• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken Rolex tror ni håller värdet bäst närmsta 5-10 åren?

Exakt så känner jag också.
Typiskt exempel på kasst översittar svar ovan från UNO :p
Lägger självklart inte mer än jag klarar av att förlora, det handlade liksom aldrig om det.
Absolut ingen ambition att vara översittare, det är livet(51år) som fått mig att inse detta.
Denna insikt har hindrat mig från att köpa den vintage Patek en del av mig så gärna vill ha.
I bästa fall två års väntetid och servicekostnad på 40-50 tkr avskräcker.

Senast ändrad:
Det är faktiskt ganska brett, men dom som jag verkligen zoonat in på under senaste är Daytona chokladen och Hulk subben. Men som sagt en deep sea vore nått också..
Om pengar inte är något problem kör på chokladen annars är Hulken en fin klocka den också:)
IMG_2585.JPG

Absolut ingen ambition att vara översittare, det är livet(51år) som fått mig att inse detta.
Haha livets hårda :)
Jag förstår vad du menar, har gått i den fällan någon gång och kommer säkert göra det igen.
Lätt att glömma att det inte bara är att ha råd med inköpet.
Har sett folk som sparat ihop till tex en RS6:a beggad, sen fått ekonomin fördärvad när den behöver åka in för nya reservdelar tex :)

En relevant fråga gällande ditt inlägg: Kan ta reda på det själv, men om någon har vetskapen i bakhuvudet mellan tummen och...
Stor diff på servicekostnaden på daytona vs subariner? från 2010 och framåt när första service kan börja bli aktuell.

Jag GISSAR på att Hulken är ett säkrare kort än Choklad-Daytonan på grund av att den senare nog har en mindre kundkrets. När det gäller Daytona går nog vit, svart OCH guld före chokladen när det gäller säkerhet. Mina 50 cent.

@Kapten M Om du jobbar med investeringar så tycker jag du borde kunna göra en bra kalkyl över investeringen ;)

Om du inte har alltför knasig smak så kan du nog plocka ut vilken Rolex som helst utan att va supernojjig för värdetapp. De klockor du redan har är det nog sämre andrahandsvärde på och skulle ekonmin kollapsa så dyker nog värdepappren mer än din Rolex.

Människor som skyltar med att de jobbar med investeringar är uteslutande wealth managers (flöjt-titel för säljare) på Erik Penser (flöjt-bankernas flöjt-"bank").

On topic: Satsa på modeller som är populära. Att någon obskyr opopulär Milgauss skulle skjuta upp i värde är föga troligt då det finns otroligt många tillskillnad från vintage Milgauss refs.

Människor som skyltar med att de jobbar med investeringar är uteslutande wealth managers (flöjt-titel för säljare) på Erik Penser (flöjt-bankernas flöjt-"bank").
Så kan det nog vara, umgås inte i såna kretsar ;) Men man behöver ingen MBA för att kolla värdeförändringen på fem år gamla listpris till marknadsvärde idag på några Rolex-modeller och utifrån det få ett hum om vilken ekonomisk risk man tar när man köper en ny Rolex. Kanske inte världens mest romantiska förhållningssätt till att köpa en lyxklocka men vafan.

Mvh
Forumets Gymnasieekonom:D

Kanske en 90-tals Rolex som inte är tillräckligt ny för att kännas fräsch men inte tillräckligt gammal för att klassas som vintage och sedan hålla den minst 20 år.

Det ska inte vara jorden undergång att vare sig tappa klockan eller blåsa motorn i sportbilen.
Visst tråkigt men är det mer än så har man tagit på sig en kostym man inte klarar av att bära upp vilket är gravt osexigt.
Lite som att man bör klara av att betala en 7-10%-ig ränta på bostadslånet. Nåt som trots allt var vanligt för inte alls så länge sedan...

Lite som att man bör klara av att betala en 7-10%-ig ränta på bostadslånet. Nåt som trots allt var vanligt för inte alls så länge sedan...
Det har dock folk glömt helt, gissar att vid 10% ränta blir 10% Stockholms invånare tvungna att sälja med förlust :p
Tur att det börjat bli lite ordning med alla nya krav, på gott och ont.

Jag skulle köra på en stålsport; typ sub, gmt eller daytona. Chokladaraben är fruuuuktansvärt fin, men med tanke på andrahandsvärdet kanske (vem vet!?) inte det bästa alternativet.
Jag förstår helt klar din inställning och din frågeställning. Lycka till :)

Jag skulle köra på en stålsport; typ sub, gmt eller daytona. Chokladaraben är fruuuuktansvärt fin, men med tanke på andrahandsvärdet kanske (vem vet!?) inte det bästa alternativet.
Jag förstår helt klar din inställning och din frågeställning. Lycka till :)
Håller med dig asså... den är ruggigt fin.
Jo den har ju tappat markant redan, och som vissa säger en smalare efterfrågan kanske på just det utförandet.
Men bara det i sig får mig att bli lite extra sugen konstigt nog :p

Men tack för alla tips och för en underhållande tråd på flera sätt!
Jag TROR att det kommer landa i en sub till slut oavsett när allt är räknat och invägt :)
Kommer posta bild omgående när beslut har blivit action :D

