• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka har den bästa länken?

Vilkem klocka har den bästa länken?

• Panerai

Röster: 4 1.7%
  • Jaeger

Röster: 2 0.9%
  • Rolex

Röster: 100 42.7%
  • Breitling

Röster: 19 8.1%
  • Omega

Röster: 26 11.1%
  • AP

Röster: 34 14.5%
  • Patek

Röster: 5 2.1%
  • IWC

Röster: 14 6.0%
  • Vacheron

Röster: 17 7.3%
  • Blancpain

Röster: 13 5.6%

• Totala väljare
    234
Om en länk saknar mikrojustering i låset är den i mina ögon skitdålig, en injengörsflopp i dagens läge. Då spelar det ingen roll att den är gjord av kreddigt dyrt fabrikat ellet ens om den är doppad i heligt vatten. Vacheron & co går därför bort helt.

Bästa länken av alla jag testat är rolex oyster med glidelock, och jag gillar inte ens oysterlänken speciellt mycket. Men jag gillar teknisk genialitet. Den har den bästa mikrojusteringen alla katergorier, den har även en rundad bekväm klyka samt halvlänkbit vilket gör att det ska mycket till att inte kunna få denna bekväm.

Breitlings länkar kan jag tillägga är inget vidare pga låsen. Både Tudor, Omega och Rolex har nu ”smart” justering av olika slag. Tyvärr inte Breitling. Det behöver de fixa omgående. De har det redan på gummilåsen, så att implentera tekniken på länkarna vore ett smart steg.

AP!

Ser att Rolex leder.. visst är nya superjubilee med hidden clasp och oysterlänken med glidelock bra men äldre referenser har inte varit några höjdare.

T.ex om man kört med gamla Rolex-spännet och haft en ”aktiv livsstil” så har man ju varit lite nervös att plåtbiten ska gå upp :nailbiting:

Om en länk saknar mikrojustering i låset är den i mina ögon skitdålig, en injengörsflopp i dagens läge. Då spelar det ingen roll att den är gjord av kreddigt dyrt fabrikat ellet ens om den är doppad i heligt vatten. Vacheron & co går därför bort helt.

Bästa länken av alla jag testat är rolex oyster med glidelock, och jag gillar inte ens oysterlänken speciellt mycket. Men jag gillar teknisk genialitet. Den har den bästa mikrojusteringen alla katergorier, den har även en rundad bekväm klyka samt halvlänkbit vilket gör att det ska mycket till att inte kunna få denna bekväm.

Breitlings länkar kan jag tillägga är inget vidare pga låsen. Både Tudor, Omega och Rolex har nu ”smart” justering av olika slag. Tyvärr inte Breitling. Det behöver de fixa omgående. De har det redan på gummilåsen, så att implentera tekniken på länkarna vore ett smart steg.
Du glömmer den lilla detaljen att Glidelock är en funktion framtagen för dykning och dykarklockor. Att påstå att alla tillverkare borde ha det eller motsvarande på sina länkar när det för det mesta inte ens gäller dykarklockor känns lite skevt..

Senast ändrad:
Du glömmer den lilla detaljen att Glidelock är en funktion framtagen för dykning och dykarklockor. Att påstå att alla tillverkare borde ha det eller motsvarande på sina länkar när det för det mesta inte ens gäller dykarklockor känns lite skevt..
Frågan var den bästa länken. Inte den snyggaste, dyraste, typ etc. När jag tänker på den bästa tänker jag från ett tekniskt håll, komfort, hållbarhet, användarvänlighet.
Glidelock är ingen dykarförlängning per se även om den kan användas som det, på SD4000 finns även riktig dykarförlängning. Glidelock är deras utveckling av gamla mikrojusteringen med hål. En tekniskt kanonbra lösning vilket i mina ögon gör den till den bästa länken.

Rolex är nog väl medvetna om att ingen proffsdykare använder deras submariner ändå vid djupdyk.
Så det är klart det handlar om mikrojustering, om än lite överdriven med 20mm.
Kombination av funktion för dagligt bärande och att försöka hålla sig lite till "tool"-historian skulle jag tro.

Bästa länken-ytterst personlig reflektion! Det jag sökte var att få igång en diskussion ang vad folk gillar! Självklart gillar alla olika! Det kan va allt från tekniskt överlägsen till ren estetik! Olika från person till person! :)

Frågan var den bästa länken. Inte den snyggaste, dyraste, typ etc. När jag tänker på den bästa tänker jag från ett tekniskt håll, komfort, hållbarhet, användarvänlighet.
Glidelock är ingen dykarförlängning per se även om den kan användas som det, på SD4000 finns även riktig dykarförlängning. Glidelock är deras utveckling av gamla mikrojusteringen med hål. En tekniskt kanonbra lösning vilket i mina ögon gör den till den bästa länken.
Nja, Rolex själva betecknar Glidelock som dykarförlängning per se..

"
ROLEX GLIDELOCK
Diving in comfort mode

Created from highly corrosion-resistant 904L steel, this double expansion bracelet was designed for a life lived underwater. Its patented Rolex Glidelock clasp lets divers expand then band to about 20 mm in 2 mm increments, while the Fliplock extension links enable the band to be adjusted by an additional 26 mm.

This remarkable extension allows for a secure and comfortable fit over the most protective diving suits."

Nja, Rolex själva betecknar Glidelock som dykarförlängning per se..

