• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Budade på en auktion vid Pantbanken, helt plötsligt får jag detta mail och kan inte hitta sidan mer, va? Får de bara ta bort en aktion hursomhelst?

För att tillägga var det bara jag som hade budat och den skulle sluta imorgon runt 15.

EDIT: Tydligen kan personen/orig ägaren avbyrta aktionen i sista minut, även fast folk budat…. Jahapp.

Bilagor

• IMG_2608.png
    IMG_2608.png
    42 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Budade på en auktion vid Pantbanken, helt plötsligt får jag detta mail och kan inte hitta sidan mer, va? Får de bara ta bort en aktion hursomhelst?

För att tillägga var det bara jag som hade budat och den skulle sluta imorgon runt 15.

EDIT: Tydligen kan personen/orig ägaren avbyrta aktionen i sista minut, även fast folk budat…. Jahapp.
Händer ganska ofta tyvärr, jag har sett det i 10 år hos dem.
Senast på en Rolex för 2 veckor sedan.

Får de ta bort?
I ren juridisk mening kan de ju yrka på vad som helst egentligen,
de bryter inte mot några regler förutom de etiska enligt mig.

Händer ganska ofta tyvärr, jag har sett det i 10 år hos dem.
Senast på en Rolex för 2 veckor sedan.

Får de ta bort?
I ren juridisk mening kan de ju yrka på vad som helst egentligen,
de bryter inte mot några regler förutom de etiska enligt mig.
Tackar för svar :).

Jag kände lite likadant, på andra sidor får inte säljaren byta/dra sig ur med bud.

Sen tycker jag det blir lite ”dubbel moral” att köparens bud är bindande, men säljaren kan dra sig ur, lite hårddraget men kan såklart ha fel!

Blev bara så less för jag har jagat efter en tre-fas med månfas i flera år snart hahah, och så dök en upp, i fin boett material och ett bra märke.. suck suck!

Go jul iaf😎

Tackar för svar :).

Jag kände lite likadant, på andra sidor får inte säljaren byta/dra sig ur med bud.

Sen tycker jag det blir lite ”dubbel moral” att köparens bud är bindande, men säljaren kan dra sig ur, lite hårddraget men kan såklart ha fel!

Blev bara så less för jag har jagat efter en tre-fas med månfas i flera år snart hahah, och så dök en upp, i fin boett material och ett bra märke.. suck suck!

Go jul iaf😎
Samma på alla panter? Sedan kan man ju alltid ångersrätten i 14 dagar.

En härlig mix av dålig impulskontroll och ansvarslöshet. Charmigt.
Precis, det kan hända feltryck men det är nog extremt ovanligt men jag lyckades med det själv en gång. Jag skulle buda på en Certina argonaut, jag skrev (trodde jag) ~7500 kr. I själva verket skrev jag 75 000 kr, jag trodde att jag förlorade budgivningen men såg sedan efter avslutad auktion att jag vann den. Insåg mitt misstag och den hade budat upp automatiskt till ca 12k så att jag vann den, men det var bara att betala :)

Precis, det kan hända feltryck men det är nog extremt ovanligt men jag lyckades med det själv en gång. Jag skulle buda på en Certina argonaut, jag skrev (trodde jag) ~7500 kr. I själva verket skrev jag 75 000 kr, jag trodde att jag förlorade budgivningen men såg sedan efter avslutad auktion att jag vann den. Insåg mitt misstag och den hade budat upp automatiskt till ca 12k så att jag vann den, men det var bara att betala :)
Gjort liknande grej på Ebay fast med valuta-slarv, trodde jag bjöd 700 spänn på en cykelsadel som visade sig var £700, blev ungefär dubbelt mot vad jag planerat.

Ja den stack iväg helt klart, ingen aning om priset här heller. Dock är jag glad över att jag satsade på Speedmastern jag vann istället för den här, även om en Skipper stått på listan länge...
En fin speedy är aldrig fel.
Skippers är dyra (och coola!). Bezel eller ej. Alltid premium med original GF också.
Jo de är coola men lär inte vara lätt att hitta en bezel till den om man vill ha en.

En cool jaeger som säljs för sitt smältvärde. Auktionen på tradera nådde inte upp dit, så säljaren la en annons på blocket med just smältvärdet som pris. Snälla någon, rädda den från skärselden 🥵🔥

Blocket
Tradera

IMG_4989.jpeg

En cool jaeger som säljs för sitt smältvärde. Auktionen på tradera nådde inte upp dit, så säljaren la en annons på blocket med just smältvärdet som pris. Snälla någon, rädda den från skärselden 🥵🔥

Blocket
Tradera

IMG_4989.jpeg

”Klockan är i nyskick, inga repor”. I beg to differ.

Varför går han inte till en handlare om det är smältvärdespris? Hur mycket premium vill han ha? Bara nyfiken. 🙂

”Klockan är i nyskick, inga repor”. I beg to differ.

Varför går han inte till en handlare om det är smältvärdespris? Hur mycket premium vill han ha? Bara nyfiken. 🙂

Kanske har han en förhoppning om att få igång en budgivning med ett golv på smältvärdet innan han lämnar in den? Isåfall är begärd premium knappast hög. Finns i Helsingborg enligt blocket.

Jag tolkar det som inklusive verk. 655kr är väldigt högt, låter lite väl bra.
Same.
Både angående att det lär vara både guld, verk och glas som vägts och att det borde vara nära nog omöjligt att få de pengarna genom att bara stövla in hos en guldköpare (åtminstone om man inte flörtar med väsentligt mer än 88 gram). Vad är de högsta skyltpriserna idag? Runt 620 kr?
Sen håller jag väl med i sak. Trist att skrota klockan bara för guldvärdet.

Hade det varit min hade jag varit nöjd med Tradera-budgivningen om inte en handlare erbjudit mer i handen. Så nu borde väl inte beslutet vara så svårt egentligen.

Visade sig att auktionen på Tradera och annonsen på Blocket var olika klockor av personer som inte visste om varandra. Den ena med swiss made och den andra med automatic på tavlan. Vilket sammanträffande att två dyker upp i Sverige så nära inpå varandra. Ni har säkert rätt att det inte är 88g guld och då blir priset på Tradera ganska rimligt.

Visade sig att auktionen på Tradera och annonsen på Blocket var olika klockor av personer som inte visste om varandra. Den ena med swiss made och den andra med automatic på tavlan. Vilket sammanträffande att två dyker upp i Sverige så nära inpå varandra. Ni har säkert rätt att det inte är 88g guld och då blir priset på Tradera ganska rimligt.

Vilken twist!

Tillbaka
Topp