Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Vattentålighet för vintageur

Diskussion i 'Vintage' startad av deddas, 23 oktober 2015.

  1. deddas
    Trådstartare

    deddas Y-Wing pilot

    Inlägg:
    519
    Hej alla!
    Är relativt ny på klockscenen och vill alltid lära mig mer! Jag undrar därför om äldre klockor som t.ex. en submariner 1680 vad har de för vattentålighet idag och om den är sämre än vid nyköp går det att göra någonting åt?
     
  2. Tripeiro.

    Tripeiro. AT-ST driver

    Inlägg:
    1.369
    Man servar klockan, man Måste serva klockan. Sköter du det då kan du bada lika mkt som när den var ny.

    Vänligen,.
    P
     
    Scaramanga och deddas gillar detta.
  3. denjohan

    denjohan AT-ST driver

    Utgå alltid från att vattentätheten är obefintlig om inget annat uttryckligen sägs av säljaren och då backas av en provtryckning. Jag är verkligen ingen Rolexexpert, men jag har svårt att föreställa mig att en grundlig service inte skulle få den tät igen.
     
    Scaramanga och deddas gillar detta.
  4. Bikinigubben

    Bikinigubben Y-Wing pilot

    Inlägg:
    830
    Det är alltid bäst att göra ett trycktest innan du badar med klockan, oavsett om det är vintage eller ej. Självklart behöver du inte göra det på en sprillans ny.
     
    deddas gillar detta.
  5. Gummo

    Gummo Joker

    Inlägg:
    9.382
    Från:
    Stockholm
    Oftast inga problem. Nya packningar och ett fräscht plexi brukar räcka. En den gamla kan dock ha utsatts för fukt och korrosion kan ha skadat boetten så de blir svårtätade. Rolex/Tudor Submariner brukar hålla för det mesta men många väljer ju ändå att ta på sig nåt annat när de ska bada. Vintagesubar är ju inte direkt gratis längre och används väl mest som identitetsstärkande livsstilsmarkörer snarare än dykarklockor.
    image.jpeg
     
    Holy diver, RobRoy, Quaker och 5 andra gillar detta.
  6. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    33.029
    Från:
    GBG
    Kontentan är dock att Rolex och Tudor relativt enkelt går att få täta igen förutsatt att inte boetten är sönder-rostad. Till skillnad mot många märken tillhandahålls ju fortfarande alla delar som krävs för att göra de täta igen. Klarar de trycktest så är det ju bara att köra, badade massa med min Tudorsub i somras.
     
    Gummo och deddas gillar detta.
  7. deddas
    Trådstartare

    deddas Y-Wing pilot

    Inlägg:
    519
    Okey, tack så jättemycket för utförliga och snabba svar!:)
     
    Tripeiro. gillar detta.