• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din Exit Watch?

Väcker den här gamla tråden till liv - hur har detta inte diskuterats på 8 år…?
Kan efter många års samlande konstatera att den ultimata exit klockan är en Day-Date. Hade lätt kunnat bli OWG med en (möjligtvis i kombination med en beater). Det var inte planerat att bli såhär men efter jag köpte en så ligger de andra i samlingen bara och samlar damm. Först var det ren kärlek, nu en känsla av att man ”varvat spelet”. Köp aldrig en DD om ni tänkt fortsätta samla…
IMG_7732.jpeg
IMG_7696.jpeg
IMG_8310.jpeg

Kan efter många års samlande konstatera att den ultimata exit klockan är en Day-Date. Hade lätt kunnat bli OWG med en (möjligtvis i kombination med en beater). Det var inte planerat att bli såhär men efter jag köpte en så ligger de andra i samlingen bara och samlar damm. Först var det ren kärlek, nu en känsla av att man ”varvat spelet”. Köp aldrig en DD om ni tänkt fortsätta samla…
IMG_7732.jpeg
IMG_7696.jpeg
IMG_8310.jpeg
Bra trådbump - lägger den till läslistan i mitt fåfänga självplågeriprojekt att försöka övertyga mig själv att gå OWG. (Nä jag tror inte själv på att det kommer att lyckas)

Bra trådbump - lägger den till läslistan i mitt fåfänga självplågeriprojekt att försöka övertyga mig själv att gå OWG. (Nä jag tror inte själv på att det kommer att lyckas)
Kan man tvinga sig själv till det då? Jag tror inte man själv kan välja sin exit klocka, de väljer dig - lite som trollstavarna i Harry Potter 😁. Jag hade inte planerat detta och har hela samlingen kvar men efter 3 månader får DDn 98% av all handledstid…

PP Nautilus blauer tavla har alltid varit min exit watch, men max några år till…. sen blir man för gammel.
Vill ha den nu i ”ungdomen” annars blir de lite köpa sportbil när man är stel/grå…

IMG_9965.jpeg

I någorlunda många år har det varit en IWC Perpetual Calendar, keramisk eller i titan (svart tavla är ett måste). Problemet (förutom priserna) är att exempelvis IW502902 ovan är väldigt limiterad. Oftast släpps de i max 100 exemplar och cirkulerar väldigt lite.

Kan man tvinga sig själv till det då? Jag tror inte man själv kan välja sin exit klocka, de väljer dig - lite som trollstavarna i Harry Potter 😁. Jag hade inte planerat detta och har hela samlingen kvar men efter 3 månader får DDn 98% av all handledstid…
Haha nej troligen inte - det är lite tudelat det där; samtidigt som det är kul med klockor kan det stundtals kännas så jobbigt att hålla på också och att man bara skulle vilja hitta den där enda som man kan vara nöjd med och slippa bry sig ett tag - bara vara nöjd och trivas.

Det knepiga blir ju att hitta något som både brädar den befintliga (i mitt fall jämförelsevis blygsamma) samlingen och blir praktiskt möjlig att använda i det liv man lever.

En Streamliner skulle kunna vara tillräckligt kul men knappast något man vill stolpa runt en pubcrawl eller härja på ett äventyrsbad eller i en moshpit med. En G-shock eller liknande skulle ju fixa det praktiska men för mig som inte är biten av dem så blir det knappas särskilt kul - och kanske inte riktigt gångbart i alla jobbsammanhang heller.

Egentligen borde jag väl bara rycka upp mig och köpa den där femsiffriga pepsin jag velat ha ända sedan innan det här vansinnet drog igång. Det är nog den jag borde ha köpt från början och varit nöjd med 🤔

Med all del rappakaljan skriven så är jag glad för din skull 🙂👍 den där DDn är riktigt jäkla trevlig

IMG_7732.jpeg
IMG_7696.jpeg
IMG_8310.jpeg
Riktigt fin! Grattis till romansen. Hur bärs day date jämfört med en jämnårig Datejust på jubilee? Är det sak samma eller bärs den större?

IMG_7732.jpeg
IMG_7696.jpeg
IMG_8310.jpeg
Jag började i princip med en 18038 och det har bara gått utför sen dess…
IMG_6717.jpeg

JLC Reverso har jag länge tänkt på i olika utföranden… absolut överkomligt i dagsläget men känns bara inte rätt för tillfället. En dag så!

