• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tog en kvalitetsstund med Pashan ikväll. Rengjorde klockan, pillade bort den kvarvarande färgen i vridringen och borstade/polerade länken lätt. Ultraljudstvätt av länken. Putsade upp vridringen en aning. Kortade länken. Tacksam för att det fanns en halvlänk (vänster sida på bilden nedan) då den gjorde att det blev perfekt passning. För frun - om hon vill ha den får jag korta ytterligare.

Före

51632263195_da67fd3f6f_k.jpg

Efter:
En lustig sak som jag inte noterat innan är att det sitter ett litet förstoringsglas över datumet - monterat i tavlan! Diskret måste jag säga... Upptäckte det inte förrän på bilden.

51632060584_dd659ae38b_h.jpg

Ljuset ikväll och av det följande bild gör inte klockan rättvisa. Den ser faktiskt grymt fin ut i verkligheten. Ska försöka ta dagsljusbilder imorgon - med länk förstås!

Senast ändrad:
Kommer skicka iväg min Vendome på service, klurar på borstning av glasringen. Är grymt snyggt i nyskick mot det som ska vara polerat men med sleten klocka i övrigt är jag kluven. Kanske snyggare att låta hela klockan vara jämt sliten. Vad säger vintagerävarna?
A1EC1FF6-E548-49F2-B1AE-975566FCA44B.jpeg
Svarar mig själv då den är tillbaka efter service. Skickade den till Jarl Sandin som i sin tur skickade den till Cartier. Svaret är att den inte skulle ha polerats/borstats.
19B7DDE5-B69B-4F1B-9554-9E6F9760A03F.jpeg

Riktningen på borstningen är sned. Kanske inte en superstor grej men jag ser ju det.
Kikar på @aleks gamla annons på ett opolerat ex där riktningen på borstningen går rakt ut från centrum.
DB0E478E-9F7A-4CC1-A2B8-6CFFBCAC5199.jpeg

Har inte lust att låta någon annan klåpare göra om det. Någon som har en tidsmaskin att låna ut?😫

Svarar mig själv då den är tillbaka efter service. Skickade den till Jarl Sandin som i sin tur skickade den till Cartier. Svaret är att den inte skulle ha polerats/borstats.

Riktningen på borstningen är sned. Kanske inte en superstor grej men jag ser ju det.
Kikar på @aleks gamla annons på ett opolerat ex där riktningen på borstningen går rakt ut från centrum.

Har inte lust att låta någon annan klåpare göra om det. Någon som har en tidsmaskin att låna ut?😫
Om det var Cartier som gjorde servicen borde du väl kunna reklamera poleringen? Det är lika bra att ta tag i det så fort som möjligt.

Har Cartier själva gjort det där alltså? Det ser ju ut som vilken amatör skulle lyckats bättre. Reklamera!

Om det var Cartier som gjorde servicen borde du väl kunna reklamera poleringen? Det är lika bra att ta tag i det så fort som möjligt.

Har Cartier själva gjort det där alltså? Det ser ju ut som vilken amatör skulle lyckats bättre. Reklamera!
Jo det var Cartier som gjorde det. Man skulle ju tro att Cartier vet hur en Cartier ska se ut, även om den har några år på nacken. Har absolut kontaktat Jarl Sandin för reklamation. Får se hur det slutar, känns ju olustigt att borsta ytterligare en gång och förlora mer gods. Å andra sidan kan jag knappt titta på den i nuvarande utseende.

Jo det var Cartier som gjorde det. Man skulle ju tro att Cartier vet hur en Cartier ska se ut, även om den har några år på nacken. Har absolut kontaktat Jarl Sandin för reklamation. Får se hur det slutar, känns ju olustigt att borsta ytterligare en gång och förlora mer gods. Å andra sidan kan jag knappt titta på den i nuvarande utseende.
Illa kan helt klart tyckas att Cartier själva inte kan refinishera ringen - jag har samma erfarenhet av Cartier i Sthlm, läskigt dålig service på både exteriör liksom urverk. Hursom - hoppas det löser sig till det bättre..

Tyvärr är det ju allmänt känt och ofta påpekat här på forumet att Cartier inte kan polera. Hör annars med @McGyver om han har lust att ge den en omgång med slipskivor.

Tyvärr är det ju allmänt känt och ofta påpekat här på forumet att Cartier inte kan polera. Hör annars med @McGyver om han har lust att ge den en omgång med slipskivor.
Jo hade läst det och hade det i bakhuvudet MEN att inte få borstningen i rätt riktning är underligt. Är det deras prao-elever som gör polering?!
Väntar svar från dem, får se om jag vågar skicka iväg den för korrigering.

Jag tror det blir bra för dig bara du står på dig om att den ska bli bättre änden var innan, inte sämre. Då tänker jag inte på smårepor utan främst formen och sen ytfinish. Klart som korvspad att Carier ska veta hur den ska se ut, annat är inte ok. Förstör de den ligger ansvaret på dem, inte på dig. Det kommer att bli bra.

Jarl Sandin är mycket bra på att lösa sånt - jag har länge känt Theo, som är butikschef där, och jag är helt säker på att de ska kunna företräda dig på bästa sätt. Sedan är frågan om det finns vettigare servicefolk på Cartier en nivå upp. Jag vet att CPCP Tortue Monopussoir servas av en annan avdelning med tanke på urverket. Försök att bolla med JS kring vilka möjligheter det finns att få Cartier att göra ett bättre jobb denna gången.

En anekdot: jag servade en IWC Portugieser en gång och då blev poleringen lika undermålig som din. Jarl Sandin skickade uret tillbaka med mina synpunkter tydligt noterade och när klockan var tillbaka kunde jag se att arbetet hade utförts av en mycket duktig urmakare. Nu vet jag inte om Cartier också har mer och mindre erfarna personer i hubben men det är värt ett försök till.

Jarl Sandin är mycket bra på att lösa sånt - jag har länge känt Theo, som är butikschef där, och jag är helt säker på att de ska kunna företräda dig på bästa sätt. Sedan är frågan om det finns vettigare servicefolk på Cartier en nivå upp. Jag vet att CPCP Tortue Monopussoir servas av en annan avdelning med tanke på urverket. Försök att bolla med JS kring vilka möjligheter det finns att få Cartier att göra ett bättre jobb denna gången.

En anekdot: jag servade en IWC Portugieser en gång och då blev poleringen lika undermålig som din. Jarl Sandin skickade uret tillbaka med mina synpunkter tydligt noterade och när klockan var tillbaka kunde jag se att arbetet hade utförts av en mycket duktig urmakare. Nu vet jag inte om Cartier också har mer och mindre erfarna personer i hubben men det är värt ett försök till.
Problemet kan vara att denna finish är relativt ovanlig och att de inte har lapping machines helt enkelt. Har lite samma erfarenhet som dig med din IWC, fast med en Rolex Midas.

Problemet kan vara att denna finish är relativt ovanlig och att de inte har lapping machines helt enkelt. Har lite samma erfarenhet som dig med din IWC, fast med en Rolex Midas.

Så kan det absolut vara. Men kan också vara så att RLG har en gemensam serviceavdelning för gruppens många märken och då kan Santosen har hamnat hos en mindre insatt urmakare. Tror inte rätt utrustning är svårlöst egentligen.

Så kan det absolut vara. Men kan också vara så att RLG har en gemensam serviceavdelning för gruppens många märken och då kan Santosen har hamnat hos en mindre insatt urmakare. Tror inte rätt utrustning är svårlöst egentligen.
Kan såklart vara så. Lapping är inte svårlöst, men få som använder vid service.

Några riktiga godbitar som morillo visade upp på Instagram.
Lite underhållande ändå. Tvek om DuoPlan var en Cartier men tuffa damur visade han klart.

Uppdatering på evighetsservicen:
Klockan är tillbaka hos Cartier i München för åtgärd. Det gick inte att rätta bezeln från den dåliga poleringen så det gjordes (!!) en ny. Den nya bezeln passar dock inte mot boetten, så nu undersöks det huruvida boett eller bezeln går att justera. Går inte det blir det antagligen en helt ny boett.
Alltså, det är ju bra att misstaget åtgärdas. Men om det blir helt ny boett, inkl. ny bezel kommer det ju att se rätt speciellt ut till länken som är härjad.
Jag hade ju LÄTT föredragit den helt orörd och jämt slitet skick men än så länge har jag inte hittat någon tidsmaskin.
Vad tusan hade ni gjort?

Klockan är tillbaka hos Cartier i München för åtgärd. Det gick inte att rätta bezeln från den dåliga poleringen så det gjordes (!!) en ny. Den nya bezeln passar dock inte mot boetten, så nu undersöks det huruvida boett eller bezeln går att justera. Går inte det blir det antagligen en helt ny boett.
Alltså, det är ju bra att misstaget åtgärdas. Men om det blir helt ny boett, inkl. ny bezel kommer det ju att se rätt speciellt ut till länken som är härjad.
Jag hade ju LÄTT föredragit den helt orörd och jämt slitet skick men än så länge har jag inte hittat någon tidsmaskin.
Vad tusan hade ni gjort?

🙈

Vad tusan hade ni gjort?
Tror inte det kommer se speciellt tokigt ut. Sjukt att det behöver göras och att det faktiskt görs kan jag tycka.

För att förtydliga är känslan så här just nu:
😢
Så tråkigt att Cartier inte kan göra den som den ska se ut. Förstår inte att Jarl Sandin skickade hem den som Ok när vi sen tidigare diskuterat borstningen.
Funderar på att kontakta Cartier direkt, verkar som att all information inte kommer fram. Någon som har erfarenhet av direktkontakt med Cartier?

För att förtydliga är känslan så här just nu:
😢
Så tråkigt att Cartier inte kan göra den som den ska se ut. Förstår inte att Jarl Sandin skickade hem den som Ok när vi sen tidigare diskuterat borstningen.
Funderar på att kontakta Cartier direkt, verkar som att all information inte kommer fram. Någon som har erfarenhet av direktkontakt med Cartier?
Inga erfarenheter här- men fan vad tråkigt. Fin är den iallafall!

Fick hem Vendomen idag. Guldbezeln är bytt och nu jämntjock. Däremot är borstningen sned.
3A4A3661-3D48-469D-B5B6-9B971283997B.jpeg

Har tittat på din som du sålde @aleks för att bedöma hur borstningen ska se ut. Är den omborstad eller original?
7D252FB3-3E2B-43A9-94DE-4EEA54A6F581.jpeg
Ursäkta men, vad fan håller dom på med haha? Parodi. Min gamla hade fabriksfinish. Köptes som typ NOS och har ingen anledning att tvivla på det.

Tillbaka
Topp