• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken ska man välja? Omega vs Breitling.

Kse

Basic
2-Faktor
Hej.
Jag är helt ny på både klockor och detta forum även fast jag läst varje tråd här.
Jag har lite frågor till er som kan detta då jag sitter i ett litet dilemma.

Har under många år varit sugen på att köpa en drömklocka och nu har jag äntligen tänkt slå till.
Ska väl erkänna att min dröm har varit en Breitling men nu när jag väl kan köpa en så njaa jag vet inte vad jag tycker.
Just nu står det mellan Omega seamaster diver 300m, Breitling Superocean 42 eller en Breitling avenger.

Vad säger folket? Min prisbild är 50-70k och ni som läser förstår vad jag är ute efter. Några tips eller tankar?
Köpa nytt och dyrt eller söka efter begagnat?
Beställa billigare online eller lägga till 10k extra för att köpa hos en handlare?

Här har ni en fredagstråd och jag hoppas det är ok att lägga upp ett sånt här inlägg.
Trevlig kväll!

Instämmer med ovanstående. Du måste bara prova dem på handleden och verkligen känna efter. Vad du än väljer blir det rätt.
I övrigt, alla dina funderingar är relevanta och skulle behöva dryftas länge och väl. Det finns för och emot alla alternativ.

Senast ändrad:
Tipsar om Breitling som har nyöppnat i MoS om du är nyfiken och bor i Stockholm.
Som tidigare talare så är allt subjektivt, men Omega tilltalar mig mycket mer!

Hur tänker ni ang att köpa online alt i butik då?
Butik, mycket dyrare. Men om man verkligen gillar klockan och vill bära länge så är det hela en del av upplevelsen. Oförglömlig och värdefull. Komplett.
En klocka online, eller beg. är ok om det är juvelen man vet att man bara måste äga men inte finns som ny. Eller vill komma billigare undan. Känslan att ha gjort ett bra kap infinner sig.
Där har du skillnaden.

Jag har köpt flera klockor beg. men senaste i butik. Nice känsla!

Jag vill gärna gynna de butiker som finns, men det går ju ofta att hitta bra priser online.
Personligen gillar jag inte att stå i butik och bli stressad över ett dyrt köp, hur trevliga de än är, men det är ju svårt att testa klockan online.

Som sagt - testa först. Fråga sen om de kan göra något på priset. Men köp för Guds skulle inget om du inte får ”feeling”.. alltså habegäret som uppstår när du börjar fantisera om allt du skall göra med klockan på handleden osv.
Utan det - inget köp.
Min personliga åsikt.

Lycka till!

Tusen tack för alla vettiga svar.
Förstår och är väldigt sugen på ett nyköp i en butik men frågan är om det är värt att lägga dom 10k extra för det. :)

Har haft alla du åsyftar, inte helt 100 vilken avenger som åsyftas, rent generellt: Omegan har bättre verk, Brattarna är mkt roligare, i min bok vart fall, med din budget i högre änden har du råd med nästan bägge, bättre beg i nästan nyskick här på ks, med lite is i magen, men som sagt prova först, även olika size. Nya SO finns det tex 16 refs av, olika size, färger och mtrl…

Senast ändrad:
Jag stog i ungefär samma situation som trådskaparen för snart två år sedan, hade bestämt mig för en superocean som jag sett på hemsidan som såg fin ut, 46mm skulle det vara,så stort som möjligt. Stoppade mig själv för att köpa något online som för mig var något helt nytt som jag inte kunde så mycket om så åkte till en ad där jag direkt förstod att 46mm var på tok för stort och en mindre 42mm kändes bara inte bra.

Passade då också på att kolla Omega som jag föll för. Reggade mig här på forumet där jag fick tips om att man också utan att skämmas kan förhandla om priset hos ad vilket i slutändan gav mig bättre pris hos ad än på uret.se.
Slutade med ett lyckat köp av en omega aquaterra hos en trevlig ad som jag ganska exakt ett år senare köpte ännu en omega av, också den till bra pris så det lönar sig att få bra relation med en riktig ad än att köpa på nätet.
Lycka till med din drömklocka!

Mitt tips är att inte köpa för stor klocka. Tror att Avenger är väldigt tjock!

Personligen gillar jag Seamaster Co Axial och Superocean Heritage bättre.
172F2F61-5B42-49A8-94FD-8E1DB570D7E7.png

Som många andra sagt så är det bästa att ta sig till AD och testa lite. Skillnaden mellan hur en klocka kan se ut på bild eller på handleden kan vara som natt och dag. Får intrycket att det är menat lite som en milstople eller t o m en "once in a life time". Skulle nog ta lite bilder på hur de ser ut på handleden och kanske även sova på saken.

När det kommer till online eller AD så skulle jag välja AD/lokal handlare över online. Visst kommer du kanske få ett bättre pris online. Men för egen del många klockor senare så är det ändå roligare att köpa från AD och hela känslan av köpet.

Värt att veta om du handlar från Breitling brandade butikerna är att de drivs av Watches of Switzerland och alltså inte Breitling. Servicen må vara bra och trevlig, men om du vill bygga en långvarig relation och lära känna personerna i butiken skulle jag rekommendera just te x. Erikssons som jag bara hört gott om. Fördelen med en multibrand AD är ju att du även kanske går hem med något helt annat än varken Breitling eller Omega efter att ha haft möjlighet att testa något oväntat.

10K är mycket pengar, men om du kan avvara dem så är minnet och upplevelsen något som kommer finnas kvar och förknippat med klockan.

Oavsett, lycka till och hoppas det går bra!

