• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken skruvdragare?

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Har läst en jävla massa. AEG kommer ut starkt på många ställen. Prislappen inte det viktigaste. Vilket märke föredrar proffsen?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ska du ha mer verktyg än bara en skruvdragare?
Festool är grymma men flera andra har mycket mer verktyg till samma batteri. Har lite festool men använder mest mina De Walt 18v, tiger,cirkel,borr,skruvdragare, multicut, sticksåg osv
Har provat alla märken men tycker om dom bäst.
Åk o kläm på närmsta välsorterade bygghandel.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Festool är jättebra och är rätt alternativ i de fall att de ska användas dagligen. I vissa fall kan det trots ett begränsat användande vara motiverat. Detta är t.ex sänksåg, handöverfräs och oscillerande slip.
Det enkla svaret är köp festool eller varför inte hilti. När du inser att du får två-tre makitaverktyg för samma peng blir det enkla svaret istället:
Köp makitas 18v system! Generellt fantastiska maskiner för en överkomlig peng!
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tillägg: Du kommer med största sannolikhet att vilja ha mer än batteridriven skruvdragare på sikt- sats alltså på en bra plattform, vilket makita är!
Kolla slagskruvdragare...det är grymma verktyg.
Festool är jättebra och är rätt alternativ i de fall att de ska användas dagligen. I vissa fall kan det trots ett begränsat användande vara motiverat. Detta är t.ex sänksåg, handöverfräs och oscillerande slip.
Det enkla svaret är köp festool eller varför inte hilti. När du inser att du får två-tre makitaverktyg för samma peng blir det enkla svaret istället:
Köp makitas 18v system! Generellt fantastiska maskiner för en överkomlig peng!
 

Lolle

Panerai
Många bra råd och trots att jag gillar Festool så skulle jag hellre titta på Makita och deras 18v system. Precis som redan föreslagits kolla gärna på att skaffa en slagskruvdragare, själv nyttjar jag hellre den än vanliga skruvdragaren. Komiskt nog så är det min lilla 10.8v Makita slagskruvdragare som oftast hänger med på småjobb i huset/trädgården.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Bra tips alla - tack. Var klämmer man på Makita? Googlar och hittar bara massa yrkesbutiker som är öppna på vardagar. Verkar inte vara jättedyra? Netonnet verkar iofs ha några...
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bra tips alla - tack. Var klämmer man på Makita? Googlar och hittar bara massa yrkesbutiker som är öppna på vardagar. Verkar inte vara jättedyra? Netonnet verkar iofs ha några...
Säg vad du vill ha så ska jag ge dig ett konkurrenskraftigt pris på måndag :)

Edit: såg att du ville klämma, missade det sorry
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver inte vara imorgon... Vill egentligen ha det bästa - ska bygga hus så kör nu värstingmodellen. Lite är det också prylgalningen i mig som pratar såklart! Vilken Makita är det då skulle du säga?
Det är nog högst personligt, du kan nog hitta lika många åsikter som skruvdragare.
Sen beror det lite på vad du vill ha utöver endast skruvdragar funktion.
Gissar att du vill ha något lätt med bra kräm i batteriet, snabb laddning och bra vrid under hela batteriets livslängd.
Dom flesta top of the line märkena levererar givetvis.
Som du själv föreslog kan det vara bra att få åka och klämma lite så du får känna på dom. :)
För makita har jag ingen aning då jag själv använder dom väldigt lite :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör Makita 18v. Den är grymt stark och batterierna räcker länge, men jag har inte jämfört med så mycket annat. Den är ju lite klumpig så om man har mindre händer skulle jag kolla på nåt smidigare kanske.
Kolla även Hitachi och Festool som många andra rekommenderar. OT så köpte jag precis en sänksåg och överhandsfräs från Festool. Så. Jävla. Bra.
 

puffen

Cartier
Jag kör Makita 18v. Den är grymt stark och batterierna räcker länge, men jag har inte jämfört med så mycket annat. Den är ju lite klumpig så om man har mindre händer skulle jag kolla på nåt smidigare kanske.
Kolla även Hitachi och Festool som många andra rekommenderar. OT så köpte jag precis en sänksåg och överhandsfräs från Festool. Så. Jävla. Bra.
Instämmer! Vi kör endast festool på jobbet. Sänksåg, öhfräs, dammsugare, sticksåg, skruvdragare, kap/ger såg och rubbet. Sjukt bra maskiner och personligen ser inget annat märke som ens är i närheten tyvärr.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Instämmer! Vi kör endast festool på jobbet. Sänksåg, öhfräs, dammsugare, sticksåg, skruvdragare, kap/ger såg och rubbet. Sjukt bra maskiner och personligen ser inget annat märke som ens är i närheten tyvärr.
Det beror ju lite på vilken applikation och miljö du tillämpar dom i.
Finns betydligt rappare märken om man jobbar i industrin iaf.
Gäller det trä kan jag inte svara för. Men för bearbetning av framförallt rostfritt och betong, särskilt i pulvermiljöer och basiska/sura miljöer tycker jag personligen att festool levererar dåligt.
Samt att märket är lite "väl hypat"

Men smaken är som baken, bara jobbet blir gjort kan man köra med vad som :)
 

puffen

Cartier
Det beror ju lite på vilken applikation och miljö du tillämpar dom i.
Finns betydligt rappare märken om man jobbar i industrin iaf.
Gäller det trä kan jag inte svara för. Men för bearbetning av framförallt rostfritt och betong, särskilt i pulvermiljöer och basiska/sura miljöer tycker jag personligen att festool levererar dåligt.
Samt att märket är lite "väl hypat"

Men smaken är som baken, bara jobbet blir gjort kan man köra med vad som :)
Mm så kan det vara. Jag jobbar inom trä där det krävs mm precision och då finner jag (vi som jobbar inom samma yrke) inget som slår festool till ex sänksågen. Men som jag skrev ovan så var det min personliga åsikt :D
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mm så kan det vara. Jag jobbar inom trä där det krävs mm precision och då finner jag (vi som jobbar inom samma yrke) inget som slår festool till ex sänksågen. Men som jag skrev ovan så var det min personliga åsikt :D
Exakt,vill bara förtydliga jag är inte på krigsstigen:) utan jag ville bara belysa att man får välja grejer efter användningsområdet, precis som du säger.
Sen tycker jag att få tillverkare gör bra av allt, man får plocka russinen helt enkelt.
Sen vet jag att snickarna gillar festool, MEN har du en kåk i rostfritt så är jag din man :D
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag har jobbat som snickare i några år och både kört festool, makita, bosch och milwaukee. Hade jag byggt hus och jag haft alla framför mig och fick välja EN så hade jag valt makita :) deras batterimaskiner är fantastiska. Skulle jag hålla på med finsnickeri hade jag troligtvis kört festool enbart för att övriga sortimentet hade varit festool.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Tack för jättebra inspel från alla. Intressant att ingen nämner märken som man hittar på Bauhaus etc. typ DeWalt, AEG etc. Igår fick jag höra därifrån att yrkesfolket väljer mellan dessa märken typ :)
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Finsnickaren väljer Festool, grovsnickaren väljer Hilti.
Det är min erfarenhet av proffsen iaf :)

"Kampanjträskmaskinerna" på Bauhaus etc är väl egentligen inget jag kan rekommendera..
 

Androl

Omega
Tack för jättebra inspel från alla. Intressant att ingen nämner märken som man hittar på Bauhaus etc. typ DeWalt, AEG etc. Igår fick jag höra därifrån att yrkesfolket väljer mellan dessa märken typ :)
Ja det är ju förmodligen vad dem kallar yrkesfolk, vet inget byggföretag vi samarbetar med som köper något på Bauhaus. Åk till Beijer eller optimera etc så får du helt andra svar. Jag skulle kört på Makita, sjukt prisvärda maskiner. Köp alla maskiner du har tänkt dig på samma gång så får du alltid ganska bra rabatt 10-25% skulle jag tro om det inte redan är kampanj :)
 

Johanw

Cartier
Nu är kronan ruttet dålig men för ett par år sedan när jag behövde en del nya maskiner och annat var det stora pengar att spara genom att beställa från UK.
https://www.axminster.co.uk/
Fri frakt efter 149€. Tror jag sparade flera hundra bara på sågklingor och blad.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vilken 18v makita skulle ni säga att man ska ha? (finns ju ngra olika modeller vad jag kan se)
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Alla på våran firma har valt milwaukee frivilligt.
Snickare, helt klart festool, men ska man hålla på med andra saker än trä så är festool inte att rekommendera.
Makita bytta vi ut helt för något år sedan, dom håller inte för våran användning.
Skulle aldrig rekommendera makita till någon
 

puffen

Cartier
Alla på våran firma har valt milwaukee frivilligt.
Snickare, helt klart festool, men ska man hålla på med andra saker än trä så är festool inte att rekommendera.
Makita bytta vi ut helt för något år sedan, dom håller inte för våran användning.
Skulle aldrig rekommendera makita till någon
Cool! Vad jobbar du med? :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Du kommer att behöva två skruvdragare, en vanlig och en slagskruvdragare. Jag har lite förstört min handled pga allt skruvande (ganglion) , jag är ingen yrkessnickare och har förmodligen inte de starkaste vristerna. Min poäng är att en knackare avlastar handleden. Träna också på att skruva med bägge händer. Angående märken har min Makita och Bosch Blå har verkligen hållit ihop bra trots mycket stryk.
image.jpg
 
Topp