• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

Blev lite fundersam kring att både nyare GMT och submariners har nästintill identisk boettdesign, åtminstone sett utifrån. Dessutom har båda modellserierna triplockmekanismen som ska försäkra extra god täthet vid vattenaktivitet. Ändå är GMT klassad till 100m och sub 300m. Jämför exempelvis andra rolexmodeller som har den enklare varianten av triplock som kallas twinlock och även dessa har 100m WR. Har GMTn egentligen lika god täthet som sub men rolex har valt att officiellt sett enbart klassificera deras klassiska dykare med den högre WR för att särskilja dessa modellserier?
Antal packningar har inget att göra med hur högt tryck en klocka tål, det är tjockleken på godset som (i huvudsak) avgör. Subben har tjockare baklock och säkert tjockare glas också.

Sedan är det ju säkerligen även en marknadsföringsfråga, 100m räcker väl.

God kväll klocksnackare!
Har under den hittills gångna helgen inte riktigt blivit helt klok på det här med vattentäthet.
Kort och gott: jag har köpt mig en billig sommardinka, närmre bestämt en Timex Q GMT. Planen är att bada med denna i sommar. Jag var ute efter något som jag inte behöver vara särskilt rädd om och den verkar trevlig!

Denna klocka är klassificerad med 50 ATM. Timex egna ord för detta: ”This watch is suitable for light swimming.” Söker jag på forum avråds det oftast att bada med allt under 10 ATM, vilket oftast också brukar vara min generella tumregel också.

Samtidigt, min löparklocka (Coros pace 3) och många andra löpar/träningsklockor har samma tålighet för vatten, och dessa är avsedda för b.la just simning och vattensporter då dessa träningsklockor kommer med ett flertal sådana träningsprogram. Jag har duschat, simmat, badat med den väldigt mycket utan några problem alls. Frågan lyder alltså:

- Vad är er åsikt gällande 5 ATM? Avstå från vatten eller kör hårt?

- Är det skillnad på hur mycket vatten en sportklocka klarar av jämfört med en mekanisk, trots samma märkning för just vattentäthet? 5 ATM borde väl vara 5 ATM oavsett klocka?

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
God kväll klocksnackare!
Har under den hittills gångna helgen inte riktigt blivit helt klok på det här med vattentäthet.
Kort och gott: jag har köpt mig en billig sommardinka, närmre bestämt en Timex Q GMT. Planen är att bada med denna i sommar. Jag var ute efter något som jag inte behöver vara särskilt rädd om och den verkar trevlig!

Denna klocka är klassificerad med 50 ATM. Timex egna ord för detta: ”This watch is suitable for light swimming.” Söker jag på forum avråds det oftast att bada med allt under 100 ATM, vilket oftast också brukar vara min generella tumregel också.

Samtidigt, min löparklocka (Coros pace 3) och många andra löpar/träningsklockor har samma tålighet för vatten, och dessa är avsedda för b.la just simning och vattensporter då dessa träningsklockor kommer med ett flertal sådana träningsprogram. Jag har duschat, simmat, badat med den väldigt mycket utan några problem alls. Frågan lyder alltså:

- Vad är er åsikt gällande 50 ATM? Avstå från vatten eller kör hårt?

- Är det skillnad på hur mycket vatten en sportklocka klarar av jämfört med en mekanisk, trots samma märkning för just vattentäthet? 50 ATM borde väl vara 50 ATM oavsett klocka?

Stort tack på förhand!
Du menar 5ATM =5 bar = 50m.
Det går bra att bada, ja.

Du behöver däremot göra en bedömning om klockan är lämplig att bada med. Har den skruvad krona? Band som tål bad? Någon knapp du kan råka trycka in, osv.

Du menar 5ATM =5 bar = 50m.
Det går bra att bada, ja.

Du behöver däremot göra en bedömning om klockan är lämplig att bada med. Har den skruvad krona? Band som tål bad? Någon knapp du kan råka trycka in, osv.
Kronan är inte skruvad, det var det jag reflekterade över direkt. Kanske det som är grejen då, den tål att badas med om kronan är intryckt, men kommer man åt den av misstag så är det kört?

Kronan är inte skruvad, det var det jag reflekterade över direkt. Kanske det som är grejen då, den tål att badas med om kronan är intryckt, men kommer man åt den av misstag så är det kört?
Jag vet inte hur just den kronan är uppbyggd, men det går säkert bra om du inte har våtdräkt som kan fastna i den osv.

Tillbaka
Topp