• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Carlton

Cartier
Tycker den här tråden är ett steg i fel riktning för forumet. Den bidrar till den känsla av elitism som infunnit sig på senare tid. Syftar inte på TS nu men vissa tycker jag beter sig odrägligt och den här tråden är ännu en kanal för deras utspel.

Att använda argumentet 'att hindra någon från att göra en dålig affär' tycker jag inte håller då det finns många trådar gällande köp/sälj, prissättning, vad man ska tänka på osv. Mina 2 cents =)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tycker den här tråden är ett steg i fel riktning för forumet. Den bidrar till den känsla av elitism som infunnit sig på senare tid. Syftar inte på TS nu men vissa tycker jag beter sig odrägligt och den här tråden är ännu en kanal för deras utspel.

Att använda argumentet 'att hindra någon från att göra en dålig affär' tycker jag inte håller då det finns många trådar gällande köp/sälj, prissättning, vad man ska tänka på osv. Mina 2 cents =)
Om jag vore ny, och på väg att köpa klocka skulle jag vara överlycklig för en sån här tråd. Vad är det värsta som händer?

Du som säljare kan a) sänka priset b) högaktningsfullt skita i vad som skrivs här då du är nöjd med priset c) ha en dialog och förklara det höga priset så att ingen senare känner sig lurad
 

Carlton

Cartier
Om jag vore ny, och på väg att köpa klocka skulle jag vara överlycklig för en sån här tråd. Vad är det värsta som händer?

Du som säljare kan a) sänka priset b) högaktningsfullt skita i vad som skrivs här då du är nöjd med priset c) ha en dialog och förklara det höga priset så att ingen senare känner sig lurad

Absolut fyller tråden ett syfte men jag tycker det negativa väger tyngre än det positiva. Med ditt argument så är det väl bara att ställa frågan i "Vad är ett rimligt pris för.."-tråden. Tur att vi alla tycker olika och att jag kan välja att inte kika in här i fortsättningen =)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Absolut fyller tråden ett syfte men jag tycker det negativa väger tyngre än det positiva. Med ditt argument så är det väl bara att ställa frågan i "Vad är ett rimligt pris för.."-tråden. Tur att vi alla tycker olika och att jag kan välja att inte kika in här =)
Dina 5 cent är inte värda mindre än mina, jag förstår vad du menar i att man skulle kunna använda tråden om rimliga priser MEN den fokuserar på allt. Den här tråden skulle vara mindre rörig och bara röra KS :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tycker den här tråden är ett steg i fel riktning för forumet. Den bidrar till den känsla av elitism som infunnit sig på senare tid. Syftar inte på TS nu men vissa tycker jag beter sig odrägligt och den här tråden är ännu en kanal för deras utspel.

Att använda argumentet 'att hindra någon från att göra en dålig affär' tycker jag inte håller då det finns många trådar gällande köp/sälj, prissättning, vad man ska tänka på osv. Mina 2 cents =)


Att vissa beter sig odrägligt på worldwideweb är inget jag uppmuntrar till och är verkligen inte meningen. Visst skulle tonen i väldigt många av trådarna på forumet kunna vara trevligare men det är en helt annan diskussion.

Håller heller inte med om att den här tråden skulle uppmuntra eller ge uttryck för någon som helst sorts elitism.

Att lägga ut en klocka för 15000kr mer än marknadsvärdet tycker jag däremot är att bete sig odrägligt och i min värld betydligt värre än att posta en spydig eller dryg kommentar i en tråd.
 

RDFG

Cartier
Okej jag var kanske lite väl kort i min tidigare kommentar. Det jag menar är att det är ingen som är tvingad att någonsin köpa något här, således får alla göra en bedömning inför sitt köp vad man är villig att betala.

Jag sålde nyligen en tudor här som jag själv köpte till ett för högt pris, när jag sedan ska sälja klockan lägger jag givetvis ut den till det pris som jag betalat. Efter ett tag visar sig detta för högt (inga hugg på annonsen) och då får man således sänka priset.

Detta blir då självreglering utan att man ska behöva bli "uthängd" i en tråd som denna.
Jag tycker bara det bidrar till dålig stämning.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Okej jag var kanske lite väl kort i min tidigare kommentar. Det jag menar är att det är ingen som är tvingad att någonsin köpa något här, således får alla göra en bedömning inför sitt köp vad man är villig att betala.

Jag sålde nyligen en tudor här som jag själv köpte till ett för högt pris, när jag sedan ska sälja klockan lägger jag givetvis ut den till det pris som jag betalat. Efter ett tag visar sig detta för högt (inga hugg på annonsen) och då får man således sänka priset.

Detta blir då självreglering utan att man ska behöva bli "uthängd" i en tråd som denna.
Jag tycker bara det bidrar till dålig stämning.

Självklart råder det inte köptvång men du kanske skulle ha uppskattat att få heads up att Tudorn låg för högt innan du köpte? Som jag skrivit flera gånger så är det för att lyfta annonser som har ett pris som man uppfattar ligger avsevärt över marknadspris eller på annat anmärkande sätt är ej prisvärda. Eventuell ton eller dålig stämning som detta kan leda till tycker jag är något underordnat när det handlar om mkt pengar.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ett bevis på att tråden behövs kan ju vara att folk faktiskt försöker lura medlemmar genom att exempelvis lägga ut en klocka som är värd (objektivt) runt 30 lök, för närmare 50 lök. Ingen idé att försöka lura fellow klocksnackare för att göra sig en liten hacka själv. Finns andra säljplattformer för det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag sålde nyligen en tudor här som jag själv köpte till ett för högt pris, när jag sedan ska sälja klockan lägger jag givetvis ut den till det pris som jag betalat.


Jag inser att jag nog är rätt ensam om denna tanke, men jag tycker att det principiellt är märkligt att man lägger ut den för samma pris som man köpte den för. Visst förstår jag att man vill ha tillbaka sina pengar, det vill jag också självklart, men samtidigt räknar jag inte med att få det. Och det tycker jag är med all rätt. Har man använt den har den rimligtvis tillförts någon form av slitage. Varför ska köparen då behöva betala för det? Den kostnaden borde väl säljaren ta? Detta resonemang funkar bra när prylen är ny, men sedan dör det. Märkligt egentligen tycker jag.
Känner mig som sagt lite kluven i detta, men att se att klockan säljas för samma peng som den köptes för, vilket somliga skriver i sina annonser, är inte ett argument som gör att jag känner WOW, vilken öppning! Tvärt om faktiskt. För mig smakar det lika illa som grapefruktskal, möjligen med undantag då det rör sig om en catch-and-release.
 

RDFG

Cartier
Självklart råder det inte köptvång men du kanske skulle ha uppskattat att få heads up att Tudorn låg för högt innan du köpte? Som jag skrivit flera gånger så är det för att lyfta annonser som har ett pris som man uppfattar ligger avsevärt över marknadspris eller på annat anmärkande sätt är ej prisvärda. Eventuell ton eller dålig stämning som detta kan leda till tycker jag är något underordnat när det handlar om mkt pengar.

Okok köper ditt resonemang men håller inte med. Vi får agree to disagree helt enkelt!
 

RDFG

Cartier
Jag inser att jag nog är rätt ensam om denna tanke, men jag tycker att det principiellt är märkligt att man lägger ut den för samma pris som man köpte den för. Visst förstår jag att man vill ha tillbaka sina pengar, det vill jag också självklart, men samtidigt räknar jag inte med att få det. Och det tycker jag är med all rätt. Har man använt den har den rimligtvis tillförts någon form av slitage. Varför ska köparen då behöva betala för det? Den kostnaden borde väl säljaren ta? Detta resonemang funkar bra när prylen är ny, men sedan dör det. Märkligt egentligen tycker jag.
Känner mig som sagt lite kluven i detta, men att se att klockan säljas för samma peng som den köptes för, vilket somliga skriver i sina annonser, är inte ett argument som gör att jag känner WOW, vilken öppning! Tvärt om faktiskt. För mig smakar det lika illa som grapefruktskal, möjligen med undantag då det rör sig om en catch-and-release.

