• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktig fråga!

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Finns inget som heter "god tro", köper/säljer du stöldgods är du skyldig till häleri, är man mindre torsk för att man skiter i hur horan kommit till sverige?
Som sagt, det är ingen som hindrar dig från att kolla dina klockor, men att anklaga andra som inte gör det för att vara hälare känns lite magstarkt
 

POO

Panerai
Om din Rolex blir stulen så anmäler du det till polisen, du ska också anmäla till Rolex som spärrar klockan i sitt register som ska kollas varje gång du servar klockan hos Rolex AD, det är ingen myt. Omega däremot har inga register

Det är helt normalt att slänga box och cert till en sproilans klocka, åtminstone enligt vissa.
Samtidigt ska man anmäla skiten, med serienumer, till polisen som stulen. Dessutom ska man anmäla den till rolex, som stulen något som bara invigda verkar veta om. Jag känner att det är ganska mycket dom kan fela här.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Skulle vilja se den trötta Polisaspiranten som ska plocka av länken på en sub läsa fram serienr & köra mot rätt databas..

Tror det här handlar om precis som mycket annat att "köpa" säljaren.
För säljaren har förhoppningsvis köpt klockan i sin tur av en säljare han "köpt".

Men helt säker blir man ju aldrig om de handlar om begagnat.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vem/vilka har jag anklagat?

Du skrev ju:
"Finns inget som heter "god tro", köper/säljer du stöldgods är du skyldig till häleri, är man mindre torsk för att man skiter i hur horan kommit till sverige?"

Jag kanske tolkar dig fel, men ditt resonemang förefaller gå ut på att:

1) Vi drar oss för att kolla om våra beggade klockor är stulna
2) om den är stulen nånstans innan så är det därmed häleri av oss
3) resonemanget drivs mot medlemmarna på KS rent generellt

Möjligt att jag misstolkar dig som sagt
 

morrism

Audemars
Du skrev ju:
"Finns inget som heter "god tro", köper/säljer du stöldgods är du skyldig till häleri, är man mindre torsk för att man skiter i hur horan kommit till sverige?"

Jag kanske tolkar dig fel, men ditt resonemang förefaller gå ut på att:

1) Vi drar oss för att kolla om våra beggade klockor är stulna
2) om den är stulen nånstans innan så är det därmed häleri av oss
3) resonemanget drivs mot medlemmarna på KS rent generellt

Möjligt att jag misstolkar dig som sagt

Ja du misstolkar, jag menar bara att jag tycker inte att det är någon skillnad på den (hypotetiske person) som köpt stulen klocka men skiter i att kolla upp den för att han är rädd/tror att den är stulen mot den som köper stulen klocka och vet att den är stulen. Person 2 står för sin handling även om han gör något svinigt, Person 1 är bara feg. tycker jag..

Absolut inte riktat mot någon speciell utan bara allmänt.

Jag ville bara föra ut frågan i ljuset, undrar hur andra tänker när de köper osv.
 

Ninen79

Audemars
Det är du som provocerar genom att påstå att KS-medlemmar handlar med stulna klockor.
Äsch jag lägger ner innan det blir krig här, är inte ute efter att provocera någon, skrev mitt inlägg med glimt i ögat eftersom jag också handlat med klockor utan cert här på ks. Vill "David" fortsätta att provocera mig så kan du PM:a mig istället!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja du misstolkar, jag menar bara att jag tycker inte att det är någon skillnad på den (hypotetiske person) som köpt stulen klocka men skiter i att kolla upp den för att han är rädd/tror att den är stulen mot den som köper stulen klocka och vet att den är stulen. Person 2 står för sin handling även om han gör något svinigt, Person 1 är bara feg. tycker jag..

Absolut inte riktat mot någon speciell utan bara allmänt.

Jag ville bara föra ut frågan i ljuset, undrar hur andra tänker när de köper osv.

OK, förstår dig lite bättre nu

Dock tror jag att de flesta här inte har tänkt tanken att klockan de köpt av en kompis på forumet, via chrono24, dr watch eller liknande källor skulle vara stulen. Därmed har de inte gått och kollat upp klockan

Jag kanske är naiv, men jag har inte trott att mina klockor skulle vara stulna - därav den uteblivna kontrollen
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
tænker inte riktigt om jag vill køpa från KS, vi ska væl lita på varandra o disskutera det vi tycker om att disskutera, tror en som sæljer støldgods gør det på stællen dær det inte finns några experter, blocket eller tradera, jag menar kolla han muppen som la up breitlingen han blev catchad direkt. detta ær mer æn ett forum, It's a brotherhood!
 
