en brygga som är 1,5m över vattenytan? Skulle en t.ex. klocka som har "WATER-RESISTANCE: Waterproof to 100 metres / 330 feet"(Rolex Explorer 214270) eller bör man ha en klocka som tål 300m för att klara det extra trycket som uppstår? Många vill nog dyka ner i vatten när man har chansen, alla tar ju inte badstegen ner i vattnet :)
Vad som helst bör funka, typ wr 50-100 m, borde motsvara att hoppa i från poolkant el trampolin o simma runt lite.
 
Senast ändrad:

bonnevier

Breitling
Efter ha lyssnat på KS-podden så törs man inte använda någon klocka som inte har skruvad krona i vatten. Att desutom saker och ting kan förändras snabbt vad det gäller vattentålighet, efter trycktest fick man lära sig i podden.....
Min JLC har en liten fisk och ATM5 skrivet på sig, så den borde tåla en lättare dusch i alla fall, men nu får den stanna på land och aldrig följa med på badsemester.:(
Bada med en 5ATM-klocka skulle jag inte heller göra, däremot har jag badat med 10ATM-klocka utan skruvad krona. Har inte varit några problem alls. Finns säkert dom med empiriska bevis, men jag misstänker att det där med att en rimligt vattentålig klocka MÅSTE ha skruvad krona bara är "en grej". Klart det är bättre, men det räcker väl om vattentåligheten är tillräckligt bra för ändamålet?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Bada med en 5ATM-klocka skulle jag inte heller göra, däremot har jag badat med 10ATM-klocka utan skruvad krona. Har inte varit några problem alls. Finns säkert dom med empiriska bevis, men jag misstänker att det där med att en rimligt vattentålig klocka MÅSTE ha skruvad krona bara är "en grej". Klart det är bättre, men det räcker väl om vattentåligheten är tillräckligt bra för ändamålet?
Önskade mig säkerhet, så den såldes, men läser man @Aurum :s inlägg var det korkat , då den såldes bara för att jag inte var säker på vattentåligheten. Jag tycker att TS inlägg om vilken aktivitet klockan tål går emot @Aurum inlägg i JLC-tråden där det stod att man kan dyka till 30 meter med 3ATM, fast jag kanske missuppfattade det....är ju på semester så det är mer dryck som får en att missuppfatta saker just nu.....;) men som sagt det har ingen betydelse nu.....då jag kör vattensäkert och trycktestat före semesterbad.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Önskade mig säkerhet, så den såldes, men läser man @Aurum :s inlägg var det korkat , då den såldes bara för att jag inte var säker på vattentåligheten. Jag tycker att TS inlägg om vilken aktivitet klockan tål går emot @Aurum inlägg i JLC-tråden där det stod att man kan dyka till 30 meter med 3ATM, fast jag kanske missuppfattade det....är ju på semester så det är mer dryck som får en att missuppfatta saker just nu.....;) men som sagt det har ingen betydelse nu.....då jag kör vattensäkert och trycktestat före semesterbad.
TS visste inte riktigt vad han pratade om. Seriösa tillverkare har seriösa märkningar som gäller. Sedan betyder såklart olika sorters märkningar olika testförfarande som TS skrev.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
TS visste inte riktigt vad han pratade om. Seriösa tillverkare har seriösa märkningar som gäller. Sedan betyder såklart olika sorters märkningar olika testförfarande som TS skrev.
Så det betyder att det du skrev i JLC-tråden gäller. Inga problem att bada och dyka med en ATM3 klocka? Satt och lyssnade på KS-podden igår om vattentäthet och skruvade kronor mm.... och har man otur eller är klantig så kan det kosta på att bada..... Jag körde i alla fall med min GP nu i sommar utan att ta av den vid bad och jag kände mig rätt trygg med 300 meters märkningen......men den var också trycktestad straxt innan
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så det betyder att det du skrev i JLC-tråden gäller. Inga problem att bada och dyka med en ATM3 klocka? Satt och lyssnade på KS-podden igår om vattentäthet och skruvade kronor mm.... och har man otur eller är klantig så kan det kosta på att bada..... Jag körde i alla fall med min GP nu i sommar utan att ta av den vid bad och jag kände mig rätt trygg med 300 meters märkningen......men den var också trycktestad straxt innan
Handlar om vilka marginaler man vill ha, generellt läcker klockor vid lågt tryck då de blir tätare vid högre tryck.
 

Zingo

Rolex
Inga problem att bada plaska runt med Speedyn (5 ATM)? Tycker att det ofta står lite här och där att den inte ska badas med?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Gick till en enklare klockhandlare (inte Omega) för att testa en Omega-dykare, icke-godkänt. Hur bör man resonera här? Fick inga siffror utan bara meddelandet "icke-godkänt". Detta är en klocka jag brukar själva under kranen men inte bada med. Kan den vara skadad?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gick till en enklare klockhandlare (inte Omega) för att testa en Omega-dykare, icke-godkänt. Hur bör man resonera här? Fick inga siffror utan bara meddelandet "icke-godkänt". Detta är en klocka jag brukar själva under kranen men inte bada med. Kan den vara skadad?
Vad är det för modell? Min BP FF misslyckades vid ett trycktest, gick till en urmakare med nyare trycktestare, då klarade den testet.

Klockan var "för tät", glaset flexade inte i första maskinen vilket den tolkade som att klockan inte var tät. Så din klocka kan vara tät ändå.

Eller så behöver den helt enkelt nya packningar, inte ovanligt på en 17 år gammal klocka. ;)
 
Topp