• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken sorts klocknörd är du?

frest73

Basic
2-Faktor
Vilken sorts klocknörd är du? Det finns femton typer (fritt efter motsvarande för pennördar https://ukfountainpens.com/2019/09/24/15-types-of-pen-addict/):

1. Museiintendenten. Studerar klockornas värld noggrant, köper en av varje, och använder excel för att hålla ordning på allt kring dom.
  2. The Crazy Cat Lady. Varför skulle man nöja sig med en Seiko 6139 när man kan ha 50?
  3. Arkeologen. Övertygad om att allt tillverkat efter 1986 är skräp. Köper lådor med gamla klockor på loppis, och har inte riktigt kommit sig för med att renovera dom. Vet aldrig vad klockan är.
  4. Skatan. Jagar alltid det senaste, särskilt limiterade utgåvor, gärna med extra bling.
  5. Mr Status. Köper bara Rolex, AP och Patek. In i bankfacket.
  6. Otaku-san. Bor i Säffle omgiven av limiterade JDM-klockor.
  7. El Minimalissimo. Har efter enorma ansträngningar skalat ner samlingen till en Explorer. Läser klockforum för spänningen i att stå emot frestelser.
  8. Galna professorn. Varje klocka är franken. Överallt ligger delar och pågående projekt.
  9. Fyndjägaren. Köper bara snorbilliga klockor från Ebay, eh, ”kopior är väl inte alltid fel?”.
  10. Mr Ordinary. Har några ganska dyra klockor som han använder för att hålla ordning på tiden. En dressare, en för gymmet, en dykare, kanske en krono. Men det kan gå utför ganska snabbt härifrån.
  11. Hipstern. Vägrar köpa något som hodinkee eller wornandwound har skrivit om. Vill inte vara som ”alla andra”. Jagar istället obskyra mikrotillverkare.
  12. Guldfisken. Köper en ny klocka, blir uttråkad, säljer den efter några veckor. Repetera. Ibland med precis samma klocka.
  13. Storviltsjägaren. Suktar efter en graal, ju omöjligare desto bättre. Tar reda på allt som finns att veta om den, letar i flera år. Det är en tidsslukande passion. När han väl har fått tag i den? Då börjar jakten på nytt.
  14. The Hoarder. Köper allt han ser. Säljer aldrig något. Lever i ett hav av klockboxar (”fullset, fullset!”). Äter havregrynsgröt.
  15. Den naiva entusiasten. Har ingen aning om vad han vill ha. Stödjer glatt hemska Kickstarterprojekt. Startar trådar med frågor som man kunde ha googlat sig till. Men han är för entusiastisk för att man ska vara elak mot honom.
Finns det fler sorter?

Vilken sorts klocknörd är du? Det finns femton typer (fritt efter motsvarande för pennördar https://ukfountainpens.com/2019/09/24/15-types-of-pen-addict/):

1. Museiintendenten. Studerar klockornas värld noggrant, köper en av varje, och använder excel för att hålla ordning på allt kring dom.
  2. The Crazy Cat Lady. Varför skulle man nöja sig med en Seiko 6139 när man kan ha 50?
  3. Arkeologen. Övertygad om att allt tillverkat efter 1986 är skräp. Köper lådor med gamla klockor på loppis, och har inte riktigt kommit sig för med att renovera dom. Vet aldrig vad klockan är.
  4. Skatan. Jagar alltid det senaste, särskilt limiterade utgåvor, gärna med extra bling.
  5. Mr Status. Köper bara Rolex, AP och Patek. In i bankfacket.
  6. Otaku-san. Bor i Säffle omgiven av limiterade JDM-klockor.
  7. El Minimalissimo. Har efter enorma ansträngningar skalat ner samlingen till en Explorer. Läser klockforum för spänningen i att stå emot frestelser.
  8. Galna professorn. Varje klocka är franken. Överallt ligger delar och pågående projekt.
  9. Fyndjägaren. Köper bara snorbilliga klockor från Ebay, eh, ”kopior är väl inte alltid fel?”.
  10. Mr Ordinary. Har några ganska dyra klockor som han använder för att hålla ordning på tiden. En dressare, en för gymmet, en dykare, kanske en krono. Men det kan gå utför ganska snabbt härifrån.
  11. Hipstern. Vägrar köpa något som hodinkee eller wornandwound har skrivit om. Vill inte vara som ”alla andra”. Jagar istället obskyra mikrotillverkare.
  12. Guldfisken. Köper en ny klocka, blir uttråkad, säljer den efter några veckor. Repetera. Ibland med precis samma klocka.
  13. Storviltsjägaren. Suktar efter en graal, ju omöjligare desto bättre. Tar reda på allt som finns att veta om den, letar i flera år. Det är en tidsslukande passion. När han väl har fått tag i den? Då börjar jakten på nytt.
  14. The Hoarder. Köper allt han ser. Säljer aldrig något. Lever i ett hav av klockboxar (”fullset, fullset!”). Äter havregrynsgröt.
  15. Den naiva entusiasten. Har ingen aning om vad han vill ha. Stödjer glatt hemska Kickstarterprojekt. Startar trådar med frågor som man kunde ha googlat sig till. Men han är för entusiastisk för att man ska vara elak mot honom.
Finns det fler sorter?
Panerista

