• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

Emfen

Breitling
Hej

Vad tycker ni om Seiko Alpinist sarb017s vattentäthet? Det står 200m, men kompass krona är ej en skruv in krona. Vad skulle hända om man vrider den under vattnet? Kan man simma med Alpinist utan bekymmer eller ej?
20200501_184308.jpg
Det kan du garanterat så länge o-ringarna to spec.

Precis som en annan skribent skrev är det enbart o-ringen som håller tätt och inte gängorna.
Jämför med en dykregulator som har o-ringar mellan flaskan och första regulatorn som håller för 300bar. Detta utan att behöver gänga det mer än fingertight. Gängan är bara till för att hålla det på plats, inte för att göra det tätt.

Kompasskronan på alpinisten också o-ringad, sannolikt med dubbla ringsr.

Igen, jämfört med en swivlad dykregulator som snurrar utan gängor mot 15 bar i ur och skur :)

Simma lugnt!
 

Leopolvd

Omega
Har en Certina DS First från 09, som har varit min beater genom åren och som jag håller kärt. C541.7184.42.51
Vad är ert tips för att fortsätta kunna bada/simma med den, hur ofta behöver packningar etc bytas? I samband med varje batteribyte?
 

Emfen

Breitling
Har en Certina DS First från 09, som har varit min beater genom åren och som jag håller kärt. C541.7184.42.51
Vad är ert tips för att fortsätta kunna bada/simma med den, hur ofta behöver packningar etc bytas? I samband med varje batteribyte?
Det lär hålla tätt iaf om du inte har skadat packningen.
Dock skulle jag inte öppna klockan och återanvända en så gammal packning. Det känns som en genväg till katastrof den gången packningen inte håller eller har blivit gammal.
 

Leopolvd

Omega
Det lär hålla tätt iaf om du inte har skadat packningen.
Dock skulle jag inte öppna klockan och återanvända en så gammal packning. Det känns som en genväg till katastrof den gången packningen inte håller eller har blivit gammal.
Tack för svar! Får se till att få den bytt vid nästa batteribyte.
 

tosato

Omega
2-Faktor
Jag har länge stört mig på att tillverkare inte riktigt hänger med vad som är vattentätt, har därför skrivit en liten artikel. Hoppas Ni kan njuta av dessa rader.

Så vad är då en vattentät klocka?

I alla affärer säljs klockor med olika vattentäthet. Ofta anges "vattentäthet" med 100 eller 200 meter på de lite sportigare klockorna. Medans lite mer fina klockor (dress-klockor) har 30 eller 50 meter märkning. Först måste vi reda ut att det egentligen finns TVÅ typer av sätt att se det hela på, dels klocktillverkarnas, dels dykarnas. De flesta klocktillverkarna anger att deras klocka tål exempelvis 100 meter, då kan du båda duscha OCH bada med den på stranden. För att exempelvis dyka med den rekommenderar s tillverkarna oftast 200 meters klockor. De som är märkta med 30 eller 50 meter bör man inte varken bada eller duscha med, men dom tål en regnskur ute ☺

För att få kallas riktig dykklocka så bör klockan testas enligt ex ISO 6425 eller något liknande. Jag skall förklara för er vad som skiljer dig på dessa tester. Vissa tillverkare testar sina klockor på "riktigt" djup, vi tar ex en Rolex (kanske inte alla modeller), är den märkt med 200 meter så testas den på 25% djupare, dvs. 250 meter. Så bada du med den, inga problem. Men det är ändå ingen riktig dykklocka.

Klockor från 1990-2010 kan ha ISO2281 (samma som DIN8310 samt NIHS 92-10) som testmetod, detta är för "vanliga" klockor, och då skall dessa märkas med 'water resistant´. Efter 2010 används istället ISO 22810 som teststandard. I stora drag är det så att ett ur som är märkt med 30 meter skall kunna tas ner till 30 meters djup och användas där, för dagligt bruk. Dock väljer tillverkaren testmetoder och så för dessa ur, och jag rekommenderar inte att man dyker med dessa. Jag har ingen aning om äldre ur, men man skall nog generellt vara försiktig med ur som är äldre än 25 år i vattenmiljöer, åtminstone på djupare vatten än någon meter.
Viktigt är att veta detta, då exempelvis Certina skriver "Alla Certinas sportur är utrustade med «DS»-konceptet och är testade ner till minst 10 bar enligt gällande ISO-standard." (http://www.certina.com/sv/kundsupport/faq). De skriver dock inte vilken standard de är testade på. 10 bar är 100 meter enligt Certina. Bara detta är inte riktigt rätt. Nu tar vi c:a-värden, 1 bar är vid ytan (där hav och luft möts), 2 bar är 10 meter djupt vatten, 10 bar är 90 meter djupt vatten. Cirka, beroende på lufttryck vid ytan och vattnets densitet. Men det spelar mindre roll.

