• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken storlek ser bäst ut på mig? [Oyster Perpetual]

36 eller 39?

• 36

Röster: 223 90.3%
  • 39

Röster: 24 9.7%

• Totala väljare
    247
Hej igen och tack för alla svar!

Förkrossande majoritet för 36an alltså. Vilket rimmar väl med det jag sett i andra trådar på andra forum för folk med min handledsstorlek som är intresserade av OP.

Dessvärre har 36an enligt mig fulare urtavla än 34 och 39: dubbla indices (timmarkörer?) på 3 6 9 samt mer småsiffror runtom. Ocleant.

Så jag måste välja mellan 34 och 39. Fortfarande osäker!

Btw när jag har så många experter på tråden, tror ni denna annons om en 34:a är legit? Jag är nybörjare i denna värld.

https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-34-red-grape-114200-2016-watch--id12334573.htm

(fick även nedanstående bild skickad till mig av säljaren)
34mm Helt klart

Förkrossande majoritet för 36an alltså. Vilket rimmar väl med det jag sett i andra trådar på andra forum för folk med min handledsstorlek som är intresserade av OP.

Dessvärre har 36an enligt mig fulare urtavla än 34 och 39: dubbla indices (timmarkörer?) på 3 6 9 samt mer småsiffror runtom. Ocleant.

Btw när jag har så många experter på tråden, tror ni denna annons om en 34:a är legit? Jag är nybörjare i denna värld.

https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-34-red-grape-114200-2016-watch--id12334573.htm

Har du kollat denna?
Riktigt bra tycker jag.

09ECAB50-A58E-4A17-939D-78DF8505E415.jpeg

36 tveklöst. Jag har något större handleder (16,5) och var helt inne på den nya vita OP 39 då min normala sweetspot ligger just runt 38-39. (Min Sinn 556a är perfekt exempelvis) . Men 39an kändes helt bakvänd o låg mer ovanpå armen än många större klockor jag haft. 36an däremot sitter som en smäck! Jag tycker inte heller man skall dissa dubbelindex för snabbt, det vinner lite i längden tror jag och annars är ju den blå 3,6, 9 ovan jäkligt bra. Kör 36!

Jag var i samma tankar för bara några månader sedan. Kände även själv att dubbla index inte riktigt föll mig i smaken. Blev tillslut en blå 36a. Tycker storleken är spot on på min 16,5cm handled. Vad du än beslutar så tror jag att du kommer att bli nöjd. Skulle du dock vilja sälja i framtiden så tror jag att du lättare får sålt en 36 eller 39.
20190414_114001.jpg

34 mm är en klocka för hela livet till sista dagen men nu fanns det bara alternativen 36 och 39 mm att rösta på så då blev det 36.
34 mm är så otroligt bekvämt.

Jag hade lagt till 5' och köpt en helt ny från AD istället, denna är ändå 3 år gammal så tycker då inte skillnaden i pris är så stor.

Tveklöst 36mm men som många andra nämnt är nog ändå 34mm den bästa storleken för dig. Mer dressad klockor skall absolut inte vara för stora enligt mig, hellre ett snäpp mindre då.
Lycka till, hoppas du tar 34mm :)

9 personer tycker att 39mm är det bästa valet. Hur tänker de? Den ser ju clownstor ut och jag skulle inte välja den storleken själv trots att jag har 18cm handleder.

Haha, hårdaste dissen hittills. Alla mina polare röstar på 34 eller 36 också. Det är ensamt på 39 Island.... dessvärre står jag fortf med en fot kvar på den. Men är ju klocknybörjare så ska väl egentligen lyssna på er ist. Några till idiotförklaringar här i tråden så lovar jag att lägga ner 39-dumheterna :)

Förresten, tycker ni min Tissot är för stor också? Jag har alltid gillat hur den sitter. Betyder det att jag kanske skulle tycka 34 eller 36 på rolexen är för litet?

Bilagor

• IMG_2886.jpg
    IMG_2886.jpg
    68.9 KB · Visningar: 11
Haha, hårdaste dissen hittills. Alla mina polare röstar på 34 eller 36 också. Det är ensamt på 39 Island.... dessvärre står jag fortf med en fot kvar på den. Men är ju klocknybörjare så ska väl egentligen lyssna på er ist. Några till idiotförklaringar här i tråden så lovar jag att lägga ner 39-dumheterna :)
Det är ju du som skall ha klockan, så vad vi andra säger är mest smakråd och åsikter.
Jag har själv haft en 39mm Explorer men har efter några turer istället en 36:a. Mindre är bättre :)

@klimaxx
På din handled, 36.
Allt handlar ju om proportioner (samt självklart personligt tycke och smak.)

Det hetsas mycket om att 34-36 är optimalt för ”alla” men jag vet inte om en OP36 skulle sitta så bra på t ex Arnold Schwarzenegger. Det finns kanske en anledning att hans signatur AP ”The Legacy” är 48. Själv har jag fått kommentarer om att min Explorer 39 ser liten ut på mig...
Jag anser att proportionerna viktiga och i ditt fall såg 36:an bäst ut enligt mig.

Senast ändrad:
Är lite som en flickvän som blivit tjock, bara för att det är mer att tycka om så ser det inte alltid bra ut..
Röstar på 36 mm. Lycka till med köpet!

Tillbaka
Topp