Är nog lite av en guldfisk men försöker bättra mig.
4694899147_fcd4b69350_o.jpg

Var väl ingen som stämmer riktigt överens på mig! Men jag är nog en blandning på; Mr Status, Storviltsjägaren och The Hoarder.

Mr Status
; Köper mycket Rolex, men inte för att slänga in dom i något bankfack för att dom ska ligga där orörda, jag roterar och använder alla mina Rolex!

Storviltsjägaren; Eftersom jag även är en Hoader, så söker jag alltid klockor som är i ett sådant bra skick som det går för sin ålder, helst ska dom vara orörda, och dom måste även vara fullset! Att det får ta den tid det tar för att få tag i det perfekta exemplaret bekommer mig inte alls.

The Hoader; Haha...denna var nästan den som passade bäst in på mig, köper dock inte allt jag ser. Däremot har jag köpt på mig dom flesta klockor jag tycker att det vore kul att äga. Har gott om utrymme, så att samla på mig massor av fullset/boxrar stör mig inte nämnvärt, förövrigt så är det mycket tillfredsställande att ta fram en gamal Rolexbox och sniffa på den ibland. Om man inte är i behov av pengar så finns det ingen anledning att sälja några klockor heller. Självklart äter jag havregrynsgröt, inte för att jag måste för att man inte har någon deg, utan, för att det är gott och nyttigt!

Tog mig som sagt tre Fat ladys att hitta det rätta exemplaret!

16-jpg.218502

Men det var helt klart värt all tid och letande tills man träffade rätt!

4-jpg.218487

Senast ändrad:
Var väl ingen som stämmer riktigt överens på mig! Men jag är nog en blandning på; Mr Status, Storviltsjägaren och The Hoarder.

Mr Status
; Köper mycket Rolex, men inte för att slänga in dom i något bankfack för att dom ska ligga där orörda, jag roterar och använder alla mina Rolex!

Storviltsjägaren; Eftersom jag även är en Hoader, så söker jag alltid klockor som är i ett sådant bra skick som det går för sin ålder, helst ska dom vara orörda, och dom måste även vara fullset! Att det får ta den tid det tar för att få tag i det perfekta exemplaret bekommer mig inte alls.

The Hoader; Haha...denna var nästan den som passade bäst in på mig, köper dock inte allt jag ser. Däremot har jag köpt på mig dom flesta klockor jag tycker att det vore kul att äga. Har gott om utrymme, så att samla på mig massor av fullset/boxrar stör mig inte nämnvärt, förövrigt så är det mycket tillfredsställande att ta fram en gamal Rolexbox och sniffa på den ibland. Om man inte är i behov av pengar så finns det ingen anledning att sälja några klockor heller. Självklart äter jag havregrynsgröt, inte för att jag måste för att man inte har någon deg, utan, för att det är gott och nyttigt!

16-jpg.218502

Men det var helt klart värt alltid och letande tills man träffade rätt!

4-jpg.218487

Den där resan kommer man ihåg. Ett utmärkt kvitto på att du är en riktig klock-konnässör, men också ett kvitto på att du är totalt jäkla loco broder! :D

Jag kan tillföra en kategori: "Optimeraren"
Den tillhör jag själv och den innebär att gradvis försöka skaffa sig fler optimala klockor som blir keepers på riktigt. Svår sport utan att ramla in i "Guldfisken" :). Har hittills lyckats skrapa ihop fyra keepers av rang. Siktar på sex st sedan får jag börja med frimärken istället...

Jag kan tillföra en kategori: "Optimeraren"
Den tillhör jag själv och den innebär att gradvis försöka skaffa sig fler optimala klockor som blir keepers på riktigt. Svår sport utan att ramla in i "Guldfisken" :). Har hittills lyckats skrapa ihop fyra keepers av rang. Siktar på sex st sedan får jag börja med frimärken istället...