"
ROLEX GLIDELOCK
Diving in comfort mode

Created from highly corrosion-resistant 904L steel, this double expansion bracelet was designed for a life lived underwater. Its patented Rolex Glidelock clasp lets divers expand then band to about 20 mm in 2 mm increments, while the Fliplock extension links enable the band to be adjusted by an additional 26 mm.

This remarkable extension allows for a secure and comfortable fit over the most protective diving suits."
Marknadsföring ;)

Som sagt ovan, de är nog väl medvetna om att ingen använder deras nya klockor som de Tool watches de var en gång i tiden. En 116610 är såklart en lyxklocka med dykarhistoria, inte ett dykinstrument. Samma med glidelocket, det är såklart en grym mikrojustering och inte framtagen med dykning i fokus.

Intressant med bara en röst på Patek! Hoppas folk fattar att jag menade länken till nautilus å inte den halvfula till aquanaut!

Marknadsföring ;)

Som sagt ovan, de är nog väl medvetna om att ingen använder deras nya klockor som de Tool watches de var en gång i tiden. En 116610 är såklart en lyxklocka med dykarhistoria, inte ett dykinstrument. Samma med glidelocket, det är såklart en grym mikrojustering och inte framtagen med dykning i fokus.
Det förändrar inte det faktum att ursprungssyftet är dykning och att funktionen används till dykarklockor.
Men visst; den som vill kan såga alla tillverkare som inte sätter dykarförlängning på sina länkar till klockor som inte är dykarklockor vare sig de heter AP, VC, Patek eller något annat..

Det förändrar inte det faktum att ursprungssyftet är dykning och att funktionen används till dykarklockor.
Men visst; den som vill kan såga alla tillverkare som inte sätter dykarförlängning på sina länkar till klockor som inte är dykarklockor vare sig de heter AP, VC eller Patek..
Jag sågade inte någon tillverkare som inte sätter glidelock på sina klockor, det var någon annan.

Jag bara menar att jag knappast tror att glidelocket togs fram främst för dykare.

Men visst; den som vill kan såga alla tillverkare som inte sätter dykarförlängning på sina länkar till klockor som inte är dykarklockor vare sig de heter AP, VC, Patek eller något annat..
Men hallå där. Mycket snack om dykare hit och dit. Frågan var den bästa länken. Inte att vissa modeller inte får vara med. Jag tycker oyster med glide lock är den bästa länken, oavsett syfte ellet inte, frågor på det?

Men hallå där. Mycket snack om dykare hit och dit. Frågan var den bästa länken. Inte att vissa modeller inte får vara med. Jag tycker oyster med glide lock är den bästa länken, oavsett syfte ellet inte, frågor på det?
Blir naturligt mycket snack om det eftersom det är en dykarfunktion vi talar om.
Men visst; du vill ha den dykfunktionaliteten på en länk oavsett om det är en dykare eller inte. Enjoy!

Glidelock är ju kärlek! Helt fantastiskt! Även om det kanske var själva länkarna vi prata om, men jag tycker den justeringen lyfter hela upplevelsen :)

Går ju inte att förneka förträffligheten hos den moderna Oysterlänken med glidelock. Sen hur AP, PP och VCs länkar står sig får andra kommentera om.

Blir naturligt mycket snack om det eftersom det är en dykarfunktion vi talar om.
Men visst; du vill ha den dykfunktionaliteten på en länk oavsett om det är en dykare eller inte. Enjoy!
Glidelock är ju inte bara en dykfunktion då den är utvecklad att kunna justeras i mindre steg än vad som hade räckt för en våtdräkt. Det är ju en bekvämlighetsfunktion att kunna göra microjusteringar allt eftersom handleden sväller/krymper. Det går ju inte att förneka den smidigheten.

Läs trådstarten igen. Det var vilken länk man tyckte var bäst, inte någon speciell klockkategori. Jag tycker Rolex nya glidelock-länkar är bäst. Mitt tycke. De sitter bra, de är ”mjuka” och sköna. Har aldrig testat en bättre länk efter >mina< personliga kriterier, som inte behöver vara dina kriterier.

Amen! Microjustering ska vara standard nu för tiden! Lite som att man räknar med att bilar har justerbara säten... Har inget med dykning att göra, utan med varierande omfång på handleden!

Amen! Microjustering ska vara standard nu för tiden! Lite som att man räknar med att bilar har justerbara säten... Har inget med dykning att göra, utan med varierande omfång på handleden!
Precis. Jag gillar även Omegas nya länkar och Rolex oyster med easylink. Jag önskar fler kunde göra liknande. Med dessa ”smarta” lösningar kan man äntligen snabbt få en bra fit oavsett väder, träning, svett etc utan att dra upp verktyg. :)

Partisk i målet, men diggar verkligen Rolex länkar, så stor skillnad på 5- siffriga och 6-siffriga oysterlänkarna men båda har verkligen sin charm. Tycker att en länk blir så snygg när den smalnar av mot låset.
Bästa länken jag vet är dock Superjubile med dolt lås!

Den sämsta har Seiko i vart fall
Njet. Köpte en originallänk till min Vostokdykare för 40 kr. Sämsta kvalitet jag upplevt på en länk. Vill nån ha den för 40 öre så skulle jag känna att jag lurat köparen.o_O
Mina favoritlänkar är på min Tissotkvartsare och min Squale. Jävligt mycket kvalitetskänsla för pengen.
0428-b-jpg.526151

0901-jpg.615034

Både jäkligt mycket bättre än de Omegalänkar jag klämt på...

Tillbaka
Topp