Hur motiveras prisskillnaden? Vi pratar ju ganska många % skillnad för ett (antar jag) mycket enkelt arbete.
Ett pris brukar väl oftast motiveras med: tillgång och efterfrågan på varan/tjänsten ställt mot alternativintäkt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur motiveras prisskillnaden? Vi pratar ju ganska många % skillnad för ett (antar jag) mycket enkelt arbete.
Behöver man motivera sitt pris?
Ett pris brukar väl oftast motiveras med: tillgång och efterfrågan på varan/tjänsten ställt mot alternativintäkt?
Klart man inte måste, iaf inte så länge någon är villig att betala. Men det kan väl ändå vara av intresse? Tänkte att någon här kanske satt på info som en novis som jag saknar.
Edit: eller är det känsligt om det visar sig att forumsponsorn inte är bäst, billigast och vackrast?
Jo, teorin bakom prissättning i en marknadsekonomi är jag också bekant med. Tänker snarare på om det är någon faktisk skillnad i arbetet som utförs. Gör RobE något som NK inte gör?
Tex kanske de inte repar klockan? Vilket en kompis råkade ut för när hans flickvän bytte batteri på sin Omega Smp Quartz på NK?
Har man råd med en Daytona eller i alla fall vill "visa" att man har råd med en Daytona så får man ha råd med en femhundring för fix av länken tycker jag. Lite som att äga och köra en Lamborghini Countach och sedan serva den hos Bogdan och hans brorsa i Skärholmen för "Bästa pris kompisen"....
Jag köpte en ny Daytona och satte med glädje mejseln i den själv. Tycker det är kul att pilla lite själv och korta en länk är lika enkelt som att spika i en spik. Med det sagt så är jag inte personen som betalar någon annan 500 kr för att slå in en spik. Hur andra väljer att göra det är helt upp till dem.
Har man råd med en Daytona eller i alla fall vill "visa" att man har råd med en Daytona så får man ha råd med en femhundring för fix av länken tycker jag. Lite som att äga och köra en Lamborghini Countach och sedan serva den hos Bogdan och hans brorsa i Skärholmen för "Bästa pris kompisen"....
Nej, det är snarare som att äga en Lamborghini och finna sig i att ett däckbyte kostar 6500:- "bara för att man har en Lamborghini".
Vilket är helt riktigt. Blir något fel vid däckbytet så ska firman ta sitt ansvar. Det är en rätt stor skillnad på att ta sitt ansvar för en bil som har ett andrahandsvärde på 40.000 kr och en bil som kanske har ett andrahandsvärde på + 5000.000 kronor. Sedan är det service, bemötande, mervärde o.s.v du betalar för. Så absolut, har du en Lamborghini så ska du inte byta däck hos Polaren Pär på macken.
Nej, men kanske byta däcken hos en annan minst lika seriös firma som gör samma jobb för 3000:-. Kontentan är att 500:- för ett byte av länk på en Daytona är enligt mig snuskigt dyrt.
Du har helt rätt i att 500 kr för kortning av en länk är snuskigt dyrt. Men en Daytona är löjligt dyr, det finns liksom ingen paritet mellan det du får och det du betalar. En mekanisk kronograf för hundra tusen kronor. Det är en extrem lyxprodukt och den vänder sig till personer som inte alls bryr sig om kortning av en länk kostar 500 kr eller 5000 kronor.
Nu pratar vi inte om jätte avancerade ingrepp på klockan utan om kortning av en länk som tar några minuter. Just för att det är en dyr klocka borde man kanske få bättre bemötande och bättre service för att knyta "kunden" till sig.
Vissa är kanske ekonomiska och rationella oavsett hur mkt pengar de har så behöver inte det betyd att man är idiot och kan betala hur mkt som helst för en enkel tjänst. Det är det som är problemet med dagens konsumenter, folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer
Precis det du skriver "folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer" gäller speciellt för klockor. Jag tror säkert att både Rolex och Breitling skulle förlora många av sina kunder om dem sänkte priset. Man tror helt enkelt att klockan inte kan vara lika bra eller lika exklusiv om priset är lägre. Eller så är det att alla då kan köpa dem och man blir inte lika speciell. I grund och botten tror jag både Rolex och Breitling (endast som exempel) skulle kunna sälja sina armbandsur för under hälften av priset och ändå gå runt och göra vinst på dem.
så du menar att det är fel att volvo, bmw mm, erbjuder friservice?? det gör de till skitmärken? Nu pratade vi inte om varumärket eller varan, snarare om ev. omkostnader som tex länk kortning (ingen skillnad om det är dyrare eller billigare rolex). En anna sak är själva servicen. Där finns det skillnader på urverk och urverk.
En girig urmakare skrämmer iväg potentiella service-kunder.