• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken ska man välja? Omega vs Breitling.

X

Absolut inte är min åsikt. Möjligen för att gynna butikens existens men köpupplevelsen är absolut inget speciellt och inget du lever gladare med. Köp klockan där den är billig och samtidigt från en säker källa. Sedan köper du hem en flaska Pol Roger och skapar ditt eget minne av en lyxig paketöppning. Det absolut bästa är nog att köpa beg här på KS. Det finns ju ofta exemplar till salu i mycket nära nyskick och då kan du lättare sälja/byta modell om smaken ändras.
Har inget emot pre-owned men tycker det ofta finns lite väl mycket vurmande för dessa och online butiker. Speciellt om man som i detta fallet där det är första och kanske enda klockan i den prisklassen. Och i detta fallet verkar ju inte pengarna vara avgörande för vilken väg hen ska gå.

Men man kan nog dela upp det i två vägar:
1. Om du vill köpa nytt och få helhetsupplevelsen. Gå till fysisk butik och som många andra nämner du kan säkert pruta ned ngn tusenlapp. Men gå till en mindre AD typ Erikssons etc.
2. Om du vill köpa pre-owned kör på nätet men var lite mer försiktig och se till att det är en site som faktiskt har klockan på lager och inte ngn som börjar leta efter en, efter du beställt.

Har inget emot pre-owned men tycker det ofta finns lite väl mycket vurmande för dessa och online butiker. Speciellt om man som i detta fallet där det är första och kanske enda klockan i den prisklassen. Och i detta fallet verkar ju inte pengarna vara avgörande för vilken väg hen ska gå.

Men man kan nog dela upp det i två vägar:
1. Om du vill köpa nytt och få helhetsupplevelsen. Gå till fysisk butik och som många andra nämner du kan säkert pruta ned ngn tusenlapp. Men gå till en mindre AD typ Erikssons etc.
2. Om du vill köpa pre-owned kör på nätet men var lite mer försiktig och se till att det är en site som faktiskt har klockan på lager och inte ngn som börjar leta efter en, efter du beställt.
Håller delvis med men prisskillnaden kan ju vara rätt stor och just att rättfärdiga den med att det skulle vara en sådan upplevelse att handla i butik tycker jag för min egen del inte alls går att göra. Jag har köpt nytt hos AD minst fyra gånger men också nytt på C24 många fler gånger. Om jag skulle lägga ihop pengarna jag sparat på det och väga det mot en köpupplevelse så skulle det krävts en sjujäkla bra köpupplevelse... 😂

Håller delvis med men prisskillnaden kan ju vara rätt stor och just att rättfärdiga den med att det skulle vara en sådan upplevelse att handla i butik tycker jag för min egen del inte alls går att göra. Jag har köpt nytt hos AD minst fyra gånger men också nytt på C24 många fler gånger. Om jag skulle lägga ihop pengarna jag sparat på det och väga det mot en köpupplevelse så skulle det krävts en sjujäkla bra köpupplevelse... 😂
Jag har fn köpt överallt, ad, egen butik, ks, blocket, chrono24, inrikes o utrikes, bästa upplevelsen dock har varit hos pålitliga gråisar 😊, men inte fn är det värt tusingar , roligast har vart chrono24 , surfa, chatta, fråga, göra due diligence, väntan, sedan julafton - paketöppningen ❤️

I vilket avseende har Omegan bättre kvalitet än Bratten ? Verket är inhouse och bättre specs, är det kvalite ? men för övrigt ? Har du ägt bägge el internet läst ? Om vi nu jämför tex Omegan med nya SO ?
Typ som du skriver menar jag kvalitet som i att du får en bättre klocka vad gäller specifikationer, stats och garanti efter vad jag, som du så fint benämner det, ”internetläst” mig till. Jag ville inte skriva mer klocka för pengarna eftersom omegan är dyrare och det blir svårt att avgöra för en amatör som mig. Men nej, jag äger inte klockorna. Jag var dock själv väldigt intresserad av dem ett tag så då bl.a. ”internet läste” jag om dem en del. Tänkte därför dela med mig åt ts vad jag själv kom fram till. Jag kan förmodligen rätt lite om klockor jämfört med alla duktiga här och jag har förstås inte kunnat internetläsa mig till hur bra de känns efter ett års ägande. Så ifall det diskvalificerar en från att öppna internetkäften så ber jag om internetursäkt för det.

