Jäkla osis...Lite det jag var inne på också Blev precis av med det som passade bäst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jäkla osis...Lite det jag var inne på också Blev precis av med det som passade bäst
Haha ge mig ett vettigt mockaband så löser jag det
Mkt fint exempel på modernare tankdesign. Ett formspråk som jag uppuppfattar som" evigt ungt". Skulle vara fint att se den på ett enkelt svart läderband. Vilka mått har den?Certina Silverline
Kompletterade samlingen med denna.
Mäter ca 35x22. Ja det vore nog finare med svart läderarmband.Mkt fint exempel på modernare tankdesign. Ett formspråk som jag uppuppfattar som" evigt ungt". Skulle vara fint att se den på ett enkelt svart läderband. Vilka mått har den?
När jag googlat runt så har jag fattat det som att det är samma glas till det olika referenserna. Är det så tro? Ska kolla var det är för ref på den jag köpt innan jag beställer.Det finns lite olika boetter men de vanligaste DS-2 modellerna har alla samma boett.
När jag googlat runt så har jag fattat det som att det är samma glas till det olika referenserna. Är det så tro? Ska kolla var det är för ref på den jag köpt innan jag beställer.
Ok, tack! Bra att veta.Den vanligaste boetten är ref: 300 som sedan blev 1300 och detta glas har en diameter på 31mm.
Hmm, så det är med andra ord svårt med exakt årtal?Det dumma med DS-2 modellerna är att de ofta saknar fullt serienummer så jag har inte studerat dem så noga än.
Vad tror du om detta glas? Kan det vara något att ha? Är osäkert om det är ett original Certina. http://m.ebay.co.uk/itm/Certina-DS-...186930?hash=item51eddf52f2:g:wzwAAOSwGvhUFb9xJa tyvärr men man bytte serienumren runt 1974 så det kan man utgå från om en modells ungefära ålder och på insidan locket står boettnumret och står det då 300 vet man att den är före 1974..
Här är en originalförpackning till boett 300.
Vad tro ni om ålder på denna? Serienumret avslöjat väl inget!? Kan antalet jeweler säga något? 28 st, ganska många! Åldersspannet är ju i och för sig ganska snävt! 1968-74.Det dumma med DS-2 modellerna är att de ofta saknar fullt serienummer så jag har inte studerat dem så noga än.
Intressant! Finns det någon resurs på nätet där man kan läsa lite om dessa? Har inte hittat någon liknande klockan genom mina (begränsade) sökningar.Det är alltid roligt att se dessa tidiga modeller då de är ytters ovanliga. Boett designen kom tillbaks vid slutet av 70-talet igen men försvann kort efter.
Helt galen skillnad! Bra jobbat!Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
Ett riktigt grovt!
Och tillbaka till det fina papperet!
Kromglans/autosol i nästa steg!
Och så Displex!
Klart!
På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
Och så på armen!
Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!
Tackar! Ja, det blev bra! Men som sagt, tur att glaset är tjockt.Helt galen skillnad! Bra jobbat!
Snyggt! Vad använde du för att skydda boetten(det där som ser svart ut)?Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
Ett riktigt grovt!
Och tillbaka till det fina papperet!
Kromglans/autosol i nästa steg!
Och så Displex!
Klart!
På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
Och så på armen!
Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!
Ser ut som plastfolie.Snyggt! Vad använde du för att skydda boetten(det där som ser svart ut)?
Snyggt! Vad använde du för att skydda boetten(det där som ser svart ut)?
Det är vanlig eltejp! Jag brukar använda vulktejp annars som är lättare att forma runt glaset. Men jag hittade inte den och eltejp funkar också bra. Fördelen med vulktejpen är att det blir ett homogent gummi av den. Och då går det bra att spola av allt med vatten även om inte klockan är tät. Bäst är dock att plocka ur verket. Men människan är ju lite lat ibland!Ser ut som plastfolie.