I dykning finns det vissa standarder, ISO6425 för Diver´s watch, SS-EN 13319 Dykutrustning - Djupmätare och dykdatorer - Funktions- och säkerhetskrav, provningsmetoder. Dessa tillsammans med Swiss Watchmaking Industry Standard (NIHS) 92-11 (vilket är ISO 6425), bör vara de standarder man skall kolla på och ha koll på. Sinn använder DIN, vilket är en tysk standard, men DIN 8306 är samma som ISO6425.

Vill också nämna exempelvis SS-EN 13319 är en europeisk standard för dykdjupmätare, som kan dyka upp på exempelvis Suunto-klockor och andra "dykklockor" med djupmätare. SS-EN 250 är också något som kommer upp ibland, detta handlar mest om andningsutrustningen och dess tillbehör, så ex Suunto har den standarden då man kan koppla sin klocka via ett trådlöst instrument för att läsa av trycket i sin dykflaska.

Ok. Ska vi gå genom de olika skillnaderna? Vi börjar med ISO2281 (vardagsklockan). Det klockan skall klara är (i ordning);
• stoppas ner i vatten på ett djup av 10 cm i en timma
• läggas på en värmeplatta (40-45 C) i 30 minuter
• en droppe vatten (18-25 C) läggs på glaset i en minut
• ingen kondens får då finnas på glaset och
• varje klocka måste klara ytterligare ett par tester för att få bära "water resistant"
o test med luft: en klocka med innertryck 1 bar testas med 2 bar
o maximalt "mass-flow-rate" får inte överskrida 50 ug/min
Samtliga tester kan utföras som typgodkänning.

För att få ISO6425 så krävs en hel del mer tester. Dessa omfattar, utan inbördes ordning
• trycktester
• läsbarhet
• gångavvikelse
• antimagnetism
• stöttålighet
• hållfastighet hos bandet (länken)
• hållfastighet under tryck med luft
• saltvattentålighet
• dykringen (bezeln)
• samtliga ingående delar skall fungera
• garanti att fungera under högt vattentryck
• användbarhet (funktionsgaranti) i olika temperaturer
• krona, knappar och andra delar
• tålighet mot högt vattentryck
Vissa av dessa tester kan göras som typgodkänning, men vissa måste göras på varje enskild klocka.

En sak skall vi direkt säga att testerna för ISO6425 är sååå mycket mer omfattande att om du skall använda klockan och kunna lita på den och skall välja mellan två olika klockor med olika tester så välj den som är testad enligt ISO 6425.

Det ovan skrivna om ISO2281 är inte täckande till 100%, jag har uteslutit vissa tester, men det är tester i olika temperaturer under 5 cm vatten och så, vilket inte påverkar något nämvärt. Vi fortsätter mer ingående att titta på vad en ISO6425-klocka skall klara.

ISO6425 definierar en dykklocka som en klocka som skall klara dyk i minst 100 meters djup och där kunna användas för att kontrollera tiden. Man kontrollerar klockorna i vatten och använder då 25% djupare vatten (eg högre tryck) än vad som är märkningen.