Typ som du skriver menar jag kvalitet som i att du får en bättre klocka vad gäller specifikationer, stats och garanti efter vad jag, som du så fint benämner det, ”internetläst” mig till. Jag ville inte skriva mer klocka för pengarna eftersom omegan är dyrare och det blir svårt att avgöra för en amatör som mig. Men nej, jag äger inte klockorna. Jag var dock själv väldigt intresserad av dem ett tag så då bl.a. ”internet läste” jag om dem en del. Tänkte därför dela med mig åt ts vad jag själv kom fram till. Jag kan förmodligen rätt lite om klockor jämfört med alla duktiga här och jag har förstås inte kunnat internetläsa mig till hur bra de känns efter ett års ägande. Så ifall det diskvalificerar en från att öppna internetkäften så ber jag om internetursäkt för det.
Är ett diskussionforum, så det är bara bra/kul att använda internet brödluckan 😉, jag har i detta case ägt många Omegas och Breitlings som TS efterfrågade och min upplevda kvalitet mellan dessa är hyfsat lika, minus verk till Omegas fördel och mer ” I like factor” för Brattar, men då är det annat än kvalitet…

Är ett diskussionforum, så det är bara bra/kul att använda internet brödluckan 😉, jag har i detta case ägt många Omegas och Breitlings som TS efterfrågade och min upplevda kvalitet mellan dessa är hyfsat lika, minus verk till Omegas fördel och mer ” I like factor” för Brattar, men då är det annat än kvalitet…
Kvalitet kanske var fel ordval. Kommer ej på något bättre ord utan att skriva en uppsats. Jag tycker ju dock inte att verket bara är en detalj av många i en klocka utan om allt annat lika så tippar det över väldigt mycket i den klockans favör vars verk är mer påkostat. 2 års garanti vs 5 år tycker jag säger en del. Ber också om ursäkt för min dryga ton. Jag har blivit smått allergisk mot den elitism man tenderar stöta på här.

Kvalitet kanske var fel ordval. Kommer ej på något bättre ord utan att skriva en uppsats. Jag tycker ju dock inte att verket bara är en detalj av många i en klocka utan om allt annat lika så tippar det över väldigt mycket i den klockans favör vars verk är mer påkostat. 2 års garanti vs 5 år tycker jag säger en del. Ber också om ursäkt för min dryga ton. Jag har blivit smått allergisk mot den elitism man tenderar stöta på här.
No worries, jag har dock ”gått från” inhouse till tex Breitlings Eta kalibrerade / verk o tycker de är bättre, pga service kostnad, inköpskostnad o tror de är minst, om ej mer robusta än många inhouse, dvs ”bättre” samt som i Breitlings fall - ”coscade”..

Som med det mesta andra, när man gjort det ett par gånger så mister det oftast sin charm.
Men när det är första klockan och kanske t o m den enda så go all in imho 😉

No worries, jag har dock ”gått från” inhouse till tex Breitlings Eta kalibrerade / verk o tycker de är bättre, pga service kostnad, inköpskostnad o tror de är minst, om ej mer robusta än många inhouse, dvs ”bättre” samt som i Breitlings fall - ”coscade”..
Nä in-house behöver väl inte vara ”bättre”…Har själv en soft spot för Longines. Men Omegas verk är ju inte vilket in-house som helst. En av de saker jag gillar mest med sm är hur verket är ”finisherat”. En bekant skaffade just en SM som jag pillat lite på och jag skulle kunna stå hur länge som helst och snurra på rotorn i solsken🥰

Jag är dock inte så förtjust i heliumventilen. Gör att jag skulle känna mig lite väl som en dyk-impostor. Priset och service-kostnader går också till Breitling men eftersom det låter som om ts söker en (enda?) livskamrat skulle jag inte ställa så mycket vikt vid det.

Skulle köra en Omega om du vill sälja den när du har tröttnat på den, Omegor är mer eftertraktade än Breitlings skulle jag säga. Dock är båda fina märken så inget dåligt köp oavsett vad du väljer.

