• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka Sport Rolex ska man köpa?

Som frågan lyder tänkte jag att vi kan diskutera vilka Rolex modeller som man bör köpa.
För mig ser det ut såhär.

1. Sea Dweller 16600, köptes precis.
2. Submariner eller GMT Master II
3. Ingen aning.

Vad tycker ni experter?

Edit: Tänkte på värdeökning, och ja de som är snyggast! :D

Senast ändrad:
Dom som är minst populära nu, exempel Nya Air King och Explorer, dom andra kommer det att finnas
gott om i framtiden. Ni vet utbud och efterfrågan.;)
Anders

Man bör köpa

1. Air king
2. Milgauss
3. Cellini moonphase.

Men det är det ingen som gör. Köp kanske det du gillar istället, eller är denna tråd ett skämt?

Vilka rollar som kommer ha bäst värdeökning?
Bra fråga Ruben. Hmm, tänkte på värdeökning och de som är snyggast helt enkelt. :D

Det är ju mycket pengar, så egentligen tänkte jag köpa de som jag tycker är snyggast; men som tappar minst i värde. Vill inte gå back ändå. Mycket krav, I know haha. :D
Men är nybörjare och kan inget om rolex modeller så tänkte ta tips från er.

Dessa tre kompletterar varandra väl och borde utvecklas fint de kommande åren.

6538:
41E5C975-9764-4EB6-AD6F-DC298028AA94.jpeg

6265:
Image-1.jpg

6542:
Sothebys_Fall13_092.jpg

Senast ändrad:
Skulle inte köpt gmt/sub om du har en SD.
Skulle köpt DJ/Daytona isånnafall. Kanske en YM.
Det är ju precis så jag tänker lite. Submarinern är kanske för lik och det gäller även GMT. Jag är lite förtjust i two tone submarinern, men tjejen tycker det guldiga är lite för bling bling.
zw-110595w.jpg

Är det någon speciell Daytona eller YM ni rekommenderar?

Det är ju precis så jag tänker lite. Submarinern är kanske för lik och det gäller även GMT. Jag är lite förtjust i two tone submarinern, men tjejen tycker det guldiga är lite för bling bling.
zw-110595w.jpg

Är det någon speciell Daytona eller YM ni rekommenderar?
Om värdeökning är det mest intressanta skulle jag satsat på vintage Rolex.

Annars är det väl bara att köpa det man tycker bäst om.

Well, Jag står vid min lista. På längre sikt lär dessa klockor gå upp i värde då ingen köper dem. På kortare sikt de populära modellerna, Daytona, GMT. Men räkna med att gå back istället, då får du köpa roligare klockor än de alla andra har och suktar efter.

Hmm ok toppen.
Ja just nu siktar jag väll på.
1. Daytona / YM
2. Subarminer, GMT

D.v.s. efter tipsen i tråden. Dags att börja spara lite haha

Bra fråga Ruben. Hmm, tänkte på värdeökning och de som är snyggast helt enkelt. :D

Det är ju mycket pengar, så egentligen tänkte jag köpa de som jag tycker är snyggast; men som tappar minst i värde. Vill inte gå back ändå. Mycket krav, I know haha. :D
Men är nybörjare och kan inget om rolex modeller så tänkte ta tips från er.

Komiskt... du är nybörjare och kan inget om rolexs alla modeller. Men du har ändå köpt en 16600 och vill köpa en klocka till nu?

Dagens ekonomisamhälle alltså :D

Saken är den att jag vill kunna cirkulera mina rollar och köper jag en daytona kommer jag bara ha den. Plus att jag aldrig vill göra mig av med min 16600, det är min första rolex ever!! :D
Huvudanledningen till att cirkulera är ju att man har fler än en klocka man vill bära. Du har ju inte det, bär din 16600 varje dag istället. Den tål det.

Huvudanledningen till att cirkulera är ju att man har fler än en klocka man vill bära. Du har ju inte det, bär din 16600 varje dag istället. Den tål det.
Han vill ju dock utöka samlingen (utan att sälja 16600) så att han kan cirkulera. Daytona ligger dock inte inom budget.
Tycker själv en DJ hade varit ett bra komplement. För alla de där tillfällena det inte riktigt passar att kånka runt på en metertjock sportrolle

Hmm ok toppen.
Ja just nu siktar jag väll på.
1. Daytona / YM
2. Subarminer, GMT

D.v.s. efter tipsen i tråden. Dags att börja spara lite haha
YM är fin, men tror inte den håller värdet superbra om det är jätteviktigt. Sen är varken den eller suben jätteolika seadweller.

Han vill ju dock utöka samlingen (utan att sälja 16600) så att han kan cirkulera. Daytona ligger dock inte inom budget.
Tycker själv en DJ hade varit ett bra komplement. För alla de där tillfällena det inte riktigt passar att kånka runt på en metertjock sportrolle
Jag skulle också säga DJ.
Edit: bör tilläggas att en ny DJ tappar en del i värde också.
Personligen tycker jag inte man skall tänka så mycket på värdetapp om det inte är larvigt mycket men... Sådana är tiderna när det gäller Rolex. Många som ser det som en investering.

Men tanke på att du skriver att det ska inkludera värdeökning så är ju sport Rolexarna mest troliga att dom håller i värdet, men även kommer att stiga på sikt! Du kan nog lägga till Datejust men även Day-Date också!

IOM att du har en Sea-Dweller så skulle jag köpa på mig en GMT av något slag, lika bra och slå till på en sådan innan dom går upp ännu mer! I andra hand så skulle jag gå in på en DJ!

Priserna varierar på GMT, men från 60k och uppåt beroende på modell, skick och tillbehör. En Datejust kan du nog få från 20k, samma sak här, priset beror helt på skick, modell, tillbehör = länk etc!

Du snackar även Yacht-Master, men dom är nog något mer svårsålda, och kommer inte att öka lika mycket som övriga tror jag, även om dom kommer att gå upp såklart på lång sikt så att man iaf får tillbaka pengarna. Men det är samma sak här, beroende på ref, så kostar dom något olika beroende på tavla och tillbehör.

16710 från 60k och uppåt.

ae2d73f9-7f43-4174-9bc5-bf6bb2f862d2-jpeg.722927

16760 från 68-70k.

dsc_3760-jpg.218476

16750 från 70k.

269a1b2b-124f-42dd-8906-a603d8dbdb9c-jpeg.677958

Samt 16753 från 55-60k.

0b29a061-3d69-4fde-bda7-255b144103e9-jpeg.707678

När det kommer till Datejust!

Så ligger nog priset på 27-30k.

07fcc419-9328-465c-9aea-ff00883b8049-jpeg.631589

Och en 16000 från 25k.

2b40050d-544b-44b0-87ae-fb04ce19f678-jpeg.694287

En Yacht-master 16622 från 55k.

a99dc85e-1c65-4176-851a-ed908fcdb453-jpeg.687343

Vill du gå in på lite tyngre grejer, så som en Day-Date så börjar priserna på runt 50k, men då kommer den på läder, att komplettera med en länk kostar skjortan!

Day-Date 18238 på länk ca 90k.

e145dcfc-96b8-487f-9bf1-8b48617083a5-jpeg.732184

För värdeökning är väl moderna Rolex inget vidare (borträknat vissa undantag) ... Köp vintage isf.

Tillbaka
Topp