• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Fadershan

Patek
Det är alltså denna jag bjuder (och nu leder):
https://auctionet.com/sv/743148-armbandsur-stal-tissot-navigator-automatic-1900-talets-mitt https://auctionet.com/sv/743148-armbandsur-stal-tissot-navigator-automatic-1900-talets-mitt
DE6E28C2-CF8D-4C4E-8C09-DE4E56696927.png

Underbar tavla MEN! De har nu (rätt sent) lagt in föer bilder och med min vanliga tur är ett av bandhornen rejält djupt repigt... ser nästan spräckt ut på bilden men så ska det inte vara...
00DF2B5B-6DB6-4116-A66D-5CBAAAB139BB.png

Vad säger ni, ska jag hoppas på att bli överbjuden eller är det ngt man kan leva med eller fixa? Sk väl till svetsning för detta och det känns ju synd...
Den är ju fantastisk, köp! Tvekar du så går jag in med bomber och granater! ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det finns ur av denna typ i betydligt bättre skick på marknaden även om de inte är vanliga. Den unika proveniensen, Johnson-linjen, gör det oerhört intressant och det är också ett tidigt exemplar. (Notera att detta har "Greenwich" som tidzon, det finns en variant med "London" också). Sjömannen har säkert burit det på "värmen" under sina seglatser, därav den solblekta tavlan.

På äldre båtar var bryggorna små och öppna bryggvingar var regel. Kortärmad skjorta var säkerligen det vanliga plagget under vakterna. In och ut för att ta solhöjder med uret på armen och bestämma positionen. Om jag köpt detta unika ur hade jag låtit det bevaras som det är, ett nytt glas vore dock ett lyft Det är så fint patinerat, med en patina som är "vädertillverkad" och det gäller att bevara den fina harmonin på alla delar på tavelsidan.
Köp / prisvärd? Om du är intresserad av proveniensen och den fina patinan, annars finns det som sagt "finare" exemplar därute
Gillar patinan på tavlan skarpt. Sedan hade det såklart varit bättre utan rostiga visare och den stora repan. Proveniensen är kul men ingen dealmaker/breaker för mig. Blir onekligen spännande att se om jag vinner hur som :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo jag vet, även om den i guld nog gick riktigt billigt. Gillar iofs den här modellen bättre i stål. Måste vara Tissots mest ikoniska klocka någonsin.
Verkligen, hade tänkt köpa denna men nu blev det inte så. En av de bästa klockmodellerna som tillverkats. Breda bandhorn, hammarautomat och världstid. Rätt mycket som påminner om min favoritseamaster.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bra pris, jag hade gissat på runt 25-30
Gått ex klart billigare också, missade en k guld för 20’ tex. Denna var dock riktigt fin så det var nog helt ok pris.
Tack!
Kul att det verkar som att den inte blivit långt över marknadspris. Helt ok duger gott :) Denna har jag en känsla av att den kommer stanna mycket länge. I sinom tid ska den få en fin spabehandling. Skulle vara kul om man kan bättra oxiden på index, men vill såklart inte riskera att något sabbas, så ska inte stressa iväg den till första bästa :)
Har någon tips på någon som kan tänkas vara byxas för uppdraget?

Har för övrigt tänkt att jag ska ringa till rederiet (tack @Joakim C ) och fråga om personen som ägt den. Skulle vara kul att veta vem, när han fick den och varför etc... Kanske finns ngn kul story :)
 

Joakim C

Cartier
Tack!
Kul att det verkar som att den inte blivit långt över marknadspris. Helt ok duger gott :) Denna har jag en känsla av att den kommer stanna mycket länge. I sinom tid ska den få en fin spabehandling. Skulle vara kul om man kan bättra oxiden på index, men vill såklart inte riskera att något sabbas, så ska inte stressa iväg den till första bästa :)
Har någon tips på någon som kan tänkas vara byxas för uppdraget?