Testerna som genomförs är: Trycktester
• Långtidstest under vatten; Klockan nedsänkes 30 cm (eg 28-32 cm) djupt vatten i 50 timmar där vattentemperaturen skall vara 18-25C. Och alla funktioner skall fungera korrekt.Kondenstestet(en) skall genomföras både före och efter detta långtidstest.
• Kondensationstest; Klockan skall placeras på en värmemodul som är 40-45 C varm, och där ligga till dess klockan uppnår samma temperatur som värmemodulen (oftast tar detta ca 10-20 min). En droppe vatten som är 18-25C läggs på glaset. Efter en minut torkas klockan torr. Vid minsta kondens i klockan skall den "kasseras" (dvs. inte godkännas).
• Kronan(or) och andra reglage moståndskraft mot yttre påverkan; Klockan skall nedsänkas i vatten och tryckas upp till 125% av vattendjupet i 10 minuter. Under detta tryck skall en kraft på 5N tryckas in vinkelrätt på kronan(orna) och andra eventuella tryckknappar. Konsenstestet skall genomföras både före och efter detta test.
• Vattentäthet och övertrycktest i vatten; Under detta test skall klockan ligga i en behållare fylld med vatten. Vattentrycket skall sedan tryckas upp till 125% av märkningen på max en minut. Därefter skall klockan ligga i detta tryck i två timmar. Efter detta skall klockan tas upp ur behållaren och torkas torr. Ingen kondens eller vatten får finnas i klockan.
• Temperaturtålighet; nedsänkning i kärl med vatten (olika temperaturer) på 28-32cm djup i tio minuter. Först i 40 grader vatten, sedan i fem-grader vatten och sist i 40 grader vatten. Mellan varje temperaturförändring får klockan vara uppe ur vattnet max en minut. Inga spår av vatten eller kondens i klockan får synas efter testet.
• Ett test till brukar göras (härstammar från ISO2281), men behövs inte för att bli ISO6425-certifierad. Man testar klockan med 200kPa högre lufttryck än vid havsytan. Luftflödet sedan får inte överstiga 50 mikrogram/min.

Bortsett från temperaturtålighetstestet sker alla andra prover i 18-25 graders temperatur. Angående 125% övertryck så används det för att dels ha en säkerhetsmarginal på det dynamiska trycket och dels för att saltvatten har 2-5% högre densitet än sötvatten. Samt så vill man vara lite säker på att om oringar m.m. blir lite sämre skall de ändå hålla 100% tryck.

Många tror att det dynamiska trycket blir många gånger högre än det statiska, det är inte riktigt sant. Om en dykare simmar i 10 m/s (en olympisk simmare rör inte sina händer så fort, så lite marginal har vi här), så säger fysikens lagar att detta genererar ett dynamiskt tryck på 50 kPa extra, vilket är detsamma som 5 meter djupare vattentryck (statiskt).

Utöver trycktålighet m.m. så skall en ISO6425certifierad klocka som är mekanisk (oavsett manuellt eller automatiskt urverk eller quartzverk). Digitala klockor har lite annorlunda krav (men det tar vi inte upp här, för detta är ett klockforum). Här tar jag inte upp hela certifieringen, då "våra" klockor nästan alltid ser ut på ett visst sätt.
• Klockan skall ha en ring som bara går att vrida motsols eller ha en anordning som förhindrar ofrivillig vridning (ex Omegas PP). Ringen skall ha en skala upp till 60 minuter. Var femte minut skall vara tydligt utmärkta. Om man på tavlan har markeringar för tiden så skall dessa vara tydligt utmärkta.
• Man skall på 25 cm avstånd i mörker kunna se
o Tid; minutvisaren skall tydligt skilja sig från timvisaren
o Nolltid; man skall tydligt kunna utläsa när tidräkningen börjar (ett märke på ringen "kl 12")
o Indikation på att klockan fungerar; Oftast sker detta med hjälp av sekundvisaren som då skall vara självlysande. (se även punkten nedan) o Om klockan går på batteri skall den ha en funktion som visar om batteriet är på väg att ta slut.
• Användaren skall kunna se att klockan fungerar i totalt mörker. Oftast visas detta genom lysmassa på sekundvisaren.
• Magnetisk resistans (antimagnetisk); Detta testas genom att utsätta klockan för tre omgångar magnetfält med 4800 A/m. Klockan får inte forta/sakta sig med mer än 30 sekunder/dag , vilket gäller både innan och efter magnetfälttestet.
• Stöttålighet; Detta test skall testa stöttåligheten två gånger (en gång "klockan 9" och en gång uppifrån rakt ner på glaset). Testet utförs genom att en tre kilo tung plasthammare (hård plast) slår på klockan ned 4,43 m/s hastighet. Klockan får inte fotra/sakta sig mer än 60 sek/dag.
• Saltvattentålighet; Klockan skall under detta test nedsänkas i vatten blandat med 30 g NaCl (salt) / liter vatten och ligga där i 24 timmar. Efter detta test så kollar man över klockan och man skall inte hitta några förändringar. Rörliga delar (speciellt bezeln) skall funktionskontrolleras.
• Draghållfastighet; En kraft på 200 N skall dra åt var sitt håll fästa i infästningspunkterna för band/länken (vanligvis i stiften). Inga skador skall finnas på klockan. Band / länk skall vara stängda under testet.
• Märkning; Om klockan godkänns enligt ISO6425 skall den märkas med DIVERS´S WATCH L M eller DIVER´S L M för att visa för användarna att detta är en godkänd klocka. Bokstaven L byts ut mot djupet, i meter, som tillverkaren testat klockan på.

