• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken modell av Citizen Aqualand är mest intressant?

Som en gammal dykare är jag intresserad av äldre "riktiga dyk-klockor " med djupmätare.
Så klart räcker det inte med en. Har tänkt att köpa på mig ett par stycken...
Vilka modeller är speciellt intressanta?
Om jag har förstått rätt så är Enzo en oslagbar etta.

Hoppas att ni kan komma med lite tips!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
image.jpeg
 

Greven

Audemars
Som en gammal dykare är jag intresserad av äldre "riktiga dyk-klockor " med djupmätare.
Så klart räcker det inte med en. Har tänkt att köpa på mig ett par stycken...
Vilka modeller är speciellt intressanta?
Om jag har förstått rätt så är Enzo en oslagbar etta.

Hoppas att ni kan komma med lite tips!
Helt rätt, Enzo är nummer 1.
IMG_1572.JPG


Av de nyare modellerna så tycker jag JP2000-08E är riktigt grym.
 
JP2000-08E är inte fel. Men kan nog tänka mig hellre den tidigare modellen cq-1012-50.
Jag har en 5810-f80022 på väg till mig. Dvs en pvd med analog djup-visning.

@Greven
Vad är det för skillnad på JP2000-08E och JP2004-07E?
 

Greven

Audemars
JP2000-08E är inte fel. Men kan nog tänka mig hellre den tidigare modellen cq-1012-50.
Jag har en 5810-f80022 på väg till mig. Dvs en pvd med analog djup-visning.

@Greven
Vad är det för skillnad på JP2000-08E och JP2004-07E?
Trevligt med en helt analog Aqualand! Kul att få se bilder när den anlänt.

Det är guld-detaljer på 2004, på vridring och knappar. 2000 är helt i matt stål. Så det är en estetisk skillnad. Verket och funktionerna är samma.
 
@Greven
Klockan (5810-f80022) som är på väg ser ut så här. Köpt här på forumet för ett helt klart fördelaktigt pris... Jag tror att den även kallas för AL0005-01E. Är dock i sämre skick och behöver en polering av glaset.
 

Bilagor

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    124.4 KB · Visningar: 137
Nu har jag googlat i ett par timmar utan att hitta det jag letat efter. Därför ställer jag denna fråga.
Finns det någon som har en länk till en sida där man kan hitta information och historia kring de äldre Aqualand?
 
@ theargonaut
Tyvärr fick jag bara av den översta ringen på bezel'n. Lirkade av den med en lite kökskniv. Den undre delen fick jag inte loss. Vågade inte ta i för mycket...
Därefter tejpade jag runt glaset för att inte skava huset när jag våtslipade glaset.
 
@Compiss
Varför gör du så här mot mig?? ;)
Enzo'n är trevlig. Kan inte påstå något annat.
Den till höger har jag också. Inte så ovanlig dock.

Står det Z/N på alla original-armbandet från Citizen?
Någon som vet var jag kan hitta någon bra hemsida som beskriven de olika modellerna på Aqualand?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
@Compiss
Varför gör du så här mot mig?? ;)
Enzo'n är trevlig. Kan inte påstå något annat.
Den till höger har jag också. Inte så ovanlig dock.

Står det Z/N på alla original-armbandet från Citizen?
Någon som vet var jag kan hitta någon bra hemsida som beskriven de olika modellerna på Aqualand?
Va, finns det olika modeller av Enzo? Var hittar jag information? Denna värld blir bara svårare och svårare... Trodde att det bara fanns en och att modellen var CQ-1039-50. Man lär sig..


Ja det finns olika material på boett i enzo
Kolla trådarna om Aqualands och kolla med @theargonaut och @masterkiller de är bättre än Google
 
Topp