• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka har ni köpt till er fru?

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
1st klocka hade i ett svagt kärlekskrankt ögonblick utlovats i våras. Vi började med att studera och prova några Rolex Datejust 31 samt 28mm. Rosé, gult och vitt guld avhandlades. Med stenar, utan stenar. Rosa tavla, vit tavla osv.
Efter en stunds provande tyckte hon (och jag) att 31mm var i minsta laget, så vi nödgades gå på tyngre grejor. Slutade efter några timmar med handpenning på en 34mm Datejust Special Edition 81319. Summa är att 31 mm och därunder kan ha tendens att se lite tantigt ut. Tycker vi iaf:)
image.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag söker efter en 30-årspresent till min flickvän men hade nog hoppats kunna hitta något bra för runt max 8. Annars har hon fått min Seiko SKX007 som hon bär och får otroligt mycket komplimanger för (mer än vad jag får för mina klockor :))
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en Explorer II för några år sen - ref 16570 vit, min fru har nu TAGIT den o bytt till svart tavla och ställt in länken för sin handled....jag får inte tillbaka den....men det gör inget. Jag tycker det är riktigt snyggt med sportklockor på kvinnor/tjejer!

Datejust eller en Explorer skulle även gå riktigt bra om din kvinna gillar lite större klockor än damur.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag köpte en Explorer II för några år sen - ref 16570 vit, min fru har nu TAGIT den o bytt till svart tavla och ställt in länken för sin handled....jag får inte tillbaka den....men det gör inget. Jag tycker det är riktigt snyggt med sportklockor på kvinnor/tjejer!

Datejust eller en Explorer skulle även gå riktigt bra om din kvinna gillar lite större klockor än damur.
Intressant fenomen det där att kvinnor bara tar mannens grejor och därmed helt plötsligt "äger" de.
Hade det vart tvärsom hade vederbörande karlkrake fått med Gudrun Schyman att göra.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
DKNY
Japp.. Även jag försökte med en Rolex OP men då hon inte är så intresserad av klockor så ville hon hellre ha en diamantring, modell större..
Däremot tyckte hon att Donna Karan dinkan var as-snygg.
Så det blev en ring och en DKNY klocka istället för en finklocka.
Men nu när hon har en ordentlig sten på fingret så kanske jag får köpa en schysst klocka till henne nästa år :)

Så mitt råd är att fråga, kommunikation är bra i ett förhållande ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
DKNY
Japp.. Även jag försökte med en Rolex OP men då hon inte är så intresserad av klockor så ville hon hellre ha en diamantring, modell större..
Däremot tyckte hon att Donna Karan dinkan var as-snygg.
Så det blev en ring och en DKNY klocka istället för en finklocka.
Men nu när hon har en ordentlig sten på fingret så kanske jag får köpa en schysst klocka till henne nästa år :)

Så mitt råd är att fråga, kommunikation är bra i ett förhållande ;)
Positiv kommunikation ja.
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Stekig tavla! Sifferkombon, är det antal gånger hon sagt tack för klockan eller ett omega ref? ;)
Denna sifferharang är OMEGAS ref, onödigt lång kan tyckas och omöjlig att komma ihåg. Min fru skulle helst vilja ha denna klocka med Quarts men den säljes endast med automat.
 
  • Like
Reactions: JLW

Alarik

Audemars
2-Faktor
Köpte en TH till frugan för ca 10 år sedan och den lämnar normalt sett bara hennes arm när den ska på service eller när hon sover.
image.jpg

Men innan sommaren började den tappa mer och mer och eftersom det var ca 4-5 år sedan den senast blev genomgången så var det dags igen. Men denna gång har hon istället för att serva den lagt vantarna på min Rolex.
Å ena sidan älskar jag att hon fattat grejen med klockor. Å andra sidan borde hon köpa fler själv :shifty:
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Denna sifferharang är OMEGAS ref, onödigt lång kan tyckas och omöjlig att komma ihåg. Min fru skulle helst vilja ha denna klocka med Quarts men den säljes endast med automat.
Mja de är lite galet men de har många modeller! Jag förstår att de vill ha quartz, de blir vardagligt och smidigt för damerna=)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag skulle pratat om det och frågat. Min tjej älskade min gamla sub, hon snodde den jämt. Hon tyckte även om en exp2 vit som jag hade på lån men min OQ hatar hon pga tickandet. Nu hade jag inte direkt tänkt köpa en klocka till min tjej då vi bara varit tillsammans lite längre än ett halvår men var inne på en datejust som hon kunde ha hemma hos sig och sno hur mycket hon ville. Dels för jag tycker jubilée är snyggt, fungerar bra på läder och de är relativt billiga. Låtsades att jag skulle köpa en till mig själv men det tyckte hon inte.. "Den är jätteful"

Så prata om det är mitt råd..
 
