• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattentålighet för vintageur

deddas

Rolex
Hej alla!
Är relativt ny på klockscenen och vill alltid lära mig mer! Jag undrar därför om äldre klockor som t.ex. en submariner 1680 vad har de för vattentålighet idag och om den är sämre än vid nyköp går det att göra någonting åt?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Utgå alltid från att vattentätheten är obefintlig om inget annat uttryckligen sägs av säljaren och då backas av en provtryckning. Jag är verkligen ingen Rolexexpert, men jag har svårt att föreställa mig att en grundlig service inte skulle få den tät igen.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Det är alltid bäst att göra ett trycktest innan du badar med klockan, oavsett om det är vintage eller ej. Självklart behöver du inte göra det på en sprillans ny.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Oftast inga problem. Nya packningar och ett fräscht plexi brukar räcka. En den gamla kan dock ha utsatts för fukt och korrosion kan ha skadat boetten så de blir svårtätade. Rolex/Tudor Submariner brukar hålla för det mesta men många väljer ju ändå att ta på sig nåt annat när de ska bada. Vintagesubar är ju inte direkt gratis längre och används väl mest som identitetsstärkande livsstilsmarkörer snarare än dykarklockor.
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oftast inga problem. Nya packningar och ett fräscht plexi brukar räcka. En den gamla kan dock ha utsatts för fukt och korrosion kan ha skadat boetten så de blir svårtätade. Rolex/Tudor Submariner brukar hålla för det mesta men många väljer ju ändå att ta på sig nåt annat när de ska bada. Vintagesubar är ju inte direkt gratis längre och används väl mest som identitetsstärkande livsstilsmarkörer snarare än dykarklockor.
image.jpeg
Kontentan är dock att Rolex och Tudor relativt enkelt går att få täta igen förutsatt att inte boetten är sönder-rostad. Till skillnad mot många märken tillhandahålls ju fortfarande alla delar som krävs för att göra de täta igen. Klarar de trycktest så är det ju bara att köra, badade massa med min Tudorsub i somras.
 
Topp