IMG_9965.jpeg

I någorlunda många år har det varit en IWC Perpetual Calendar, keramisk eller i titan (svart tavla är ett måste). Problemet (förutom priserna) är att exempelvis IW502902 ovan är väldigt limiterad. Oftast släpps de i max 100 exemplar och cirkulerar väldigt lite.
Svårt se det som en Exit watch Yonsson, föreställ dig 18-25 år framåt när barnbarnen ev ramlar in, föreställer mig att man är i NoFuXgiven-mode och fokuserar bara på dem och se till att pensionen förlöper väl. Då ska man ha en DJ TwoTone / Sub Twotone som pallar smashas här och där och åldras med.

Bilden nedan föreställer en tysk jag såg på Lanzarote 10 år sen, köpt sig ett litet hus med trädgård nära stranden, körde öppen hawai skjorta och en twotone sub blå tavla.

Han stod genom-avslappnad, översolbränd sådär livin la vida loca, och klockan såg ut att ha blivit kastad 3-400 gånger i grå lådan vid säkerhetskontrollen under karriären som traveling salesman, som om inget hänt. Thats an Exit watch!
79EF1140-8588-4C08-8B68-C598BCDDA391.png

Svårt se det som en Exit watch Yonsson, föreställ dig 18-25 år framåt när barnbarnen ev ramlar in, föreställer mig att man är i NoFuXgiven-mode och fokuserar bara på dem och se till att pensionen förlöper väl. Då ska man ha en DJ TwoTone / Sub Twotone som pallar smashas här och där och åldras med.

Bilden nedan föreställer en tysk jag såg på Lanzarote 10 år sen, köpt sig ett litet hus med trädgård nära stranden, körde öppen hawai skjorta och en twotone sub blå tavla.

Han stod genom-avslappnad, översolbränd sådär livin la vida loca, och klockan såg ut att ha blivit kastad 3-400 gånger i grå lådan vid säkerhetskontrollen under karriären som traveling salesman, som om inget hänt. Thats an Exit watch!
79EF1140-8588-4C08-8B68-C598BCDDA391.png
Jag har en liknande förebild! Min polare var för många år sedan tillsammans med en fransyska vars pappa bodde i Monaco. En skallig herre med rejäl kulmage som alltid bar en lite för tajt piké som framhävde hans former. På handleden satt en rasslig 80-tals Day-Date. I ena handen höll han en mugg gin, i andra en cigarr. En man i sina bästa år. Life goals

Jag har en liknande förebild! Min polare var för många år sedan tillsammans med en fransyska vars pappa bodde i Monaco. En skallig herre med rejäl kulmage som alltid bar en lite för tajt piké som framhävde hans former. På handleden satt en rasslig 80-tals Day-Date. I ena handen höll han en mugg gin, i andra en cigarr. En man i sina bästa år. Life goals
HAHA Så jäkla gött med dessa förebilder!

tur man är född innan innan 2000, om 60 år står väl gubbarna med slitna MoonSwatches och ekologisk jordgubbssaft i en pappersmugg 😅

7BB07CAA-0EAB-4AC6-8080-0DB1994DDE28.png

Alla mina klockor är Exit Watch då dessa är noga utvalda.
Men om man skulle välja en… behöver den fungera överallt - gymmet, på jobbet, trädgården, resor till skumma platser, meka med bilar, på fester.
Då funkar tex inte min Monaco, IWC Flieger eller andra större inte jättetåliga klockor som alla ser är dyra.
Lutar åt en nästan ny Capt Willard ! Den med bra urverk ni vet…på Nato.
MIn mm300 är något stor.

Alternativt köpa en Explorer, eller Moonwatch - på Nato givetvis.
Gillar gummi eller Nato bäst. Tåligt och diskret.

När jag reggade mig här på forumet för ett dussin år sedan när skidsäsongerna efter gymnasiet var gjorda och det började fyllas på på kontot så satt jag och dreglade över en aquanaut. ”En sån ska jag ha inom en rimlig framtid, det saknas ju inte sååå mycket kulor”.

(Exempel denna för 120k https://klocksnack.se/threads/patek-philippe-aquanaut-5167a-prissÄnkt.30971/ ).

Tyvärr gick ju priserna upp i snabbare takt än vad jag sparade…

Idag några år senare så tror jag fortfarande att en aquanaut hade fått mig att ställa skorna på hyllan men att materialet har ändrats. Nu hade en rackare i guld varit min utgång (lånad bild).
IMG_3935.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp