• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt byte, Longines Hydroconquest mot Oris small second Titan?

Degnell

Cartier
2-Faktor
Hej! Inte varit aktiv här på ett tag då andra intressen kommit lite imellan och jag varit rätt tillfreds med mitt klockbestånd. Dock hittade jag dock en dinka av intresse nyligen, och diskussionen ang. byte är inledd och båda parter verkar intresserade. Orisen i fråga är en Small second titan 44mm och är uttagen 2011, dock utan kvitto och cert, samt utan någon servicehistorik. Håller tiden stadigt enligt säljaren. Min är en Longines Hydroconquest automat uttagen mars 2015.

Vad tror expertpanelen? Är det ett vettigt byte? Jag är nöjd med min klocka, och den är ju det tryggare alternativet då den fortfarande är under garanti 14 månader till, men 44 mm lockar och det är alltid roligt med lite ombyte. Valet från början stod mellan min och en Oris Aquis, så suget efter Oris är inte helt nytt
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Orisen är fin men känns, enligt min mening, båda gammal och väldig stor. Har själv en aquis men har testat en small second vid flera tillfällen tidigare och den känns mycket större.. Hydron är klart smidigare och, i mitt tycke, både modernare och trevligare på armen!
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Thank's gentlemen! Jag får fundera ett varv till då. Kanske är bättre att försöka sälja och köpa eller flippa mot en Aquis då. Som sagt, är jättenöjd med klockan, men är nyfiken på hur en Oris hade varit. Alternativet att köpa en till klocka skulle inte direkt omfamnas av min blivande fru då jag köpte en sommarbil i Augusti och därefter lagt lite kapital i nytt avgassystem samt diverse slitdelar och omlackering av fälgar. Lyxkonsumtion får ha gränser när man är småbarnsförälder anser hon, och förnuftet i mig kan väl tycka att hon har en poäng
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Orisen kräver trots korta bandhorn sin handled imo. Har du en smalare handled skulle jag köra på Hydroconquest. Det sagt tycker jag att Oris är en spännande klocka som är lite mer ovanlig. Fast då skulle jag valt en ny från butik :)
 
Topp