• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

Glusch

Cartier
Que? Tack för svaret men fattar fortfarande inte.. På baksidan? På kortsidan av byggnaden?

Ingen snäll person som kan markera ut på Google/ adress?


Jag tänkte gå förbi där om ~15 minuter och hälsa på. Alltid spännande att hitta nya klockbutiker i innerstan. Tar och skriver ned namn och adress så postar jag det här sen.

Men om du snabbt vill ha en referens så kanske mina underbara paintfärdigheter kan hjälpa dig?
Klockbutiken ligger någonstans längs med det röda strecket. Den gråa ytan du ser är själva Hötorget. Siffran 43 måste vara huvudingången till Konserthuset, dvs trappan med statyn.
klockbutik.png
 

Samps

Cartier
125 kr på Ur&Penn i Västerås. Skulle justera längd på en Rolex Datejust. Dock så lyckades dom inte skruva ut skruven för att faktiskt ta bort en länk utan kortade i spännet i stället. Anledningen var att det inte var stift, jag antar att dom är vana att jobba med enklare armband. Frun var nöjd och dom tog inget betalt.
 

Rotto

Omega
200 kr hos urmakaren i Höganäs. Bestämde mig för att göra det själv, det visade sig att hela operationen tog ca 90 sekunder.
 

poormans

Rolex
har bara fått betala för kortning eller förlängning av länk en gång,det var på nyman's men då ingick äkthetskoll på klockan, typ 400 pix men det var länge sedan

cheers
christian
 

JohnFors

Omega
Pratade med en kille som var inne med sin sub just där i Solna och blev nekad att förkorta.
Dom sålde inte Rolex, och ville därför inte riskera att nånting hände klockan eller dess garantier sa dom..



Förkortade min Tudor hos stjärnurmakarna, han mumlade något om att det är en Rolex produkt sen gjorde han det iaf. Förstår inte vad problemet är, vad kan gå sönder? Förstår om man har en klocka i platina eller något
 

Ale

Cartier
Det är faktiskt löjligt enkelt att göra det själv om det handlar om skruvar. Köp ett sånt där kit med miniskruvmejslar på clasohlson för 29 spänn och det är gjort på två minuter. Eller beställ en 1,60 mm skruvmejsel från cousinsuk.com, Horotec tydligen bättre än Bergeon.

Är det stift (armbandsbyte) på tex en Rolex skulle jag lämna in till någon bra urmakare som har ett sånt där verktyg som liknar en pincett. Risk för repor annars om man är ovan.

Det sista jag skulle göra är att lämna in på Ur och Penn el.dyl., då kan man lika gärna lämna in på SevenEleven eller valfri mobilskalsbutik.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Jag tycker det låter dyrt med 500kr själv betalde jag 100kr men det beror kanske på klocka, numera försöker jag göra det själv.
 

CLT

Rolex
Varför köper ni inte lite enkla verktyg för att fixa förkortning själva? Är inte hjärnkirurgi precis. ;)
 

TCB

Cartier
500 kr kanske är att ta i men det utförs ändå av en urmakare som är behörig att skruva Rolex. Att sedan någon i ett förortscentrum utan auktorisation för märket löser det hela för en hundralapp är en helt annan sak. Någon drog parallellen med att lämna in porschen hos en AD eller hos en lokal ful-meck. Fullt jämförbart!

Sen kan jag tycka att när en person kommer in hos en AD med en klocka, även om den inte är köpt där, så bör personalen ta tillfället i akt att försöka "sälja in butiken". Det är deras jobb. Bjud på en länkminskning, bjud på en kaffe, visa butiken. Det kanske gör att kunden, som uppenbarligen är en potentiell köpare väljer just denna butik nästa gång oavsett om det gäller nyinköp, service, reparation etc. eller så nämner han/hon det för en vän eller skriver om sin upplevelse på ett forum.

Att sura, ifrågasätta och bete sig otrevligt bara för att klockan inte är köpt i deras butik är inte bara oprofessionellt, det är direkt dumt. Den aktuella kunden kommer ju inte välja den butiken när det är dags för nästa klocka.
 

Kaskar

Breitling
Jag var in på Ljungs Ur i Umeå före påsk. Det tog en timme och kostade nada.
Behövde dock minska en länk till och gick in på Eriksons Ur i Sumpan. Två minuter, 500:-
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Var inne och skulle korta länken hos Bo Berggren för många år sen, han ville ha 500kr och det skulle ta 2 dagar.
Jag valde då att köpa en skruvmejsel och göra det själv, plättlätt.
 

CLT

Rolex
Jesus, varför tror folk att det är en "tjänst" som utförs gratis.

Skärp er vetja och har ni inte råd att betala 0-500 SEK så kanske ni har köpt en för dyr klocka?
Håller med dig! Visar ju även att gråhandel kanske inte lönar sig i längden.

Tror inte dom som tycker att en justering utav länken för några hundralappar är dyrt heller skulle jobba gratis. Köper man en tjänst får man också betala för den. Alternativet för er är att göra det själva.
 
Topp