Om klockan är testad för mixade gaser så tillkommer vissa tester, klockan märks då efter genomförda extra tester med samma märkning som ovan med tillägget FOR MIXED-GAS DIVING. Så. Nu vet ni hur man skall testa en klocka för att den skall kunna bäras vid dykning.

Mina (och andras) rekommendationer är att trycktesta klockan varje år om den skall användas i vatten.

Nedan tittar vi på vanligt förekommande märkningar (använd färgfälten som kolumner)
Märkning - Användningsområde - Amärkningar
Water Resistant 3 ATM or 30 m - Vardagsaktiviteter. Regn och skvätt-skyddad. - Ej för badkarsaktiviteter.
Water Resistant 5 ATM or 50 m - Kan användas i badkar.
Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber.
Diver´s 100 m - Kan användas för dykning med apparat. - Endast andningsluft-dykare.
Diver´s 200 m eller 300 m - Kan användas på större djup. - Kan ej användas med mixade gaser utan bara komprimerad luft.
Diver´s 300+ m for mixed-gas diving - Används med blandade gaser såsom helium-gaser. - Kan användas med andra gaser än vanlig komprimerad luft.

Har jag missat något? I så fall säg till så skall jag ändra på min text.
Mvh Christian
Mycket bra genomgång!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Panerai Luminor Due, 3 ATM? o_O🤌

Helt otroligt att de ens får existera. Skandal att de få bära Panerais signum - kronskyddet, som bör endast finnas på klockor med minst 10 ATM. Det är så eff:d-up så att man blir arg, på riktigt :bawling:

Bättre att de behåller 1940 och gör den till Due med 3 ATM, mer dressig och gärna med microrotor för att få den ännu slimmare och samtidigt upplevas lite mer unikt. Då kan man bära en Due sunburst utan att skämmas.
Design-teamet bör avgå med omedelbar verkan, och ta med ledningen som tillät detta :banghead:

Panerai, nej nu går det utför… Gör om gör rätt. För faan!

Tack, nu fick jag skriva av mig också :angel:

Tycker precis tvärtom.
Det är en dressklocka (iaf Panerais tolkning av en). Att frångå kronskyddet som är ett av klockvärldens starkaste designattribut vore ju dumt.
Panerai behöver diversifiera sig och Due är ett första trevande försök. Målgruppen för modellen är sannolikt inte Paneristi vilket då får besluten att framstå som än mer naturliga.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Kommer få skit för detta men tycker många Omega modeller är överskattade till designen, egentiligen är huvudena ganska snygga men jag tycker deras stock armband är hiskeligt fula, har sett Omegor på rubberband och fått värsta wow känslan så det förstör mycket tycker jag. Till pris/klocka ekvationen är både Breitling och Omega nya totalt överskattade och alldeles för dyra. Då är Tudor ett märke som jag anser väldigt underskattat, mycket klocka för pengarna och betydligt finare design. Här på forumet är Tudor populärt men i allmänhet i samhället hör man knappt folk nämna det vilket jag tycker är konstigt. Förstår inte riktigt varför Omega och Breitling blivit betydligt dyrare än Tudor nu.

- Stort.
Det handlar inte om att kunna befinna sig i vattendjupet alla gånger. Man vill kunna duscha och skölja av sig. 100 m är minimum för dusch.

Exakt. Läste en väldigt bra guide om det här med ATM nivåer för ett par år sedan som förklarade bra. Folk verkar tro att man faktiskt kan dyka och använda en klocka i vatten baserat enbart på detta. Hittar inte just den guiden nu men hittade den nedan jag hade sparat som handlar lite om liknande sak och är intressant läsning för er som gillar att ha klocka på i bastun etc.

