• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

Gör det själv. Kör en prov omgång på någon gammal länk eller skräp klocka. Det är väldigt enkelt med rätt verktyg :)

Måste bara ge en stor eloge till Nymans Ur.
Efter att jag köpte min första Rolex var jag tvungen att korta länken med några bitar, ett jobb som jag inte kände mig bekväm att göra själv, då jag inte hade riktiga verktyg för detta. Jag läste runt lite för att kolla vad priserna låg på osv.

I den här tråden läste jag historier om att folk var besvikna över såväl bemötande som priserna, men att Nymans tog ett par hundralappar och att det blev bra, så jag bestämde mig för att ge dom ett försök.

Och WOW säger jag bara. Jag kom in, frågade om dom kunde hjälpa mig att korta länken på min klocka, tjejen vid disken frågade lite om märke osv innan hon sa att det inte skulle vara så dyrt. "- det kostar ingenting faktiskt."

Hon tog hjälp av en annan i butiken för att mäta och kolla lite innan dom gick iväg och fixade till klockan. Jag fick ett glas bubbel och strosade runt i butiken en stund medans dom fixade.

Bemötande: 10/10
Pris: 10/10
Resultat: 10/10

BRA Nymans Ur!

God afton,

Lånar tråden lite - hittade ingen mer lämplig (även om det säkert finns).

Vad kan man förväntas sig vid förkortning av vikt jubilee länk? Var idag hos AD som önskade 500 kr för besväret (efter att jag köpt två pins för 400 kr). Ingen aning om det är skäligt, vad säger ni?

Och för att verkligen blotta min okunnighet passar jag på att fråga ngt som jag sannolikt borde veta. Kvinnan i butiken sa att eftersom det är en vikt länken går den sen inte att återställa om man kortar av den. Är det så ”illa” eller är det ”bara” så att det går men att spår av agerandet kommer fram synas.

Bemötande i butik för övrigt supertrevligt så ingen kritik alls, utan endast nyfikenhet.

God afton,

Lånar tråden lite - hittade ingen mer lämplig (även om det säkert finns).

Vad kan man förväntas sig vid förkortning av vikt jubilee länk? Var idag hos AD som önskade 500 kr för besväret (efter att jag köpt två pins för 400 kr). Ingen aning om det är skäligt, vad säger ni?

Och för att verkligen blotta min okunnighet passar jag på att fråga ngt som jag sannolikt borde veta. Kvinnan i butiken sa att eftersom det är en vikt länken går den sen inte att återställa om man kortar av den. Är det så ”illa” eller är det ”bara” så att det går men att spår av agerandet kommer fram synas.

Bemötande i butik för övrigt supertrevligt så ingen kritik alls, utan endast nyfikenhet.
Kostnaden är skälig men de borttagna länkarna ska gå att ta bort och monteras igen om man inte använder felaktig teknik.

Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Ha ha

Nej, inte rimligt. Köp in verktyg och gör själv. Det är enkelt.

Tack snälla! Har du möjligtvis någon koll på vart man vänder sig för att få det gjort på ”rätt” sätt? Bor i Stockholm så aktörer borde inte vara en bristvara?

Då Rob brukar kunna ordna på 10-15 min om du inte går dit vid rush, och du får tillbaka länkbitarna så att du kan montera tillbaka dessa vid önskemål, så kan jag rekommendera dem. Gick själv dit med min gamla 1601a. Prismässigt så verkar det tyvärr höftas lite. Jag pröjsade 200 kr för ett par år sedan. Min polare som gick dit för någon månad sen efter att ha köpt en 1601a med vikt länk fick först höra 400 kr av en säljare och sen 600 kr av urmakaren (han valde sedan en översyn inkl. trycktest istället för lite över 1000 kr och då ingick länkkortningen).

Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?
Gjorde detta gratis på min frus Detajust ... Bodde har kanske krävt betalning :(
I alla fall, som flera har sagt, att korta länken är enkelt ha man bara rätt skruvmejsel och lugna händer. Dock kan vara lite svårare med pinnar som på nyare PP 5711

Visa handlare gör det faktiskt gratis. Satte för ett tag sedan hos Luxurywatches och småpratade om klockor när dem själva har bjudit att korta länken på min AP 15400ST som dem tyckte var för lång.