Älskar Rolex, Omega och Breitling men om jag måste välja bara 1 klocka för livet så står valet mellan en Submariner eller en Omega seamaster metas. Moderna Omegor är bara så perfekt i mina ögon, har allt du kan önskar dig förutom att de kanske är lite tjocka men det beror ju på att alla härligheter man får med en Omega nu för tiden.

Så om valet står mellan en modern Breitling eller moden Omega, 100% Omega.

Jag förstår att det kanske inte helt och hållet känns så men det låter som ett riktigt toppenläge att vara i i mina öron; bra slant avsatt för klocka men ännu inget som de är öronmärkta för - dvs möjlighet att browsa hos handlare så fort man går förbi en, drägla över alla fina klockor som folk postar här på KS, nörda youtube-klockfluencers till för sent in på kvällarna och veta att när det dyker upp något som får det att riva i själen av ha-begär så finns resurserna redan avsatta för att slå till 🙂
Jag säger köp med hjärtat och låt det ta tid, är du tveksam så finns det säkert en bra anledning - låt det mogna fram och köp inget du inte vill ha

Seamaster 300 diver listar lite högre än Superocean men anser vinner stort urverksmässigt. Omegas inhouseverk cal 8800 är kanske marknadens bästa urverk i dom här prisklasserna och METAS-certifierat medans Breitlings cal 17 är ett enklare (om ändå bra) ETA-verk med klena 38 timmars gångreserv. Breitling verkar ha gett upp att erbjuda fina urverk annat än i sina kronografer med B01 (vad hände med Tudor-samarbetet?).

Ett annat tips som inte har tagits upp här tidigare: vilken av klockorna du än väljer så köp den på länk och komplettera med gummi efteråt även om du egentligen vill ha klockan på gummi i dagsläget!
Alltid billigare att i efterhand köpa gummi än länk..

Har nämnt detta tidigare i andra trådar men jag kan verkligen inte relatera till er som gärna spenderar 10k extra för ”upplevelsen att köpa i butik”

10k är trots allt 10k hur stor eller liten plånbok man än har.. jag hade köpt den där jag får bäst pris, men det är jag det 🤷🏼‍♂️

Seamaster 300 diver listar lite högre än Superocean men anser vinner stort urverksmässigt. Omegas inhouseverk cal 8800 är kanske marknadens bästa urverk i dom här prisklasserna och METAS-certifierat medans Breitlings cal 17 är ett enklare (om ändå bra) ETA-verk med klena 38 timmars gångreserv. Breitling verkar ha gett upp att erbjuda fina urverk annat än i sina kronografer med B01 (vad hände med Tudor-samarbetet?).
Man ska inte heller glömma att Omegan har Micro Adjustment Clasp, klar fördel mot Breitling som saknar det!

Ett annat tips som inte har tagits upp här tidigare: vilken av klockorna du än väljer så köp den på länk och komplettera med gummi efteråt även om du egentligen vill ha klockan på gummi i dagsläget!
Alltid billigare att i efterhand köpa gummi än länk..

Har nämnt detta tidigare i andra trådar men jag kan verkligen inte relatera till er som gärna spenderar 10k extra för ”upplevelsen att köpa i butik”

10k är trots allt 10k hur stor eller liten plånbok man än har.. jag hade köpt den där jag får bäst pris, men det är jag det 🤷🏼‍♂️

Man ska inte heller glömma att Omegan har Micro Adjustment Clasp, klar fördel mot Breitling som saknar det!
Nja , nya SO har microsdjustment upp till 15mm, funkar alldeles utmärkt för övrigt😊

båda modellerna får du, i bra skick och hyfsat nya, mycket billigare begagnade. Så det skulle jag köra på. Kolla dock upp när den senast blivit servad ifall det kan tänkas bli aktuellt. Annars får du räkna med kanske 5000kr till.

Personligen föredrar jag omegan i både utseende och vad gäller kvalitet.

båda modellerna får du, i bra skick och hyfsat nya, mycket billigare begagnade. Så det skulle jag köra på. Kolla dock upp när den senast blivit servad ifall det kan tänkas bli aktuellt. Annars får du räkna med kanske 5000kr till.

Personligen föredrar jag omegan i både utseende och vad gäller kvalitet.
I vilket avseende har Omegan bättre kvalitet än Bratten ? Verket är inhouse och bättre specs, är det kvalite ? men för övrigt ? Har du ägt bägge el internet läst ? Om vi nu jämför tex Omegan med nya SO ?

X
Tusen tack för alla vettiga svar.
Förstår och är väldigt sugen på ett nyköp i en butik men frågan är om det är värt att lägga dom 10k extra för det. :)
Absolut inte är min åsikt. Möjligen för att gynna butikens existens men köpupplevelsen är absolut inget speciellt och inget du lever gladare med. Köp klockan där den är billig och samtidigt från en säker källa. Sedan köper du hem en flaska Pol Roger och skapar ditt eget minne av en lyxig paketöppning. Det absolut bästa är nog att köpa beg här på KS. Det finns ju ofta exemplar till salu i mycket nära nyskick och då kan du lättare sälja/byta modell om smaken ändras.

Jag tänker att vill man ha kvar fysiska butiker så kan man gynna dem. Jag tror det ofta går att köpslå litegrann. T.ex. säga: "-den här klockan finns på nätet neråt xxxxx kr, kan du tänka dig att...". Då finns chansen att få till en kompromiss.
Jag är mycket nöjd med ett pris som ligger en aning över det lägsta på nätet. På köpet kan man bygga en bra relation till handlaren.

Tillbaka
Topp