Hur menar du då? Nätbedrägerier är så extremt vanligt, att den har box och cert betyder ju ingenting, jag pratar inte om smutstjuvar som stjäl klockan av dig på krogen


Hur jag menar?
Jag tror inte att jag kan vara tydligare än så.
Självklart är sannolikheten att en klocka med box och cert skulle vara ärlig än en klocka helt utan tillbehör. Men vart säger jag att det är ett garanterat sätt att rentvå sin klocka? Ingenstans naturligtvis.

Jag tycker att du har en smått aggressiv ton i dina inlägg med små antydningar att folk generellt säljer stulna saker och att nätbedrägerier med klockor är sjukt vanliga.

Jag har dock en känsla av att de bedrägerier du nämner, alltså att någon beställer en klocka i någon annans namn - inte alls är speciellt många i förhållande till de som dagligen säljs på t,ex K&S. Inte såpass vanliga att du med någon som helst säkerhet kan hävda att det är EXTREMT vanligt.

Ta det lugnt och analysera läget. Kolla gärna runt lite när du köper en klocka, och känn efter lite så kommer det att gå bra. Du kommer aldrig att kunna garantera en beggad klockas ärlighet hur mycket du än försöker, det finns alltid vinklar och och teoretiska situationer som kan uppstå där den ena eller andra klockan kanske är stöldgods.
 

morrism

Audemars
Hur jag menar?
Jag tror inte att jag kan vara tydligare än så.
Självklart är sannolikheten att en klocka med box och cert skulle vara ärlig än en klocka helt utan tillbehör. Men vart säger jag att det är ett garanterat sätt att rentvå sin klocka? Ingenstans naturligtvis.

Jag tycker att du har en smått aggressiv ton i dina inlägg med små antydningar att folk generellt säljer stulna saker och att nätbedrägerier med klockor är sjukt vanliga.

Jag har dock en känsla av att de bedrägerier du nämner, alltså att någon beställer en klocka i någon annans namn - inte alls är speciellt många i förhållande till de som dagligen säljs på t,ex K&S. Inte såpass vanliga att du med någon som helst säkerhet kan hävda att det är EXTREMT vanligt.

Ta det lugnt och analysera läget. Kolla gärna runt lite när du köper en klocka, och känn efter lite så kommer det att gå bra. Du kommer aldrig att kunna garantera en beggad klockas ärlighet hur mycket du än försöker, det finns alltid vinklar och och teoretiska situationer som kan uppstå där den ena eller andra klockan kanske är stöldgods.

Jag är stockholmare, det är därför jag låter dryg och aggressiv :baby: bedrägerier omsätter ju mest pengar av alla brott i sverige för tillfället, 2,7 miljarder tar inte ens med försäkringsbedrägerier som har ett stort mörkertal, klockor är populära för den här typen av brott och att någon av dessa skulle dyka upp på ett klockforum tycker iallafall jag är en risk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man ringer 11414 och uppger serienummer och kollar om den är stulen
Nja, problemet är att det inte finns bra effektiva register över stulna klockor för allmänheten. Speciellt inte om vi pratar om internationella sammarbeten. Rolex Uk lade ner sin tjänst till allmänheten men vad de själva har för listor vet jag ej. Det finns folk som jagar stulna armbandsur i Sverige och det händer att de identifieras och återtas. Men det är mest handlare och pantbanker, privatpersoner har jag aldrig hört talas om att de åkt fast. Det är och andra sidan inget man delar med sig av...
 
C

China

Guest
Om vi vänder lite på steken så är frågan hur mycket begagnade klockor som inte kollats upp. En stor del av äldre klockor har t.ex. passerat både en och flera begagnathandlare, som faktiskt anmäler sina inköp till Polisen. Det finns en tidsgräns på 2 eller 3 månader i de flesta länder, innan handlaren får sälja klockan vidare p.g.a kontrollen. Sedan kan vi nog utgå ifrån att polisen och olika försäkringsbolag håller ett öga även på nätauktioner m.m.

