• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket alternativ är bäst för mig - OWG

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Eftersom jag nu går i klockköpartankar, och det blir min första klocka i något högre prissegment, så känns det väldigt viktigt för mig att jag köper "rätt" klocka.
Jag kommer också att vara en OWG (tänk vad man får lära sig på KS :) )under något år och jag vill känna mig lätt förälskad i klockan varje dag. Användningsområdet för klockan är i princip alla tillfällen.
Jag har även en Certina DS Cascadeur, en Citizen Aquqland och en Gant(!) som jag kan varva med, men det nya inköpet kommer att få absolut mest handledstid (ytterligare ett nytt uttryck för mig, tack KS)

Jag började med en budget på 15' men det har sakta men säkert stretchats och ligger nu på max 45' kr. Min fru tycker att den utvecklingen är oroande och hotar, ologiskt eller inte, med att köpa ansiktskrämer för lika mycket som jag spenderar på dinkan...

Som det ser ut just idag, men det hinner nog ändras, så väljer jag mellan 3 olika klockor: TH Carrera 1887, SS Royal Steel Chrono och Omega Speedmaster Moonwatch. Alla har för- och nackdelar och jag ska förska lista dom nedan.

Ni kanske kan hjälpa mig lite på vägen med era erfarenheter och/eller er expertis så att jag får lite mer kött på benen gällande de 3 modellerna. Kan t.om vara så att det finns någon annan modell som skulle passa mina preferenser.
Dock är jag inte intresserad av Rolex (<-- HÄDARE :nailbiting: ) eller begagnat.

Det jag vill ha i en klocka är:
- Snygg (givetvis)
- Max 45' (gärna mindre)
- Vattentät
- Minst 41 mm
- Gärna chono
- Någon kul kuriosa kring märket (F1, Svenskt, månen etc...)
- Passa både på stållänk och läder

Omega Speedy Pro.jpg


Omega 311.30.42.30.01.005 - (Bild lånad från http://www.omegawatches.com/)
+ Snygg
+ Månklocka
+ Chrono
+ Storleken

- Vattentät 5 ATM (badar mycket med ungarna på sommaren och vill inte lämna klockan på handduken)
- Manuell uppdragning

SS RSC.png


Sjöö Sandström 11768 - Bild lånad från http://sjoosandstrom.se/
+ Snygg
+ Svenskt, Stockholm (My hoods)
+ Vattentät 10 ATM

- Bezeln lite för framträdande

TH Carrera.png


Tag Heuer CAR2110.BA0724

+ Snygg
+ Sportig

- Kvalitet(?)

Om det nu är någon som orkat läsa hela vägen hit och vill ta sig tid att hjälpa mig med eventuellt flera +/- på ovan modeller så skulle jag bli mycket tacksam.

Klockan kommer att införskaffas i sommar. ATT det blir en klocka är helt garanterat, men vilken verkar skrivet i stjärnorna.

Tackar på förhand / Peter
 

Bilagor

  • SS RSC.png
    SS RSC.png
    105 KB · Visningar: 64
Speedmastern hade jag valt. Helt enkelt för att den är grym på länk/läder och med sin historia så verkar den ticka de flesta av dina boxar. Mycket klocka för pengarna och alltid rätt i alla sammanhang, förutom då kanske på badstranden.
Med det sagt, hade jag nog ändå sneglat på Rolex... Vet att du inte vill ha en sån men för 45k kan du hitta mycket roligt på beg-marknaden, typ en sån här:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    64.4 KB · Visningar: 147

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Speedmastern hade jag valt. Helt enkelt för att den är grym på länk/läder och med sin historia så verkar den ticka de flesta av dina boxar. Mycket klocka för pengarna och alltid rätt i alla sammanhang, förutom då kanske på badstranden.
Med det sagt, hade jag nog ändå sneglat på Rolex... Vet att du inte vill ha en sån men för 45k kan du hitta mycket roligt på beg-marknaden, typ en sån här:

+1 på den.
Det slutar alltid med minst en Rolex iaf, känns nästan som en naturlag.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Som vanligt kommer det föreslås diverse Rolex trots att du angett att du inte är intresserad och trots att du gärna vill ha en kronograf (räknar bort Daytonan då den är långt ifrån din budget).
Av dina förslag skulle jag tveklöst välja Speedmastern. Snygg, klassisk, mångsidig och tidlös. Enkelt val!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Av de du har listat och om man utgår från din kravspec så skulle jag utan tvekan välja Sjöö&Sandström.
Omegan går helt bort eftersom du vill kunna bada med barnen och samtidigt ha klockan på dig. Dessutom så är bezeln enligt mig inte lika framträdande irl som den är på bild.