Gick in på Rob Engströms på Drottninggatan i tisdags eftermiddag för att korta länken på en min PP 3800. Fick prisuppgift 450 kr vilket kändes lite dyrt... :greedy::greedy::greedy:

Efter 7-8 minuter kom urmakaren ut och sa att han inte fick loss länkskruvarna ens efter medelstarkt våld och uppvärmning... :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Erbjöd att köra någon form av lösningsmedel/rengöringsbad över natten och försöka igen dagen efter. Fick ett samtal vid lunch på onsdagen att allt var klart - då kändes 450 kr billigt... :D:D:D

20180407_150515.jpg

Då Rob brukar kunna ordna på 10-15 min om du inte går dit vid rush, och du får tillbaka länkbitarna så att du kan montera tillbaka dessa vid önskemål, så kan jag rekommendera dem. Gick själv dit med min gamla 1601a. Prismässigt så verkar det tyvärr höftas lite. Jag pröjsade 200 kr för ett par år sedan. Min polare som gick dit för någon månad sen efter att ha köpt en 1601a med vikt länk fick först höra 400 kr av en säljare och sen 600 kr av urmakaren (han valde sedan en översyn inkl. trycktest istället för lite över 1000 kr och då ingick länkkortningen).

Tackar!

Gick in på Rob Engströms på Drottninggatan i tisdags eftermiddag för att korta länken på en min PP 3800. Fick prisuppgift 450 kr vilket kändes lite dyrt... :greedy::greedy::greedy:

Efter 7-8 minuter kom urmakaren ut och sa att han inte fick loss länkskruvarna ens efter medelstarkt våld och uppvärmning... :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Erbjöd att köra någon form av lösningsmedel/rengöringsbad över natten och försöka igen dagen efter. Fick ett samtal vid lunch på onsdagen att allt var klart - då kändes 450 kr billigt... :D:D:D

20180407_150515.jpg
Det är därför som Patek gick över till pinnar i dem nyare Nautilus (2 - 3 år tillbaka)

500:- @ Sandin Göteborg. Ville inte försöka mig på bytet själv första gången på min nya Omega, men kommer lära mig tills det är dags nästa gång.

Senast ändrad:
Bumpar denna. :)
Köpt en BB36 som behövde en extra länkbit monterad. Valde mellan tre butiker; Krons, NK & Nymans, då jag hade vägarna förbi. Krons önskade 500kr+uppvisande av cert. NK tog inte emot klockan och Nymans önskade 250kr. Nymans räddade dagen, med en kaffe under tiden jag fick vänta. Jag är helnöjd, tack till Joel på Nymans.
Jag är dock förståelig med att service kostar men jag ansåg att 500 var någorlunda saftigt.

Köpt en BB36 som behövde en extra länkbit monterad. Valde mellan tre butiker; Krons, NK & Nymans, då jag hade vägarna förbi. Krons önskade 500kr+uppvisande av cert. NK tog inte emot klockan och Nymans önskade 250kr. Nymans räddade dagen, med en kaffe under tiden jag fick vänta. Jag är helnöjd, tack till Joel på Nymans.
Jag är dock förståelig med att service kostar men jag ansåg att 500 var någorlunda saftigt.
Krons alltså... Skräpbutik

Krons alltså... Skräpbutik

Jag har ingen större erfarenhet av Krons så vågar inte säga skräpbutik, blev dock väldigt häpen.. Jag tolkade butikssäljarens ansiktsuttryck som om de visste kostnaden var en aning.. i det övre segmentet om man får säga så?

500 kr känns väl rimligt? Det är ju förmodligen en urmakare (med lång utbildning) som sitter i en dyr lokal med massa specialverktyg. Till det risken att råka skada klockan och råka ut för att behöva ersätta skadan på något sätt.

500 kr känns väl rimligt? Det är ju förmodligen en urmakare (med lång utbildning) som sitter i en dyr lokal med massa specialverktyg. Till det risken att råka skada klockan och råka ut för att behöva ersätta skadan på något sätt.
Om det krävs en utbildad urmakare för att göra det så förstår jag inte hur folk kan rekommendera att göra det själv.. :oldman:

Fast det är väl samma ägare till båda dessa butiker Krons och Nymans?

Länken kortar man på egen hand med korrekt verktyg. Inga konstigheter och ibland kan ngn länk behöva flyttas flera gånger innan man är 100% nöjd. Knappast så att det behövs en urmakarutbildning för att skruva en mindre skruv ut och in.

100:- på edwalls ur i Örebro. Alltid suverän service där dessutom.

Om det krävs en utbildad urmakare för att göra det så förstår jag inte hur folk kan rekommendera att göra det själv.. :oldman:
Det är väl lite som om du går till en läkare med ett skrapsår i ett land utan "fri" sjukvård. Läkaren kommer tvätta såret, lägga om det och ta bra betalt för det. Krävs inte 7 års utbildning för det men du tar ändå hens tid och plats i hens lokal. Och du hade kunnat gjort det själv.

Gratis att korta länk för Omega AT på Bergströms i Göteborg, kanske hade de lite tid över. Trevligt bemötande och proffsigt arbete.

Tillbaka
Topp