Det finns säkert t.ex. stöldgods som slinker igenom nätet, men frågan är hur stor chansen är om man köper av säljare med gott rykte, jag skulle nog påstå att det minskar riskerna avsevärt.
 

Lunkan

Cartier
Vilken bra funktion dom här gillaknapparna har tycker jag! I en sån här tråd där många människor vill göra sin röst hörd kan vi sengångare bara gå in och gilla de inlägg som vi tycker stämmer bäst för oss själva. på så sätt blir det lite prestige i vem som får mest likes :)

Ang diskussionen... Detta är väl ett dilemma som vi alla då och då funderar över, speciellt vi som flippar dyrt. Kaplans gör äkthetsintyg men enligt Nymans och Bo Berggren har de inte tillgång till uppdaterade black lists. Inget ont om Kaplans, jag säger bara att man inte kan vara helt säker.

Försäkringsbolag nöjer sig med ett värderingsintyg från Kaplans ifall cert saknas, men återigen, vad händer om klockan visar sig vara stulen? Känns som att det i sådana fall blir en katt och råtta lek...

Ett enkelt sätt är väl att skita i detta intresse som vi har, eller så får vi följa normen "den som ger sig in i leken får leken tåla". Jag tycker KS och TTT är bra, man kan fråga efter referenser osv. Däremot att vara helt säker, det kan man ALDRIG vara om du inte köper klockan direkt från AD men då får du ju betala där efter.

Låt oss fortsätta ha trevligt här och hjälp/ meddela övriga medlemmar ifall annonser eller annat verkar fishy.

En grundregel jag har: köp aldrig klockor för mer pengar än vad du har råd att förlora.

Ha en trevlig kväll allesammans!
 

morrism

Audemars
Jag har också tagit upp samma ämnet tidigare men det blev lite känsligt... jag tror att många klockor som cirkulerar här på ks är stulna/försäkringsbedrägeri/rån klockor utan att den som säljer/köper vet om det. Jag har ju genom ks köp ett par rollar utan cert men inte väl gick jag till polisen och kollade om dom var stulna. Vågar helt enkelt inte;)

Vad händer när dessa ska servas då? Jag skulle bli rätt sur på förra ägaren om jag gick in med klockan och de beslagtog den och jag blev anklagad för stöld?
 

Sond

Patek
Intressant diskussion. Så klart det snurrar en hel del stulna klockor. Vart tar de annars vägen? Med det menar jag inte speciellt KS. utan rent allmänt på beg. marknaden. Det är en mkt knepig fråga att hantera moraliskt som individ. Lite som svältande barn i Afrika. Är det rätt att köpa en klocka för 40.000 när ett barn dör? Jag utgår från att om försäkringsbolag ansåg KS, Blocket och Tratten som väldigt problematiska skulle de agera. Så det är nog inte ett så stort problem att man behöver vara sömnlös.

Det jag har funderat på innan jag läste denna tråd är en variant på detta. Man köper en klocka utan cert. Efter ett tag gör någon anspråk på den via cert. som den sitter på. Det är ju extremt hypotetiskt. Men en person säljer sin klocka utan cert och efter ett tag säljer den certet... Kanske så hypotetiskt/teoretiskt att det bara är att sluta tänka på det...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ärligt talat, hade det varit så svårt o ha ett klockregister. (Ponera endast klockor som kostar 10000 kr och över i nypris)
När man säljer klockan funkar det ung som när man säljer bilen.
Givetvis blir det en viss kostnad i samband, men å andra sidan kanske mer ordning!
 

TKVF

Panerai
Jag tycker att det skulle vara bra om det fanns ett register på nätet så man kunde kolla om saken ("allt som har ett serienummer) är stulet. Att ringa polisen gör nog ytterst få människor, oavsett vad dom köper. Hävdar fortfarande att det skulle finnas någon typ av elektroniskt certifikat (på nätet) där man kan se vem som är ägare till en viss klocka. Då kan man i samband med köp/sälj bara ändra i registret.
Något liknande lagfart för hus, fast kanske lite enklare, och billigare. Man kan ju i Sverige identifiera sig med e-leg och allt...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ser till att jag köper klockor med boxar och cert. Avseende kommentaren om ID-stöld och försäkringsbedrägerier är det något jag inte alls funderat över.
Tror ni andra att det är vanligt i vår "branch" (här på KS menar jag) att klockor inköpta av personer som bedragit försäkringsbolag och stulit identiteter säljer klockor här?
Jag har svårt, nästan omöjligt, att tro att så är fallet...
 

