500 kr känns väl rimligt? Det är ju förmodligen en urmakare (med lång utbildning) som sitter i en dyr lokal med massa specialverktyg. Till det risken att råka skada klockan och råka ut för att behöva ersätta skadan på något sätt.
Ja, högst sannolikt är det en utbildad urmakare som gör jobbet. Hans tid kostar såklart. Men en femhundring? Vad tar han i timman, en tusing? Låter dyrt tycker jag. Och att öppna och justera en Rolexlänk på 30 min låter ju som han halvsover under tiden.Om det krävs en utbildad urmakare för att göra det så förstår jag inte hur folk kan rekommendera att göra det själv..
Men behövs det en urmakare för uppgiften? Knappast. Du behöver rätt mejsel av tillräckligt hög kvalitet. Om det sitter som tusan måste du vara beredd att värma på sidan där gängsäkringen sitter. Behövs det flera års utbildning för detta? Inte i min värld.
Det beror på om du har tummen på rätt ställe. Jag är övertygad om att det är många av oss som utför allehanda bra mycket mer avancerade uppgifter utan adekvat utbildning. T ex byta kamrem på bilen, göra tätskikt i badrum osv. Gör det rätt blir det lika bra men kostar en bråkdel. Naturligtvis måste man dock ha koll på vad man gör. Görs det fel blir det... dyrt.
Och för den delen att urmakaren skulle skada länkbiten och du har betalt en femhundring för jobbet; är det nån som tror att han skulle ersätta den med en annan kostnadsfritt? Det tror inte jag. Lösa problemet, absolut. Men du lär få pröjsa oavsett vilket.
Summa summarum: har du tummen på rätt ställe, gör jobbet själv. Har du inte det lämnar du in den, precis som med annat praktiskt man tar tar till hjälp för.