 

nept

Panerai
Läste en väldigt bra guide om det här med ATM nivåer för ett par år sedan som förklarade bra. Folk verkar tro att man faktiskt kan dyka och använda en klocka i vatten baserat enbart på detta.

Det är väl snarare tvärtom att folk tror att man måste ha minst 200m för att bada och betraktar 50 som om den inte ens tål att duscha
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Du menar att du inte kan duscha med en Due?
Kronskyddet för Panerai är vad kronan är för Rolex. Varför skulle de ta bort denna när det är en så stor del av varumärkets identitet?
Se svaren ovan. Jag har redan förklarat.
  • 3 bar = 3 ATM = 30 m = Har en vattentäthet som klarar av handtvätt.
  • Ta bort? Jag säger att det borde inte ha fått existera. Sätter man kronskyddet på så ska man garantera en vattentäthet 100 m. Kan man inte det, välj Radiomir eller 1940 till att bli - Due sunburst dressklocka.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Det är väl snarare tvärtom att folk tror att man måste ha minst 200m för att bada och betraktar 50 som om den inte ens tål att duscha

Nej. Det handlar om vilket tryck din klocka tål och uttrycks ofta som 100m, 200m etc fast det egentligen inte handlar om det. Det handlar om vilket tryck klockan kan utsättas för utan att släppa in vatten. Slår din hand ned i vattnet när du simmar blir det ett betydligt högre tryck än 1 ATM exempelvis. Klockor under 10 ATM bör du bara tvätta händerna med egentligen. Bara för att du eller någon annan anekdotiskt har klarat att bada med en klocka med 3 ATM betyder det inte att det är någon man rekommenderar. Detta innebär i kort att bara för att det står 100m på din klocka innebär detta inte att den kommer att tåla att användas praktiskt på 100m djup.

Se en bra bild nedan som stämmer väl överens med det jag läst om ämnet. Ska du använda en dykarklocka till faktiskt dykning bör du testa trycktåligheten relativt regelbundet. Använder du den mer normalt till lite bad och så räcker det att göra vid service. Hade aldrig haft på mig någon klocka under dusch där tvål är involverat eller bastu där den kan utsättas för stora temperaturskillnader. Ser så mycket folk med Rolex i gymbastun som inte verkar veta om att det kan bli oerhört dyrt. Sen är det klart att alla klockor med 10 ATM kommer klara att gå ned i en pool och doppa sig om man vill det. Men kanske undvika att leka med barn eller kråla.


Water_Guide_Resistance_2022_600x600.jpg
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Nej. Det handlar om vilket tryck din klocka tål och uttrycks ofta som 100m, 200m etc fast det egentligen inte handlar om det. Det handlar om vilket tryck klockan kan utsättas för utan att släppa in vatten. Slår din hand ned i vattnet när du simmar blir det ett betydligt högre tryck än 1 ATM exempelvis. Klockor under 10 ATM bör du bara tvätta händerna med egentligen. Bara för att du eller någon annan anekdotiskt har klarat att bada med en klocka med 3 ATM betyder det inte att det är någon man rekommenderar. Detta innebär i kort att bara för att det står 100m på din klocka innebär detta inte att den kommer att tåla att användas praktiskt på 100m djup.

Se en bra bild nedan som stämmer väl överens med det jag läst om ämnet. Ska du använda en dykarklocka till faktiskt dykning bör du testa trycktåligheten relativt regelbundet. Använder du den mer normalt till lite bad och så räcker det att göra vid service. Hade aldrig haft på mig någon klocka under dusch där tvål är involverat eller bastu där den kan utsättas för stora temperaturskillnader. Ser så mycket folk med Rolex i gymbastun som inte verkar veta om att det kan bli oerhört dyrt. Sen är det klart att alla klockor med 10 ATM kommer klara att gå ned i en pool och doppa sig om man vill det. Men kanske undvika att leka med barn eller kråla.


Water_Guide_Resistance_2022_600x600.jpg

Bra förklarat.
Vill bara komplettera på den fjärde punkten med att det funkar helt OK, att duscha och basta under förutsättning att klockan har byts ut till nyare packningar och trycktestad inför vattenaktiviteter. Och att urmakaren har lämnat ut en garanti på typ två år. Då kan man ha sitt på det torra. ;)

Gummit är en färskvara, så den torkar ut med tiden. Duschtvål och schampoo förkortar livslängden = gummit stelnar och torkar ut. Så det är värt att trycktesta. Ta hand om klocka.

Jag skulle vilja påstå att den där 3 ATM inte är mer överskattad än de andra Paneraierna.

Panerai är trots allt ett bluffmärke från A till Ö.
Det är ett märke som falsifierat sin historia och i princip inte tillverkade några klockor alls innan 1997, dvs året då marknadsföringsångvälten startade.
Visst, de levererade kanske några tjogtal klockor till de tyska Kampfsimmerförbanden under kriget, samt till Mussolinis förband i Italien.
Sen har vi det där med att de låtit påskina att de använt inhouseverk, men där alla kan se att det är ETA som vanligt.
Mjae, nu dömmer du lite för hårt. Fake it until you make it, är ett bra uttryck här. Och Panerai har lyckats leverera, och klarat av undervattens-uppgifterna med patenterade kronskyddet. Att de sedan hamnat under Richemont-lyx-segment, är ju "just business", har man haft en annan syn i verksamheten. Men behåll ändå DNA:t för fasen...
Det är ju lika retsamt som att skapa dykarurer i guld. Säkert coolt om man är en Sheikh som ändå bara doppar sina fötter i salta havet. Obs ironi ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej. Det handlar om vilket tryck din klocka tål och uttrycks ofta som 100m, 200m etc fast det egentligen inte handlar om det. Det handlar om vilket tryck klockan kan utsättas för utan att släppa in vatten. Slår din hand ned i vattnet när du simmar blir det ett betydligt högre tryck än 1 ATM exempelvis. Klockor under 10 ATM bör du bara tvätta händerna med egentligen. Bara för att du eller någon annan anekdotiskt har klarat att bada med en klocka med 3 ATM betyder det inte att det är någon man rekommenderar. Detta innebär i kort att bara för att det står 100m på din klocka innebär detta inte att den kommer att tåla att användas praktiskt på 100m djup.

Se en bra bild nedan som stämmer väl överens med det jag läst om ämnet. Ska du använda en dykarklocka till faktiskt dykning bör du testa trycktåligheten relativt regelbundet. Använder du den mer normalt till lite bad och så räcker det att göra vid service. Hade aldrig haft på mig någon klocka under dusch där tvål är involverat eller bastu där den kan utsättas för stora temperaturskillnader. Ser så mycket folk med Rolex i gymbastun som inte verkar veta om att det kan bli oerhört dyrt. Sen är det klart att alla klockor med 10 ATM kommer klara att gå ned i en pool och doppa sig om man vill det. Men kanske undvika att leka med barn eller kråla.


Water_Guide_Resistance_2022_600x600.jpg
Finns redan förklarat på forumet, men du kan bara skapa marginellt högre tryck om du hoppar eller slår klockan i vatten. Det är så liten att man kan bortse från det. Så 20 m betyder att du kan dyka till 20 m djup. Du kan fråga dig varför en tillverkare skulle ljuga med beteckningarna. Sedan brukar seriösa tillverkare göra boetter som tåler 50-100% mer än angivet.
Bra förklarat.
Vill bara komplettera på den fjärde punkten med att det funkar helt OK, att duscha och basta under förutsättning att klockan har byts ut till nyare packningar och trycktestad inför vattenaktiviteter. Och att urmakaren har lämnat ut en garanti på typ två år. Då kan man ha sitt på det torra. ;)

Gummit är en färskvara, så den torkar ut med tiden. Duschtvål och schampoo förkortar livslängden = gummit stelnar och torkar ut. Så det är värt att trycktesta. Ta hand om klocka.


Mjae, nu dömmer du lite för hårt. Fake it until you make it, är ett bra uttryck här. Och Panerai har lyckats leverera, och klarat av undervattens-uppgifterna med patenterade kronskyddet. Att de sedan hamnat under Richemont-lyx-segment, är ju "just business", har man haft en annan syn i verksamheten. Men behåll ändå DNA:t för fasen...
Det är ju lika retsamt som att skapa dykarurer i guld. Säkert coolt om man är en Sheikh som ändå bara doppar sina fötter i salta havet. Obs ironi ;)
Det du kallar gummi är snarare silikon on det åldras knappt. Då en välkonstruerat klocka är tät länge under rätt förutsättningar.

PS. verktygsur i guld är ju typ det koolaste som skapats.
 
Senast ändrad:

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Finns redan förklarat på forumet, men du kan bara skapa marginellt högre tryck om du hoppar eller slår klockan i vatten. Det är så liten att man kan bortse från det. Så 20 m betyder att du kan dyka till 20 m djup. Du kan fråga dig varför en tillverkare skulle ljuga med beteckningarna. Sedan brukar seriösa tillverkare göra boetter som tåler 50-100% mer än angivet.

Det du kallar gummi är snarare silikon on det åldras knappt. Då en välkonstruerat klocka är tät länge under rätt förutsättningar.

PS. verktygsur i guld är ju typ det koolaste som skapats.
O-ringen är säkert en cocktailblandning med si och så andelar av olika material för att uppnå ett önskat värde och funktion, men skulle ändå gissa på att den har ett bäst-före-datum, från tillverkaren. Dessutom, evighetsmaterial som hamnar ute i miljön som har svårt att brytas ned. Tror jag att man får en rejäl känga (uppkörd i där ljuset aldrig når) från myndigheterna och miljökämparna.

Skulle ändå vara försiktig med att uttrycka mig på det sättet på ett forum där folk söker info.
Vad jag, urmakaren från Nymans ur och Rob Engströms "kallar", kanske gör det av en skäl, säkerhetsrisk. Och i slutändan är det ju slutkunden som bär ansvaret och handhavandet, när det skiter sig. Svårt att hävda sig på att ingenjörerna borde har räknat med säkerhetsmarginalen eller "felmarginalen", bufferten mm. Man kan men sällan försvarbart.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
O-ringen är säkert en cocktailblandning med si och så andelar av olika material för att uppnå ett önskat värde och funktion, men skulle ändå gissa på att den har ett bäst-före-datum, från tillverkaren. Dessutom, evighetsmaterial som hamnar ute i miljön som har svårt att brytas ned. Tror jag att man får en rejäl känga (uppkörd i där ljuset aldrig når) från myndigheterna och miljökämparna.

Skulle ändå vara försiktig med att uttrycka mig på det sättet på ett forum där folk söker info.
Vad jag, urmakaren från Nymans ur och Rob Engströms "kallar", kanske gör det av en skäl, säkerhetsrisk. Och i slutändan är det ju slutkunden som bär ansvaret och handhavandet, när det skiter sig. Svårt att hävda sig på att ingenjörerna borde har räknat med säkerhetsmarginalen eller "felmarginalen", bufferten mm. Man kan men sällan försvarbart.
Farligare att sprida osanningar som urhandlarna och många här gör. Däremot förstår man varför de slirar på sanningen. Dels för att sälja täthetsservicar, del för att minimera fuktskador och kunna sälja blanka dykgubbsafirklockor till kontorsfolk.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Farligare att sprida osanningar som urhandlarna och många här gör. Däremot förstår man varför de slirar på sanningen. Dels för att sälja täthetsservicar, del för att minimera fuktskador och kunna sälja blanka dykgubbsafirklockor till kontorsfolk.
Det där, lät lite väl naivt ändå?

Men du kanske jobbar som urmakare själv och vet bättre hur (falsk) branschen funkar.
Är du en visselblåsare?
Du hör ju själv, varför ska man annars lyssna på dig?
Vi som inte är i branschen litar ju så klart "blint", på urmakaren för den tjänsten, hjälp och kunskap som man får. För troligen har de gått en relevant utbildning. Sprida osanningar är ju rent av grovt tjänstefel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där, lät lite väl naivt ändå?

Men du kanske jobbar som urmakare själv och vet bättre hur (falsk) branschen funkar.
Är du en visselblåsare?
Du hör ju själv, varför ska man annars lyssna på dig?
Vi som inte är i branschen litar ju så klart "blint", på urmakaren för den tjänsten, hjälp och kunskap som man får. För troligen har de gått en relevant utbildning. Sprida osanningar är ju rent av grovt tjänstefel.
Visst är det naivt att lyssna på säljare. Lite kritiskt tänkande och kunskap tar en långt.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Visst är det naivt att lyssna på säljare. Lite kritiskt tänkande och kunskap tar en långt.
Ja, det är naivt att lyssna på en säljare som vill sälja på en saker som man inte behöver och de kan ordbajsa hur mycket de vill. Likt en hobbyvetare.
Jag pratar ju om urmakare... som är förväntad teknisk lagd.
Jo tack, tänka själv och kunskap. Det är ju därför som vi har denna plattform och kan diskutera sånt här.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Lite väl mycket OT…