1) Köp begagnat i nyskick (eller väldigt gott skick)

2) Köp Breitling före Omega.

3) Undantag från regeln ovan är nya Omega diver sedna gold.

4) Lycka till :D

Tack alla för toppensvar.
Detta blir somsagt min första fina klocka men känner jag mig rätt inte den sista. :)

Lite fler frågor då.
Service? Pris?
Andra tips?

99% att det blir en omega men jag ska självklart kolla på breitling med. Dock har jag efter att ha tittat på 100tals bilder,videos och läst recensioner börjat tröttna lite på superoceans tavla. Men ska bli kul o se hur den ser ut irl.
Men ska iaf ta en titt på superocean,avenger och kanske chronomat.

Tack alla!

Det viktigaste är ju att du ska trivas med klockan, märket spelar då mindre roll så pröva de ur du tänkt dig först.
Sen om du går efter kvalitet är det ju inget att ens diskutera, omega alla dagar i veckan.
Att lägga en stor hög med pengar på en klocka där 90% går till skalet och 10% till urverket faller inte mig i smaken. Sitter samma verk i en mängd klockor från Certina och Tissot men de har rätt prisbild på sina ur.

Jag hörde en gång någon som sa att desto mer man kan om ur och ju längre tid man haft det som intresse så svalnar suget efter ett inköp av Breitling rejält. Och jag kan inte annat än att hålla med.

Dock är just utseendet på den du tar upp den Breitling som tilltalar mig mest. Men då om sanningen ska fram så ser inte Superocean ut som en Breitling.
Överprisade bling klockor med tavlor som är så fullsmockade med symboler så det går knappt att läsa av tiden, nä huuaa.

Så mitt tips blir som du förstår en Omega och ta och kolla in deras AT kollektion också de är galet fina med fantastiska urverk.
Seamastern som Criss Cross la upp är magisk 👌.

Senast ändrad:
Det viktigaste är ju att du ska trivas med klockan, märket spelar då mindre roll så pröva de ur du tänkt dig först.
Sen om du går efter kvalitet är det ju inget att ens diskutera, omega alla dagar i veckan.
Att lägga en stor hög med pengar på en klocka där 90% går till skalet och 10% till urverket faller inte mig i smaken. Sitter samma verk i en mängd klockor från Certina och Tissot men de har rätt prisbild på sina ur.

Jag hörde en gång någon som sa att desto mer man kan om ur och ju längre tid man haft det som intresse så svalnar suget efter ett inköp av Breitling rejält. Och jag kan inte annat än att hålla med.

Dock är just utseendet på den du tar upp den Breitling som tilltalar mig mest. Men då om sanningen ska fram så ser inte Superocean ut som en Breitling.
Överprisade bling klockor med tavlor som är så fullsmockade med symboler så det går knappt att läsa av tiden, nä huuaa.

Så mitt tips blir som du förstår en Omega och ta och kolla in deras AT kollektion också de är galet fina med fantastiska urverk.
Här har vi en till som aldrig ägt en Breitling ? Och killgissar att 10 procent läggs på verket, men skriv gärna mer hur du kom fram till denna siffra ? Vilken ref av SO ser ej ut som en Breitling, den nya ? 0 koll, det är en hyllning / inspiration till / från Breitling SO slowmotion från 60 /70 talet talet…Alla Breitlings verk är utmärkta och Coscade för övrigt, den smarte köper en ”non inhouse” som ger mkt bättre bang for the buck..och som ej kan jämföras med de verk som sitter i Tissot och Certina, igen 0 koll.

Senast ändrad:
Hej.
Jag är helt ny på både klockor och detta forum även fast jag läst varje tråd här.
Jag har lite frågor till er som kan detta då jag sitter i ett litet dilemma.

Har under många år varit sugen på att köpa en drömklocka och nu har jag äntligen tänkt slå till.
Ska väl erkänna att min dröm har varit en Breitling men nu när jag väl kan köpa en så njaa jag vet inte vad jag tycker.
Just nu står det mellan Omega seamaster diver 300m, Breitling Superocean 42 eller en Breitling avenger.

