• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Jaeger-LeCoultre Reverso?

Vilken Reverso skulle du välja av följande? (Prisklass ca 40-55k)

  • Grand Taille

    Röster: 35 43.8%
  • Grand date

    Röster: 6 7.5%
  • Daydate

    Röster: 4 5.0%
  • Duoface

    Röster: 35 43.8%

  • Totala väljare
    80

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske Duoface för mej, just bara för att möjligheten finns med en Reverso. Frågan är hur mycket man kommer att köra med "andra sidan"? Kronan kommer ju på "fel" sida då. Blir det nyhetens behag som med Sapphire Sandwich att man beundrar urverket lite i början, men sedan 99% av tiden ser man faktiskt på framsidan?
Sätter man klockan på höger handled kommer kronan år rätt håll. I Panerai-världen heter en sån klocka för vänsterhänta destro. Vad är det som säger att en klocka bara ska användas på en arm? Här är ett exempel på en destro, PAM115, för höger arm, men den är inte vändbar så en duo är en oslagbart användbar klocka.
F46BA7F4-9435-4579-B875-697459E85A3C.jpeg
 
Senast ändrad:

Triumf

Rolex
2-Faktor
Sätter man klockan på höger handled kommer kronan år rätt håll. I Panerai-världen heter en sån klocka för vänsterhänta destro. Vad är det som säger att en klocka bara ska användas på en arm? Här är ett exempel på en destro, PAM115, för höger arm, men den är inte vändbar så en duo är en oslagbart användbar klocka.
F46BA7F4-9435-4579-B875-697459E85A3C.jpeg
Är kronan ens något man stör sig på på duon? Jag menar den är rätt liten och har man inte klockan så högt upp mot handen utan på ”rätt” sida knölen borde problemet vara nära obefintligt?...

Edit: Okej det blev en tankevurpa där. Jag borde somna om, är visst inte helt vaken än o_OKronan sitter ju mot handen i vanliga fall :p.
Dock kvarstår frågan; är det något man verkligen stör sig på, när kronan i duons fall är så liten och sitter så pass bra till när det är en fyrkantig boett.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Är kronan ens något man stör sig på på duon? Jag menar den är rätt liten och har man inte klockan så högt upp mot handen utan på ”rätt” sida knölen borde problemet vara nära obefintligt?...

Edit: Okej det blev en tankevurpa där. Jag borde somna om, är visst inte helt vaken än o_OKronan sitter ju mot handen i vanliga fall :p.
Dock kvarstår frågan; är det något man verkligen stör sig på, när kronan i duons fall är så liten och sitter så pass bra till när det är en fyrkantig boett.
Det finns nog de som störa sig på det, oavsett om det saknar funktionell betydelse. Bara känslan av att kronan pekar upp mot armbågen istället för mot fingrarna, kan nog få den mest harmoniska att gå igång. Förhoppningsvis har de flesta blicken en bit ovanför så de inte ens reflekterar över denna petitess.
 

Ronnie

Rolex
Jag är inte jätteförtjust i urtavlorna på mer överkomliga Reversos, men skulle nog föredra Grande Taille Latitude:
2708481.jpg

Grande Date med sin långa gångreserv med mätare och sin fina baksida är annars favoriten, men den ligger väl då lite över din budget egentligen?
Får man spräcka budgeten med några tusenlappar blir mitt tips Reverso Tribute Small Seconds:
1643175.png.crop.1000.high.grey.jpeg


Sen finns det ju andra fiffiga, vändbara Jaegers:
Front-and-Back-of-a-JLC-Reverso-Squadra.jpg
 

Swejake

Omega
Tack för alla tips och åsikter! :)

De verkar vara jämt lopp mellan GT och Duo. Efter att ha läst artiklar på nätet och kollat reviews på Youtube på de olika modellerna, samt lyssnat på er, så har jag nog bestämt mig för en Duo. Nu uppstår ett nytt problem; vilken Duo? De finns ju en ny och en äldre. Tycker att den äldre har snyggare framsida med rektangulär small seconds, men att den nyare har snyggare svart baksida.

