• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage damklockor?

lottlar

Basic
2-Faktor
Har plötsligt en massa vintageklockor i min ägo men nästan bara herrklockor. Känns också som om detta är ett intresse med manlig dominans när jag har letat runt. Vissa herrklockor sitter visserligen lika snyggt på mig men skulle också vara kul att hitta några modell mindre som känns lite mer proportionerliga i storleken. Finns det några särskilt bra ställen att leta vintage för kvinnor eller är det de vanliga ställena som gäller? Har ni tips på snygga damklockor att hålla utkik efter?

Beror lite på vad man menar med damklocka för damklockor från 30-tal till 70-talet brukar vara 20-25mm i diameter och sådan har jag påsar fulla av. På 70-talet kom större modeller men kvalité gick ner på många märken på grund av det svåra läget för man vände och vred på varje korna för att få ner kostnaderna. Det har dock hela tiden funnit mindre herrmodeller på rund 30mm i diameter som du kan titta på och ofta kallade man dem för "Sport".

Tack för tips! Certinan påminner lite om en Birma som jag har hemma. Ja det är sant... Vill inte ha för små klockor heller. Runt 30, 35 mm är ganska lagom. Är militärklockor i allmänhet något som många letar efter alltså?

Tack för tips! Certinan påminner lite om en Birma som jag har hemma. Ja det är sant... Vill inte ha för små klockor heller. Runt 30, 35 mm är ganska lagom. Är militärklockor i allmänhet något som många letar efter alltså?
Ja militärklockor är nog det hetaste efter kronografer och de var ofta lite mindre. Observera att Officer inte är ett officiellt militärur utan erbjöds till just officerare att köpa under kriget här i Sverige, den civila modellen hette Suverän och var lite större.

Det jag ville visa var att det finns speciella klockor i alla prisklasser som kan vara av intresse.

Ja militärklockor är nog det hetaste efter kronografer och de var ofta lite mindre. Observera att Officer inte är ett officiellt militärur utan erbjöds till just
officerare att köpa under kriget här i Sverige, den civila modellen hette Suverän och var lite

Det jag ville visa var att det finns speciella klockor i alla prisklasser som kan vara av intresse.

Tillbaka
Topp