Lägger in en bild som kanske säger mer än egna teorier
IMG_9889.jpeg

Intetsägande. Varför trycktestar man ens klockan till 30m och sen säger man att den bara klarar av lite regn? Var är logiken i det. Antingen ljuger de att klockan testats till 30m eller vill de inte att gemene man ska tro att en vattentät klocka är tät till 30m för evigt och / eller dras med jobbiga garantiärenden där folk bastat och hoppat i plurret och fått in fukt pg a slitna packningar osv
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Intetsägande. Varför trycktestar man ens klockan till 30m och sen säger man att den bara klarar av lite regn? Var är logiken i det. Antingen ljuger de att klockan testats till 30m eller vill de inte att gemene man ska tro att en vattentät klocka är tät till 30m för evigt och / eller dras med jobbiga garantiärenden där folk bastat och hoppat i plurret och fått in fukt pg a slitna packningar osv
Ja du, det är bara så. Om du vill ett ha riktigt svar så får du vända dig till experterna och vad jag vet så är det ingen på KS som har doktorerat i ”klockors vattentäthet”.

Liknande observation: varför står det 320 km/h på hastighetsmätaren när bilen bara kommer upp i 250 km/h…
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja du, det är bara så. Om du vill ett ha riktigt svar så får du vända dig till experterna och vad jag vet så är det ingen på KS som har doktorerat i ”klockors vattentäthet”.

Liknande observation: varför står det 320 km/h på hastighetsmätaren när bilen bara kommer upp i 250 km/h…

Skillnaden är att man testar klockorna till ett tryck som motsvarar 30m
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
- Stort.
Det handlar inte om att kunna befinna sig i vattendjupet alla gånger. Man vill kunna duscha och skölja av sig. 100 m är minimum för dusch.

3 ATM ska man nog undvika att duscha med.

Nej. Det handlar om vilket tryck din klocka tål och uttrycks ofta som 100m, 200m etc fast det egentligen inte handlar om det. Det handlar om vilket tryck klockan kan utsättas för utan att släppa in vatten. Slår din hand ned i vattnet när du simmar blir det ett betydligt högre tryck än 1 ATM exempelvis. Klockor under 10 ATM bör du bara tvätta händerna med egentligen. Bara för att du eller någon annan anekdotiskt har klarat att bada med en klocka med 3 ATM betyder det inte att det är någon man rekommenderar. Detta innebär i kort att bara för att det står 100m på din klocka innebär detta inte att den kommer att tåla att användas praktiskt på 100m djup.

Se en bra bild nedan som stämmer väl överens med det jag läst om ämnet. Ska du använda en dykarklocka till faktiskt dykning bör du testa trycktåligheten relativt regelbundet. Använder du den mer normalt till lite bad och så räcker det att göra vid service. Hade aldrig haft på mig någon klocka under dusch där tvål är involverat eller bastu där den kan utsättas för stora temperaturskillnader. Ser så mycket folk med Rolex i gymbastun som inte verkar veta om att det kan bli oerhört dyrt. Sen är det klart att alla klockor med 10 ATM kommer klara att gå ned i en pool och doppa sig om man vill det. Men kanske undvika att leka med barn eller kråla.


Water_Guide_Resistance_2022_600x600.jpg

Så pass. Många hobbyexperter här känns det som 😁
Så om vi tar ett snapshot från exempelvis Omegas hemsida och kikar på hur de resonerar.

IMG_5964.png



Sedan att rörelser under vatten kommer öka trycket radikalt är inte på något vis sant heller.
 

nept

Panerai
Det där, lät lite väl naivt ändå?

Men du kanske jobbar som urmakare själv och vet bättre hur (falsk) branschen funkar.
Är du en visselblåsare?
Du hör ju själv, varför ska man annars lyssna på dig?
Vi som inte är i branschen litar ju så klart "blint", på urmakaren för den tjänsten, hjälp och kunskap som man får. För troligen har de gått en relevant utbildning. Sprida osanningar är ju rent av grovt tjänstefel.

Det är ju du som tjatar om nåt strunt du hittat på internet om ett ämne som diskuterats tusentals gånger har på forumet. Men visst
 
Topp