Blir nog nöjd oavsett tror jag! ;)
 

DrDre

Patek
Duo och GT tror jag är lika stora och väldigt lika om Duons vita sida är upp.

Några fördelar med GT är:
Närmare originalet med baksidan i stål för att skydda klockan
Man kan gravera ngt på baksidan vilket också är klassiskt just för Reverson
Billigare service (och kanske inköp?)

Men visst är det också roligt med två klockor i en som Duon har.
 

Swejake

Omega
Duo och GT tror jag är lika stora och väldigt lika om Duons vita sida är upp.

Några fördelar med GT är:
Närmare originalet med baksidan i stål för att skydda klockan
Man kan gravera ngt på baksidan vilket också är klassiskt just för Reverson
Billigare service (och kanske inköp?)

Men visst är det också roligt med två klockor i en som Duon har.

Ja den är mest lik originalet, vilket i och för sig är kul, men jag tycker ändå om idéen att ha två klockor i en och de är ju få klockmodeller som ger en den möjligheten. Känns som att man får passa på hehe.

Sen har du säkert helt rätt i att GT är billigare att serva, vilket man ju såklart ska väga in.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Duo och GT tror jag är lika stora och väldigt lika om Duons vita sida är upp.

Några fördelar med GT är:
Närmare originalet med baksidan i stål för att skydda klockan
Man kan gravera ngt på baksidan vilket också är klassiskt just för Reverson
Billigare service (och kanske inköp?)

Men visst är det också roligt med två klockor i en som Duon har.
Varför skulle en GT vara billigare att serva? Det är väl bara ett urverk i båda. Är det fler komplikationer brukar de vara dyrare att serva, men båda finns i likvärdigt utförande. Är det olika komplexa verk i dem?
 

DrDre

Patek
Varför skulle en GT vara billigare att serva? Det är väl bara ett urverk i båda. Är det fler komplikationer brukar de vara dyrare att serva, men båda finns i likvärdigt utförande. Är det olika komplexa verk i dem?

Ngt ytterligare måste det vara i Duo mtp att den har två urtavlor.

Om jag tolkar det rätt så är det dessa kostnader:
Vanlig GT 6900 kr
Duo 9800 kr (eller 9100 lite oklart)
https://www.nymansur.com/service-prislista
 

Kanadicken

Panerai
Jag tror att den blå är en London-edition. En av Tribute 1931-serien som kommit ut senast, men man ser dem nästan aldrig till salu. Kanske är det samlare som köper dem och behåller dem eller så finns det andra kanaler för dem än chrono24. Jag vet faktiskt inte. Jag bara gissar för att det är så för vissa andra märken.
Haven't seen any answer to this, but sorry if I missed it. It's the green one that was limited to, I beleive, 25 of the creme de la creme of London banking. Has an engraving of the City skiline on the back if I'm not mistaken.
edit: or maybe you mean that the blue one is a London boutique edition?
 

OscKon

Omega
Om u inte vill gravera klockan så tycker jag att du bör köra på Duon, men tycker själv att det vore häftigt att ha en grand tail med gravyr på baksidan :hungry:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Haven't seen any answer to this, but sorry if I missed it. It's the green one that was limited to, I beleive, 25 of the creme de la creme of London banking. Has an engraving of the City skiline on the back if I'm not mistaken.
edit: or maybe you mean that the blue one is a London boutique edition?
The blue is a London edition. The green one I think is a Thailand edition. On chrono24 you can find one. He demand 800000 SEK:) Crazy!
 

DrDre

Patek
Det ser så ut. Varför det skiljer förstår jag dock inte. Är det något att göra med tavla eller visare brukar de aldrig ingå i en service.

Även om Duo bara har ett (1) urverk, och kanske tom samma som GT som bas, så måste man ha ngn extra modul/växel för den andra extra urtavlan. Det är nog den extra modulen som gör att det kostar mer.
 
Topp