Vad säger folket? Min prisbild är 50-70k och ni som läser förstår vad jag är ute efter. Några tips eller tankar?
Köpa nytt och dyrt eller söka efter begagnat?
Beställa billigare online eller lägga till 10k extra för att köpa hos en handlare?

Här har ni en fredagstråd och jag hoppas det är ok att lägga upp ett sånt här inlägg.
Trevlig kväll!
Kul med en ny klocka 😃uppdatera gärna när du gjort valet i tråden 👍har haft bägge 2 modellerna och som dom andra skriver i tråden så är det bra att gå till en Ad och testa klockan 😃allt är en smaksak, i mitt fall så har jag bara min omega seamaster 300m diver kvar
0F130F0B-CDAA-43F6-A230-7E7125FCEBC4.jpeg

Om du står ut med länken på Omegan så köp den. Men den är hemsk på riktigt. Tänk dig 2 motorcykelkedjor som är ihopsvetsade bredvid varandra. Omegas gummi är inte mkt bättre.
Jag hade köpt en Breitling SuperOcean 42. En mkt mer balanserad klocka med en härlig matt tavla och snygg länk. (Och jag har ägt båda om ngn undrar.) Eller titta på Tudors BB58, Pelagos eller BB Pro.

Men som allt annat handlar det om personlig smak och ovan är min.

Lycka till!

Hur gick det för dig Kse?
Som Tigerrrr skriver, glöm inte att noga testa och undersöka länk och spänne.

Jag tokälskar Grand Seiko men kan inte med just länk och spänne.
Därför kör jag Tag H och IWC där deras "single fold deployant clasp" är helt underbart att använda ihop med kroko-bandet.

Hmm har varit det motsatta för mig. Ju längre jag haft intresse för klockor och ju mer jag lärt mig om urverk desto mer intresserad har jag blivit av Breitling. :pompus:

Hur gick det för dig Kse?
Som Tigerrrr skriver, glöm inte att noga testa och undersöka länk och spänne.

Jag tokälskar Grand Seiko men kan inte med just länk och spänne.
Därför kör jag Tag H och IWC där deras "single fold deployant clasp" är helt underbart att använda ihop med kroko-bandet.
Hej! Det blev en svart Seamaster på länk. Fantastisk nöjd med både klockan, servicen hos Eriksons samt av alla svar och tips från Ks. Tack!

Senast ändrad:
Kul med en ny klocka 😃uppdatera gärna när du gjort valet i tråden 👍har haft bägge 2 modellerna och som dom andra skriver i tråden så är det bra att gå till en Ad och testa klockan 😃allt är en smaksak, i mitt fall så har jag bara min omega seamaster 300m diver kvar
0F130F0B-CDAA-43F6-A230-7E7125FCEBC4.jpeg
Det blev såklart en seamaster. :)

Blir ju lite "Saab vs Volvo" av det hela. Köp det du gillar och som du fastnar för. Båda märkena är ju riktigt bra.

Har ägt en omega och en Breitling (PO & Aerospace), skulle tveklöst rekommendera kvaliteten hos omega då Breitlingen som förvisso är heltitan varit lite utav en besvikelse. Dels sitter bezeln löst och roterar utan att jag önskar det, samt har låsningen blivit slapp med tiden och kan gå upp.

Butik skulle jag rekommendera, bygg relation och du kommer få igen det i goda råd och bra service. Jag köpte dock båda mina utomlands för att få bort skatten (Delaware USA Christiana Mall), sen ska det ju skattas när du kommer hem då iofs. Men då sparar du typ in hela resan så du får både klocka och resa för priset 👍🏻 sen är väl lokalt såklart att föredra när det kommer till service som jag saknat lite i mina köp.

Jag var i samma situation för tre och ett halvt år sedan, hade en Omega planet ocean då sen några år tillbaks och bestämt mig för att köpa något nytt. Hade i princip bestämt mig för en Breitling super ocean herritage, då också för att det är kul men något för mig nytt märke, lät det mogna ta tid och pratade med både lokal urmakare och AD i Stockholm och fick råd som gjorde att jag till sist föll för en ny Omega. Mycket tack vare att råden om bättre urverk lutade åt Omega. Tog ett knappt år innan köp av AD i Stockholm.
Sist omsider så är det känslan som bör råda😉

Tillbaka
Topp