Blev en Certina DS Lady för min del. Anledningen var att den hade en design hon gillade var lagom, nästan för dyr och quartz. Till skillnad från många här inne har jag en sambo som inte gillar att få dyra saker utan ser hellre att pengarna används till gemensamma upplevelser. Det är ju bra på sitt sätt men samtidigt svårare att motivera egna klockköp:)

Skulle heller inte ha råd att ge bort presenter för 40-100k :)
 

F-L-P

Panerai
Då jag fick min nomos som morgongåva (https://klocksnack.se/threads/min-första-keeper.29505/ ) när jag o min fru gifte oss förra året kände jag att det var dags att köpa en fin klocka till min fru på vår första bröllopsdag.

Hon uppskattar mindre klockor och vill absolut inte ha något över 30mm och att det skulle vara länk. mekanisk eller kvarts gjorde mindre skillnad. jag ville även ha något klassiskt märke, vet inte riktigt varför, men kändes viktigt.

Blev efter en hel del reaserch en cartier santos från mitten av 90-talet (tidiga varianter har tydligen en instabil länk som är svår att laga) med kvartsurverk, själv kan jag acceptera att mina klockor strular lite och måste servas och lagas, men ville att denna ska funka så problemfritt som möjligt (har haft stora problem att få fram delar till några av hennes andra automat klockor). Tvåton tycker jag passar bra på santos och blev väldigt uppskattat då det blev enkelt att matcha andra smycken.
Hade tänkt att skicka den på service innan men då NK ville skicka den till london på direkten blev jag lite orolig att den inte skulle bli klar i tid så blev en tvätt och minispa hos min lokala pulare. nu i efterhand var det ganska bra att den kom med några repor då den får följa med på allt på direkten och inte blev betraktad som "för fin för att användas", som jag gjorde med mina första finare klockor i början..
Andra klockot som var aktuella var 26mm datejust och aquaterra.

IMG_0657.JPG
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Då jag fick min nomos som morgongåva (https://klocksnack.se/threads/min-första-keeper.29505/ ) när jag o min fru gifte oss förra året kände jag att det var dags att köpa en fin klocka till min fru på vår första bröllopsdag.

Hon uppskattar mindre klockor och vill absolut inte ha något över 30mm och att det skulle vara länk. mekanisk eller kvarts gjorde mindre skillnad. jag ville även ha något klassiskt märke, vet inte riktigt varför, men kändes viktigt.

Blev efter en hel del reaserch en cartier santos från mitten av 90-talet (tidiga varianter har tydligen en instabil länk som är svår att laga) med kvartsurverk, själv kan jag acceptera att mina klockor strular lite och måste servas och lagas, men ville att denna ska funka så problemfritt som möjligt (har haft stora problem att få fram delar till några av hennes andra automat klockor). Tvåton tycker jag passar bra på santos och blev väldigt uppskattat då det blev enkelt att matcha andra smycken.
Hade tänkt att skicka den på service innan men då NK ville skicka den till london på direkten blev jag lite orolig att den inte skulle bli klar i tid så blev en tvätt och minispa hos min lokala pulare. nu i efterhand var det ganska bra att den kom med några repor då den får följa med på allt på direkten och inte blev betraktad som "för fin för att användas", som jag gjorde med mina första finare klockor i början..
Andra klockot som var aktuella var 26mm datejust och aquaterra.

IMG_0657.JPG
Santos är helrätt på kvinnor som män :) men mest på kvinnor!
 

GT_karl

Omega
Lite kul notering efter 3 sidor, ingen har funderat på vilken typ av person frun är?

Vad vet jag, hon kanske är skogshuggare och vill imponera med en blytung dykare?

Kommer klockan användas till vardags? (typ av jobb påverkar valet) eller bara användas vi specella tillfällen ?


Bara några tankar från min sida ;)
 

F-L-P

Panerai
Lite kul notering efter 3 sidor, ingen har funderat på vilken typ av person frun är?

Vad vet jag, hon kanske är skogshuggare och vill imponera med en blytung dykare?

Kommer klockan användas till vardags? (typ av jobb påverkar valet) eller bara användas vi specella tillfällen ?


Bara några tankar från min sida ;)

Frågan är ju vad har ni köpt/ skulle ni köpa? Inte vad ska jag köpa..
 
Topp