Där satte du huvudet på spiken. Jag har några stycken som jag iaf tror kommer att bli keepers men måste lära mig att släppa taget om fler.

Nr 16, en gammal gubbe som tycker det är kul med klockor och har och har haft några dyrare, nu en Dornblüth aom dressare, en Sinn U1 till vardags och ett ihopaplock Valjoux 7750 för att inte vara som alla andra - puuh. Någonstans mellan Mr Ordinary och Hipstern även om jag är så långt ifrån en hipster man kan komma, möjligen finns en liten klockhipster därinne.

Kul inlägg! Vete fasen vilken som passar på mig. Tog ett år av research och läste allt möjligt om olika märken och urverk innan jag visste vad jag ville ha:). Är nog en blandning av museiintendent och mr ordinary:).

Den där resan kommer man ihåg. Ett utmärkt kvitto på att du är en riktig klock-konnässör, men också ett kvitto på att du är totalt jäkla loco broder! :D

Hehe...nästan som man skulle vilja använda det på sitt visitkort ( Affe Klock-Konnässör ) .

Är galen när det kommer till mycket, men just när det kommer till klockor så är men tusan i mig helt jäfla loco :rolleyes::D!

Senast ändrad:

11. Hipstern. Vägrar köpa något som hodinkee eller wornandwound har skrivit om. Vill inte vara som ”alla andra”. Jagar istället obskyra mikrotillverkare​

Lutar helt klart åt 10, med drag av 11. Kommer nog att stanna på 3 klockor, möjligen 4, men kommer aldrig att äga en dykare eller kronograf. Har kanske inte heller "ganska dyra" (vad det nu är), tenderar att sikta lägre trots att jag har råd att köpa betydligt dyrare. Ligger mer åt verktygshållet och ser inte vitsen med att lägga massa pengar på något jag kan få tillräckligt bra billigare. Lägger hellre pengarna på en resa t.ex. :)
Har klara hipstertendenser eftersom jag har smak för det lite mindre vanliga och skyr det som är trendigt, inne, som "alla" ska ha. (Så no Rolex for me. ;))

(... men fantiserar trots det ibland om att äga en GO Panomatic Lunar, eller Lange 1. :oops:)

Senast ändrad:
16. Den ofrivillige "samlaren"

Ville ha 1 klocka. Gillar den romantiska bilden av 1 fin klocka som följde en genom hela livet. Det håller inte och en efter en tillkommer nya dinkor. Fler än man önskat för när de väl är i ens ägo utvecklas en relation som gör att man får svårt att kasta sig utför säljstupet "Tänk om jag ångrar mig!" (sannolikt)

Är på väg att göra min första försäljning med en stor portion magknip

Av de tidigare punkterna är man väl 10:an,förutom gymmet. Har naken handled endast på två platser... gymmet och när jag släcker lampan för att sova

Det är väl ganska klart att #2 passar in på mig...
Det råkar dock vara just katter! :)
#14, Om jag springer på nåt skoj (läs konstigt) på loppis så kommer jag garanterat att köpa det!
Sedan brukar jag drömma om att sälja klockor. Har inte gjort det speciellt ofta!
Har nog skänkt bort fler... :confused:
Edit: Gröt, jao!
Har älskat gröt i olika varianter i snart 50 år... :hungry:

Senast ändrad:
Blir nog en blandning här med. Generellt landar jag nog in bland Mr. Ordinary då jag letar klocka för olika tillfällen. Däremot så är mitt angreppssätt nog mer likt Storviltsjägaren (förutom att man sällan gör mer än teoretisk jakt). Har onenoteantecknignar över potentiella klockor med allt från din "vanliga" omega till att kanske faktiskt gå in för att samla ihop till en H Moser alt MB&F, mest för att det är kul att läsa på om modeller man funderar kring.

Kanske den logiska repliken är..men du köper väl ändå rolex till slut, men just där är samlingen rätt liten. Endast en 1803 som är del av hemmet.

Ingen aning men min fru skulle nog säga The Hoarder även om det inte är sant. Gröt är förvisso jävligt äckligt så nån måtta får det va

Mr Status

16-jpg.218502

Men det var helt klart värt alltid och letande tills man träffade rätt!