Har för övrigt tänkt att jag ska ringa till rederiet (tack @Joakim C ) och fråga om personen som ägt den. Skulle vara kul att veta vem, när han fick den och varför etc... Kanske finns ngn kul story :)

Gratulerar och den gick till dagens marknadspris. Jag har kontaktuppgift dit du ska vända dig för mer information. Stockholmarna på huvudkontoret kan inte svara på dina frågor nämligen, där sitter ju bara ekonomer från Handelshögskolan som aldrig varit i praktisk operativ tjänst :D
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Gratulerar och den gick till dagens marknadspris. Jag har kontaktuppgift dit du ska vända dig för mer information. Stockholmarna på huvudkontoret kan inte svara på dina frågor nämligen, där sitter ju bara ekonomer från Handelshögskolan som aldrig varit i praktisk operativ tjänst :D
Verkligen är superfin klocka @ANALOGUE. En lite OT frågan kanske, men är det inte i Ängelsberg (Västmanland) Axson/Johnsson har sitt arkiv?!
 

Joakim C

Cartier
Verkligen är superfin klocka @ANALOGUE. En lite OT frågan kanske, men är det inte i Ängelsberg (Västmanland) Axson/Johnsson har sitt arkiv?!

Länk till Engelsbergs bruk och arkivet: http://www.engelsberg.se

- Det stämmer, och information om bevarade handlingar här nedan:

"I Engelsbergsarkivet finns i princip samtliga handlingar bevarade från de företag och organisationer som ägts av familjen Ax:son Johnson och Nordstjernan. I arkivet förvaras således ett tvärsnitt av Sveriges industrihistoria under 1900-talet.

Några exempel på företag som finns dokumenterade i Engelsbergsarkivet är handelsbolaget A. Johnson & Co (idag Axel Johnson gruppen), Avesta kopparverk, Avesta Jernverk, Engelsbergs bruk, Hedemora verkstäder, Högfors bruk, Johnson Line, Karlstad Mekaniska verkstad, Lindholmens varv, Linjebuss, byggbolaget NCC, Norbergs gruvförvaltning, Nynäs Petroleum, Pershyttan, Rederi AB Nordstjernan, Sala silvergruva och Stråbruken liksom Svenska Väg, Nya Asfalt, JCC, ABV och SIAB."
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
- Det stämmer, och information om bevarade handlingar här nedan:

"I Engelsbergsarkivet finns i princip samtliga handlingar bevarade från de företag och organisationer som ägts av familjen Ax:son Johnson och Nordstjernan. I arkivet förvaras således ett tvärsnitt av Sveriges industrihistoria under 1900-talet.

Några exempel på företag som finns dokumenterade i Engelsbergsarkivet är handelsbolaget A. Johnson & Co (idag Axel Johnson gruppen), Avesta kopparverk, Avesta Jernverk, Engelsbergs bruk, Hedemora verkstäder, Högfors bruk, Johnson Line, Karlstad Mekaniska verkstad, Lindholmens varv, Linjebuss, byggbolaget NCC, Norbergs gruvförvaltning, Nynäs Petroleum, Pershyttan, Rederi AB Nordstjernan, Sala silvergruva och Stråbruken liksom Svenska Väg, Nya Asfalt, JCC, ABV och SIAB."
Då mindes jag rätt. Finns tydligen mycket industrihistoria bevarat där! Förövrigt är Engelsbergs bruk besöksvärt, det är trots allt ett världsarv.
 

ehermie

Breitling
tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan bjuda på tips på kul saker vi sett komma ut på marknaden, men inte själva tänkt buda på om ni hajar...

Jag börjart med en FET Girard Perregaux Amphibian, galet snygg tavla, från den allra första generationens vattentäta klockor.... teknologin som vann racet heter ju Oyster såklart, men hur cool är inte denna? kommer gå för en kaffepeng? :D

http://www.ebay.co.uk/itm/350699758381? ... 97.c0.m619

KGrHqFrMFDILqhLbPBRGPVZPhw60_57.jpg
 
Topp