• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den snyggaste damklockan?

Daytona då! :hungry:
image.jpg
 

TicTack

Cartier
...
Stort tack för alla länkarna! Ska kolla in dom. Ska även prova andra modeller och märken idag :D

Om du håller på och bygger upp en samling så tänk på att det alltid finns en risk att du senare vill sälja en klocka. Det gör att man måste tänka på ett antal faktorer.


- Enligt vad jag hört så föredrar många kvinnor att köpa nytt. Det innebär att ett märke som är trögsålt som herrmodell blir "omöjligt" att sälja som dammodell. Med omöjligt menar jag självklart "utan att förlora allt för mycket pengar".

- Likviditeten i marknaden. Rolex är oslagbart, "alla vill ha en" gör att klockorna är lättsålda, och som köpare kan man ofta hitta det man vill ha beg.

- Värdebevarande. Jag tänker inte ljuga, du kommer troligtvis att förlora pengar även på en Rolex. Men med "uddamärken" förlorar du ännu mer.


Självklart kan man utnyttja detta. Man kan få jättebra beg. pris (jmfrt med nypris) på t.ex. en Baume & Mercier, men då måste man komma ihåg att klockan är riktigt svårsåld - och att man själv kan gå på en bomb prismässigt.
 

DaniellaB

Omega
Om du håller på och bygger upp en samling så tänk på att det alltid finns en risk att du senare vill sälja en klocka. Det gör att man måste tänka på ett antal faktorer.


- Enligt vad jag hört så föredrar många kvinnor att köpa nytt. Det innebär att ett märke som är trögsålt som herrmodell blir "omöjligt" att sälja som dammodell. Med omöjligt menar jag självklart "utan att förlora allt för mycket pengar".

- Likviditeten i marknaden. Rolex är oslagbart, "alla vill ha en" gör att klockorna är lättsålda, och som köpare kan man ofta hitta det man vill ha beg.

- Värdebevarande. Jag tänker inte ljuga, du kommer troligtvis att förlora pengar även på en Rolex. Men med "uddamärken" förlorar du ännu mer.


Självklart kan man utnyttja detta. Man kan få jättebra beg. pris (jmfrt med nypris) på t.ex. en Baume & Mercier, men då måste man komma ihåg att klockan är riktigt svårsåld - och att man själv kan gå på en bomb prismässigt.
Jag vill mest av ha en AP royal oak i rosé men har även provat en DJ från rolex med pärlemortavla och diamanter. Just nu letar jag mer efter den klockan jag verkligen vill ha, sen får jag gå in på vad den är värd, hur ser marknaden ut, ska jag köpa ny eller beg etc.

Jag ser att många tjejmodeller är ganska hyfsade i pris beg men det måste ju vara 100% om man ändå ska lägga ut så mycket pengar.

Jag har provat en del "vanliga" dammodeller men dom tilltalar mig inte alls. Ska fortsätta prova och se vilket märke och vilken modell jag ska satsa på :)

Jag är jättetacksam för dina tips. Speciellt eftersom du pratar om damklockor, det verkar vara mindre köpare (=mindre kunskap, oftast)
 
  • Like
Reactions: Man

M021

Rolex
2-Faktor
1. 116505
2. 114060
3. 116233

Dock börjar man väl själv tröttna på dom typiska Rolle klockorna på damerna, har själv en här hemma som gnatar efter en Datejust. Såg däremot en dam med en 5513 med fin patina, det var ett håll käften moment för egen del.
 

Man

Rolex
1. 116505
2. 114060
3. 116233

Dock börjar man väl själv tröttna på dom typiska Rolle klockorna på damerna, har själv en här hemma som gnatar efter en Datejust. Såg däremot en dam med en 5513 med fin patina, det var ett håll käften moment för egen del.

Ursäkta en okunnig, men vilken klocka är 5513?
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Vet inte om jag tycker dessa är de absolut snyggaste damklockorna men som "duo" kompletterar dom varandra bra. Omegan fick hon i 30 års present i våras och hublot för att jag är störd och inte kunde hålla mig, tyckte att hon måste ha lite variation...

Klockintresset är väl inte jättestort hos min tjej men efter 3 år av att följa min galenskap och nu senaste året få bära egna och fina klockor har det det tilltagit lite. Köpte en daytona (till mig själv) i höstas. Helt seriöst tog det 5 min från det att jag kom hem tills dess att länken var kortad och klockan för mig ett minne blott. Så ligger verkligen något i sportrollar på tjejer. Känner jag min rätt är det en daytona i rose eller gulguld som kommer uppskattas mest. Den har varit uppe i tråden tidigare så lägger ingen ny bild utan bara min röst på den.


image.jpg
 

ViperX

Omega
Vet inte om jag tycker dessa är de absolut snyggaste damklockorna men som "duo" kompletterar dom varandra bra. Omegan fick hon i 30 års present i våras och hublot för att jag är störd och inte kunde hålla mig, tyckte att hon måste ha lite variation..
Klockintresset är väl inte jättestort hos min tjej men efter 3 år av att följa min galenskap och nu senaste året få bära egna och fina klockor har det det tilltagit lite. Köpte en daytona (till mig själv) i höstas. Helt seriöst tog det 5 min från det att jag kom hem tills dess att länken var kortad och klockan för mig ett minne blott. Så ligger verkligen något i sportrollar på tjejer. Känner jag min rätt är det en daytona i rose eller gulguld som kommer uppskattas mest. Den har varit uppe i tråden tidigare så lägger ingen ny bild utan bara min röst på den.



Min fru vill också ha en daytona men det får bli på några år.. För det skall ju klart vara en i vitguld...
image.jpg
 
Topp