• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Nä så är det väl. Hype som hype. Liknande exempel är ju alla MoonSwatch Bukowskis sålt till knäppa priser.

Det är ytterligare ett bra exempel på när renommerade auktionshus bränner sitt förtroendekapital, tycker jag. Det finns alltid människor som vill köpa lyxprodukter under dyra kurerade former, inget fel med det, det är en del av grejen. Men detta är mer som om Franzéns hade Big Mac på menyn som de sprang över och hämtade på donken mitt emot och sålde för 250kr/st.

De sålde en året innan med est 1-2 och den landade på 6350. Sedan satte de est 5-7 och den sålde för 7800. Folk gillar uppenbarligen.
Fullt möjligt. Verkar finnas en marknad. Känns inte konstigare än att folk betalar en mille+ för en nytillverkad Crash.
Finns säkert en marknad men i min värld är den helt orimlig. Till skillnad från Cartier Crash så kan jag inte se någonting alls som motiverar dessa priser. Det är ju en billigt producerad klocka som det inte finns få exemplar av, och som dessutom finns att köpa nytillverkad femtusen spänn.

Finns säkert en marknad men i min värld är den helt orimlig. Till skillnad från Cartier Crash så kan jag inte se någonting alls som motiverar dessa priser. Det är ju en billigt producerad klocka som det inte finns få exemplar av, och som dessutom finns att köpa tillverkad femtusen spänn.
Folk gillar lite udda design. Sizen på dessa är klart mer bärbar än en crash. Priset är snällare än att köpa tex en Berneron.

Att den går dyrt är inte konstigare än när en Hulk säljer för 300 på auktion. Vissa kunder föredrar att handla på det sättet. Det är vad det är. Även rika människor kan googla så jag tror inte att det är någon som blir blåst.

Folk gillar lite udda design. Sizen på dessa är klart mer bärbar än en crash. Priset är snällare än att köpa tex en Berneron.

Att den går dyrt är inte konstigare än när en Hulk säljer för 300 på auktion. Vissa kunder föredrar att handla på det sättet. Det är vad det är. Även rika människor kan googla så jag tror inte att det är någon som blir blåst.
Jo så är det, även ifall jag ifs inte tycker att designen är udda i och med att formspråket är lånat.

Mitt bestående intryck från den som jag själv har ägt är att det är en kul klocka, av relativt låg kvalitet, så det präglar nog mitt förhållningssätt i denna fråga.

I de flesta andra fall av hypade modeller kan jag oftast, ifall jag anstränger mig, hitta någonting som förklarar prissättningen. I det här fallet är ju lånad design det enda som talar för, vilket jag kan tycka är rätt skevt.

Jo så är det, även ifall jag ifs inte tycker att designen är udda i och med att formspråket är lånat.

Mitt bestående intryck från den som jag själv har ägt är att det är en kul klocka, av relativt låg kvalitet, så det präglar nog mitt förhållningssätt i denna fråga.

I de flesta andra fall av hypade modeller kan jag oftast, ifall jag anstränger mig, hitta någonting som förklarar prissättningen. I det här fallet är ju lånad design det enda som talar för, vilket jag kan tycka är rätt skevt.
Nu har jag dålig koll på denna nisch men om du syftar på en Crash så är det väl inte mer lånad design än att jämföra valfri dykklocka med en annan dykklocka? Det är mer ett formspråk som fler märken har använt i perioder. Ta bara Kaplans Omega från idag tex. Den gjordes typ 50 år innan Cartier designade sin Crash.

• Like
Reactions: fc2
Lite kul, men färgskiftningen på tavlan kan vara ett tecken på att den tvättats. Sedan är ju frågan hur kul den är irl, men på bild har den något ja.
Jag gillade emaljtrycket. Galet bra value för 29k hammer. Ingen aning om tvättad men den var charmig irl. Bättre än på bild.

Jag gillade emaljtrycket. Galet bra value för 29k hammer. Ingen aning om tvättad men den var charmig irl. Bättre än på bild.
Hur svårt är det att få tag på delar till dessa gamla VC från 40/50-tal? Är det typ som Patek och Rolex Bubbleback? Personligen avskräcker det så pass att jag hittills fegat ur på dessa. Lite tråkigt då jag verkligen uppskattar designen (och oxiderat gammalt guld är ju givetvis alltid sexigt).

Senast ändrad:
Hur svårt är det att få tag på delar till dessa gamla VC från 40/50-tal? Är det typ som Patek och Rolex Bubbleback? Personligen avskräcker det så pass att jag hittills fegat ur på dessa. Lite tråkigt då jag verkligen uppskattar designen (och oxiderat gammalt guld är ju givetvis alltid sexigt).
Vilken typ av delar behöver du? Slitdelar är nog inga problem alls.

Beror på verk. Cal. 1001 borde inte vara några jätteproblem. Kronografer med Valjoux 72 än mindre så, men de är å andra sidan både dyra och ovanliga så kanske inte såna du tänker på.

Tänker i överlag. Fått berättat för mig av min uris att när han jobbade på ett av de större urmakerierna/ÅF i Stockholm, så var det problem med t ex just Bubbleback där de ej kunde ta emot klockorna av den anledningen.
Det mesta går att sourca och blir det för specifikt så går det nästan alltid att tillverka. AD är för övrigt sällan det bästa alternativet för vintage. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp