• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Eterna - Samlingstråd

Hej, någon idé om var man kan få tag på en DS med svart urtavla, index, och "silver" visare? Verkar vara långt ifrån det lättaste...

För någon månad sedan postade jag detta i ett annat forum här på KS. Provar här istället:'
Jag undrar om någon känner till denna Eterna-matic? Vad är det för en konstig boett? Är det ett franken-ur eller något annat?
Eterna-matic1.jpg
Eterna-matic2.jpg
Ser ut som någon lött på någon typ av guldlänk på klockan i efterhand? Ser mycket märkligt ut. Du för dock enkelt kunna fila ned dem så det blir en vanlig klocka igen.

Ser ut som någon lött på någon typ av guldlänk på klockan i efterhand? Ser mycket märkligt ut. Du för dock enkelt kunna fila ned dem så det blir en vanlig klocka igen.
Så kan det ju vara men det vore ju ett högst märkligt agerande, i så fall. Ja, det ser mycket märkligt ut. Aldrig sett något liknande på någon klocka.

Löjligt fin, men 33mm…vad hände? (Om det vore en 37mm 852 fair enough men detta var klart mer än vad jag kunde föreställa mig). Har svarta rusat så här…?
Estetik. Ibland är det klockor som sticker ut utseendemässigt. Tror det är så enkelt. Ser det då och då att priserna drar iväg på den typen av utseendemässigt fina exemplar.
Den 37 mm Aurum länkar till är inte estetiskt tilltalande.

• Like
Reactions: MOL
Hej jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite info om den här klockan, tex årtal eller om det finns något värde i den. Fin klocka tycker jag ialla fall.
Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_20230913_152636_729.jpg
    IMG_20230913_152636_729.jpg
    348.8 KB · Visningar: 18
  • Screenshot_20230907-122711.png
    Screenshot_20230907-122711.png
    516.5 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_20230907-114606.png
    Screenshot_20230907-114606.png
    476.8 KB · Visningar: 4
  • IMG_20230913_152906_571.jpg
    IMG_20230913_152906_571.jpg
    1.1 MB · Visningar: 7
Hittade den här, lik även om denna har annat band och inte är helt i guld som min. Samma klocka/ värde?

Bilagor

• Screenshot_20230913-153758.png
    Screenshot_20230913-153758.png
    97 KB · Visningar: 8
Det är tänkt som en gåva till min mor så värdet är egentligen inte av största vikt, men alltid kul med info om klockan,märket, modell? och värde.

Senast ändrad:
Fick tag i denna, ovetandes om vad det faktiskt var.
Någon som har en tanke om ungefärligt värde? Mäter 36mm ex. krona

IMG_5182.jpeg

IMG_5187.jpeg
Nu har du säkert sökt lite på 852 och förstått att det är ett eftertraktat urverk! Boetterna är alltid ganska stora för tiden eftersom urverket är stort; din är väl ca 36,5mm? Jag tycker den ljusa tavlan är riktigt fin, men de med svart tavla och arabiska sifferindex värderas ofta lite högre. Du skulle utan vidare få 5-7 tusen för din och kanske mer om det är några som slåss om den! En fin svart kostar ofta ett par tusenlappar till och ibland kan fina exemplar med rätt patina dra iväg rejält, uppåt 12-14 tusen. Den här levererades som av en händelse på lunchen idag!
IMG_3312.jpeg

Senast ändrad:
Nu har du säkert sökt lite på 852 och förstått att det är ett eftertraktat urverk! Boetterna är alltid ganska stora för tiden eftersom urverket är stort; din är väl ca 36,5mm? Jag tycker den ljusa tavlan är riktigt fin, men de med svart tavla och arabiska sifferindex värderas ofta lite högre. Du skulle utan vidare få 5-7 tusen för din och kanske mer om det är några slåss om den! En fin svart kostar ofta ett par tusenlappar till och ibland kan fina exemplar med rätt patina dra iväg rejält, uppåt 12-14 tusen. Den här levererades som av en händelse på lunchen idag!
IMG_3312.jpeg

Jo jag har insett att jag gjorde ett riktigt klipp, framförallt då jag betalade 6kr för klockan (köpte 8 klockor för tot. 50kr).
Tanken är att få den servad och sen blir det nog försäljning, osäker vart jag lägger ut den dock, vill kunna göda min Omega samling lite till och önskar ju därav att kunna få ut så mycket som möjligt. 😁

Den du fick idag såg oerhört trevlig ut måste jag säga! Hade det inte varit för mitt Omega-intresse hade jag behållt denna, men jag känner mig själv och vet att den inte kommer få mycket tid på armen dessvärre.

Tillbaka
Topp