Tröttsamt att 80% av tipsen hittills är Rolex när TS varken vill ha Rolex, eller begagnat.

Såg att du bor i Stockholm så jag kan verkligen rekommendera ett besök till forumsponsorn @ERIKSON URHANDEL som är AD för alla de märken du är intresserad av, och om du bara ringer innan så är jag säker på att de kan ha alla klockor inne så att du kan prova och jämföra.

EDIT: Ytterligare så kan du för en inte alltför stor peng byta tavla på SS:n så att du kan variera med färg.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
@Equilibrium Man kanske ska vända på det och säga att jag tänker köpa en klocka för samma pris som hon köper krämer mm :). Gällande Tudor så klickade jag inte riktigt.
@Choppe Har kollat på SS Skydiver men den var lixom lite för mycket som OWG-klocka. Dock är den riktigt cool. Att ta en annan klocka vid bad är förstås också ett alternativ :)
@Tjänstemannen m.fl. En Rolex blir det säkert någon gång framöver, men inte just nu. Att köpa begagnat verkar dessutom inte helt riskfritt trots att man är inbiten fantast.
@Clark Kent Jag ska till @ERIKSON URHANDEL 10 mars och har, via PM, fått besked att dom har alla tre modellerna hemma så att jag kan jämföra dom med varandra.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Personligen tycker jag du skall satsa på en Kronograf med skruvade knappar och krona, eller åtminstone med en vattentäthetsklass på minst 100 meter.
Kanske en Omega SMP Professional eller en Breitling Avenger. Ingen Super Avenger då de är ruskigt stora.
En sådan här kanske för runt 30-35k nyare...43mm, 300m vattentät, Eta verk...
3601929gross.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förresten, om du gillar kuriosa så har bezelringens 3 ringar betydelsen, Stockholm/Sverige/världen :)

EDIT: Kanske en självklarhet, men menade naturligtvis på Sjöö&Sandström
 
Senast ändrad:

Såkkett

Omega
Kan du bara leva med 5ATM så säger jag Omegan då den i mitt tycke är ett par snäpp upp på dom andra på allt utom just vattentätheten.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Köp en Speedy, lämna den hemma när du är och badar med ungarna och använd då istället en G-shock ;)
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Eftersom jag nu går i klockköpartankar, och det blir min första klocka i något högre prissegment, så känns det väldigt viktigt för mig att jag köper "rätt" klocka.
Jag kommer också att vara en OWG (tänk vad man får lära sig på KS :) )under något år och jag vill känna mig lätt förälskad i klockan varje dag. Användningsområdet för klockan är i princip alla tillfällen.
Jag har även en Certina DS Cascadeur, en Citizen Aquqland och en Gant(!) som jag kan varva med, men det nya inköpet kommer att få absolut mest handledstid (ytterligare ett nytt uttryck för mig, tack KS)

Jag började med en budget på 15' men det har sakta men säkert stretchats och ligger nu på max 45' kr. Min fru tycker att den utvecklingen är oroande och hotar, ologiskt eller inte, med att köpa ansiktskrämer för lika mycket som jag spenderar på dinkan...

Som det ser ut just idag, men det hinner nog ändras, så väljer jag mellan 3 olika klockor: TH Carrera 1887, SS Royal Steel Chrono och Omega Speedmaster Moonwatch. Alla har för- och nackdelar och jag ska förska lista dom nedan.

Ni kanske kan hjälpa mig lite på vägen med era erfarenheter och/eller er expertis så att jag får lite mer kött på benen gällande de 3 modellerna. Kan t.om vara så att det finns någon annan modell som skulle passa mina preferenser.
Dock är jag inte intresserad av Rolex (<-- HÄDARE :nailbiting: ) eller begagnat.

Det jag vill ha i en klocka är:
- Snygg (givetvis)
- Max 45' (gärna mindre)
- Vattentät
- Minst 41 mm
- Gärna chono
- Någon kul kuriosa kring märket (F1, Svenskt, månen etc...)
- Passa både på stållänk och läder

Omega Speedy Pro.jpg


Omega 311.30.42.30.01.005 - (Bild lånad från http://www.omegawatches.com/)
+ Snygg
+ Månklocka
+ Chrono
+ Storleken

- Vattentät 5 ATM (badar mycket med ungarna på sommaren och vill inte lämna klockan på handduken)
- Manuell uppdragning

SS RSC.png


Sjöö Sandström 11768 - Bild lånad från http://sjoosandstrom.se/
+ Snygg
+ Svenskt, Stockholm (My hoods)
+ Vattentät 10 ATM

- Bezeln lite för framträdande

TH Carrera.png


Tag Heuer CAR2110.BA0724

+ Snygg
+ Sportig

- Kvalitet(?)

Om det nu är någon som orkat läsa hela vägen hit och vill ta sig tid att hjälpa mig med eventuellt flera +/- på ovan modeller så skulle jag bli mycket tacksam.

Klockan kommer att införskaffas i sommar. ATT det blir en klocka är helt garanterat, men vilken verkar skrivet i stjärnorna.

Tackar på förhand / Peter

En Omega Aqua Terra självklart! Stilren och sportig, går att bada med, funkar med vardags kläder och mer uppklädda tillfällen, riktigt allround!
https://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-150m/master-co-axial-415-mm/23110422103003

DSC_1103.JPG
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
@Clark Kent Exakt såna grejer älskar jag :)
@Asplund Vad jag kan se så är den också 5 ATM. Skillnaden mellan 005 & 006 verkar (enligt Omegas hemsida) vara att 006 har glasboett, safirglas och annat urverk?

Jag är själv mest inne på Omegan. Enda egentliga nackdelen är just 5 ATM. Att den är manuell kan jag leva med, men jag är också lite lat...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Får nog hålla med en tidigare talare om att en Omega Aqua Terra skulle passa dig bra.
Speedyn är ju en klassiker, men den badar man inte med.
Eller varför inte en Omega Seamaster Chrono, om du nu behöver ta tid på saker och ting ( tyvärr dålig koll på priser här)?
Bild ärligt lånad från nätet...
image.jpeg
 
Eftersom jag nu går i klockköpartankar, och det blir min första klocka i något högre prissegment, så känns det väldigt viktigt för mig att jag köper "rätt" klocka.
Jag kommer också att vara en OWG (tänk vad man får lära sig på KS :) )under något år och jag vill känna mig lätt förälskad i klockan varje dag. Användningsområdet för klockan är i princip alla tillfällen.
Jag har även en Certina DS Cascadeur, en Citizen Aquqland och en Gant(!) som jag kan varva med, men det nya inköpet kommer att få absolut mest handledstid (ytterligare ett nytt uttryck för mig, tack KS)

Jag började med en budget på 15' men det har sakta men säkert stretchats och ligger nu på max 45' kr. Min fru tycker att den utvecklingen är oroande och hotar, ologiskt eller inte, med att köpa ansiktskrämer för lika mycket som jag spenderar på dinkan...

Som det ser ut just idag, men det hinner nog ändras, så väljer jag mellan 3 olika klockor: TH Carrera 1887, SS Royal Steel Chrono och Omega Speedmaster Moonwatch. Alla har för- och nackdelar och jag ska förska lista dom nedan.

Ni kanske kan hjälpa mig lite på vägen med era erfarenheter och/eller er expertis så att jag får lite mer kött på benen gällande de 3 modellerna. Kan t.om vara så att det finns någon annan modell som skulle passa mina preferenser.
Dock är jag inte intresserad av Rolex (<-- HÄDARE :nailbiting: ) eller begagnat.

Det jag vill ha i en klocka är:
- Snygg (givetvis)
- Max 45' (gärna mindre)
- Vattentät
- Minst 41 mm
- Gärna chono
- Någon kul kuriosa kring märket (F1, Svenskt, månen etc...)
- Passa både på stållänk och läder

Omega Speedy Pro.jpg


Omega 311.30.42.30.01.005 - (Bild lånad från http://www.omegawatches.com/)
+ Snygg
+ Månklocka
+ Chrono
+ Storleken

- Vattentät 5 ATM (badar mycket med ungarna på sommaren och vill inte lämna klockan på handduken)
- Manuell uppdragning

SS RSC.png


Sjöö Sandström 11768 - Bild lånad från http://sjoosandstrom.se/
+ Snygg
+ Svenskt, Stockholm (My hoods)
+ Vattentät 10 ATM

- Bezeln lite för framträdande

TH Carrera.png


Tag Heuer CAR2110.BA0724

+ Snygg
+ Sportig

- Kvalitet(?)

Om det nu är någon som orkat läsa hela vägen hit och vill ta sig tid att hjälpa mig med eventuellt flera +/- på ovan modeller så skulle jag bli mycket tacksam.

Klockan kommer att införskaffas i sommar. ATT det blir en klocka är helt garanterat, men vilken verkar skrivet i stjärnorna.

Tackar på förhand / Peter

Carreran är väldigt snygg, har vattentätheten man vill ha och är rätt allround, mitt val av de 3 för en OWG.

Men med det sagt, en Speedy är en Speedy :p Inte mitt val om man bara ska ha en dock.
 
Topp