• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket alternativ är bäst för mig - OWG

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Att ingen föreslagit denna pjäs som faktiskt går att hitta ny för under 45 från utlandet. Tung och stor dock för min smak men om man gillar det så. Även snygg på gummit.
image.png
image.png
image.png
image.jpeg
 

Calfen

Panerai
Får nog hålla med en tidigare talare om att en Omega Aqua Terra skulle passa dig bra.
Speedyn är ju en klassiker, men den badar man inte med.
Eller varför inte en Omega Seamaster Chrono, om du nu behöver ta tid på saker och ting ( tyvärr dålig koll på priser här)?
Bild ärligt lånad från nätet...
image.jpeg

Så mycket bättre än PO varianterna :) enligt mig dvs!
 

Zalath

Panerai
Speedy! Då har du en ursäkta att använda Aqualand också! :)
Bara att samla på sig ett gäng band och den fina länken och du kan variera ett bra tag!
 

Icaras

Rolex
Vad jag kan se så är den också 5 ATM. Skillnaden mellan 005 & 006 verkar (enligt Omegas hemsida) vara att 006 har glasboett, safirglas och annat urverk?

Jag är själv mest inne på Omegan. Enda egentliga nackdelen är just 5 ATM. Att den är manuell kan jag leva med, men jag är också lite lat...
006 är gamla 3573, således samma klocka som 005 (3570) förutom att den har glasbaksida (safir), "dekorerat verk" och safirglas på framsidan. Denna referens brukar gå under namnet "Sapphire Sandwich" :p
 

Asplund

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Exakt såna grejer älskar jag :)
@Asplund Vad jag kan se så är den också 5 ATM. Skillnaden mellan 005 & 006 verkar (enligt Omegas hemsida) vara att 006 har glasboett, safirglas och annat urverk?

Jag är själv mest inne på Omegan. Enda egentliga nackdelen är just 5 ATM. Att den är manuell kan jag leva med, men jag är också lite lat...

Tidigare var den specad som 100 M, konstigt.

EDIT: Kanske blandar ihop den med 44 mmarn när jag tänker efter :(
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tudor Black Bay eller om du stretchar din budget ytterligare, SubC. 114060/116610.

Jag hade en diskussion med våran käre @Vincent igår gällande en ersättare till SubC & GmtC. Den klockan som kommer i närheten av att vara lika bra enligt vad vi letar efter i en klocka är just Tudor Black Bay. Bra länk, gör sig bra på nato, gummi & även läder & tål lite stryk.
 
Eftersom jag nu går i klockköpartankar, och det blir min första klocka i något högre prissegment, så känns det väldigt viktigt för mig att jag köper "rätt" klocka.
Jag kommer också att vara en OWG (tänk vad man får lära sig på KS :) )under något år och jag vill känna mig lätt förälskad i klockan varje dag. Användningsområdet för klockan är i princip alla tillfällen.
Jag har även en Certina DS Cascadeur, en Citizen Aquqland och en Gant(!) som jag kan varva med, men det nya inköpet kommer att få absolut mest handledstid (ytterligare ett nytt uttryck för mig, tack KS)

Jag började med en budget på 15' men det har sakta men säkert stretchats och ligger nu på max 45' kr. Min fru tycker att den utvecklingen är oroande och hotar, ologiskt eller inte, med att köpa ansiktskrämer för lika mycket som jag spenderar på dinkan...

Som det ser ut just idag, men det hinner nog ändras, så väljer jag mellan 3 olika klockor: TH Carrera 1887, SS Royal Steel Chrono och Omega Speedmaster Moonwatch. Alla har för- och nackdelar och jag ska förska lista dom nedan.

Ni kanske kan hjälpa mig lite på vägen med era erfarenheter och/eller er expertis så att jag får lite mer kött på benen gällande de 3 modellerna. Kan t.om vara så att det finns någon annan modell som skulle passa mina preferenser.
Dock är jag inte intresserad av Rolex (<-- HÄDARE :nailbiting: ) eller begagnat.

Det jag vill ha i en klocka är:
- Snygg (givetvis)
- Max 45' (gärna mindre)
- Vattentät
- Minst 41 mm
- Gärna chono
- Någon kul kuriosa kring märket (F1, Svenskt, månen etc...)
- Passa både på stållänk och läder

Omega Speedy Pro.jpg


Omega 311.30.42.30.01.005 - (Bild lånad från http://www.omegawatches.com/)
+ Snygg
+ Månklocka
+ Chrono
+ Storleken

- Vattentät 5 ATM (badar mycket med ungarna på sommaren och vill inte lämna klockan på handduken)
- Manuell uppdragning

SS RSC.png


Sjöö Sandström 11768 - Bild lånad från http://sjoosandstrom.se/
+ Snygg
+ Svenskt, Stockholm (My hoods)
+ Vattentät 10 ATM

- Bezeln lite för framträdande

TH Carrera.png


Tag Heuer CAR2110.BA0724

+ Snygg
+ Sportig

- Kvalitet(?)

Om det nu är någon som orkat läsa hela vägen hit och vill ta sig tid att hjälpa mig med eventuellt flera +/- på ovan modeller så skulle jag bli mycket tacksam.

Klockan kommer att införskaffas i sommar. ATT det blir en klocka är helt garanterat, men vilken verkar skrivet i stjärnorna.

Tackar på förhand / Peter
Köp det du tycker om. Lyssna inte på oss!
 
Topp