En klocka som köps i november och roteras i en samling och säljs i januari tycker jag inte slits speciellt men det är väl detta fu menar med catch and release antar jag :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag tycker tråden är helt okay. För oss som inte har råkoll på klockvärlden är det ju en trygghet att titta på köp och sälj på KS. Vi vet ju att många här har full koll och hoppas på att det hojtas till om det finns tveksamheter oavsett om det gäller skick, original eller pris. Jag tycker det borde kännas bra även för säljarna att en annons här borgar för en kvalitetsstämpel. Vi är ju rätt snabba på att påpeka felaktigheter på Blocket och Tradera så varför inte här också?
 
Jag inser att jag nog är rätt ensam om denna tanke, men jag tycker att det principiellt är märkligt att man lägger ut den för samma pris som man köpte den för. Visst förstår jag att man vill ha tillbaka sina pengar, det vill jag också självklart, men samtidigt räknar jag inte med att få det. Och det tycker jag är med all rätt. Har man använt den har den rimligtvis tillförts någon form av slitage. Varför ska köparen då behöva betala för det? Den kostnaden borde väl säljaren ta? Detta resonemang funkar bra när prylen är ny, men sedan dör det. Märkligt egentligen tycker jag.
Känner mig som sagt lite kluven i detta, men att se att klockan säljas för samma peng som den köptes för, vilket somliga skriver i sina annonser, är inte ett argument som gör att jag känner WOW, vilken öppning! Tvärt om faktiskt. För mig smakar det lika illa som grapefruktskal, möjligen med undantag då det rör sig om en catch-and-release.

Förstår din tanke. Men var klockan korrekt prissatt vid förra köpet ser jag inget problem med att begära samma pris. Förutsatt att det är ett ur som behåller sitt värde eller stiger i pris med tiden. Billiga klockor som använts ett halvår bör givetvis ha sjunkit i pris.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Intressant 3 sidor redan! Men bara 2 poster relaterade till rubriken. Vad säger det om behovet? Eller antalet över prisade klockor på forumet? :bookworm:


Hyfsad prissättning just nu då men det var ett gammalt H&M-skärp ute för 50kr ett tag idag och den annonsen hade nog också platsat här:)

Om tråden sparat någon medlem 15 papp så fanns det behov tycker jag. Och ifall trådens existens får folk att tänka två gånger innan de hugger till rejält och tänker köra en rövare så det väl bra.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag inser att jag nog är rätt ensam om denna tanke, men jag tycker att det principiellt är märkligt att man lägger ut den för samma pris som man köpte den för. Visst förstår jag att man vill ha tillbaka sina pengar, det vill jag också självklart, men samtidigt räknar jag inte med att få det. Och det tycker jag är med all rätt. Har man använt den har den rimligtvis tillförts någon form av slitage. Varför ska köparen då behöva betala för det? Den kostnaden borde väl säljaren ta? Detta resonemang funkar bra när prylen är ny, men sedan dör det. Märkligt egentligen tycker jag.
Känner mig som sagt lite kluven i detta, men att se att klockan säljas för samma peng som den köptes för, vilket somliga skriver i sina annonser, är inte ett argument som gör att jag känner WOW, vilken öppning! Tvärt om faktiskt. För mig smakar det lika illa som grapefruktskal, möjligen med undantag då det rör sig om en catch-and-release.


Beror väl klart på vad det är för klocka också, tillgång och efterfrågan.. är det en eftertraktad och ovanlig modell man kommit över (kanske till ett kanonpris) varför ska man då sälja den billigare för man använt den? man får ju se hur marknaden ser ut helt enkelt :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Låt oss bara införa planekonomi. Fri prissättning - poff!

Folk verkar inte förstå att det oftast är två som ingår ett avtal. Köparen får väl för fan göra läxan, man behöver inte ligga på någon Einsteinnivå för att prisgoogla en DD.

Lät som en kommentar från en
Medlem som brukar sätta ut för höga priser?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För att vara ett forum med sannolikt rätt borgerlig medlemskrets så är det bra märkligt att dessa prisregleringstrådar dyker upp hela tiden. Det är lika mycket upp till köparen att försöka göra en bra affär som möjligt som det är det för säljaren!

Hela tråden känns som en anslagstavla på jobbet "Vem tycker du är fulast på kontoret?". Som gjort för dålig stämning. o_O
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp