• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag förstår din poäng, dock skulle jag misstänka att prisbilden inte är den samma som för 9-8 år sedan :)
Det är just det som är poängen, att för tio år sedan var dessa vintageklockor billigare än nya modernare. Titta idag, de är dubbelt och än dyrare. Idag kostar en gammal Pie Pan i bra skick fortfarande bara en bråkdel av en modern Omega gör. Men så kommer det förmodligen inte se ut om ett par år. Titta på hur andra vackra "ikoner" har stuckit iväg i pris, Certina DS första gen, nu Universal Geneve Polerouter etc.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det är just det som är poängen, att för tio år sedan var dessa vintageklockor billigare än nya modernare. Titta idag, de är dubbelt och än dyrare. Idag kostar en gammal Pie Pan i bra skick fortfarande bara en bråkdel av en modern Omega gör. Men så kommer det förmodligen inte se ut om ett par år. Titta på hur andra vackra "ikoner" har stuckit iväg i pris, Certina DS första gen, nu Universal Geneve Polerouter etc.

Tack för klargörandet, nu hänger jag med!
 

josif

Breitling
Förutom hyfsat skick är det är väl just att den är tidig och då märkt Polarouter och inte Polerouter. Jag har ju en tidig från -55 med hammarautomat men bara Polerouter..

073BA646-CF8F-468A-9A61-DD3AF505ADAB.jpeg

Fantastiskt fin!
 

Psykel

Patek
Helt sjukt vilka priser Pole/arouters verkar gå för! Fick min från 1955 för under 5.000 inklusive avgifter på Kaplans i våras...
Med tanke på att mitt andra (det totalt tredje) budet blev det vinnande tippar jag på att dom synfelsmålade visarna avskräckte folk. Men den är i sjukt fint skick och går bara nån enstaka sekund för snabbt per dygn! Och då är dessutom svarta tavlor ovanligare än ljusa, om jag förstått rätt (som med det mesta vintage).
Än värre hittade jag min klocka (alltså mitt exemplar) på Auctionet där den gick för 1.500kr (!) 2014! Dessutom värderad till futtiga 800!
Länk till den gamla auktionen: https://auctionet.com/sv/165991-herrarmbandsur-universal-geneve-polerouter-1960-tal
C936949E-2EEE-41C1-8827-872DE791BF2F.jpeg

Ledsen för att susa iväg, men kunde inte hålla mig utanför diskussionen! :D
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Helt sjukt vilka priser Pole/arouters verkar gå för! Fick min från 1955 för under 5.000 inklusive avgifter på Kaplans i våras...
Med tanke på att mitt andra (det totalt tredje) budet blev det vinnande tippar jag på att dom synfelsmålade visarna avskräckte folk. Men den är i sjukt fint skick och går bara nån enstaka sekund för snabbt per dygn! Och då är dessutom svarta tavlor ovanligare än ljusa, om jag förstått rätt (som med det mesta vintage).
Än värre hittade jag min klocka (alltså mitt exemplar) på Auctionet där den gick för 1.500kr (!) 2014! Dessutom värderad till futtiga 800!
Länk till den gamla auktionen: https://auctionet.com/sv/165991-herrarmbandsur-universal-geneve-polerouter-1960-tal
C936949E-2EEE-41C1-8827-872DE791BF2F.jpeg

Ledsen för att susa iväg, men kunde inte hålla mig utanför diskussionen! :D
Är inte Poleroutern lite av ett Hodinkee-offer? Tycker den fått mention i varenda "fantastiska undervärderade vintageklockor"-diskussion de haft någonsin.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
IMO, så er UG Polerouter vanvittigt overvurderet. Ja, det er et godt design og et interessant værk... Men really - så mange penge? Jeg købte min billigt i 2016, og solgte den til under markedspris til en bekendt - til tre gange min købspris. Han gjorde en god handel :confused:
Horologiskt så är det väl microrotor-varianterna som är mest intressanta om man bortser från tidiga med verklig SAS proveniens, eller har jag missuppfattat det?
 

ConElPueblo

Panerai
Horologiskt så är det väl microrotor-varianterna som är mest intressanta om man bortser från tidiga med verklig SAS proveniens, eller har jag missuppfattat det?

Tjah, bum-bum... Det er svært at sætte en rangliste op, men faktorer der er relevante for prisen er

Genta-designet tavla (altså ikke Polerouter Jet, f.eks.).
Microtor-verk.
SAS Polarouter.
Polarouter.
Org. glas (kan nærmest ikke skaffes længere).
Org. krone (det samme...).

Om at verket er af microtor-typen skulle være mere vigtig end at tavlan er designet af Genta er nok afhængig af egne præferencer, og ens forståelse af begrebet "horologi". Markedet siger i hvert fald Genta > Microtor.
 

Psykel

Patek
Aja baja, inte nyttja ångerrätten för brister auktionshuset berättat om eller friskrivit sig från... Vill man ha hängslen och livrem finns handlare.
Mja, ångerrätt är ju rätten att ångra sig. Borde ju vara oavsett anledning. Det vore ju annat om man försöker reklamera den som defekt trots att dom informerat om det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Aja baja, inte nyttja ångerrätten för brister auktionshuset berättat om eller friskrivit sig från... Vill man ha hängslen och livrem finns handlare.
Skitsnack. Auktionshusen testar inte klockorna i många fall och friskriver sig därav att de inte är funktionstestade. De själva rekommenderar att testa/ta till urmakare och ifall defekt returnera. Sedan kan de nästa gång skriva fungerar alt. defekt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skitsnack. Auktionshusen testar inte klockorna i många fall och friskriver sig därav att de inte är funktionstestade. De själva rekommenderar att testa/ta till urmakare och ifall defekt returnera. Sedan kan de nästa gång skriva fungerar alt. defekt.
Inte enig. Du kan ringa och be de vrida upp.
Skriver auktionshuset att den ej går och de ej garanterar funktion tycker jag att man bjuder med det in mind.
 
Topp