• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage digi, digi-ana 70-, 80-, 90-tal

Seiko A229-5060. En ny favorit. Det är något med enkelheten i dess funktioner som gör den charmig, samt den underbara konstruktionen med skruvat lock och ursprungligen 100m WR. Länken är grym den med och känns väldigt solid. Denna är från 1979. Man blir ju lätt hooked på dessa tidiga digitalare.
F3F012D7-3C01-4C17-916D-5150F0F4EC36.jpeg
2B52A162-F1C7-464E-9678-CBD0E6245EA7.jpeg

Seiko a159 4019, 1977. Nytt glas och allmän uppfräschning. Denna är också en Bondklocka på sitt sätt på grund av att Seiko använde den i reklamen tillsammans med Bondfilmen ”The spy who loved me” trots att denna klocka aldrig medverkade i filmen.
IMG_1472.jpeg

Min 0664 har dött😢, endast backlight fungerade. Lampan lyste dessutom hela tiden. Jag har plockat ner klockan i sina beståndsdelar. Jag har inte sett något batteriläckage eller ärg, däremot är kretskortet väldigt ”smutsigt”, tänker att jag gör en ordentlig rengöring och ser om det hjälper. Jag har även en NOS-modul på väg hem som jag kan använda ”if all else fails”. Vad tror ni? Går den att rädda?

IMG_1484.jpeg

Nu har jag allt utom LCD-skärmen för att få ihop en fungerande 0664. Skärmen på den jag köpte var sprucken, det syns på bilderna om man tittar ordentligt🤬. De växer inte på träd direkt. Om någon har eller kommer över en skärm eller defekt klocka så skrik till, jo jag vet att chansen är liten men ändå. Samma skärm sitter i 0662. Artikel nr. 4501680.
IMG_0949.jpeg

Min lilla samling av klockor ligger egentligen på spretig blandning mellan högt och lågt.
Erkänner kan inget om klockor utan det jag gillar de gillar jag. Fördelen med att inte kunna något om klockor
är just att jag kan njuta av alla klockor som faller mig i smaken. Just nu innehåller min samling tre stycken digitala klockor.

Kan börja med denna min Casio Telememo...
ca3.jpg

Hittade denna på en loppis utanför Varberg i somras. Låg i en fyndlåda och det var den enda klockan som fann mitt intresse.
Visst batterilös och icke fungerande men just skicket är i nyskick ser inte ut att ens varit använd. Ska erkänna att jag lämnade loppisen utan köp
men vände tillbaks och köpte den jag menar även om den inte skulle fungerat är de ju en trevlig sak att använda som samtalsämne.
Så åkte tillbaks och hostade upp 20kr för mitt fynd..
ca4.jpg

Väl hemma detaljstuderades klockan än mer noga och vart bara än mer nöjd över "fyndet".
Utöver att klockan allmänt i mycket bra skick så vart de väl självlysande knappsats i klockan
ca2.jpg

Glädjande nog fanns de inga läckande batterier i klockan. Ja egentligen det satt inga batterier alls i klockan.
Så beställde hem batterier och den hoppade igång direkt.

Efter ett jäklans bekymmer med att få ställt den då den inte ställs som andra digitala klockor jag haft.
Så vart jag på riktigt nöjd över klockan...

Ja menar 2025 vem behöver inte en klocka med boett i ädlaste kromad plast en sladdrig stållänk och med
såväl miniräknare som möjlighet att spara hela 50st telefon och faxnummer.
Ett hel timme pip och ett pip pip pip... alarm dessutom...

Ja funktioner som bara är så ute 2025 att jag bara måste älska den...

Sen kan jag tillägga att visst mitt 20krs fynd må inte vara värd några pengar men de vägs upp i njutningen av en verklig
tidskapsel i från svunna tider. Sen kan jag säga att den ger nog mest uppmärksamhet av alla mina klockor när jag har på mig den.
Inte sällan man får frågor om klockan och leende kommentarer o en och en annan minnes berättelse från folk som sett den...

Tja kan lika gärna presentera alla mina digitala klockor...
Så tar klocka 2 på en gång... Om min miniräknar casio var avancerad så är detta dess motsats..
shira3.jpg

Min Shira de får väl sägas vara den enklaste form av klocka med bara tid datum och bakgrundsbelysning.
Må vara billig skitklocka och älskar faktum att den minsann stoltserar med ett skrikande Made in Hong Kong med stora bokstäver på boett
shira4.jpg

I stort en skitklocka men den fungerar sen gillar jag designen med kombinationen rund boett och digital kantighet i kombination.
Bara trevligt i en digital mestadels kantig värld. Att den sen har namnet Shira skrivet i 70-tals dansbandsstil och ger så mycket
Austin Powers känsla är inte fel alls..
shira.jpg

Troligen den billigaste av billiga klockor men då min samling klockor består av klockor som faller mig i smaken inte vad andra gillar eller ser som status.
Så platsar den sjukt bra in i min lilla samling klockor och japp de händer den bärs till och med med viss stolthet...
Klockor måste inte vara dyra för att vara älskade av bärare och det är min äkta Hong Kong klocka ett bevis på...

Lika bra beta av digital klocka tre på en gång åxå och om min Shira är äkta lågbudget så är detta i stället ett bevis på
att Digitalt varit dyrt och av absolut högsta kvalitet som spjutspetsteknik..

Min Hamilton Qed...
q6_CY265413783DE.jpg

Detta är absolut ingen billig skitklocka utan en klocka som 1974 var dyrare än Rolex.
Tekniska lösningar som verkligen var i framkant av tekniken lysande LED som med ett knapptryck lyser upp under 3 sekund.
Har även inbyggd ljussensor som bestämmer ljusstyrka och ser till att siffror lyser starkare i dagsljus än i mörker.
Även vattentät och inga genomföringar för knapptryck genom boetten utan en magnetknapp som ordnar tillslag.
Klockan ställs även med en magnet som följer med klockan i ett litet lönnfack i armbandet. Som läggs mot boett för justera tid som datum.
q8.jpg

Kallar denna klocka min Hotrod klocka det är en tung klocka med attityd som bärs med stolthet.
q10.jpg

Japp en klocka som tigger om uppmärksamhet så kan erkänna kombinerar den gärna med åka i min Rod "Snövit" som är bil nog för samma
småkaxiga attityd som min Hamilton...
skit.jpg

Japp naturligtvis är Snövit "skönheten" till vänster...

Men som slutord vill jag påstå att min Hamilton är en klocka som jag tror kan passa i de flesta samlingar av finare klockor och fattas bara de är verkligen
Det cooooolasteee av 70-talet...

h1.jpg

En klocka som burits av såväl presidenter som de största av skådespelare...
kojak.jpg
Ja och några år senare av mig.

Tillbaka
Topp