• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

500 kr känns väl rimligt? Det är ju förmodligen en urmakare (med lång utbildning) som sitter i en dyr lokal med massa specialverktyg. Till det risken att råka skada klockan och råka ut för att behöva ersätta skadan på något sätt.

Om det krävs en utbildad urmakare för att göra det så förstår jag inte hur folk kan rekommendera att göra det själv.. :oldman:
Ja, högst sannolikt är det en utbildad urmakare som gör jobbet. Hans tid kostar såklart. Men en femhundring? Vad tar han i timman, en tusing? Låter dyrt tycker jag. Och att öppna och justera en Rolexlänk på 30 min låter ju som han halvsover under tiden.

Men behövs det en urmakare för uppgiften? Knappast. Du behöver rätt mejsel av tillräckligt hög kvalitet. Om det sitter som tusan måste du vara beredd att värma på sidan där gängsäkringen sitter. Behövs det flera års utbildning för detta? Inte i min värld.
Det beror på om du har tummen på rätt ställe. Jag är övertygad om att det är många av oss som utför allehanda bra mycket mer avancerade uppgifter utan adekvat utbildning. T ex byta kamrem på bilen, göra tätskikt i badrum osv. Gör det rätt blir det lika bra men kostar en bråkdel. Naturligtvis måste man dock ha koll på vad man gör. Görs det fel blir det... dyrt.

Och för den delen att urmakaren skulle skada länkbiten och du har betalt en femhundring för jobbet; är det nån som tror att han skulle ersätta den med en annan kostnadsfritt? Det tror inte jag. Lösa problemet, absolut. Men du lär få pröjsa oavsett vilket.
Summa summarum: har du tummen på rätt ställe, gör jobbet själv. Har du inte det lämnar du in den, precis som med annat praktiskt man tar tar till hjälp för.

Jag tolkar frågan efter cert som att det är gratis om klockan är köpt där.

Jag tror nog de tar betalt oavsett men det är fritt att rätta mig om jag misstar mig. De frågade inte om klockan var uttagen hos dem utan "vi önskar se cert och vi kommer ta en viss summa för arbetet"

Rolexlänkar är lätt att lätt att skruva med och borde kostar omkring 150 kr.
Omega länkar med stift och rör är svårare och borde kostar ca 250 kr.
Breitling pilotlänkar borde kostar ca 2000 kr då dem är helvete att skruva med, lite som att lägga 1000 bitars pussel med ögonbindel:)

Jag var förbi Nymans Ur i går, de ville ha 400kr och hjälpte till utan att vilja se ett certifikat eller något annat. Jag var heller inte ensam i butiken utan det var flera andra kunder, som också kom in i olika ärenden men det var inget som helst problem att hjälpa till med det.

Klockan var köpt där, flera år tidigare, men det påverkade inte priset.

Rolexlänkar är lätt att lätt att skruva med och borde kostar omkring 150 kr.
Omega länkar med stift och rör är svårare och borde kostar ca 250 kr.
Breitling pilotlänkar borde kostar ca 2000 kr då dem är helvete att skruva med, lite som att lägga 1000 bitars pussel med ögonbindel:)
För att inte tala om vissa gs länkar med förrädiskt små skruvar eller stift med hylsor och annat elände. Det kan sluta hur som helst. Mitt bästa tips när man jobbar med krångliga länkar är ett stort vitt lakan att hålla till över så man hittar de små skruvarna eller stiften när de åker iväg.

För att inte tala om vissa gs länkar med förrädiskt små skruvar eller stift med hylsor och annat elände. Det kan sluta hur som helst. Mitt bästa tips när man jobbar med krångliga länkar är ett stort vitt lakan att hålla till över så man hittar de små skruvarna eller stiften när de åker iväg.
Jag har gjort misstaget att korta omega skruvadlänk på soffbordet och en ryamatta under, helvete vad man svor när skruvhuvudet försvann ned på ryamattan:)

Jag har gjort misstaget att korta omega skruvadlänk på soffbordet och en ryamatta under, helvete vad man svor när skruvhuvudet försvann ned på ryamattan:)

Gjorde liknande idag. Fan vad jag letade hittade du din? Jag hittade inte min, min tröst är att förra ägaren vridit sönder spåret på den (och fler andra) så jag ska ändå åka till AD och se om jag kan köpa nya.

500 kronor för att korta en länk! Man blir ju mörkrädd.

Skulle jag få det erbjudandet av en klockbutik för att jag inte har cert eller köpt klockan där hade jag aldrig gått tillbaka till den butiken, varken för service, länkjustering eller klockor.

DA4D1A49-12D5-47FA-91B9-90BB8D3D57DE.png

Väldigt applicerbar i denna tråd, fri tolkningsfråga.

DA4D1A49-12D5-47FA-91B9-90BB8D3D57DE.png

Väldigt applicerbar i denna tråd, fri tolkningsfråga.
Kanske inte om man är konsument och undrar om 500 kr är skäligt. Finns ju inget som säger att den som tar 500 kr varken vinstmaximerar eller tar ett skäligt pris. Och skulle det vara så att butiken drar till med ett hutlöst pris för att de egentligen inte har tid (skäligt för dem) så är det ju inte vettigt att betala det om det finns alternativ.

Var inne och justerade länken på Krons. Ville korta den med två länk men dom fick bara bort en länk eftersom skuven var limmad på ett felaktigt sett. Trotts det tog dom ändå 500kr betalt. Har alltså fortfarande för stor länk. :facepalm:

Tillbaka
Topp