4-jpg.218487
Hög självkännedom! ;)

Det var en samling roliga titlar, även om dom var översatta ifrån pennsamlare :)
Just "klocknörd" har jag alltid haft lite svårt för, kallar mig hellre entusiast. Jag gör dessutom skillnad på klockor jag vill bära till vardags, bara ibland och såna som endast "samlas". Jag har således 3 kategorier som grund för intresset.
Nr.6 stämmer så till vida att JDM och något limiterat eller ovanligt är kul. Vad Säffle ska symbolisera i sammanhanget vet jag inte...
Nr.10 kan stämma i att jag absolut gillar att ha olika klocka till olika tillfällen, och att klockan ska klara att visa tiden.
Nr.14 Stämmer ju med samlardelen av hobbyn, men bara när det är något som passar samlingen. Absolut inte allt som dyker upp, och vem vill sälja en ovanlig klocka man letat efter ett par år när den väl är i ens ägo?

Det var en samling roliga titlar, även om dom var översatta ifrån pennsamlare :)
Just "klocknörd" har jag alltid haft lite svårt för, kallar mig hellre entusiast. Jag gör dessutom skillnad på klockor jag vill bära till vardags, bara ibland och såna som endast "samlas". Jag har således 3 kategorier som grund för intresset.
Nr.6 stämmer så till vida att JDM och något limiterat eller ovanligt är kul. Vad Säffle ska symbolisera i sammanhanget vet jag inte...
Nr.10 kan stämma i att jag absolut gillar att ha olika klocka till olika tillfällen, och att klockan ska klara att visa tiden.
Nr.14 Stämmer ju med samlardelen av hobbyn, men bara när det är något som passar samlingen. Absolut inte allt som dyker upp, och vem vill sälja en ovanlig klocka man letat efter ett par år när den väl är i ens ägo?
Har sagt det förut och säger det igen.
Var nörd innan ordet fanns. Under skoltiden var det ett helvete!
Nu har jag bestämt mig för att bära det epitetet med stolthet!

Har sagt det förut och säger det igen.
Var nörd innan ordet fanns. Under skoltiden var det ett helvete!
Nu har jag bestämt mig för att bära det epitetet med stolthet!
Det finns givetvis de som känner att det passar deras personlighet. När någon säger "nörda ner sig i" är jag mer "fördjupa mig i". Det beror säkert på hur man definierar ordet nörd. Jag kopplar ihop det med ett slags tunnelseende eller stark fixering vid just en sak. Jag gillar att fördjupa mig i många olika saker och tycker det är kul att lära mig mer om sådant som fångat mitt intresse, men det går sällan till den nivån att jag kan ALLT i det ämnet. Jag är speciellt road av "värdelöst vetande". Sån information som ligger i bakgrunden och skvalpar. Typ historien bakom Adidas/Ruda/Puma, vad ligger till grund för måttet karat, eller vad som skiljer Cordovan och Juchten.

Är det egentligen något fel på att vara Mr Ordinary? Men jag har inget vad folk kallar dressare.
Nej, jag tycker det är det normala. ;) Min uppsättning är typiskt "vardagsklockan-som-tål-allt" (men som ändå kostar lite pengar), en "dressare" (som också får kosta lite), och en "beater" (när det inte är läge för de andra två).
Sedan är det ju skillnad på vad man väljer att ha själv, och vad man är intresserad av. Jag är oerhört fascinerad av Lange, Patek, m.fl. klockor som jag nog aldrig kommer att äga. (Antagligen inte ens om jag hade råd med dem.)

Det finns givetvis de som känner att det passar deras personlighet. När någon säger "nörda ner sig i" är jag mer "fördjupa mig i". Det beror säkert på hur man definierar ordet nörd. Jag kopplar ihop det med ett slags tunnelseende eller stark fixering vid just en sak. Jag gillar att fördjupa mig i många olika saker och tycker det är kul att lära mig mer om sådant som fångat mitt intresse, men det går sällan till den nivån att jag kan ALLT i det ämnet. Jag är speciellt road av "värdelöst vetande". Sån information som ligger i bakgrunden och skvalpar. Typ historien bakom Adidas/Ruda/Puma, vad ligger till grund för måttet karat, eller vad som skiljer Cordovan och Juchten.
Känner igen mig så in i helskotta i din beskrivning av dig själv!
Värdelöst vetande är jättekul!
Har jobbat med sådan försäljning att ett visst ”vardagsnörderi” varit nödvändigt.
Hifi, tvättmaskiner och husbil/ husvagn kräver massor av specialkunskaper!
Vill gärna kunna mycket om mycket.
Ha en bra kväll! :)

Tillbaka
Topp