• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka har den skönaste uppvridningsmekanismen som ni känt?

Johan M

Cartier
Omega Seamaster Professional med kaliber 1120 har en lätt och skrapande känsla när man vrider upp den. Dvs inte så skönt. Långt ifrån lika skön uppvridning som Speedmaster Professional.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Den här är skön:

bild3_zpseb8ed1a7.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Galet skön känsla i ETA verket på Tudor Suben jag hade nyss, men Zenith El Primero Stratos Flyback slår nog allt jag provat innan!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag sätter nog min Glycine Incursore högt på den listan...





Eller min gamla El Primero...(som nån borde knipa på K/S)...

 

Charles_

Rolex
Vet inte om den är skön, men den här hade en rätt rolig uppdragningsmekanism:



Det sitter en liten "vev" i låset som du tar loss och använder för att dra upp och ställa tiden på den :)

(Klockan är en Winch Tourbillon Vertical från Cabestan)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Uppvridningen är ju även kopplad till kronan.... Hur kronan känns och är placerad, om den har något glapp, hur eventuell inskruvning är, om det är något spel i tidsändringen mm mm. Att BARA diskutera hur den känns att vrida upp känns lite fattigt.

Nu när n ändå snackar mm300, så är den skön att vrida upp, men inskruvningen känns lite riskabel. Som helhet föredrar jag sumons "krown action", även om mm300an är skönare att just vrida upp.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Uppvridningen är ju även kopplad till kronan.... Hur kronan känns och är placerad, om den har något glapp, hur eventuell inskruvning är, om det är något spel i tidsändringen mm mm. Att BARA diskutera hur den känns att vrida upp känns lite fattigt.

Nu när n ändå snackar mm300, så är den skön att vrida upp, men inskruvningen känns lite riskabel. Som helhet föredrar jag sumons "krown action", även om mm300an är skönare att just vrida upp.
Det är verkligen blandade åsikter angående om kronan på MM300, problemen var väl på äldre modeller, Seiko bytte väl ut hur man nu säger det på svenska "crown tube på engelska" på de nyare modellerna. Så det är ingenting som jag har upplevt på min iallafall. Angående själva uppdragningen så håller jag med om att den är riktigt skön på MM300, men på SubC är uppdragningen skönare.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker annars att Sjöö Sandströms Chrono har en skön uppvridning, det känns verkligen som en uppvridning av fjädern..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är verkligen blandade åsikter angående om kronan på MM300, problemen var väl på äldre modeller, Seiko bytte väl ut hur man nu säger det på svenska "crown tube på engelska" på de nyare modellerna.
Ja, de byttes 2009 någon gång till en längre version. Inskruvningen är dock fortfarande känslig. Min tillverkades i maj 2012, så den är knappast gammal.
 
Topp