• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Tror inte den är pläterad utan troligtvis 14k.
Ser ut som att nedre vänstra bandhornet är skevt, eller? Tänkte först att det var bilden som lurades men det ser så ut även på bilden som visar bakboetten.
Ser ut som båda nedre bandhornen är svetsade? Hade det inte varit för det, om det nu är så, hade priset varit högst rimligt för en JLC i guld tycker jag.
20180114_200221.png

Förstår inte vad ni ser på de bandhornen, ser ju finfina ut. En av de bättre exemplaren jag sett.
Jag tyckte det såg ut som att nedre vänstra bandhornet var något skevt på annonsbilderna men det kan vara fotovinkeln som spökar. På bilden som @LongCon bifogade tycker jag det ser ut som en svetsfog mellan boetten och bandhornen dvs. inget på själva bandhornet. Kanske är ljuset som spökar men det ser ut som att det är en annan form och glans på boettlocket mot bandhornen till.

Jag tyckte det såg ut som att nedre vänstra bandhornet var något skevt på annonsbilderna men det kan vara fotovinkeln som spökar. På bilden som @LongCon bifogade tycker jag det ser ut som en svetsfog mellan boetten och bandhornen dvs. inget på själva bandhornet. Kanske är ljuset som spökar men det ser ut som att det är en annan form och glans på boettlocket mot bandhornen till.
Syftar du på skåran?

Lär vara spegling eller smuts, varför svetsa boettlocket? Har jag aldrig sett.
Finns absolut ingen bra anledning till det :)
Min tanke var att de eventuellt varit skeva och att någon därefter rätat upp dom vilket lett till en spricka närmast boetten. När jag tänker efter borde skåran (som ska vara där) inte varit synligninsådant fall...

Edit: Är jag skelögd eller ser nedre vänstra bandhornet ut att vara något skevt?

Finns absolut ingen bra anledning till det :)
Min tanke var att de eventuellt varit skeva och att någon därefter rätat upp dom vilket lett till en spricka närmast boetten. När jag tänker efter borde skåran (som ska vara där) inte varit synligninsådant fall...

Edit: Är jag skelögd eller ser nedre vänstra bandhornet ut att vara något skevt?
Frågan är varför man skulle svetsa i boettlocket bara för att det blir en spricka i boetten. I vilket fall lär vi inte komma fram till något här, men jag ser iaf inget som skulle avskräckt mig från köp.

Frågan är varför man skulle svetsa i boettlocket bara för att det blir en spricka i boetten. I vilket fall lär vi inte komma fram till något här, men jag ser iaf inget som skulle avskräckt mig från köp.
Givetvis menar jag inte att någon försökt svetsa i boettlocket utan i anslutningen mellan boett och bandhorn. Skulle någon (mot förmodan) svetsat den borde de givetvis tagit bort boettlocket innan svetsning.
Jag reagerade bara på att bandhornet såg lite, lite skevt ut på bilderna tagna framifrån och hade ingen tanke på något annat var gjort innan detaljbilden dök upp här.
Troligtvis är det bara reflektioner och vinklar vid fotograferingen som är problemet.

Förstår inte vad ni ser på de bandhornen, ser ju finfina ut. En av de bättre exemplaren jag sett.
Jag vet inte men tycker det ser ut som svetsfogar. Som du säger låter det väldigt dumt att svetsa i boettlocket. Det är väl inte ett monocoque-case? Om så vore fallet verkar det något rimligare med svetsfogar där.

Jämför man med övre bandhornen är det iallafall något med de nedre?
20180115_064608.png

Jag vet inte men tycker det ser ut som svetsfogar. Som du säger låter det väldigt dumt att svetsa i boettlocket. Det är väl inte ett monocoque-case? Om så vore fallet verkar det något rimligare med svetsfogar där.

20180115_064608.png
Den har boettlock och ljuset faller in olika.

20180115_064608.png
Min gissning - underkant på bandhornen ligger lägre än boettlocket, det är alltså bandhornen som reflekteras i boettlocket. De övre bandhornen reflekteras också men ser mer ut som mörka skuggor beroende på ljuset.

Vad tycker ni om denna Ranchero på tradera?
https://www.tradera.com/item/299855448

Förra veckan gick en "riktig" sådan Ranchero på eBay för 80k.
Tavlan tycker jag ser ommålad ut men säljaren nämner inget förutom massa "original" i texten. Patinan på indexen och visarna ser rätt ok ut men hela klockan känns lite skum. Någon som har super bra koll på dessa. Det är ju verkligen ett intressant objekt iaf.
Känns som Tradera inte riktigt är rätt forum att sälja denna. Kanske om man är bannad från ebay ifs .

Vad tycker ni om denna Ranchero på tradera?

Förra veckan gick en "riktig" sådan Ranchero på eBay för 80k.
Tavlan tycker jag ser ommålad ut men säljaren nämner inget förutom massa "original" i texten. Patinan på indexen och visarna ser rätt ok ut men hela klockan känns lite skum. Någon som har super bra koll på dessa. Det är ju verkligen ett intressant objekt iaf.
Känns som Tradera inte riktigt är rätt forum att sälja denna. Kanske om man är bannad från ebay ifs .

Neee...
Den var väl dessutom uppe i fulurstråden(?).
Utan att vara särskilt haj på modellen så känns det som ett skämt att den där tavlan inte skulle vara fixad. Och då kan man ju lätt börja fundera om det står "Ranchero" på den av den enkla anledningen att priset stuckit betydligt mer på dessa än andra Omega.

Tillbaka
Topp