• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka Skulle ni köpt inom 50K Ramen?

Bra smak ;)
IMG_0034.JPG
Sorry för OT men var har du köpt lådan?

Hej! Jag ska köpa min första "riktiga" klocka. Har satt en budget kring runt 50 000 Kr. Vad skulle ni köpt? :) Behöver lite insperation.

(tänk på omega speedmaster/ rolex sub)
Tänkte provocera lite.. på ett positivt sätt, förhoppningsvis. :angel:

Om vi nu tänker lite själva. Vad är en "riktig klocka"?!
Är det en mekanisk tillskillnad ifrån en parfym Quartz klocka? För en del är det så och för en del andra är det inte det..:nailbiting:

Nu när du tänker lägga ut en större summa som motsvarar ca 10 styck parfym Quartzare. ;)

Så antar jag att en riktig klocka har egenskapen att vara dyr.. annars är den inte riktigt riktig..:p

Jaha då har vi kommit fram till att det skall vara MEKANISK och DYR om vi boxar in oss.:bag:

Om du vill ha inspiration så förstår jag inte varför man skall boxa in oss i att tänka på "omega speedmaster/ rolex sub"?:depressed:

Det är vad de flesta ändå tänker. Du kommer inte att känna dig unik med en sådan dussinklocka på armen, för var och varannan bild här är just på en sådan klocka här..:bookworm:
Men kanske du menar att du vill ha egenskaper som de klockorna har (vattentäthet eller få komplikationer)

För att gå lite utanför boxen (för en del är det otänkbart långt utanför) så kan man få en spännande klocka med eftertraktade komplikationer! Om man är villig att lägga 50000 kr på en klocka.

Tex förutom tidsvisning duh:
  • Datum
  • Månfas
  • Tourbillon
  • Kraftreserv indikation
Mmmm massa godis som en horologisk (the art or science of measuring time) intresserad går igång på.:woot:

Tex: SEA-GULL ref 818.907
2(15).jpg

Det är intressant att veta vad som ligger i den andra vågskålen ur ett horologisk (om man definierar i antal komplikationer) synvinkel för en given summa pengar.:rolleyes:

Nu är vi utanför boxen och troligen utanför vår komfortzon.
Men hoppas att någon blev inspirerad och nyfiken! :)

Hade nog gått på en Rolex Explorer 214270, trots att hjärtat egentligen vill ha en IWC Ingenieur, helst en ref: 3227

DSC_9652_zps4f1b28ab.jpg

Går själv i samma tankar, tar examen till våren så funderar då på en DJ 116234 med blå tavla och jubileelänk. Är lite rädd för storleken bara så måste nog testa en igen :S

Tillbaka
Topp