100% 36
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@BarbaBaba At your service@Timer Någon input till ny medlem?
Bra där! Som nybliven innehavare är det väl trevligt att kunna dela med sig till någon som står där du tidigare stod@BarbaBaba At your service
Jag stod också i valet mellan storlekar på OP för någon månad sedan. Det blev 36 och jag känner fortfarande att det är rätt val för min 17cm handled. Har tidigare varit inne på 34 men denna vända provade jag 39.
Avgörande faktorer för 36 är, i mitt tycke:
- Form tar förstås också hänsyn till proportioner. OP-caset är designat för 34/36, i vart fall har det förekommit (för män) huvudsakligen i de storlekarna så länge nu att det i praktiken är så. Om du vill ha en större klocka, välj en design som från början är gjord för den större storleken, tycker jag. En hygglig analogi tycker jag är en Porsche 911. En klassisk design, aldrig fel och alltid ett tecken på god smak. Men om du nu också råkar ha behov av en kombi, så kan du inte bara förlänga baken på en 911 till en kombi och få samma designintryck. Ok det var kanske lite elakt mot OP 39 för så anskrämlig som idén om en Porsche 911 kombi är inte en OP39, men jag vill illustrera principen.
- 36 eller 34 är skönast i längden på handleden, även i beaktande av att man vänjer sig vid olika storlekar.
- Själv gillar jag dubbelindexen på 36 an, jag tycker att den livar upp den annars lite väl rena tavlan och även gör den sportigare på ett bra sätt, men fortfarande ytterst subtilt. Dubbelindexen har historisk bakgrund på tidigare OP, så det är ingen forcerad, modern differentiering. Men förstås en smaksak, gillar du absolut inte det, gå mot en 34 tycker jag. De bärs större. Som referens köpte jag först en GS sbgx259 (37mm), men jag tyckte den bar som 35mm, och flippade direkt. OP36 bärs som 37-38 tycker jag, givetvis beroende vilken annan klocka vi talar om.
Personligen tyckte jag att 39an såg monstruöst stor ut i montern, jag blev chockad när jag såg den första gången. Jag trodde verkligen att jag skulle ha en 39 men den såg bara fel ut i montern. Lite bättre på armen och i spegeln, men kunde inte släppa första intrycket. 36an såg däremot ut ”som den ska”.
För TS handled på 15,5-16 skulle jag verkligen testa och fundera på 34. Eller som sagt en klocka som är designad för 39-40mm, vilket jag iofs tror blir lite stort oavsett. Men kanske någon med korta luggar. Lycka till!
Håller med! Viktigt att ge tillbaka.Bra där! Som nybliven innehavare är det väl trevligt att kunna dela med sig till någon som står där du tidigare stodLite det som gör forumet till den trevliga plats vi gillar
![]()
34Hej igen och tack för alla svar!
Förkrossande majoritet för 36an alltså. Vilket rimmar väl med det jag sett i andra trådar på andra forum för folk med min handledsstorlek som är intresserade av OP.
Dessvärre har 36an enligt mig fulare urtavla än 34 och 39: dubbla indices (timmarkörer?) på 3 6 9 samt mer småsiffror runtom. Ocleant.
Så jag måste välja mellan 34 och 39. Fortfarande osäker!
Btw när jag har så många experter på tråden, tror ni denna annons om en 34:a är legit? Jag är nybörjare i denna värld.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-34-red-grape-114200-2016-watch--id12334573.htm
(fick även nedanstående bild skickad till mig av säljaren)
Jag tycker nog att 39ans proportioner funkar fint. (Inte alls sådär off som tex DJ41) men den ÄR verkligen oväntat stor på armen. Fattar egentligen inte riktigt varför, jag har haft andra klockor med längre lug mått o kraftig boett men som ändå känts mindre. Lite märkligt....Så det fick bli 36 DJ istället.@BarbaBaba At your service
Jag stod också i valet mellan storlekar på OP för någon månad sedan. Det blev 36 och jag känner fortfarande att det är rätt val för min 17cm handled. Har tidigare varit inne på 34 men denna vända provade jag 39.
Avgörande faktorer för 36 är, i mitt tycke:
- Form tar förstås också hänsyn till proportioner. OP-caset är designat för 34/36, i vart fall har det förekommit (för män) huvudsakligen i de storlekarna så länge nu att det i praktiken är så. Om du vill ha en större klocka, välj en design som från början är gjord för den större storleken, tycker jag. En hygglig analogi tycker jag är en Porsche 911. En klassisk design, aldrig fel och alltid ett tecken på god smak. Men om du nu också råkar ha behov av en kombi, så kan du inte bara förlänga baken på en 911 till en kombi och få samma designintryck. Ok det var kanske lite elakt mot OP 39 för så anskrämlig som idén om en Porsche 911 kombi är inte en OP39, men jag vill illustrera principen.
- 36 eller 34 är skönast i längden på handleden, även i beaktande av att man vänjer sig vid olika storlekar.
- Själv gillar jag dubbelindexen på 36 an, jag tycker att den livar upp den annars lite väl rena tavlan och även gör den sportigare på ett bra sätt, men fortfarande ytterst subtilt. Dubbelindexen har historisk bakgrund på tidigare OP, så det är ingen forcerad, modern differentiering. Men förstås en smaksak, gillar du absolut inte det, gå mot en 34 tycker jag. De bärs större. Som referens köpte jag först en GS sbgx259 (37mm), men jag tyckte den bar som 35mm, och flippade direkt. OP36 bärs som 37-38 tycker jag, givetvis beroende vilken annan klocka vi talar om.
Personligen tyckte jag att 39an såg monstruöst stor ut i montern, jag blev chockad när jag såg den första gången. Jag trodde verkligen att jag skulle ha en 39 men den såg bara fel ut i montern. Lite bättre på armen och i spegeln, men kunde inte släppa första intrycket. 36an såg däremot ut ”som den ska”.
För TS handled på 15,5-16 skulle jag verkligen testa och fundera på 34. Eller som sagt en klocka som är designad för 39-40mm, vilket jag iofs tror blir lite stort oavsett. Men kanske någon med korta luggar. Lycka till!
Förlåt min dumma fråga men vadå dubbelindex?Kör på 34mm. Dubbelindex förstör allt på 36an om du inte tänker gå på 3-6-9 modellen som är helt ok.
Två "klossar" som timmarkeringar kl. 3, 6 och 9.Förlåt min dumma fråga men vadå dubbelindex?
Ah okey, tack!!Två "klossar" som timmarkeringar kl. 3, 6 och 9.