• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket kronografurverk är "bäst"

Hvad med en Nivada Valjoux 23
$_57.JPG


http://www.ebay.com/itm/Nivada-Gren...0?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item5d5a1cec62
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du har så rätt. Tillsammans med 321 de bästa om du frågar mig. Langes nya är också fantastiskt men jag har inte samma syn på verk designade under datoråldern. 321:an togs fram av två klockgenier mitt under brinnande världskrig, respekt i min bok.

Nu hör ju inte Lange hemma i den här tråden öht egentligen men jag tycker dem är oerhört imponerande. Enbart faktumet att det var det enda helt nykonstruerade kronografverket på typ 20 år när det lanserades är fascinerande.

Men jag håller med dig om att det är ännu charmigare med ett vintageverk som fortfarande levererar i princip samma prestanda som något nykonstruerad 70 år efter att det konstruerades.
 

Skeeter

Panerai
Vintage Breitling Sliderule Chronomat med Venus 175 verk, slitvarg med skönt uppdrag. Lite kul med en vintage klocka som dubblar som vintage miniräknare också... kul partytrick:cool:

Verket tillverkas fortfarande i kinesisk skepnad under bennämningen Seagull ST-19 då de köpte verktygen och rättigheterna på 60-talet så delar eller helt nya verk finns tillgängliga om det skulle knipa.
 

Olaa

Cartier
Fratello watches kollar tydligen forumen, diskussionen hinner knappt starta på KS så blir vintagechronos hett i klockvärlden;)

“The Vintage Market – Summer 2015 – The Chronographs” via @watchville
https://api.watchville.co/v2/posts/16861/click
Intressant resonemang om medvetenheten som sociala media, klockforum samt kopplingar till livstil och kändisikoner gjort och gör för kronografer och vintageklockor, undrar hur prissättningen ser ut framöver... :nailbiting:
 

Whedda

Rolex
Om man bortsett från tråkiga aspekter som tillgänglighet och servicepriser håller jag Longines 13ZN och Lemania Baskaliber 2310 högst.
Vacherons VD hävdade på frågan hur vida han hoppas att någon gång uteslutande ha Inhouseverk: "Ja....bortsett från Lemaniabaserade kronografer".
 

fc2

Rolex
Inte alla vet detta men Lemania gjorde 1947 en prototyp på Lemania 2310 med bumper, dvs en automatkronograf redan 1947. Den testades sedan ut men Omega valde då att inte använda verket då man ansåg att det inte fanns en marknad för en automatisk kronograf. Hade den kommit ut hade den slagit Heuer, Zenith och Seiko med över 20 år vad gäller att producera den första automatiska kronografen. Mekaniskt var den tydligen ok.
 
Topp