morrism

Audemars
Ser till att jag köper klockor med boxar och cert. Avseende kommentaren om ID-stöld och försäkringsbedrägerier är det något jag inte alls funderat över.
Tror ni andra att det är vanligt i vår "branch" (här på KS menar jag) att klockor inköpta av personer som bedragit försäkringsbolag och stulit identiteter säljer klockor här?
Jag har svårt, nästan omöjligt, att tro att så är fallet...

Försäkringsbedrägerier är vanligt, behöver ju inte vara någon här som gjort det, men om man köper på t.ex. Blocket en ny klocka med alla tillbehör osv. så kan den ju vara en bedrägeriklocka, och du för inte reda på det förrens du ska serva den (eventuellt)
 

AgE

Omega
Finns inget som heter "god tro", köper/säljer du stöldgods är du skyldig till häleri, är man mindre torsk för att man skiter i hur horan kommit till sverige?

Det finns definitivt något som heter god tro (och ond tro) och det är begrepp av stor vikt i den allmänna avtalsrätten och köprätten.

Det finns t.o.m. en särskild lag om godtrosförvärv: https://lagen.nu/1986:796. Klockor kan godtrosförvärvas eftersom de är lösöre. Nuförtiden kan man visserligen inte längre godtrosförvärva saker som frånhänts den tidigare ägaren genom besittningsbrytande brott (rån/stöld), däremot står sig fortfarande en godtroende köpares rätt mot någon som frånhänts klockan genom exempelvis bedrägeri, förskingring etc.

Handlar man med stöldgods utan att känna till det gör man sig inte skyldig till bedrägeri. Det räcker inte ens att man borde ha förstått att det var stöldgods, eftersom häleri är ett uppsåtsbrott. Däremot kan man givetvis inte godtrosförvärva en klocka om man hade anledning att misstänka att den var stulen.

Som utgångspunkt är man väldigt safe om man handlar klockor med boxar och cert eftersom risken att dessa stulits eller frånhänts någon genom rån eller är mycket liten. Saknas indikationer på att något är skumt (såsom uppenbart för lågt pris eller andra omständigheter) så godtrosförvärvar man alltså klockan även om den kommit i säljarens hand genom exempelvis nätbedrägeri.

Tror inte det finns så värst många stulna klockor som cirkulerar här på KS. På Blocket och Tradera finns nog fler isf.
 

morrism

Audemars
Det finns definitivt något som heter god tro (och ond tro) och det är begrepp av stor vikt i den allmänna avtalsrätten och köprätten.

Det finns t.o.m. en särskild lag om godtrosförvärv: https://lagen.nu/1986:796. Klockor kan godtrosförvärvas eftersom de är lösöre. Nuförtiden kan man visserligen inte längre godtrosförvärva saker som frånhänts den tidigare ägaren genom besittningsbrytande brott (rån/stöld), däremot står sig fortfarande en godtroende köpares rätt mot någon som frånhänts klockan genom exempelvis bedrägeri, förskingring etc.

Handlar man med stöldgods utan att känna till det gör man sig inte skyldig till bedrägeri. Det räcker inte ens att man borde ha förstått att det var stöldgods, eftersom häleri är ett uppsåtsbrott. Däremot kan man givetvis inte godtrosförvärva en klocka om man hade anledning att misstänka att den var stulen.

Som utgångspunkt är man väldigt safe om man handlar klockor med boxar och cert eftersom risken att dessa stulits eller frånhänts någon genom rån eller är mycket liten. Saknas indikationer på att något är skumt (såsom uppenbart för lågt pris eller andra omständigheter) så godtrosförvärvar man alltså klockan även om den kommit i säljarens hand genom exempelvis nätbedrägeri.

Tror inte det finns så värst många stulna klockor som cirkulerar här på KS. På Blocket och Tradera finns nog fler isf.

Betyder det att man får behålla klockan isåfall? Om man köper en med cert och box men det visar sig att den kommer från att bedrägeri?
 
Topp