Aldrig slagit dig att köpa något du gillar? Om du ska investera pengar kan du dra iväg ett PM så får du ett gratis fondtips.
Edit: att bara tänka "tjäna pengar" vid klockköp gör hela klockintresset så tråkigtnoch osexigt det bara kan bli

man kan ju faktiskt göra två flugor på smällen samtidigt, köpte en tudor sub 2007 hade den i ca 7 år fick drygt det dubbla när den såldes och
hade en grym klocka under tiden

fast jag gillade den men visste även att den var ett bra köp ifrån början

cheers
christian

man kan ju faktiskt göra två flugor på smällen samtidigt, köpte en tudor sub 2007 hade den i ca 7 år fick drygt det dubbla när den såldes och

cheers
christian

snyggt! Ja men det är ju såklart drömmen. ger ju möjligheter att köpa annat kul man gillar utan att jämt förblöda som man gör när bilen eller tvn ska bytas tex :)

cheers
christian

Tycker att tanken på värdet borde vara sekundärt dock.

cheers
christian

Vad sålde du för? Några år till på armen hade nog inte svidigt plånboken såhär i semestertider :D

Haha tack för engagemanget!
Väcker många bittra "å ennu en sån" jag vet så mycket bättre attityder, helt ok ös på!

Ni missförstår min poäng dock, men den är väldigt öppen för missförstånd.
Den posten ni många refererar till hjälper mig inte alls, jag har som sagt aldrig ämnat att köpa min klocka, ha den i ett bankvalv och hoppas att den gör mig rik.
Det har aldrig varit poängen.. Jag köper aktier när jag har det syftet med min investering.

Det här var enbart menat mer i spekulativt syfte och för att få lite rolig och informativ och spekluatib läsning på forumet.
Självklart vet man inte vad som är poppis om 20-30 år. Man vet heller inte vilka aktier som kommer ha gått norr eller söder ut om 20-30 år.
Men till skillnad så är det där helt ok att ställa frågan till folk för att få reflektera över deras åsikter.
Nu är det ju en kass jämförelse, eftersom det enbart är för att tjäna pengar :) men jag hoppas budskapet går igenom bitterheten och översittar stilen!

1. Jag vet att en Rolex oavsett modell kommer hålla ett vettigt andrahandsvärde, det är iallafall högst troligt.
2. Jag använder mina klockor frekvent, de kommer aldrig hamna en klocka i mitt bankvalv om jag hade något.
3. Jag köper aldrig klockor med hopp om att göra pengar på dom, jag köper dom enbart för det är någonting jag verkligen vill ha.

Dock så kan man väl få önska och hoppas att någonting man gillar och till slut köper i framtiden även håller ett högt värde på marknaden.
Det är ju inte en nackdel? Och bara för att jag hoppas att min klocka håller ett bra värde om jag någon gång skulle prioritera annorlunda betyder väl inte det att jag inte har råd att köpa klockan? Vad är det för trött resonemang? :)

Som sagt kul att jag kunde uppröra så många rutinerade pojkar här inne, men för att förtydliga så var detta inlägg menat att bara få läsa folks synpunkter och förväntingar, tycke och smak.

Köper jag min Rolex, så anser jag mig ha råd med den, jag kommer använda den och jag kommer ta höjd för att den blir värd noll.
Däremot kan jag väl få hoppas på att den klocka jag köper för att jag GILLAR den mest och råkar bli/förbli en klassiker utan att bli sågad för att köpa klockor av "fel" anledning.

Återigen tack för ett bra forum och tack för dom få vettiga svar och humoristiska svar som kom in! :)
Trrevlig Fredag!
Jag tycker du ställer en relevant fråga. Även om du har råd att casha en bil kan du ändå analysera vilka bilar som har bra resp dåligt andrahandsvärde. Och är man för fin för att diskutera ev värdeminskning så är man riktigt skitnödig i mina ögon.
Som många säger är det omöjligt att veta men det finns kvalificerade gissningar. En del i gissandet är att lista ut när i tiden du ev ska sälja..6månader, 6 år, 25 år. (Du säger 5-10 år...många som säljer säljer långt tidigare)
Mitt råd till dig, som många andra, är att köpa den klocka du älskar och har råd med. Däremot vill jag lägga till att du ska köpa den begagnad (om inte det är en av de nya som säljs över list). Köp det du älskar, köp begagnat och det finaste skicket samt komplett.
Slit den med hälsan. :)

Senast ändrad:
Typiskt bra svar! (den gömda agendan är ju bara att jag vill rättfärdiga mitt köp) som med allt annat man innerst inne vet man inte "borde" köpa ;)
Plus att damen kanske kastar ut mig, då hon tycker vi ska köpa nya gardiner istället....
Gardinerna tar bort det fina ljuset på din nya klocka. Inga gardiner. :D

On topic: Satsa på modeller som är populära. Att någon obskyr opopulär Milgauss skulle skjuta upp i värde är föga troligt då det finns otroligt många tillskillnad från vintage Milgauss refs.
Flöjt? :)
IMG_3829.jpg

Tillbaka
Topp