• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har troligtvis ännu mindre koll. Alltid en relevant fråga.

Denna har mig veterligen innehafts av tjejens mormor under många år. Mer info än så har jag ej.
Jag känner inte igen den och tycker den ser för billig ut. Vad är det tex för beläggning som släppt? Ska bara vara guldplätering på silver. Ser du någon mörk oxidation på hörnen där den är sliten? Men framförallt hade jag letat upp en till. Eller öppnat för att se vad det är för verk.

Hej alla! Ni kanske vet bättre än mig. Men är det en Ferrari Formula by Cartier man har precis hittat? Vad ja kan se så kommer den med både box, manual och cert som e stämplat 1988.

Bilderna är lånade. Kan ta fler så fort jag får hem den.

IMG_2165.jpeg
IMG_2166.jpeg
IMG_2167.jpeg
IMG_2168.jpeg

IMG_2170.png

Hej alla! Ni kanske vet bättre än mig. Men är det en Ferrari Formula by Cartier man har precis hittat? Vad ja kan se så kommer den med både box, manual och cert som e stämplat 1988.

Bilderna är lånade. Kan ta fler så fort jag får hem den.

IMG_2165.jpeg
IMG_2166.jpeg
IMG_2167.jpeg
IMG_2168.jpeg

IMG_2170.png
Jo, det är en klocka som är tillverkad av Ebel, Cristalor? och Cartier var med på något hörn av oklar anledning.

Jo, det är en klocka som är tillverkad av Ebel, Cristalor? och Cartier var med på något hörn av oklar anledning.
Tack! Efter lite mer googlande hittade jag den här
Artikeln https://quillandpad.com/2021/05/24/...ely-story-behind-the-cartier-formula-ferrari/

Ferrari hade många fans som ville uttrycka sin kärlek till märket men alla hade (obviously) inte råd med bilen så många köpte andra prylar (även klockor) som både va officiella och inofficiella. Ferrari ville då skydda sitt varumärke och gjorde då en deal med Cartier och tydligen vare Ebel eller Baume Mercier som gjorde de åt dom.

Kan inte påstå att jag har speciellt bra koll på dessa enkla, men är den verkligen äkta?

Min grundtanke var att det inte var några konstigheter, men när man kikar närmare så finns det ett par saker som känns lite off:

- Hela baksidan ser lite märklig ut. Tuffare slipning än vad jag hade förväntat mig. All text känns lite konstig och saknar också (som väl iofs inte är hundra tvunget) ett ”Vermeil”.

- Kronan känns för enkel.

- Inget gömt ”Cartier” i index.

Lämnar lite öppet för att baksidesgrejen kanske kan bero på att mobiler idag ibland förstör mer än de förbättrar.

Intressant ändå.
De flesta fejk-Mustar (om det nu landar i att så är fallet) ser man på tre mils avstånd, men denna krävde lite mer tankekraft.

@LyxfällanNästa Om vi nu svamlar och den istället är kosher så borde det sitta ett cal. 81 i den och givet rost kring visarcentrum innebär nog inte något annat än att man byter ut verket.

Min grundtanke var att det inte var några konstigheter, men när man kikar närmare så finns det ett par saker som känns lite off:

- Hela baksidan ser lite märklig ut. Tuffare slipning än vad jag hade förväntat mig. All text känns lite konstig och saknar också (som väl iofs inte är hundra tvunget) ett ”Vermeil”.

- Kronan känns för enkel.

- Inget gömt ”Cartier” i index.

Lämnar lite öppet för att baksidesgrejen kanske kan bero på att mobiler idag ibland förstör mer än de förbättrar.

Intressant ändå.
De flesta fejk-Mustar (om det nu landar i att så är fallet) ser man på tre mils avstånd, men denna krävde lite mer tankekraft.

@LyxfällanNästa Om vi nu svamlar och den istället är kosher så borde det sitta ett cal. 81 i den och givet rost kring visarcentrum innebär nog inte något annat än att man byter ut verket.
Har försökt söka vidare då jag varit något konfunderad av tyngden. Den väger en del. Såvida jag ej missförstått så är boettet i silver med rätt tjock guldplädering. Vilket är vad som syns släppa på baksidan. Kronan känns rätt klen i ren allmänhet så hade inte förvånat mig att den är utbytt (om detta visar sig vara äkta vara). Imorgon är planen att ta mig in till Jarl Sandin och få ett utlåtande.

Byte av verk låter inte orimligt.

Har försökt söka vidare då jag varit något konfunderad av tyngden. Den väger en del. Såvida jag ej missförstått så är boettet i silver med rätt tjock guldplädering. Vilket är vad som syns släppa på baksidan. Kronan känns rätt klen i ren allmänhet så hade inte förvånat mig att den är utbytt (om detta visar sig vara äkta vara). Imorgon är planen att ta mig in till Jarl Sandin och få ett utlåtande.

Byte av verk låter inte orimligt.
Inte tjockt guldlager på dessa och den flagnar inte av. Sedan vet jag fortfarande inte vad det skall vara för modell? Inte du heller mtp att du inte svarat.

Skulle påstå att plädering kan skavas bort över tid. *Tydligen kom inte det med. Sökt runt lite på auktionssidor och det dyker upp likadana modeller som denna iaf: https://www.eastbourneauction.com/c...tion-antique-vintage-modern-jewelle-lot-3078/
Den ser precis lika falsk ut ja. Guldlagrets slits bort ja, men flagnar inte. Dina "silverstämplar" verkar vara etsade och inte tryckta. Sedan kan du söka på ditt serienummer, rätt ovanligt att man återanvänder dem:

1730725818925.png

1730725830707.png

1730725848708.png

Tillbaka
Topp